Demonstrace Falconu Heavy

Základní informace

  • Předběžné datum startu: polovina ledna 2018
  • Startovní okno: Neznámé
  • Statický zážeh: Naposledy byl plánován na 15. 12. (Co je to statický zážeh?)
  • Primární náklad: Elektromobil Tesla Roadster patřící Elonu Muskovi (zdroj)
  • Hmotnost nákladu: Roadster váží zhruba 1,3 tuny
  • Raketa: Falcon Heavy (složen z nového centrálního stupně a již použitých bočních stupňů ve variantě Block 3 – sériová čísla 33, 23, 25)
  • Cíl: Heliocentrická dráha (TMI)
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání: Ano, centrální stupeň přistane na OCISLY a oba boční stupně přistanou na pevnině (plošina LZ-1)

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k rizikovosti této mise bude náklad tvořit jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster, který patří Elonu Muskovi. Vůz bude vyslán směrem k Marsu a následně stráví miliony let v kosmu.
  • Elon Musk na Twitteru řekl, že Tesla bude mít v přihrádce knihu Stopařův průvodce Galaxií a také ručník s nápisem „Nepropadejte panice“, který odkazuje na tuto knižní sérii od Douglase Adamse. Dříve také naznačil, že by se na několikamilionovou cestu kosmem mohla vydat kniha Nadace od Isaaca Asimova. Obě knihy patří k Muskovým oblíbeným.
  • Poté, co budou provedeny patřičné úpravy na rampě LC-39A, aby byla kompatibilní s Falconem Heavy, se provede zkušební tankování na rampě, načež proběhnou jeden či více statických zážehů. Tyto testy by měly začít během prosince.
  • Všechny raketové stupně včetně horního už byly před časem otestovány v McGregoru a od října čekaly na připravenost rampy LC-39A.
  • Všechny tři stupně jsou Falcony ve variantě v1.2 Block 3, ale v případě budoucích Falconů Heavy budou ve variantě Block 5.
  • Boční stupně původně posloužily jako první stupně Falconu 9 na misích Thaicom-8 a CRS-9 v roce 2016.
  • Statický zážeh celé rakety bude výjimečný tím, že to bude vůbec poprvé, kdy dojde k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru to není technicky možné provést). Aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, budou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu stovek milisekund).
  • Boční stupně mají jiné aerodynamické vlastnosti, a tak budou disponovat novými titanovými kormidly, neboť ta běžná hliníková jsou nedostačující. Centrální stupeň bude mít hliníková kormidla.
  • OCISLY se bude při přistání centrálního stupně nacházet zhruba 330 km od pobřeží, což je dvakrát blíže než u běžných misí mířících na GTO. Důvodem je, že stupeň bude mít dostatek paliva na provedení zpětného zážehu.
  • Přistávací plošina Landing Zone 1 byla během roku 2017 rozšířena, aby na ní bylo možné přistávat s dvěma stupni Falconu Heavy najednou.
  • Premiérový start této rakety měl původně proběhnout z rampy SLC-4E na Vandenbergově letecké základně. Proto je tamní TEL tak velký – je dimenzován pro Falcon Heavy.
  • Raketa byla dříve označována také jako Falcon 9 Heavy.
  • Falcon Heavy měl původně využívat tzv. crossfeed, což je způsob distribuce paliva napříč raketovými stupni během letu. Výsledkem je o dost vyšší efektivita a nosnost. Jedná se však o technicky náročné řešení, které dosud nikdo v praxi nevyvinul. SpaceX od tohoto záměru nakonec upustilo s tím, že když to bude v budoucnu potřeba, vrátí se k tomu.
  • 1. start Falconu Heavy
  • Vývoj data startu: 2012 → 2013 → 2014 → 3. čtvrtletí 2015 → duben 2016 → září 2016 → prosinec 2016 → 1. čtvrtletí 2017 → léto 2017 → listopad 2017 → 29. prosince 2017 → leden 2018

Související články

Aktuální informace

(Pokud zde aktuální informace nevidíte, vypněte prosím AdBlock. Na nápravě problému se pracuje.)

Fotky

Videa

Počítačová animace letu Falconu Heavy:

Testovací zážeh centrálního stupně v McGregoru:

Testovací zážeh bočního stupně (Thaicom-8):

Testovací zážeh bočního stupně (CRS-9):




  • Mohlo by se vám líbit...

    Diskuze

    18 komentáře u "Demonstrace Falconu Heavy"

    Nastavit upozorňování na
    avatar
    Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
    tonda
    Host
    tonda

    Překvapilo mě použití titanových kormidel na bočních stupních a na centrálním hliníková.Podle mě by to mělo být naopak,centrální se bude vracet větší rychlostí a z větší výšky než boční.Bude to skutečně tak,jak je napsáno,nedošlo k chybičce?

    Tom
    Host
    Tom

    Mě spíš překvapuje, že dostali povolení s bočními stupni přistávat na pevnině. V tomto článku se mi potvrdila domněnka, že bude řízení bočních stupňů lehce (a možná i více) odlišné od klasických. Přeci jen tam chybí mezistupeň a naopak mají aerodynamickou špičku. Přijde mi to riskantnější než klasické přistání na pevnině. To s centrálním je přistání zřejmě dost podobné těm „již ozkoušeným“ tam už je to pro ně rutina.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Tak já bych to viděl přesně opačně, ta aerodynamická špička podle mého názoru nic moc nezmění, ale naopak ty profily na centrálním stupni, které drží boční stupně určitě aerodynamiku změní docela zajímavě.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Tak pokud ten centrální stupeň bude mít dost paliva, což je vidět z toho, že bude dělat boostback, tak by to problem neměl být ani s hliníkem.
    Jinak jsem na to taky koukal.

    Filip
    Host
    Filip

    Tesim se na logo 🙂

    žížalí nehet
    Host
    žížalí nehet

    „jen legrácka ve formě elektromobilu Tesla Roadster“ 🙂

    Marcel
    Host
    Marcel

    Vie sa o kolko dlhsie bude horiet centralny stupen voci bocnym? ked tam neni nejaky transfer paliva tak predpokladam ze by mali horiet +- podobne. alebo bude centralny obmedzeny na vykone a plny pojde az v case cca odpojenia bocnych aby potlacil naklad este dalej.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    http://www.elonx.cz/vse-o-falconu-heavy/
    Petr Melechin zde píše, že boostery pojedou po startu na plny výkon, zatímco centrální stupeň bude škrcen na minimální tah. Jen si nemůžu vzpomenout, kolik je ten minimální tah F9, jestli 60% nebo 40%.

    Nedvidky
    Host
    Nedvidky

    A k tomu nemusí při startu zapínat všechny motory na centrálním stupni. I když pro tuto testovací misi je zapnou, aby věděli jak se bude celý FH chovat při startu.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Ano je to nutnost, jednak kvůli Max Q a jednak podle mě rovněž kvůli Max G. Takže to co dodají navíc boční stupně, tak o to víc se ubere na centrálním, ale celkově ten výpočet je mnohem složitější. V praxi bych orientačně očekával něco podobného jako u Delta IV Heavy.

    Vichor
    Host
    Vichor

    Ohladom nakladu FH (tesla a teraz aj kniha), pride mi, ze je to prvy raz, co posielame do dalekeho kozmu nieco vtipne. Asi by bolo vcelku zabavne vidiet (predpokladanych) mimozemstanov, ked sa budu snazit prist na to, k comu mozu byt vhodne kolesa na tesle vo vesmire. Zaroven, existencia zmyslu pre humor moze byt prekvapujuco pozitivny objav o pozemstanoch pre mimozemstanov, za predpokladu, ze zmysel pre humor tiez maju.

    Robert1
    Host
    Robert1

    Je pristavanie prveho stupna (a bocnych) scela autonomne ?

    mirek
    Host
    mirek

    Je už nějaké předběžné datum statického zážehu FH?

    mirek
    Host
    mirek

    Dobry večer jen by mě zajímalo, jak bude zajištěno řízení FH a přistání tri stupňů na raz, když na jeden stupen F9 je třeba jedno řidiči středisko Děkuji za odpověď

    hanh
    Host
    hanh

    Přístání je řízeno počitačem na samotném 1. stupni. Spojení s 1. stupněm je nestabilní a s vekým zpožděním takže by se přistát nikdy nepovedlo. Takže výpočty jsou prováděny na samotném 1. stupni. Ze Země přijde tak leda příkaz k autodestrukci, ten je asi o dost snadnější zaslat a mírné zpoždění nevadí. Takže pro přistání žádné středisko není potřeba. To leda kontrouje trajektorii a předá informaci, jestli by to mě někdo ručně odepsat při přistání. I start už má vlastní autodestrukční systém na 1. stupni. Dříve řízeno ze Země lidmi. I teď je tam určitě stále někdo s prstem na tlačítku až do přistání.