100 nejnovějších komentářů

  • P. Roth 19. 5. 2018 v 20:17 u Víkendové vtípky #31: O premiéře Blocku 5Nevím jak by to řešili s Falcon Heavy 7.
  • Martin 19. 5. 2018 v 19:04 u Víkendové vtípky #31: O premiéře Blocku 5FH môže konečne zachrániť všetky 3 nosiče aj s jedinou plošinou 😀
  • Packa 18. 5. 2018 v 20:57 u Rychlozprávy #25: Crew Dragon, Block 5, hodnota SpaceX, premiéra BFS, a dalšíkdyž je tu to animovaný video tak ještě jedno : https://www.youtube.com/watch?v=8Hoe9by0wNc
  • Martin B 18. 5. 2018 v 18:15 u Rychlozprávy #25: Crew Dragon, Block 5, hodnota SpaceX, premiéra BFS, a dalšíCo na tom nechápete? Musk miluje SpaceBall a srandičky: https://www.youtube.com/watch?v=oNZove4OTtI
  • PetrK 18. 5. 2018 v 16:24 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaOn to nebude jen jeden řidič - kolem toho pobíhá spousta policajtů a podobně. Ale samozřejmě souhlasím - dostupnost zaměstnanců, podpory různých států/měst pro postavení fabriky, politika ... Přistávání na moři je kapitola sama o sobě - raketa míří nad moře a nemá dost paliva, aby se vrátila. Každým zachráněným prvním stupněm ušetří kolik? 40MUSD (cca 70% z 60MUSD za start)? Nehledě na čas (výroba vs "pre-fligh check"). To asi stojí za pár desítek kUSD...
  • Petr Melechin 18. 5. 2018 v 13:24 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od Muskaad 2) Motorů má jen 9, protože to je maximum, které lze do rakety namontovat při průměru stupně 3,66 metrů. Toto byla limitní hodnota pro snadnou přepravu po silnici. A 10G by představovalo problém pro velkou část satelitů, takže to nepřipadá v úvahu.
  • Damel 18. 5. 2018 v 12:58 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaCo je levnější? Zaplatit 1 řidiče pro každý přesun rakety nebo 1 dům pro každého přesunutého pracovníka do nové továrny?
  • Peva 18. 5. 2018 v 12:11 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od Muska1) Mně to pořád přijde takové nedotažené, já pořád nechápou proč není továrna, zkušební polygon a kosmodrom (přistávací i startovací část) na jednom místě blízko u sebe, aby přeprava byla jednoduchá. Vždyť ty přepravy musí stát spoustu peněz, vždyt na to dojel space shuttle i na to dojede \delta IV. I to přistávání na plošině v moři je pakárna, která musí stát spoustu penez, ten pronájem lodí není zadarmo. 2) Taky nechápu proč má falcon...
  • Bystroushaak 17. 5. 2018 v 22:11 u Rychlozprávy #25: Crew Dragon, Block 5, hodnota SpaceX, premiéra BFS, a dalšíChyběl jim tam Neuralink.
  • Zdeněk 17. 5. 2018 v 19:33 u Rychlozprávy #25: Crew Dragon, Block 5, hodnota SpaceX, premiéra BFS, a dalšíRychlozprávy to je moje. Hlavně každá zmínka o BFS mě potěší. Díky.
  • Jiří Hadač 17. 5. 2018 v 18:00 u Rychlozprávy #25: Crew Dragon, Block 5, hodnota SpaceX, premiéra BFS, a dalšíTentokrát opravdu zajímavé. Ta hodnota firmy, klobouk dolů. Za prvních 8 let, jedna miliarda, za dalších 5 let +9 miliard, o dva roky později už dvojnásobná hodnota a potom za pů roku dalších 5 miliard. Neuvěřitelné. A nejlepší část jsou ty grafy. Oběma autorům za ně děkuju. A ten BulgariaSat-1, krásně to vysvětluje Dušanův komentář z přenosu - použitím už použitého stupně přeskákali haldu zákazníků :-). Jen si moc nejsem jistý u Formosatu -5, pokud...
  • Goodman 17. 5. 2018 v 17:40 u Rychlozprávy #25: Crew Dragon, Block 5, hodnota SpaceX, premiéra BFS, a dalšíMusk má můj obdiv. Jeho firmy přinášejí lidstvu skutečnou hodnotu, teda až na ty plamenomety. To dodnes nechápu .....
  • Petr Melechin 17. 5. 2018 v 12:06 u Tapety na plochuJedna tapeta se Starmanem tu je (v první sekci). 😉
  • Gelster 17. 5. 2018 v 10:26 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaTlakem to nebude kdyz ve spalovaci komore je tlak nekolik desitek atmosfer viz: https://en.wikipedia.org/wiki/Rocketdyne_F-1 to uz ta jedna atmosfera nevytrhne 🙂
  • MsdkjnfdsjfRkdjfnsdj 17. 5. 2018 v 9:50 u Tapety na plochuKrasny obrazky:] jeste bych pridal Starmana
  • Pavel Vantuch 17. 5. 2018 v 7:50 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Když jsem ty fotky včera zkoumal podrobněji, ty rozvody na nohách vždy vedou k protikusu, co evidentně zapadá do zámku na stupni. Teď je otázka, jestli ty rozvody jsou dráty nebo hadice. Jen postřeh a úvaha.
  • Hrímfaxi 16. 5. 2018 v 23:07 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Pravděpodobně to bylo plánované a jenom nám o tom Elon nic neřekl. Až bude usínat v Tesle na gauči, tak se zasměje nad tím, jak to řeší celý internet 🙂
  • Jiří Hadač 16. 5. 2018 v 21:58 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Ivo, napadá mě jedna analogie, sám si řekni, jestli je úplně mimo mísu či nikoliv. První space shuttle OV-102 Columbia obsahoval haldu čidel a senzorů na všech možných i nemožných místech, které už v dalších shuttlech instalovány nebyly. Mám taky pocit, že díky řadě z nich se dal lépe zrekonstruovat průběh její desintegrace při STS-107. PS: k těm nohám, napadá mě ještě další možnost, tlaková a deformační čidla. Prostě měří průhyby a kmity při dosedání....
  • Jiří Hadač 16. 5. 2018 v 21:49 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Já když vidím vždycky tyhle hrátky se dvěma jeřábama, nebo jedním a dvěma různě dlouhýma řetězama, tak si vzpomenu na školení o obsluze jeřábů, povídání o šikmém tahu a zakázaných manipulacích 😀 A k tomu ty videa o převrácených jeřábech :-D. Pozor, neříkám, že na to nemají uzpůsobené jeřáby, jen si to prostě neumím nevybavit.
  • Ivo Janáček 16. 5. 2018 v 19:55 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Když už tady tak probíráme ty nohy, zajímalo by mě na co jsou ty dráty na jejich vnitřní straně. Podle mě tam nic než teplotní čidla nedávají smysl. A nebo napadá někoho něco dalšího? Potom další věc co mě zaujala je u fotek demontáže to, že tam je docela oprýskaná černá izolační část. Otázka je, zda to je v tomto místě izolace a nebo jen nátěr, těžko říct. No a poslední co mě zaujalo je...
  • tonda 16. 5. 2018 v 18:52 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Můj názor je,že nohy se lépe oddělají nastojato,než v hangáru vleže.Pokud chtějí stupeň demontovat,je to rychlejší udělat to hned,už to mají nacvičené.A mají venku víc místa.
  • Pavel Vantuch 16. 5. 2018 v 17:48 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Já si spíš říkám, jestli něco neodhalila inspekce, jak psal Petr, popř. jestli na to ten stupeň vůbec byl připravený, je to první kus svého druhu. To fakt těžko soudit.
  • Hrímfaxi 16. 5. 2018 v 17:24 u Jak SpaceX přepravuje FalconyNabízí se otázka, proč to mají roztahané přes celé USA. Testovací středisko 2000km od výroby... Falcony najezdí po silnici víc, než nalétají do vesmíru... 😀
  • Hrímfaxi 16. 5. 2018 v 17:17 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Jenom aby pak ze zvyku nevyhodili celý stupeň po druhém použití 😀
  • Ivo Janáček 16. 5. 2018 v 16:22 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Tak s těma nohama se to asi dalo čekat, je otázka jak to okomentuje Elon. Pro začátek třeba něco ve smyslu, že to těm lidem zapomněli říct, že už tyto nové se odmontovávat nemusí. A pak dá vysvětlení, že to stejně museli udělat kvůli přepravě a následné prohlídce.
  • Hrímfaxi 16. 5. 2018 v 14:56 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaPřišlo mi to elegantní 🙂 ale tyhle důvody zní relevantněji.
  • Pavel Mašek 16. 5. 2018 v 9:00 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?Díky za opravu, zapomněl jsem se přepnout z režimu vysvětlování pro normální smrtelníky. Přesně, ta výjimka je samozřejmě díky prakticky nulovému stavu paliva u těch několika satelitů, plus několik je mimo kontrolu - tam je to dané. Mohlo by být zajímavé mít nějaké video, jak satelity manévrují na své poslední cestě - zejména když satelity nemají žádné trysky na manipulaci směrem "dolů" a Iridium kdysi přišlo minimálně o jeden satelit, který byl příliš vysoko a...
  • Jiří Hadač 16. 5. 2018 v 1:42 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?Jen tě poopravím, satelity sestupují třením o atmosféru. A ta vyjímka dle článku je proto, že tím, že vyplňovaly mezery a měnili tím pádem rovinu oběhu, tak nemají dostatek paliva přesunout se na dráhu s perigeem cca 250km, tj. kde by rychle zanikly.
  • Pavel Mašek 16. 5. 2018 v 1:02 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?Iridium má od FCC výjimku na 10 ks satelitů první generace, že můžou gravitací sestupovat z orbity cca 600 km. Očekává se, že shoří dříve jak za 25 let. Něco málo bylo napsáno i tady: http://spacenews.com/41898fcc-greenlights-iridium-plan-for-deorbiting-its-1st-generation/ Několik satelitů Iridia první generace s dostatkem paliva si Iridium chvilku ponechá jako záložní, ale aktuálně se počítá s dobou ne delší jak 1 rok. Iridium opravdu nemá po dokončení obnovy sítě důvod dál používat satelity první generace.
  • Jiří Hadač 15. 5. 2018 v 23:48 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaZkrátka se ti nechce integrovat 😀 Jestli to není proto, aby za a) zbytečně nenarůstalo přetížení, a za b) možná kompenzují snižování okolního tlaku, aby zbytečně nenarůstal rozdíl mezi tlakem v komoře a nízkým tlakem okolo, snižuje se namáhání stěn komory. Tj, zvýšení její životnosti.
  • Hrímfaxi 15. 5. 2018 v 23:19 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaNevím, zda je to hlavní důvod, ale pro výpočet trajektorie a rychlosti je praktičtější mít konstantní tah.
  • Filip 15. 5. 2018 v 22:32 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaMyslím, že to je odpověď sice spravna, ale na jinou otázku. Každý motor prvního stupně má ve vakuu (ve výšce cca 70 km nad mořem) mít o cca 65 kN menší tah, než při startu z nulové nadmořské vysky. Proč by se záměrně obirali o výkon?
  • Zdeněk 15. 5. 2018 v 21:59 u Elonovinky #15: Revoluční Falcon 9 Block 5Parádní souhrn.
  • Petr Melechin 15. 5. 2018 v 20:57 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5A to dneska jedou dost rychle. Třeba u TESS se čekalo 2 dny na to, až stupeň přeložej na souš.
  • Pavel Vantuch 15. 5. 2018 v 20:46 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Takovej celodenní maraton to je a to booster ještě není na OTS 🙂
  • bill 15. 5. 2018 v 18:27 u Rychlozprávy #14: Vzhled Blocku 5, projděte se po rampě, fanouškovské modely, a dalšízde modely raket od Spacex http://axmpaperspacescalemodels.com/index.php/falcon-9/product/Falcon%20Heavy%20Demo%20Flight/ https://www.buzzspacemodels.com/
  • Petr Melechin 15. 5. 2018 v 15:22 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5To já taky. Už bylo na čase. 🙂
  • Jiří Hadač 15. 5. 2018 v 14:56 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Pavle, paráda, ten tvůj program fakt není jen hračka na dlouhé zimní večery, ale zdá se být hodně užitečný. Super. Nevím jak to děláš, ale většinou se mi tweety nezobrazují (firewall v práci), ale dnes vidím aspoň ty. Obrázky omrknu večer. Díky.
  • Zdeněk 15. 5. 2018 v 14:37 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Díky Péťo.
  • holom 15. 5. 2018 v 13:50 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Paráda. Díky za přenos.
  • Dušan Majer 15. 5. 2018 v 12:44 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Parádní psaný online. Mám velkou radost, že se zdejší redakce rozrůstá!
  • Petr Melechin 15. 5. 2018 v 11:42 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5SpaceX nohy nikdy nepřivařovalo. To jen jednou řekl Musk, že to plánují, ale buď se špatně vyjádřil, nebo nakonec bylo použito jiné řešení. Dříve to probíhalo tak, že k palubě byla přivařena kovová oka, ke kterým byla řetězy připevněna raketa. Zároveň ji podpíraly běžné zvedáky. Dnes místo toho používají toho robota, který raketu podpírá a zároveň vzhledem k jeho hmotnosti už není potřeba raketu dále připevňovat k palubě.
  • Pacholik 15. 5. 2018 v 11:25 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaMám dojem, že to je kvůli mechanickému namáhání rakety, tah motorů se lehce snižuje, konstrukce se tak nerozkmitá a po dosažení cca MAX Q se výkon může zase zvýšit. Když tak mě opravte.
  • tonda 15. 5. 2018 v 9:27 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Pavel Vantuch-děkuji a oceňuji vaši práci,to je bez debat,jen tak dál!!
  • Filip 15. 5. 2018 v 8:56 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaVí někdo, jaký vliv má na pokles/nárůst nosnosti ten konstantní tah motorů v závislosti na nadmořské výšce? Z textu jsem pochopil, že tah motorů prvního stupně se úmyslně zmenšuje snižování tlaku ve spalovací komoře. Proč by to dělali? Proč takový přístup?
  • Quasar 15. 5. 2018 v 8:10 u Jak SpaceX přepravuje FalconyNo tak já to vydržel asi minutu, to se prostě nedá...
  • Zdeněk 15. 5. 2018 v 7:40 u Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5Měj bych dotaz: teď když má F9 B5 nohy které se dají sklápět - přivařují pořád nohy k plošině, nebo drží stabilitu vlastní vahou + přidržuje první stupeň robot oktaveb ?
  • Jiří Hadač 15. 5. 2018 v 2:44 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?Pamatuješ si to dobře a z té výšky budou sestupovat pěkně dlouho. Vůbec takové srážky nevítám, stejně tak se mi nelíbí rozpady satelitu na GEO. Viz AMC-9 či Telkom 1. GEO prostě je omezený přírodní zdroj a nejde ji ničím nahradit. Proto snížení ceny za vynášení nákladu nahoru má smysl. Rychlejší obnova družíc, A pak se nebude přetahovat životnost za každou cenu.
  • Magy 15. 5. 2018 v 2:29 u Jak SpaceX přepravuje Falconyto uz jste mohl prepsat SpaceX na SpejsX, Facon na falkon, Canaveral na kanaveral, Hawtorne na houtorn, Trucking na traking atd. Proc ten program Balabolka cte "na mys" jako "ná mys", taky nechapu. Mozna pro nekoho lepsi nez titulky, ale takhle to zni desne.
  • Pavel Vantuch 14. 5. 2018 v 23:05 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?K té deorbitaci něco aktuálního
  • Štěpán Svoboda 14. 5. 2018 v 22:28 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?děkuji za odpověď to dává smysl něco jsem si ještě vygooglil a podle wiki jsou minimálně 3 kusy bez kontroly takže riziko tu je no doufejme že se nebude opakovat stejná situace jako s cosmosem pokud si pamatuju dobře
  • chello 14. 5. 2018 v 21:39 u Jak SpaceX přepravuje FalconyMusel jsem upravit formát VTT na SRT což se trochu liší. Takže např. v celém dokumentu jsem nahradil tečky za čárky. Protože v časování byli právě tečky. To mohlo mít trochu jiný dozvuk u vět. Titulky byli celkem rychlé a program se musel snažit držet časování tedy někdy začal dříve či po dokončení věty hned pokračoval aby to dohnal. A je pravda, že chvilku trvá nežli si na to člověk zvykne, pokud tedy chce :-)...
  • Petr Melechin 14. 5. 2018 v 20:42 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?Staré satelity jsou bez přerušení provozu nahrazovány novými a u těch starých je prováděna deorbitace. Desch ale řekl, že u některých kusů dojde k sestupu do atmosféry až třeba za 25 let. Řada z nich už ale v posledních měsících shořela v atmosféře.
  • Štěpán Svoboda 14. 5. 2018 v 20:01 u Iridium má u SpaceX objednány ještě 3 starty. Kdy poletí a na jakém typu rakety?Netušíte někdo co bude v plánu s původní konstelací iridium jestli bude fungovat souběžně až do úplného selhání všech satelitů, nebo bude provedena deorbitace? (pokud to vůbec iridia uměj)
  • ales 14. 5. 2018 v 19:48 u Jak SpaceX přepravuje FalconyMe se to libi, da se lepe sledovat video 🙂
  • Ivo Janáček 14. 5. 2018 v 18:27 u Jak SpaceX přepravuje FalconyTak to bych nedal, to se nedá poslouchat. 🙂
  • Petr Melechin 14. 5. 2018 v 17:56 u Jak SpaceX přepravuje FalconyZajímavé. Ale já osobně bych takhle konzumovat obsah nedokázal. Nevyhovují mi ani audioknihy. 🙂
  • chello 14. 5. 2018 v 17:53 u Jak SpaceX přepravuje FalconyPro zajímavost. Tady jsem udělal český dabing pomocí hlasu Eliška. Já osobně veškterý text si nechávám přečítat programem Balabolka. Šetří to oči a čas a při tom mohu dělat i jinou práci 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=XQAtEgcPfuM&feature=youtu.be
  • tatarata 14. 5. 2018 v 15:25 u Mise Bangabandhu-1Děkuju, Petře. I za odkaz.
  • Petr Melechin 14. 5. 2018 v 14:53 u Plánované starty SpaceXTyto informace najdete na zdejší podstránce s přehledem prvních stupňů. 😉 Momentálně zbývají 4 exempláře Blocku 4, z nichž 3 určitě poletí znovu a u čtvrtého se zatím neví.
  • entes 14. 5. 2018 v 14:48 u Plánované starty SpaceXVite prosim kolik zbyva prvnich stupnu v konfiguraci nizsi nez block 5? Tedy kolikrat jeste poleti nez bude letat jen block 5
  • Petr Melechin 14. 5. 2018 v 14:15 u Mise Bangabandhu-1Ještě dodám, že všechny vzdálenosti jsou k nalezení zde, ale v tomto případě byl trochu rozdíl v tom, co uváděly povolenky a co tvrdil komentátor v živém přenosu. Proto nevím, který údaj byl přesnější.
  • Petr Melechin 14. 5. 2018 v 14:03 u Mise Bangabandhu-1Mělo by to být zhruba 610–650 km.
  • tatarata 14. 5. 2018 v 13:54 u Mise Bangabandhu-1Dá se někde dohledat, jak daleko od pobřeží se nacházela přistávací oblast?
  • Petr Melechin 14. 5. 2018 v 11:16 u Mise Iridium-6/GRACE-FOAno, nové satelity už záblesky nevytváří.
  • Rasto 14. 5. 2018 v 11:03 u Mise Iridium-6/GRACE-FOzdravím otázka trošku z iného súdku.. zmiznú úpne záblesky iridium na nočnej oblohe s príchodom novej generácie? Bolo docela fajn ich sledovat v magnitúdach -4 až -8.
  • Petr Melechin 13. 5. 2018 v 23:24 u Přehled přednášek o SpaceXNápady jsou snadné a má je každý, tu těžkou práci jsi odvedl ty, Jirko. 🙂
  • Jiří Hadač 13. 5. 2018 v 12:01 u Přehled přednášek o SpaceXDěkuju Tondo, ale s tímto výborným nápadem, a zde s tebou rozhodně souhlasím, protože si to myslím také, přišel před víc jak měsícem Petr Melechin, tak jsem mu sepsal seznam přednášek, o kterých sem věděl. A svým dílem přispěl i Dušan Majer, za což mu taktéž patří velký dík, protože kupříkladu o tom, že se o SpaceX přednáší i na univerzitě, to sem opravdu nevěděl. Jinak jsem opravdu rád za ta slova o tom, že...
  • tonda 13. 5. 2018 v 9:25 u Přehled přednášek o SpaceXTak Jirko,to byl výborný nápad,děkuji ti za perfektní shrnutí!Až na vyjímky jsem většinu přednášek viděl,ale to neznamená,že je nebudu pouštět znovu,naopak!Těď je nebudu muset hledat,krásně budou pohromadě,supr práce!
  • Pavel Riedl 12. 5. 2018 v 22:05 u Statistiky a rekordy SpaceXČasto diskutuji s kamarády o ekonomice provozu a pak dlouho dohledávám data po různých článcích. Aktuálně je teď hodně informací v "Vylepšení Falconu 9 Block 5...". Mám na mysli třeba: cena paliva pro jeden start, cena 1. stupně atd...
  • Petr Melechin 12. 5. 2018 v 11:43 u Statistiky a rekordy SpaceXOpraveno. Díky!
  • Tom 12. 5. 2018 v 11:39 u Statistiky a rekordy SpaceXCelkem 25 úspěšných přistání.
  • Petr Šída 12. 5. 2018 v 10:17 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaUž do něj nacpali že svého několik miliard, takže něco jde donavratu, něco do bfr
  • Zdeněk 12. 5. 2018 v 8:26 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaTak dnes to bylo hodně obsáhlé. Super super. Když jim zbývá něco kolem 40 milionů za start cca, kolik asi dávají (i v procentech) na vylepšování a výzkum a vývoj ? Ví to někdo? Alespoň přibližně. Díky
  • Akuhtr 12. 5. 2018 v 5:05 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůJen uvedu že BO má proti SpaceX v době Falcon 1 alespoň 2 (nefér) výhody, které jim zvyšují šance uspět napoprvé. Všechny vyplívaji z prakticky neomezených financí a technologického pokroku. Počítačové simulace, první start F9 byl v roce 2006, dnes máme rok 2018, to je v IT opravdu hodně, obzvláště co se týče GPU které dnes tvoří podstatnou část výkonu superpočítačů. To co bylo u F1 nesimulovatelné u NG dnes zvládnou nasimulouvat během pár dní...
  • Akuhtr 12. 5. 2018 v 4:45 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůTo sice ano, ale párkrát jsem narazil na názor že BO staví raketu v obráceném pořadí. Tedy že New Shepard je v principu třetí stupeň pro New Glenn, neodpovídá to zcela, přeci jen horní stupně Glenna mají používat variantu Motoru BE3u a ne BE3, ale fakticky může jít jen o vedlejší produkt vývoje glenna kterým si budou moci zajistit publicitu dříve než glenna dostaví
  • Akuhtr 12. 5. 2018 v 4:31 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůTo nijak nerozporuji. Ale SpaceX je jediná společnost která dokáže přistát s orbitálním nosičem. SpaceX a BO jsou jediné dvě společnosti které aktuálně zvládají přistát s nějakým nosičem a pak ho znovu použít. Oproti tomu máme celkem dost organizací s orbitálními nosiči které je zahazují. Z toho usuzuji že to co je složitější je znovupoužitelnost, nikoliv vyrobit orbitální nosič a v té má BO náskok před všemi kromě SpaceX. BO prostě nejdřív vyřešili podstatnou část...
  • Jiří Hadač 11. 5. 2018 v 23:12 u Jak se Bangladéš stal prvním zákazníkem SpaceX pro Falcon 9 ve verzi Block 5Každá z těch potenciálních úprav pro snadnou znovupoužitelnost se mohla ukázat jako smrtící, nehledě na na nové COPV, které už dvakrát srazili SpaceX na kolena. Samozřejmě vím, že dnes bez problémů. Orbcomm na tom byl tenkrát hůř, sleva je sice fajn, ale CRS-7 byl taky kvalitní strašák. Ale nic se nevyrovná americké armádě, koupit dvě zbrusu nové rakety, které si někdo stloukl na malém atolu dohromady a posadit na ně náklad. Anebo si vzpomeň na...
  • Hrímfaxi 11. 5. 2018 v 20:34 u Jak se Bangladéš stal prvním zákazníkem SpaceX pro Falcon 9 ve verzi Block 5Když pominu, že jde o start nové verze rakety, tak letět s nimi už není velké riziko (I když to říkám jako někdo, kdo si u nich nechystá nic objednat :)) . Vykazují vysokou míru spolehlivosti. Bangladéš ušetří nějakou kačku a je to i dobré PR. Let s Ariane by nevzbudil příliš pozornosti, ale svěřit se téhle cool společnosti zajistí sledovanost a pro první let s blockem 5 i tak trochu elitní status.
  • David Šindler 11. 5. 2018 v 19:04 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaNaprostá paráda a skvělé počtení! Díky!
  • Jiří Hadač 11. 5. 2018 v 17:24 u Vylepšení Falconu 9 Block 5, znovupoužitelný druhý stupeň, rampa pro BFR a další novinky od MuskaSkvělé, Elon se nám teda hodně rozmluvil. A měl krásný komentář k NASA. Zároveň to potvrzuje odpověď Dušana Majera v přednášce, že vztahy SpaceX a NASA jsou ideální. Neřekl toho tolik nového, ale to by musel asi mluvit déle. Ale ty ceny jsou hezké a zajímavé, i ty procenta. Prostě, krásný a příjemný článek před večerním startem. Díky moc, Petře, četlo se to jedním dechem.
  • Ondrej Melich 11. 5. 2018 v 7:10 u Elonovinky #14: Finance Tesly a novinky o Modelu YTo se jen kočkoval pár dní s Warrenem Buffetem. Candy shop není třeba brát vážně 🙂
  • Jiří Hadač 10. 5. 2018 v 23:27 u Mise Bangabandhu-1Jedno z dočasných nápravných opatření, než se změní design COPV, se udávalo tankování teplejšího hélia. Díval jsem se na web, tam se psalo, že všechny nádrže se tankují, nekteré dokonce spalinami z motoru, což objektivně si řekneme u RP-1 prostě nejde, to by nedopadlo dobře, protože by plamen přemístili do rakety. Takže tam se používá prý hélium nebo dusík. Ale jestli má přímo COPV i v nádrži na kerosen, nebo z důvodu menšího rozdílu teplot...
  • Ivo Janáček 10. 5. 2018 v 23:14 u Mise Bangabandhu-1Ano máte pravdu, tuším že to dokonce bylo tak, že kyslík mohl kondenzovat pod tím opletením z uhlíkových vláken. Nechce se mi to teď ale hledat.
  • Juraj 10. 5. 2018 v 23:09 u Mise Bangabandhu-1Jen poznamenám, že nebezpečné nejsou výpary (kyslíku ani RP-1), ale kyslík ve všech skupenstvích. U problému s COPV pak šlo především o kyslík v pevném stavu. Proč však bylo pomalejší (nebo dřívější) čerpání právě RP-1 mi však jasné není.
  • Kotlopou 10. 5. 2018 v 22:33 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůSouhlas, tohle bylo trochu jednostranné - prostě mi přijde trochu přehnané je uvádět jako konkurenci, když zatím v oboru vypouštění raket moc neudělali. Samozřejmě, motory super, na to jsem zapomněl. Určitě jim držím palce, bylo by to super.
  • Jiří Hadač 10. 5. 2018 v 21:28 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůTady si vždy vybavím přednášku Tomáše Přibyla, budu parafrázovat:"Elon Musk druhý se jmenuje Jeff Bezos a je ještě tajnůstkářštější". "Netušil jsem, že když si budu plnit svůj sen a stavět raketu, tak budu mít neomezený finanční zdroj jménem Amazon". A hlavně BO se nezpovídá spoluobčanům (pomiňme armádní dotace na motor), ani byrokratům, ale jednomu pánovi. A pokud je jeho snem postavit raketu, tak nevidím důvod, proč by toho měl nechat.
  • Jiří Hadač 10. 5. 2018 v 21:19 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůKotlopou: První věta, rozhodně souhlas, druhá, už menší, ale ok, řekněme souhlas, nesouhlasím ale hodně s tou třetí. Mars One měl hodně slov. A srdcem rakety je motor, a ten BO mají a hodně dobrý. Zkouší si přistávání, není to z bůhvíjaké rychlosti, ale jak se učil software grasshopperu, podobně. Takže rozhodně toho mají víc, než kdekdo, a neskončili jen u slov. Taky si myslím, že měli dát mezistupeň mezi NS a NG, ale dobrá,...
  • Kotlopou 10. 5. 2018 v 20:02 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůPokud jde o plány, určitě, ale nechápu, jak chce Bezos napoprvé zvládnout tak obří raketu, když i Falcon 1 potřeboval 4 pokusy (a tohle bude o dost těžší). Zatím s orbitou nemají skoro žádné zkušenosti a NS je úplně jiná technologie s úplně jinými nároky. Takže zatím jsou asi na úrovni Mars One - plány super, ale reálně nic moc. Přeju jim to, jestli se jim to povede, bude to další pokrok. Ale ten hype...
  • Kotlopou 10. 5. 2018 v 19:57 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůNo dobře, ale když se podíváte na specifika (tedy to málo, co jsem o NS dokázal vůbec najít), zjistíte, že NS má cca 65% hm. paliva, zatímco Falcon 9 nějakých 94%. To je úplně jiná kategorie, s něčím takovým se na orbit nedostanete. Reálně je taková raketa kromě turismu skoro nanic. Je tak vyztužená, jako by se jenom snažili "zapsat do Guinessovky" a být první ve vesmíru a zpátky. I Falcon 1 potřeboval 4 pokusy,...
  • Petr Melechin 10. 5. 2018 v 19:38 u Elonovinky #14: Finance Tesly a novinky o Modelu YTak to fakt netuším. :-/
  • Tomáš 10. 5. 2018 v 19:26 u Elonovinky #14: Finance Tesly a novinky o Modelu YNa webu ElonX mám vypnutý uBlock a Ghostery a vidím zde pouze obrázek, video nikde. Na Živě mám zapnutý uBlock a Ghostery a video jede bez reklam. Jde mi o to, proč to nejde i tady? Prohlížeč Chrome v aktuální verzi.
  • Petr Šída 10. 5. 2018 v 19:02 u Nová síť lodi Mr. Steven a další novinky o záchraně krytůOdpovědí je čas oddělení a rychlost, kryt se odděluje poměrně dlouho po odpojení druhého stupně a v podstatné vyšší rychlosti, tudy to nejde
  • Malky 10. 5. 2018 v 18:45 u Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémůPro mě osobně, v čem vidím obrovskou výhodu Blue Origin, že chtějí. Jasně, řeknete, chtít nestačí, ale když se podíváte na všechny zavedené firmy v oboru: - ULA hodlá zachraňovat motorový blok Vulcanu někdy v druhé polovině dvacátých let. - Arianespace opatrně uvádí, že někdy možná Ariane 6 bude částečně znovupoužitelná, ale žádné pevné plány, Jediný vývoj v této oblasti je Adelaine, která má opět zachraňovat pouze motorový blok. - Japonská H-III má být levnější...
  • Damel 10. 5. 2018 v 17:04 u Raketa Falcon a její variantyChcete vidět Falcon 9 v životní velikosti a máte trochu představivosti? Komíny o stejné výšce, jakou má kompletní Falcon 9: http://koda.kominari.cz/?search=70m&action=pregiomapy#49.482959,17.318115,8,pVtsikc, Komíny o stejný výšce, jakou má přistávající první stupeň Falconu 9: http://koda.kominari.cz/?search=47m&action=pregiomapy#49.482959,17.318115,8,pVtsikc, http://koda.kominari.cz/?search=48m&action=pregiomapy#49.445398,17.318115,8,pVtsikc,
  • Hrímfaxi 10. 5. 2018 v 16:04 u Mise Bangabandhu-1Na první let vyberou družici s takovým názvem... Ale díky těm odkladům jsem se to už naučil 🙂
  • Ivo Janáček 10. 5. 2018 v 15:44 u Mise Bangabandhu-1Všimli jste si toho videa s vývozem bočního stupně FH? Nejdříve jsem si myslel, že je to nový kousek v černé fólii, ale je to jeden z těch použitých. Otázka je kam ho vezou a co s ním bude dál. Muzeum nebo šrot?
  • Petr Melechin 10. 5. 2018 v 15:41 u Mise Bangabandhu-1Pravděpodobně se jedná o první horní stupeň typu Block5, ale nelze to říct s jistotou. Teoreticky je možné, že druhý stupeň ve verzi Block 5 letěl už na nějaké dřívejší misi, podobně jako tomu bylo u Blocku 4, ale veřejně jsem o tom žádnou zmínku nezahlédl, takže tentokrát k tomuto postupnému nasazení nejspíš nedošlo.
  • Tom 10. 5. 2018 v 15:35 u Mise Bangabandhu-1Díky. Ještě jedna otázka: Je to první nasazení druhého stupně Blocku 5 nebo už letěl dříve? V tom tweetu je uvedeno první nasazení kompletní rakety ve verzi Block 5 (pokud jsem si to správně přeložil, moje AJ není úplně perfektní).