Mise Formosat-5 (průběžně aktualizováno)

Poznámka: Informace na této stránce budou postupně doplňovány a aktualizovány. Některé se mohou několikrát změnit (především datum startu).

Základní informace

  • Předběžné datum startu: 24. 8. 2017 20:50 SELČ (zdroj)
  • Startovní okno: 44 minut
  • Statický zážeh: Plánován na 19. 8. (zdroj)
  • Primární náklad: Tchaj-wanský satelit Formosat-5, který bude sbírat data pro analýzu přírodních katastrof, národní bezpečnost, sledování životního prostředí, mezinárodní záchranné operace a vědecké účely
  • Hmotnost nákladu: zhruba 475 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (nový stupeň, nejspíš číslo 38)
  • Cíl: Heliosynchronní dráha
  • Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova letecká základna, Kalifornie)
  • Pokus o přistání: Ano – raketa by měla být schopná přistání na pevnině (plošina SLC-4W), ale pokus nejspíš proběhne na JRTI

Podrobnosti a zajímavosti

  • Vzhledem k velmi nízké hmotnosti nákladu bude raketa určitě schopná návratu na pevninu, avšak není jasné, zda k tomu SpaceX má povolení. Přistání na pevnině po startu z Vandenbergu dosud neproběhlo. Přistání tedy možná proběhne na mořské plošině Just Read The Instructions.
  • Nejspíš se bude jednat o poslední raketu starého typu (Block 3). Všechny další mise by už měly být s raketami Block 4 nebo Block 5.
  • Formosat-5 měl původně letět na Falconu 1.
  • Podle podmínek smlouvy má SpaceX nárok na 6měsíční zpoždění od původně domluveného data startu. Poté je společnost povinná zaplatit 1,25 % ceny smlouvy za každý další měsíc zpoždění (až do maxima 8 měsíců). Tohoto maxima bylo dosaženo v dubnu 2017.
  • Vývoj data startu: 22. července → 24. srpna

Jak sledovat start

Aktuální informace

Fotky




  • Diskuze

    26 komentáře u "Mise Formosat-5 (průběžně aktualizováno)"

    Nastavit upozorňování na
    avatar
    Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
    Pedro
    Host
    Pedro

    Jen se zeptám, hmotnost nákladu pouhých 525 kg? není to pro Falcona nějak málo? 🙂

    Tom
    Host
    Tom

    Poletia ešte aj nejaké cubesaty…

    *****
    Host
    *****

    Myslím, že je to ideální šance pro testy s druhým stupněm… bude mít dostatek paliva. Přeci jen Elon řekl, že na FH bude pokus o přistání druhého stupně…

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Kdy jindy to taky vyzkoušet, že? 🙂 Dle mého názoru dobrý postřeh.

    Ondra
    Host
    Ondra

    Jen asi nebudou ještě ready. 🙁

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Když začali s pokusy o přístání s prvním stupněm, tak dnešním pohledem taky nebyli ready. Ale začali, pár jich navedli do oceánu, pár jich roztřískali, ale učili se. Jenže když nezačnou někdy, tak se to nenaučí nikdy. Za sebe říkám souhlas, nejsou, ale opět, kdy jindy.

    Miloš Hůla
    Host
    Miloš Hůla

    Velmi elegantní by bylo, kdyby první stupeň přistál na plošině JRTI a druhý stupeň se se pokusil přistát na OCISLY, která bude tou dobou volná, ale lehce retrográdní dráha by znamenala dlouhý pobyt stupně na oběžné dráze, min. cca. 9. hodin, což bude asi hodně na 2. stupeň. Tedy pokud moje úvaha o otáčení země a sklonu dráhy není scestná.

    Ondra
    Host
    Ondra

    To spíš můžou dát na aero kryty super obří padáky, a přistanou jako pírko.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Při té hmotnosti to Dušan při přenosu vysvětlí hodně rychle. Samozřejmě neříkám, že větší hmotnost = víc slov, ale asi do většího nákladu narvete víc techniky. A víc techniky = nutnost více vysvětlovat. Sem zvědav, jak to s tím přistáním dopadne. Pokud to bude SLC-4W, tak bude nutno změnit tady na stránkách status na aktivní. Jasné, nic se zatím neví. Sem zvědav a těším se na nádherné záběry raket.

    Ondra
    Host
    Ondra

    Tak to by mohli přistát rovnou na plošinu ukotvenou v přístavu 😀
    :: nemáte povolení zakotvit!
    :: nemáte povolení zakotvit!!!
    :: nemáte povolení zakotvit!!!!
    — Who cares. My přistáváme. 🙂

    Nebo tu plošinu zaparkuji co nejblíž hranice mezinárodních vod.

    tvoj papko
    Host
    tvoj papko

    Diskuse pod články se kvalitativně přibližuje iDnesu…

    Ondra
    Host
    Ondra

    Můj dotaz je možná zvláštní.

    Podle mne nepůjde vůbec o jednoduché přistání. Je nějaký předpoklad, jak se Stage 1 zbaví přebytečného paliva? Je obří rozdíl se vracet do atmosféry s hýbností tělesa, které váží 200t oproti například 80t. Zpětný zážech s touto hybností může být extrémně zatěžující pro konstrukci rakety. A musí být silný, aby neshořel. Na LZ je nevracíme. Ale ani to by nestačilo na spotřebování. Dosednutí s například 3x hmotností je také úplně jiný oříšek. Případná nehoda při dopadu s daleko větším množstvým paliva by byla pro plošinu více devastující než dřív. A SpaceX potřebuje plošinu pro přistání IridiumNext.

    lvy
    Host
    lvy

    To je takový typický americký dotaz. Proč si jako myslíte, že by měli narvat plné nádrže pokud nebudou potřeba? Tak prostě natankují méně paliva a bude. Otázkou je, jestli skutečně nevyužijí tento start na nějaké testy a pak může být vše úplně jinak, ale rozhodně si nemyslím, že by zbytečně tankovali plné nádrže a pak přistávali s několika desítkama tun paliva.

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Není už čas založit událost (nebo jak se tomuto článku říká) na misi OTV-5? Přeci jen se už dosti blíží… Ale chápu, pokud je málo informací

    wpDiscuz