Minulost, současnost a budoucnost nové rampy SpaceX v jižním Texasu

Již tento týden se opět probudí k životu rampa SLC-40, která byla loni poničena během nehody Amos-6. První misí z této zrekonstruované rampy bude CRS-13. SpaceX tedy bude mít k dispozici celkem tři aktivní rampy. Společnost však nezahálí a už nějakou dobu pracuje na vybudování dodatečné rampy v jižním Texasu, která bude její první soukromou rampou. Jaká je historie tohoto projektu, jak probíhá stavba a kdy se dočkáme prvních startů?

Slavnostní zahájení prací na texaské rampě v září 2014. Zleva: poslanec Filemon Vela, šéf SpaceX Elon Musk, texaský guvernér Rick Perry (Foto: SpaceX)

SpaceX má v současnosti 3 aktivní rampy – dvě na Floridě (LC-39A a SLC-40 na Mysu Canaveral) a jednu v Kalifornii (SLC-4E na Vandenbergově letecké základně). Už někdy od roku 2011 však společnost zvažovala stavbu čtvrté rampy a nakonec se rozhodla ji postavit v jižním Texasu. Její hlavní výhodou bude, že rampa bude patřit SpaceX, a nepůjde tedy o pronájem cizí rampy a zároveň nebude součástí letecké základny. SpaceX si zde proto může všechno zařídit podle sebe a nebude omezováno okolními „nájemníky“ či nutností s nimi sdílet technické zázemí.

V roce 2012 SpaceX zvažovalo celkem 7 potenciálních míst pro svou novou rampu – například ve státech Aljaška, Kalifornie, Florida, Texas a Virginie. Vítězem se nakonec stal jižní Texas, konkrétně místo u Boca Chica Beach poblíž města Brownsville.

Pozemky byly odkoupeny v roce 2012, slavnostní zahájení prací proběhlo v roce 2014 a o rok později SpaceX začalo s přípravou terénu. Společnost na místo musela přivézt 240 000 metrů krychlových nové půdy, neboť bylo potřeba terén zpevnit a stabilizovat. Tyto práce byly dokončeny v květnu 2016 a od té doby se moc velký pokrok neudělal.

Od té doby byla jedinou větší aktivitou instalace dvou 9metrových antén potřebných pro sledování Crew Dragonu během misí na ISS s posádkou, ke kterým by mohlo dojít už příští rok. SpaceX antény odkoupilo od NASA, která je používala v Kennedyho vesmírném středisku. První anténa byla nainstalována letos v létě a druhá v říjnu.

Dvě antény u budoucí rampy SpaceX v jižním Texasu (Foto: Chris Thompson)

Hlavním důvodem nízké aktivity na texaské rampě bylo to, že SpaceX v roce 2016 a 2017 potřebovalo soustředit síly na své dvě rampy na Floridě. Rampa LC-39A musela být vybudována hlavně kvůli letům s posádkou a také kvůli Falconu Heavy. Na nedaleké rampě SLC-40 pak původně žádné práce v plánu nebyly, ale to se změnilo po nehodě Amos-6, při které byla rampa značně poničena. Stavba nové rampy v Texasu tedy musela počkat.

Mluvčí SpaceX James Gleeson však nedávno prohlásil, že společnost na projekt rozhodně nezanevřela a do rampy doposud investovala už 14 milionů dolarů. Zároveň dodal, že práce na floridských rampách by měly být hotové začátkem příštího roku. Uvolnění pracovníci se tedy následně budou moci začít věnovat texaské rampě.

Odhad z roku 2013 předpokládal investici do rampy ze strany SpaceX ve výši 100 milionů dolarů a vytvoření stovek pracovních míst. Stát Texas odsouhlasil, že na projekt přispěje 15 miliony dolary, mimo jiné také tím, že k rampě zavede inženýrské sítě a zároveň rozšíří a zpevní příjezdovou silnici (viz reportáž místní televizní stanice níže). Elektřinu bude dodávat společnost Magic Valley Electric Coop, pitná voda bude dovážena cisternou, odpadní voda bude zpracována septikovým systémem. Součástí komplexu bude také solární elektrárna o rozloze 2,6 hektarů od společnosti SolarCity, která mimochodem také patří Elonu Muskovi.

Vzhledem ke zpoždění celého projektu však SpaceX muselo vrátit část finančního příspěvku od státu Texas, neboť se společnosti nepodařilo vytvořit požadovaný počet pracovních míst podle původního plánu.

Rampa může odbavit až 12 misí ročně, včetně dvou startů Falconu Heavy. Na více startů nemá SpaceX povolení, ale dá se předpokládat, že v případě potřeby bude možné v budoucnu tento limit navýšit.

Původně se plánovalo, že z Texasu budou startovat především Falcony pro komerční zákazníky, ale v poslední době se začaly objevovat zkazky o tom, že rampa bude primárně používána pro starty nové rakety BFR. Dávalo by to smysl. Tři současné rampy by SpaceX měly pro Falcony stačit a další není moc potřeba. A jelikož BFR má poprvé letě už v roce 2022 a zatím nemá odkud, Boca Chica se jeví jako ideální kandidát. Obzvlášť pokud by tu mohly probíhat plánované testovací skoky lodi systému BFR, jak nedávno avizoval Elon Musk a později také ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell.

První lety se pravděpodobně uskuteční nejdříve během roku 2019, ale jelikož SpaceX nijak moc nespěchá, nedivil bych se, kdyby to bylo nakonec ještě později. Obzvlášť pokud má být rampa opravdu určena primárně pro BFR. V takovém případě by navíc určitě vypadala jinak, než jak bylo původně plánováno:

Na závěr přikládám pěkné aktuální video se záběry na budovanou rampu a její okolí.

O všech rampách SpaceX si můžete přečíst v souhrnném článku Startovní rampy a přistávací plošiny.




  • Mohlo by se vám líbit...

    Diskuze

    Buďte první komentující!

    Nastavit upozorňování na
    avatar