Crew Dragon už je na Canaveralu a Boeing má problémy – kdy se dočkáme premiéry soukromých lodí?

Když jsme na ElonX naposledy informovali o průběhu příprav lodi Crew Dragon, zrovna probíhalo testování prvního exempláře ve vakuové komoře v Ohiu. Teď jsme zase o krok dál, neboť Dragon na začátku července vakuové zkoušky dokončil a nyní se už nachází na Mysu Canaveral, kde je připravován na svou premiérovou misi. Stále sice neznámé přesné termíny demonstračních misí lodí Starliner a Crew Dragon, ale Boeing se aktuálně potýká s problémy, a tak by SpaceX nakonec mohlo letět jako první.

První Crew Dragon na Mysu Canaveral v červenci 2018 (Foto: SpaceX)

Poslední oznámené termíny demonstračních misí komerčních lodí Crew Dragon a Starliner se nestihnou, ale nové termíny ještě neznáme. Viceprezident Spojených států Mike Pence měl začátkem srpna navštívit Mys Canaveral a přitom nové termíny pilotovaných misí oznámit, a to včetně jmenování konkrétních astronautů, kteří na daných misí poletí. Nakonec však došlo ke změně a 3. srpna termíny oznámí ředitel NASA Jim Brindestine. Dozvíme se tedy, kteří astronauti poletí na jaké lodi a kdy. Kromě plánů pro pilotované demonstrační mise Boeingu i SpaceX také zjistíme, kdo poletí na ISS na prvních ostrých misích, které proběhnou až po certifikaci lodí agenturou NASA.

Astronauti programu Commercial Crew. Zleva: Doug Hurley, Eric Boe, Bob Behnken, Sunita Williams (Foto: SpaceX)

Než tedy budou nové termíny oznámeny, můžeme jen spekulovat na základě informací dostupných odjinud. Nedávno vydaná zpráva GAO (Government Accountability Office) došla k závěru, že současné termíny demonstračních misí (srpen a prosinec 2018 v případě SpaceX) se na 100 % nestihnou a zároveň odhaduje, že k finální certifikaci lodí (po úspěšném provedení demonstračních misí) dojde v prosinci 2019 (Boeing) a v lednu 2020 (SpaceX). Boeing byl tedy podle GAO mírně napřed, ale vzhledem k tomu, že se bavíme o době vzdálené rok a půl, tyto termíny je možné brát jako víceméně stejné. Navíc se jedná o odhad z dubna 2018 a už teď je nejspíš zastaralý, neboť u Boeingu mezitím došlo k anomálii při testování lodi Starliner, která by mohla znamenat zdržení pilotovaných misí.

O anomálii informoval jako první web Ars Technica. Boeing prováděl test motorů sloužících pro únik lodi v případě nehody na rampě nebo během letu. Motory sice hořely plánovanou dobu, ale následně došlo při jejich vypnutí k úniku paliva. Boeing vydal prohlášení, podle kterého již byla zjištěna příčina a pracuje se na nápravě. Zatím není jasné, jaký vliv bude tato anomálie mít na harmonogram demonstračních misí Starlineru, avšak podle jednoho ze zdrojů Ars Technica by problém sice nemusel ovlivnit první misi bez posádky, ale možná zdrží pilotovanou misi, která je plánována na příští rok (první demonstrační mise je zatím neoficiálně plánována na konec listopadu 2018). Zmíněná zpráva GAO navíc hovořila o tom, že existují obavy ohledně chování Starlineru při nouzovém úniku lodi a také potenciálního rizika poškození padákového systému během odhazování tepelného štítu. Boeing tvrdí, že tyto problémy byly vyřešeny, ale potvrdí to nejspíš až plánovaný test úniku lodi z rampy. Ten měl původně proběhnout na konci června, ale nový termín zatím není znám, přičemž situaci nejspíš komplikuje zmíněná anomálie s únikem paliva.

Loď CST-100 Starliner společnosti Boeing (Zdroj: Boeing)

Co se týče SpaceX, tak první demonstrační mise Crew Dragonu by podle ředitelky programu Commercial Crew mohla proběhnout na podzim, avšak k termínu pilotované demonstrační mise jsou zatím k dispozici jen neoficiální odhady hovořící například o únoru 2019. Než však do Crew Dragonu nasednou první astronauti, SpaceX musí ještě provést test úniku lodi za letu a také nainstalovat rameno pro nástup posádky na rampě LC-39A. Test proběhne někdy po první demonstrační misi a rameno bude podle neoficiálních informací nainstalováno do konce roku. Na přesnější termíny však budeme muset počkat do 3. srpna 17:00 SELČ, kdy je NASA plánuje oznámit. Vše bude možné sledovat na NASA TV.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Dudek

Malý krok pro SpaceX, velká krok pro kosmonautiku.

Ketivab

Jste si jistí, že toho 3. srpna dojde i k oznámení termínů startů? Ten zdroj, na který odkazujete, zmiňuje pouze oznámení astronautů, kteří na misích poletí. Když k události mělo dojít ještě na Floridě a měl se zúčastnit Mike Pence, tak k oznámení termínů určitě dojít mělo, ale nevím jestli to pořád platí.

Ketivab

To jo, spíš jestli to neovlivnila ta anomálie Boeingu. Ještě bych měl jeden dotaz: Co to bylo za akce, kde byly vždy ty termíny startů oznámeny (ale jen jako přibližný odhad)? Měl jsme za to, že to je každé čtvrtletí, ale přijde mi, že to nebylo už hodně dlouho. 🙂

Jiří Hadač

Ta plánovaná kapacita Starlineru a Dragonu, tedy 4 lidi, může být prozatím i problém. Pokud si pamatuju, ve Zvezdě mohou nocovat 2 lidi, v Harmony 4. Čili jeden z rusů (pokud jsou tam tři) spí v americké části. Jestli si dobře vybavuju jeden nedávný článek, na ruské straně má dojít k navýšení kapacity po startu Nauky na celkem 3 lidi. Chci tím říct, že do vynesení Nauky se bude muset zmenšit kapacita buď Sojuzu, nebo těch dvou amerických korábů.
Tak jsem se díval, ten únik paliva Starlineru by teoreticky neměl být problém jeho reentry motory MR-104J, které jsou na monopropelant, ale i tak to není ani dobrá zpráva pro Dragon. Protože si osobně nemyslím, že NASA nechala jednu ze dvou společností prohrát o moc, byla by proti sobě.
Držím palce, ať se letů obou lodí dočkáme co nejdříve. Hezký článek.

RiMr

…tak se startem Nauky bych v ničem nijak neoperoval, to je zhmotněná nemohoucnost budoucnosti ruské kosmonautiky…

Honza

Ale tak Rusové snížili počet kosmonautů na ISS do startu Nauky na 2, ne?

Jiří Hadač

Jasne, no ale sam vidis, jak to je, bud budou muset ve dvou v sojuzu, nebo americane ve trech v CD ci CST-100. Jen tvrdim, ze tam je 6 mist na spani;-)