Crew Dragon je v cílové rovince, ale nad první pilotovanou misí visí otazník

Začátkem poslední srpnového týdne proběhla schůze poradního výboru NASA (NASA Advisory Council), kde manažerka programu Commercial Crew Kathy Lueders poskytla spoustu nových informací o aktuálním stavu příprav lodi Crew Dragon. Kromě podrobností o prvních dvou demonstračních letech jsme se také dozvěděli o přípravách rampy LC-39A a rakety Falcon 9. První Crew Dragon by měl být zcela hotový už velmi brzy, druhá demonstrační mise nakonec možná bude přepracována na ostrý několikaměsíční let a astronauty bude před startem na rampu (ne)překvapivě vozit elektrická Tesla Model X.

Mise DM-1

Nejbližší chystanou událostí je úplně první demonstrační mise Crew Dragonu (DM-1). Ta bude zatím bez posádky a loď při ní sama poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici, kde stráví asi dva týdny a následně se vrátí na Zemi.

Dragon určený pro tuto misi nese označení C201 a už od konce července se nachází na Mysu Canaveral, kam byl přepraven z Ohia po dokončení testování ve vakuové komoře. Loď je v podstatě připravena na start, ale zatím jí chybí trunk, který byl z Ohia nejdříve přepraven do Hawthorne, kde momentálně probíhají jeho závěrečné přípravy – především instalace solárních panelů. Ty na rozdíl od současného nákladního Dragonu nebudou rozkládací, ale jsou napevno umístěny na trunku. Podle Kathy Lueders bude všechen hardware potřebný pro první let Crew Dragonu připraven už na konci září. Mise DM-1 je plánována na listopad, takže je snad docela vysoká šance, že se start do konce roku stihne.

Co se týče Falconu 9 určeného pro tuto misi, první stupeň B1051 je momentálně testován v McGregoru a brzy by měl být odeslán na Canaveral. Prezentace obsahovala několik starších fotek stupně v továrně v Hawthorne. NASA zároveň provedla část relevantních nácviků a simulace řízení probíhající mise včetně spolupráce se SpaceX.

Test úniku lodi za letu

Mezi misemi DM-1 a DM-2 má proběhnout test úniku lodi za letu, při kterém Falcon 9 odstartuje s prázdným Crew Dragonem a v okamžiku největšího aerodynamického odporu se spustí nouzový únikový systém, při kterém motory SuperDraco odnesou Crew Dragon pryč od rakety. Test bude simulovat situaci, když by během letu s astronauty došlo k selhání rakety a bylo by nutné posádku rychle odnést do bezpečí.

Fanouškovská vizualizace úniku Dragonu za letu (Autor: /u/Emmajhtr)

Test je momentálně plánován na březen 2019, tedy jen měsíc před chystanou pilotovanou misí DM-2. Ta nemůže proběhnout, dokud nebude proveden tento test záchranného systému. NASA se však obává, že jelikož únikový test bude využívat Crew Dragon z mise DM-1, SpaceX bude mít jen pár měsíců na repasování lodi pro test, což by mohlo vést k odkladům. Osobně si však myslím, že to takový problém nebude, neboť SpaceX v minulosti plánovalo test provádět už 2 měsíce po DM-1, takže možná bude provádět jen nějaké minimální repasování pro potřeby testu, které samozřejmě nebude tak pečlivé a dokonalé, jako kdyby loď měla letět znovu na nějaké ostré misi (mise s posádkou však vždy poletí s novým Dragonem, nikoli použitým). Nicméně podle NASA je test záchranného systému jedna z věcí, která by mohla způsobit odklad DM-2.

Přípravy na tento test však pokračují. Je hotový testovací plán, testovací konfigurace nebo třeba zátěžová analýza. V současnosti také probíhá výroba trunku určeného pro tuto zkoušku.

Mise DM-2

Crew Dragon určený pro misi DM-2 během výroby (Foto: Shorealone Films)

Souběžně pochopitelně probíhájí také přípravy na druhou demonstrační misi DM-2, při které už v Crew Dragonu poletí astronauti. Mise se chystá na duben 2019 (to je podmíněno úspěšným provedením DM-1 a testu únikového systému). Současný plán je takový, že posádku budou tvořit Doug Hurley a Bob Behnken, kteří na ISS stráví zhruba 2–4 týdny. Možná ale nakonec dojde ke změně, neboť Bill Gerstenmeier z NASA prohlásil, že agentura jedná se SpaceX o potenciální možnosti přetvořit DM-2 v ostrou misi. Podobná věc se zvažuje i u druhé demonstrační mise lodi Starliner společnosti Boeing. Nové lodě jsou totiž neustále odkládány a agentuře tak dochází čas. Astronauti NASA dopravení na ISS posledním objednaným Sojuzem tam mohou zůstat nejdéle do ledna 2020. Nejpozději do té doby je tedy potřeba, aby proběhla alespoň jedna ostrá mise Crew Dragonu nebo Starlineru. Plán nejméně jedné ze společností tedy bude pravděpodobně upraven, aby druhá demonstrační mise posloužila jako běžná mise. To by v případě SpaceX znamenalo, že místo dvou astronautů poletí tři a místo několika týdnů na ISS stráví několik měsíců, jak to bývá běžné u současných misí, jejichž členy na stanici dopravuje ruský Sojuz.

Crew Dragon pro DM-2 s číslem C203 ještě není hotový, ale výroba pokračuje dobře. Základní struktura trunku je dokončená a momentálně probíhá celková integrace lodi a vybavování kabiny v čisté místnosti v Hawthorne. Loď by měla být hotová a připravená v lednu 2019.

Poznámka: Pokud vás zajímá, jak chronologicky probíhá výroba a příprava Dragonů pro mise DM-1 a DM-2, v článku na Kosmonautix.cz najdete přeložený rozpis jednotlivých kroků ze slajdů výše.

Obecné přípravy

Kromě jednotlivých milníků pro konkrétní mise však SpaceX před získáním celkové certifikace a zahájením ostrých misí musí dokončit kvalifikaci Crew Dragonu a Falconu 9 Block 5. Ještě nejsou hotové všechny potřebné zkoušky a také zbývá dořešit několik věcí týkajících se motorů Merlin, nových tlakových nádob a také připravit rampu LC-39A.

Crew Dragon

  • Testování kompletního Crew Dragonu je hotové (elektromagnetické, radiové, vakuové, modální)
  • Kvalifikace skafandrů pokračuje
  • Vyhodnocení displejů pro posádku je hotové
  • Simulace s posádkou jsou hotové
  • Test softwaru ve spolupráci s ISS je hotový
  • Proběhl test padáků po shozu z balónu ve výšce 13 km

Motory Merlin

Merlin 1D v nejnovější variantě Block 5 (Foto: SpaceX)

Jak jsem informoval ve starším článku, u prvních dvou kusů vylepšených motorů Merlin 1D obsahujících změny vyžadované NASA byly během kvalifikačního testování zjištěny určité nedostatky. Zatímco SpaceX pracuje na jejich nápravě, firma navrhla krátkodobé řešení, které bylo shledáno dostatečně bezpečným, aby motory mohly letět na misi DM-1 a potenciálně i na DM-2. Tyto úpravy by tedy nemusely způsobit odklad demonstračních misí Crew Dragonu. Kathy Lueders nově zmínila, že probíhají testy turbínového rotoru.

Tlakové nádoby

  • Kvalifikace vylepšených tlakových nádob “COPV 2.0” je hotová
  • Test životnosti je hotový a zahrnoval 50 tankovacích cyklů s kyslíkem, 200 cyklů s dusíkem a 10 letových cyklů
  • Nádoby pro DM-1 jsou nainstalovány v raketě

Rampa ​LC-39A

  • Bylo nainstalováno rameno pro nástup posádky
  • Proběhl úspěšný test utěsnění ramene
  • Úspěšný nácvik s obslužným personálem, astronauty, skafandry a elektromobily Tesla Model X
  • Vyhodnocení připravenosti rampy je plánováno na září

Jak vidíte, premiéra Crew Dragonu je už opravdu na dosah, tak nezbývá než držet palce, ať finální přípravy proběhnou hladce a my se snad už v listopadu dočkali dlouho odkládaného letu této moderní lodi.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JANSA JAROSLAV

Rodinný podnik NASA Lockheed Martin a Boeing – ULA šlape na plyn, z bezkonkurenční pohody je probudil Elon Musk s jeho SpaceX. NASA-Boeing a Lockheed Martin se připravujÍ na první zkušební let kosmické lodi Boeing Starliner v r.2019 a lodi Orion Exploration Mission 2, v r. 2023. ULA žene Vulkán k znovu použitelnosti, chtějí v ceně konkurovat Falconu 9.

Tomáš

Když jsem viděl ten obrázek astronauta ve skafandru vedle Tesla Model X, první co se mi vybavilo, je tento záběr z Back to the Future 🙂
comment image

Marian

Budou crew dragony znovupoužitelné ?

Michal

Zatim to vypada, ze pro lety s posadkou bude vzdy nova lod. A letene exemplare se budou dal pouzivat pro zasobovaci mise.

Michal

Vite nekdo jaky letovy profil bude Crew Dragon pri letu k ISS vyuzivat? Nekde jsem zahledl ze 6 – 24 hod. Ale jaky bude primarni?
A test uniku za letu je myslim ze strany SpaceX dobrovolny a NASA ho nepozadovala (Boeing ho se Starlinerem provadet nebude). Proc je ted tedy uvaden jako nutny pred DM-2? Asi kdyz uz ho nabidli, tak se musi dokoncit 😉

Jiří Hadač

Takhle, samozřejmě přesnou odpověď na tvou otázku nevím. Ale nejsem si jistý, jestli bych být NASA nechal letět CD k ISS napoprvé v nějakém rychlém profilu. Udělal bych to asi podobně jako u COTS-2. Až si to odzkouší, tak proč ne, ale do té doby bych fakt nespěchal, není kam. Všechno je potřeba prověřit, včetně manévrovacích motorů.

Štěpán

K tomu druhému, ten unik za letu není povinný, ale i Boeing musí dokázat, že to zvládnou i za letu. Takže v Boeingu musí dělat asi nějaké jiné simulace (počítačové). Ve SpaceX jim to nejspíše přišlo jednodušší udělat reálně, takže dělají tuto zkoušku. Takže ji udělat musí, aby jim NASA povolila létání (nebo by to museli dokazovat jinak jako u Boeingu). Taky si tím možná odbydou nějaké padákové zkoušky a podobně.
Je to docela logické, že to tyto dvě firmy dělají jinak, protože F9 booster je o dost lacinější než Atlas V…

Jiří Hadač

Pokud se obě první pilotované mise změní na dlouhodobé, tak bude zajímavé, protože tím vznikne automatický rozestup mezi nimi min. půl roku. Ale to by asi znamenalo, a to dodávám s lítostí, že by asi neletěl Christopher Ferguson ve starlineru.
Hezké a jsem rád za ty hotové testy COPV.

Jiří Hadač

Bylo by to logičtější, to je pravda. A teď je otázka, jestli ten dřív připravený dostane šanci jen na krátkou misi, jako že ten trénink Fergusona tomu napovídá, a že ten, který bude mít zpoždění půjde rovnou naostro a na dlouhodobý pobyt. Každopádně, bude to ještě zajímavé.