Jak probíhalo zpracování rakety z mise SES-10 v přístavu

Stupeň po misi CRS-8 (vlevo) a ten samý stupeň po misi SES-10 (vpravo). Autor snímků: Matthew Travis

31. března SpaceX vyslalo již podruhé do vesmíru raketu, která už za sebou jednu misi měla. Jednalo se o stupeň č. 21, který přesně před rokem absolvoval svou první misi CRS-8. Stupeň tehdy přistál na plovoucí mořské plošině OCISLY a následně podstoupil 4měsíční proces renovace. Nakonec odstartoval znovu na misi SES-10 a jen o pár minut později přistál už podruhé na té samé mořské plošině. Od té doby jsem bedlivě sledoval její pouť zpět do přístavu a její následné zpracování před převezením do hangáru. Pokud jste dění nesledovali živě, přináším vám shrnutí toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího.

Přistání

Tento konkrétní stupeň rakety Falcon 9 přistál už podruhé na mořské plošině Of Course I Still Love You v Atlantiku. Poprvé to bylo v dubnu 2016 při misi CRS-8 a teď znovu během mise SES-10 v březnu 2017. SpaceX se později podělilo o fotky a video z přistání:

Příjezd do přístavu

Kreslené verze lodí GO Searcher, GO Quest a ELSBETH III (Autorka: Abby Garrett)

Po zajištění rakety k palubě pracovníky, kteří plošinu OCISLY doprovázeli na lodi GO Quest, se celá flotila mohla vypravit na několikadenní cestu zpět do přístavu Port Canaveral v následujícím složení:

  • Of Course I Still Love You – autonomní mořská plošina (ASDS), která je velká zhruba jako fotbalové hřiště a je schopná udržet se na předem daných souřadnicích, aby na její palubě mohl přistát první stupeň rakety Falcon vracející se z vesmíru
  • ELSBETH III – OCISLY není schopna vlastního pohonu, a tak ji na cestách táhne tento remorkér
  • GO Quest / GO Searcher – tradiční lodě, které slouží k přepravě a ubytování posádky během až několikatýdenní výpravy

Přistání proběhlo 31. 3. a nakonec se jako první do přístavu dostala loď GO Searcher, která dorazila 3. 4. kolem 13:00 našeho času. Na palubě vezla milé překvapení: zachráněný aerodynamický kryt, s nímž SpaceX provedlo experimentální přistání na moři.

OCISLY dorazila se zbytkem flotily až další den (4. 4.) a kolem poledne vjela do přístavu. Připojily se k ní další remorkéry Elizabeth S, Eagle a Christine S, které jí pomohly s náročným manévrováním potřebným k dosažení cílového místa v docích. To se povedlo zhruba o dvě hodiny později, tedy kolem 14:00. Na příjezd a “parkování” OCISLY se můžete podívat v pěkném videu:

Několikadenní zpracování stupně

Detail roštových kormidel (Foto: John Kraus)

Pracovníci nezaháleli a v podstatě ihned po zakotvení začali s dalším zpracováním stupně – během nějakých tří hodin stihli Falcon připojit k jeřábu prostřednictvím speciální čepičky (viz video níže), stupeň odpoutat od paluby OCISLY a poté přenést na stojan na souši. V 17:00 už byla raketa umístěna ve stojanu a mohla začít další fáze zpracování – vypuštění zbytkového paliva v raketě a demontáž přistávacích nohou. Nohy se totiž po vyklopení už nedají znovu sklopit a raketu s nimi není možné přepravovat, a tak se musejí vždy nejdříve odmontovat. Poslední ze čtyř nohou byla odstraněna kolem 21:00 následujícího dne, tedy ve středu 5. 4.

Pokud si chcete prohlédnout stupeň do toho nejmenšího detailu a podívat se, v jakém stavu dorazil, můžete se podívat na tuto fotografii od Johna Krause v opravdu megavysokém rozlišení.

Video nasazování čepičky na mezistupeň rakety (zdroj: US Launch Report):

Odvoz rakety z přístavu

I když počáteční tempo zpracování stupně bylo pozoruhodné (jednotlivé kroky zvládli rychleji než u všech předchozích stupňů, viz tento šikovný přehled), pracovníci po demontáži nohou s raketou nic nedělali skoro celé tři následující dny. K další aktivitě došlo až během sobotního odpoledne. Kolem 14:00 našeho času proběhlo položení rakety na připravený silniční transportér pomocí dvojice jeřábů a zhruba v 18:45 se transportér spolu s prvním stupněm vydal na cestu z přístavu na nedalekou Cape Canaveral Air Force Station, kde nejspíše došlo k vyložení rakety v některém z hangárů, kterými tu SpaceX disponuje.

Pro představu, jak probíhá takové pokládání Falconu, se můžete podívat na video z mise CRS-8, ve kterém je ten samý stupeň pokládán na pronajatý přepravník:

Doplním ještě krátké video ze sobotního převozu rakety z mise SES-10 (zdroj: US Launch Report):

Transportér dříve vozil raketoplány

U transportéru, který převáží zachráněný stupeň z přístavu, se ještě zastavíme. Má totiž zajímavou historii. Jedná se o speciální 76kolové vozidlo, které společnost SpaceX koupila od NASA, jež jej původně používala na přepravu raketoplánů. SpaceX za vozidlo v roce 2014 zaplatilo v aukci pouhých 37 tisíc dolarů (zhruba milion českých korun). Transportér není žádný rychlík – prázdný dosahuje maximální rychlosti 21 km/h a když vezl raketoplán, maximální rychlost byla pouhých 8 km/h. Před pořízením tohoto vozidla SpaceX pro přepravu stupňů najímala místní firmy, které zajistily běžný tahač s několikakolovým přívěsem.

Ten samý transportér při převážení raketoplánu a při převážení Falconu z mise JCSAT-16 (Foto: Bob Richards // USAF)

Další osud tohoto stupně

V hangáru bude provedena podrobná inspekce, na kterou se inženýři ze SpaceX jistě velice těší. Přeci jen se jedná o zatím jedinou raketu, která má za sebou dva lety, takže bude určitě přínosné zjistit, v jakém stavu stupeň druhou misi přečkal. SpaceX v budoucnu plánuje rakety používat minimálně 10krát, ale časem prý klidně i 100krát. Informace o opotřebení tohoto stupně tak společnosti pomohou při návrhu budoucích raket či vylepšování Falconu 9 a Falconu Heavy.

Tento konkrétní Falcon nejspíš už znovu nepoletí. Elon Musk se na tiskové konferenci po misi SES-10 nechal slyšet, že po provedení inspekcí tento stupeň s historickou hodnotou rád přenechá “Mysu Canaveral” – pravděpodobně tedy skončí vystaven někde v muzeu podobně jako stupeň č. 19, který jako první v historii úspěšně přistál a následně byl vystaven před ústředím SpaceX v Hawthorne:

Vystavený první zachráněný stupeň před ústředím SpaceX v Hawthorne (Foto: KC Grim)

Více o mořských plošinách, této historické misi a znovupoužitelnosti se dozvíte v následujících článcích:


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a autor mohl nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

3 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo

Nezdá se vám, že na fotce motorů je ten jeden spodní poškozen?

Jirka Hadač

Jsou chvíle, kdy jsem rád, že je SpaceX soukromá společnost, může si tudíž dělat vše jak chce a může se chovat jako hnusný kapitalista a vydělávat zaslouženě peníze a nemusí podmazávat spoluobčanům, jak se tu u nás děje, že je jedním z nich. A jsou taktéž chvíle, kdy mi to vadí. Být to státní instituce, nemůže nic utajovat a my bychom měli víc fotek (a ještě hezčích) a víc informací. Ach jo, to je pech.
K tomu tématu, že nohy nejdou sklopit, to je trošku jak z Cimrmana, zavřel dveře třídy tak, že nešly otevřít. 🙂
Čemu nerozumím je to, proč si koupili tak velky tahač, ikdyž vypadá úžasně, když na jiných fotkách jim na přepravu celého prvního stupně stačí daleko menší tahač, s méně koly. Jediné co mě napadá, že na tom mockolovém převáží raketu sakumprásk, zatímco na těch menších ji teprve dodělají (motory atd).

Malinko nešťastná se mi zdá formulace první věty. SpaceX vyslalo již podruhé do vesmíru raketu, která už za sebou jednu misi měla. To mi přijde jako že už letěly 2 Falcony podruhé.

Jinak, moc hezký článek, musím říct, líbí se mi, že je to tu pěkně po kupě. A člověk si to může celé v klídku projít a nemusí brousit po netu a sledovat jednotlivé kroky.

Pavel Riedl

Když jsem čítával ve sci-fi věty jako: “Letěl starou rozhrkanou raketou, která už měla být dávno ve šrotu…” bral jsem to jako takový autorův špílec. Že se těch “starých rozhrkaných raket”, co mají na křížku kolem 100 startů, asi opravdu dožiji, mi ani na mysl nepřišlo.
Fantastické!