Mise Demo-2

<< Informace Články Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 21. 3. 2007 02:10 SEČ
  • Startovní okno: Neznámé
  • Stav: Mise byla neúspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 17. 3. 2007 (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: DemoSat (obsahoval dva malé experimenty pro NASA)
  • Hmotnost nákladu: DemoSat – přibližně 50 kg, hliníkový prstenec – cca 2 kg
  • Raketa: Falcon 1
  • Cíl: Nízká oběžná dráha ve výšce 685 km se sklonem 9°
  • Startovní rampa: Omelek (Atol Kwajalein, Ronald Reagan Ballistic Missile Defense Test Site, Marshallovy ostrovy)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Druhý start rakety Falcon 1
  • První dva starty byly zakoupeny ministerstvem obrany USA v rámci DARPA
  • První dvě rakety byly vybaveny motorem Merlin 1A , který měl ještě ablativní chlazení
  • První stupeň byl vybaven padáky a měl se pokusit přistát, ale nebyl vyzvednut kvůli selhání jeho GPS lokátoru
  • Demonstrační satelity jsou většinou makety družic, a jsou určené pro první starty raket, nebo pro takzvané návraty do služby (return-to-flight, RTF), které následují po haváriích. Těmito demonstračními satelity mohou být i nefunkční satelity ze zrušených projektů, jedním z nich byl start družice Zenit-8 při prvním startu rakety Sojuz 2 na suborbitální dráhu.
  • Nákladem při tomto startu byla maketa obsahující dva malé experimenty NASA – LCT-2 a AFSS. LCT-2 byl nízkonákladový vysílač/přijímač, který přes družice TDRS posílal zpět do kontrolního střediska telemetrii rakety. AFSS – Autonomous Flight Safety System (autonomní bezpečnostní systém), který je v případě selhání schopen ukončit let dříve, než dojde k tomu, že by raketa či náklad mohly dopadnout do prostoru, kde se nacházejí lidé. Více o tomto systému
  • Inženýři SpaceX také přidali na raketu hliníkový prstenec o váze 2 kg, který měl být po dosažení orbitální dráhy vypuštěn a demonstrovat tím schopnost rakety vypustit nesený náklad z adaptéru
  • Po dosažení parkovací dráhy 330 x 685 km se sklonem 9° byla naplánovaná 45minutová přeletová fáze, po které měl být znovu zapálen druhý stupeň, aby zakulatil oběžnou dráhu ve výšce 685 km a zároveň demonstroval schopnost opětovného zážehu motoru Kestrel na druhém stupni
  • První stupeň hořel správně a v čase přibližně 2 minuty 40 sekund po startu došlo k vyhoření paliva. Potom následovalo rozdělení rakety, při kterém niobový prstenec trysky motoru Kestrel ťuknul do mezistupně na 1. stupni. Toto způsobilo postupně narůstající vibrace, ke kterým přispělo související šplouchání paliva v nádrži druhého stupně. To vedlo k předčasnému zhasnutí motoru zhruba minutu a půl před jeho plánovaným vypnutím. Raketa ve výsledku měla rychlost 5,1 km/s, ale pro dosažení oběžné dráhy bylo zapotřebí 7,5 km/s.
  • Maximální dosažená výška během letu byla 289 km
  • SpaceX tento let charakterizovalo jako testovací a tudíž úspěšný, jelikož se podařilo otestovat 95 % všech systémů

Související články

Fotky

Videa

Oficiální přenos SpaceX:

Jiří Hadač



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře