SpaceX bude megaraketu BFR nejspíš vyrábět v losangeleském přístavu

AKTUALIZACE (16. 4.): Starosta Los Angeles potvrdil, že SpaceX bude v místním přístavu vyrábět BFR.


Když Elon Musk v září 2017 představil koncept megarakety BFR, bylo jasné, že tento kolos nebude vzhledem k jeho velikosti možné vyrábět v továrně v Hawthorne, kde SpaceX v současnosti vyrábí rakety Falcon a lodě Dragon. Spekulovalo se o několika místech, kde by Muskova firma mohla vybudovat továrnu na výrobu BFR, ale teď to vypadá, že SpaceX se rozhodlo tuto marsovskou raketu vyrábět v přístavu Port of Los Angeles.

Kompletní raketa BFR

Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell se k výrobě BFR vyjádřila v říjnu 2017 následovně:

Hledáme lokalitu u vody v Los Angeles. Mysleli jsme, že budeme raketu vyrábět v naší továrně v Hawthorne, ale spočítali jsme si, že každý převoz do přístavu by vyšel na 2,5 milionu dolarů – bylo by potřeba odmontovávat semafory a nevyplatilo by se to. Takže postavíme novou továrnu u vody. Časem pak budeme mít další továrny u jednotlivých startovních ramp.

V lednu 2018 pak web NASA Spaceflight informoval, že SpaceX pro výrobu BFR zvažuje také Mys Canaveral poblíž nové továrny Blue Originu na výrobu raket New Glenn. SpaceX o tom prý jednalo s organizacemi NASA a Space Florida.

BFR na Marsu se základnou v pozadí

V únoru 2018 se objevila zpráva na webu Teslarati, kde autor z dostupných střípků informací vyvodil, že SpaceX možná bude BFR vyrábět v jižním Texasu, kde v současnosti buduje novou startovní rampu. Této teorii nahrávají informace z novin Brownsville Herald, podle kterých SpaceX požádalo místní zastupitelstvo o dodatečný příspěvek na tento projekt startovní rampy u Boca Chica Village. Poslanec René Oliveira prohlásil:

Asi před rokem za mnou přišli ze SpaceX a představili mi svůj nový a rozšířený plán pro Boca Chicu. Tento koncept zahrnoval mnohem více než jen provádění startů, a vyžadoval by dodatečné investice, pracovní pozice a stavební úkony.

Otázkou je, zda “rozšířený plán” značí záměr postavit zde továrnu na BFR, nebo třeba jen to, že místo původně plánovaných Falconů nakonec bude z Boca Chicy startovat primárně BFR, o čemž se už nějakou dobu mluví. V únoru o tom informoval například web WIRED, podle kterého “zdroje uvnitř SpaceX mají za to, že první lety BFR budou startovat z Boca Chicy”.

V tom samém článku se navíc objevila informace, že “SpaceX aktivně zvažuje San Pedro pro výrobu své meziplanetární rakety”. V San Pedru se nachází přístav Port of Los Angeles, kde SpaceX v současnosti zpracovává stupně raket Falcon zachráněné pomocí plošiny Just Read the Instructions.

Stupeň z mise Formosat-5 a plošina JRTI při návratu do přístavu Port of Los Angeles (Foto: Helodriver na fóru NSF)

Nyní někdo vyšťoural dokument z jednání zástupců Port of Los Angeles, z kterého vyplývá, že SpaceX pravděpodobně dostane povolení postavit v přístavu továrnu na výrobu BFR. Celé je to trochu zamotané, protože SpaceX jednání evidentně chtělo utajit a provádělo je skrze svou dceřinou společnost WW Marine Composites. Ta byla založena v listopadu 2016, tedy zhruba měsíc a půl po Muskově prezentaci o ITS v Mexiku. Že má firma spojitost se SpaceX však prozrazuje podrobný dokument o celém projektu z prosince 2017, ve kterém je mimo jiné zmíněno, že firma Space Exploration Technologies (tj. SpaceX) bude dané pozemky využívat také k přesunu zachráněné techniky a jako kotviště mořské plošiny (tj. JRTI).

O jaké pozemky se tedy jedná a jaké má s nimi SpaceX plány? Pozemky o rozloze 4 hektarů se nacházejí v přístavu Port of Los Angeles, konkrétně v části zvané Terminal Island, a nacházejí se asi 35 km od centrály SpaceX v Hawthorne.

Mapka pozemků, na kterých chce SpaceX vybudovat továrnu na výrobu rakety BFR (Zdroj: Google Maps)

Momentálně je oblast opuštěná a jediným využitím je občasné natáčení scén pro rozličné filmy a seriály. SpaceX si chce pozemek na 10 let pronajmout (s možností prodloužení o dalších 2 x 10 let) a plánuje zde postavit velkou výrobní halu vysokou 32 metrů s rozlohou necelých 19 000 metrů čtverečních. Vybudované zařízení bude využíváno k “výzkumu a vývoji dopravních prostředků a bude zahrnovat výrobní úkony jako sváření, vytvrzování kompozitů, čištění, lakování a montáž”. (Dopravní prostředek je velmi kreativní označení pro kosmickou loď.)

Projekt je definován jako “moderní průmyslové výrobní zařízení sloužící k vývoji prototypů nových technologií potřebných pro výrobu dopravních prostředků a vývoj výrobních procesů před implementací produkce ve větším měřítku”. Dokončení celého projektu by mělo trvat 12–18 měsíců, přičemž proběhne ve dvou fázích. Během první fáze bude postavena menší budova (6000 metrů čtverečních), která bude následně rozšířena na výše zmíněnou velkou halu.

SpaceX očekává, že v továrně bude pracovat zhruba 750 lidí a dokument mimochodem zmiňuje, že na místo budou dopravovány také velké předměty ze Seattlu. Spekuluje se, že by mohlo jít o obří kompozitové nádrže, jejichž první exemplář údajně vyrobila společnost Janicki Industries, která se nachází v oblasti Seattlu.

Kompozitová nádrž pro ITS (Foto: SpaceX)

V dokumentu také stojí: “výsledné lodě budou moc velké, takže budou muset být z továrny přepravovány do cílových destinací a na testování pomocí pontonů”. Ponton je vlastně jako ASDS, akorát bez motorů. Důvodem umístění továrny přímo v přístavu je možnost přepravy po moři rovnou ke startovní rampě. Z L.A. se dá dostat do Boca Chicy i na Mys Canaveral, akorát se musí jet přes Panamský průplav, což je sice zdlouhavé, ale ne nemožné.

Jak jsem zmínil už výše, SpaceX zároveň na tyto nové pozemky přesune současné aktivity související se zpracováním zachráněných stupňů raket Falcon, které do přístavu vozí robotická plošina Just Read the Instructions. Stupně zde však nebudou repasovány, jen budou přesunuty na transportér, který je odveze do Hawthorne. Plošina zde navíc bude kotvit v době, kdy zrovna nebude využívána. Jeden takto zachráněný stupeň je vyobrazen na vizualizaci výsledného vzhledu pozemku po výstavbě výrobní haly (šedá budova vlevo):

Takhle by mělo vypadat zařízení SpaceX po dokončení stavby (Zdroj: Port of Los Angeles)

SpaceX se dnes k plánům vybudovat továrnu na výrobu BFR v Los Angeles vyjádřilo takto:

SpaceX předběžně jedná s Port of Los Angeles o potenciálním pronájmu dodatečných pozemků pro naše potřeby.

Zatím tedy nic není potvrzeno, ale dostupné informace nasvědčují tomu, že SpaceX nejspíš nebude nic bránit, pokud se rozhodne vyrábět BFR v Port of Los Angeles. Otázkou je, zda SpaceX bude v tomto zařízení SpaceX vyrábět pouze kosmickou loď (tedy vrchní část BFR), nebo i nosič (první stupeň). SpaceX plánuje nosič začít vyrábět až o několik let později než loď, takže je teoreticky možné, že se první stupně nakonec budou vyrábět třeba na Canaveralu nebo v Boca Chice a nosič se s kosmickou lodí poprvé “setká” až u rampy. To by mohlo vysvětlovat stále probíhající jednání ohledně lokality na Canaveralu a další zprávy, které si zdánlivě odporují.

Není jasné, kdy bude továrna uvedena do provozu, avšak Elon Musk i Gwynne Shotwell tvrdí, že první testy kosmické lodi začnou už příští rok. Je však možné, že úplně první prototyp bude vyroben v Hawthorne a není tak závislý na dokončení samostatné továrny.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pití

Už se těším na příští rok až nám ten grasshopper BFR začne popolétávat jak slepice… škoda, že pravděpodobně vizuálně nebude mít s BFR nic společného 🙁

Martin

súhlas 🙂 …chcú ho postupne dostať až na orbitu…plechovku s Raptorom nemajú prečo testovať. Tiež verím že to bude framework reálneho prototypu BFR, i keď kto vie ako vzhľadný bude keď mu bude spočiatku chýbať ten tepelný štít. Útroby, hoc chýbajúce, moc z tých skokov viditeľné tak ako tak nebudú 😀

Damel

Pokud nedojde k RUD. Potom by tie útroby boli viditelné, privela viditeľné. Úplný dážď útrob.:D

Tomáš N

Souhlasím, nacvičovat vzlety a přistání s něčím, co by se aerodynamicky a hmotnostně lišilo od plánované lodi by nedávalo moc smysl.

Damel

Navrhuji zkratku BFG. Páč to bude Big F*cking Grasshopper! 😀

Honza

Díky za článek. Jen bych se přimlouval za převádění jednotek na něco srozumitelného. 10 akrů našinci neřekne zhola nic, takové 4 hektary už jsou o dost lepší. I ten, kdo si nepředstaví hektar, si to už snadno sám převede na 200×200 nebo 100×400 metrů a má jasno.
Jinak si říkám, jestli převoz Panamským průplavem není jen provizorium do začátku a až se skutečně rozjedou, nebudou řešit přesuny tím, že prostě přeletí, i když by to dost možná vyžadovalo starty z nějaké mořské plošiny dostatečně daleko od pobřeží, aby nad obydlenými oblastmi byli už dost vysoko. Asi to není moc pravděpodobná varianta. Jak velkou flotilu vlastně mají tak odhadem v plánu v jakém časovém horizontu, máme nějaké náznaky?

Jakub

Cokoliv, hlavně ať to nejsou fotbalová hřiště 😂

Martin

Odberateľ TMRO? 😀 😀 😀 Kľudne aj tie použi, ale prosím pekne európsky futbal, nie americký, tam nemám potuchy aké veľké to ihrisko je 😀 😀

Martin

Myslím že prelet nad obydleným územím je možný jedine ak si už na orbite… Ak by štartovali na mori, neviem či by nebolo jednoduchšie miesto presunu proste priamo vynášať náklad na danú orbitu 😀 …ak teda prelet je možný len na orbite, tak to vidím tak nejako, že odštartujú, na orbite vypustia a prípadne sa z orbity vrátia na druhom pobreží už prázdni 🙂 …odtiaľ potom môžu vyniesť niečo iné 😀

Ivo

Mě to celé dává smysl. SpaceX je vlastně v LA, proto továrna tamtéž. Veškeré drobné věci a motory budou asi dělat v Hawthorne, pak to kousek převezou a v přístavu, kde se budou svařovat velké díly, se vše seskládá dohromady. Napadlo mě taky, že pak můžou hotové BFR/BFS naložit na ponton, převézt kousek na Vandenberg a poslat na zkušební let. Po něm pak můžou přistát dle potřeby dalšího využití. Navíc v rámci zkušebního letu mohou posílat nahoru své družice pro internet.

Pokud jde o ty lety nad obydlenými oblastmi, tak jsem sám velmi zvědavý. Teoreticky tento dopravní systém může mít obdobnou certifikaci jako dopravní letadla. Navíc pokud by chtěli realizovat dopravu lidí v rámci země, tak ji stejně budou muset mít. No a pokud ji budou mít, pak by jim neměl nikdo bránit v tom, aby letěli nad obydlenou oblastní, když tam dneska lítají mraky letadel.

Nakonec když se tak nad tím zamyslím, tak Ariane 5 taky před pár dny letěla nad obydlenou oblastí a letoví si toho skoro ani nevšimli a přišlo se na to až v momentě, kdy zjistili, že je něco špatně, protože ztratili spojení s raketou a byli bez telemetrie. Naštěstí raketa měla dostatek paliva a dala to na oběžnou dráhu, takže náklad nakonec dorazil kam měl i když za přispění vlastních motorů a za cenu ztráty drahocenného paliva pro manévrování v dalších letech služby.

sibep

Nejde mi na rozum, jak se může postavit továrna na raketu, která ještě naletěla. BFR musí být dál než jen u nějakého konceptu, jakékoliv dodatečné úpravy stojí peníze a hlavně čas.

Jack

Jak postavit raketu bez tovarny? 🙂

Ivo

No jak, přece na koleně ve sklepě nebo v garáži. 😉

Zdeněk

Články o BFR jsou vždy plný očekávání co, jak, kdy a kde. Díky autorovi. Zajímalo by mě, jestly se dá bez prvního stupně dosáhnout Marsu ?

marxsk

Myslím, že nedá. Aj s prvým stupňom by sa na Mars dostalo ~150 ton a len prázdny druhý stupeň je z toho viac než polovicu.

Martin

marxsk: 150t je hmotnosť samotného nákladu smerom na Mars – totižto ho vynesú na orbitu a BFS znova doplna natankujú… späť na Zem by to zas mala BFS ako SSTO (SingleStageToOrbit) zvládnuť myslím s 30 až 50t nákladu vďaka tretinovej gravitácii Marsu a minimu atmosféry…
Zdeněk: BSF vynesie na orbitu Zeme bez boostra ledva 5t nákladu. Po následnom dotankovaní by ho ale vedela vziať na Mars 🙂