Mise SES-16 (GovSat-1)

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 31. 1. 2018 22:25 SEČ
  • Startovní okno: 141 minut (22:25–00:46)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 26. 1. 2018 kolem 18:00 SEČ (Co je to statický zážeh?)
  • Primární náklad: Komunikační družice SES-16 (GovSat-1), která bude mimo jiné sloužit pro armádní účely lucemburské vlády a NATO
  • Hmotnost nákladu: 4230 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (již jednou použitý první stupeň číslo B1032)
  • Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze
  • Výsledná dráha: 250 km x 52 000 km x 27° (odhad)
  • Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Proběhlo experimentální přistání na hladině oceánu (více informací)
  • Press kit ke stažení zde

Podrobnosti a zajímavosti

  • Mise letěla s již použitým stupněm č. 32, který v květnu 2017 absolvoval misi NROL-76.
  • Tato mise je společným projektem SES a lucemburské vlády.
  • Satelit vyrobila společnost Orbital ATK.
  • Družice obsahuje dokovací port, ke kterému se má v budoucnu připojit blíže nespecifikovaný náklad, jenž bude vynesen na jiném satelitu SES a vypuštěn v blízkosti SES-16.
  • Raketa disponovala roštovými kormidly i přistávacími nohami, ale SpaceX se přesto nepokusilo o záchranu prvního stupně. Místo toho firma provedla experimentální přistání na hladině oceánu se třemi zažehnutými motory. Podobné přistání SpaceX zkoušelo při misi SES-9 v roce 2016 a výsledkem byl neúspěch a díra v OCISLY.
  • V roce 2015 se mělo za to, že tato mise by mohla být jednou z prvních, která by letěla z texaské rampy SpaceX. Ta však ještě stále není vybudovaná.
  • 5. start pro společnost SES.
  • Vývoj data startu: září 2017 → prosinec 2017 → 15. ledna 2018 → 30. ledna 2018 → 31. ledna 2018

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Oficiální přenos SpaceX:

Statický zážeh Falconu 9:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
hanh

K náletu a zničení: Ono je to v mezinárodních vodách. Takže pokud se zdálo, že je blízko cizí loď, která si může onen majetek (loď, cokoliv na moři opuštěné bez posádky) dle mezinárodního práva přivlastnit. Tak to raději zničili. Jde o raketovou techniku a ze stejného důvodu nesmí nikdo ve SpaceX pracovat, kdo není občanem USA. Možná to dokonce určují podmínky, se kterými může v tomto oboru SpaceX fungovat. Tzn. že nesmí někomu tyto technologie jen tak předat. Nechat raketu povalovat v mezinárodních vodách je tímto porušením – resp. rizikem

samo

Tak ma napadlo to to by mohol byť ideálny adept na test aerobreakingu pomocou nôh 🙂

Ivo

Ano, určitě souhlasím, jinak by ty nohy nahoru zbytečně netahali a navíc je potřeba si uvědomit, že jsou to staré verze, takže stejně jsou vlastně na nové verzi B5 nepoužitelné, tak proč by nemohly posloužit ještě alespoň na otestování něčeho nového.

Roman L.

Podle press-kitu dojde k vypnutí prvního stupně v čase 2:38, což je stejně, jako u mise SES-10, kdy byl náklad o tunu těžší. Napadají mě tyto důvody:
1. Chtějí zkusit přistání s nižší rezervou paliva při rychlejším vstupu do atmosféry
2. Satelit letí na supersynchronní dráhu s vyšším apogeem
3. Kombinace obojího
Raketa poletí při oddělení o něco rychleji kvůli lehčímu nákladu, takže se 1. stupeň bude vracet rychleji – možnost testovat extrémní návratový profil – a zároveň 2. stupeň bude mít lehčí práci díky vyšší rychlosti při oddělení a nižší hmotnosti satelitu – možnost vynesení nákladu na vyšší dráhu.

Jirka Hadač

Zdravím, našel jsem teď parádní obrázek, který se k tvému komentáři hodí. Sám nad tím, co píšeš, dumám. comment image
Aby si mohl přemýšlet taky:-).
Ono asi bude záležet I na tom, jaký block dané rakety byl na tento let použit. Protože mi přijde, že sice SES-10 měl MECO 2:38, ale pokud to bylo v blocku 2 a NROL – 76 už byl blok 3 (4), tak to nemusí být úplně srovnatelné, lepší výkon motorů atd (samozřejmě s tím, že si to SES-16 užije ve větší rychlosti).
Jinak taky sem přemýšlel nad bodem 1, a mám pocit, že si na poslední chvíli chtějí vyzkoušet takový zkušební návrat centrálního stupně FH. Ale souhlas, zní to dle mého názoru všechno naprosto rozumně.

Roman L.

Tak tenhle obrázek je parádní, naposledy jsem jej viděl ve starší verzi, kdy končil právě misí SES 10. Díky za sdílení 🙂
Zatím nejrychlejší s přistávajících byl BulgariaSat, což odpovídá tomu, že Elon řekl, že šlo o nejtěžší přistání dosud. Ten byl ještě lehčí, ale k MECO došlo o pár sekund dříve. Takže bych u SES 16 čekal rychlost někde mezi SES 10 a BulgariaSatem, spíš blíže k BulgariaSatu, ale uvidíme, třeba někdo ten obrázek znovu aktualizuje.

Jirka Hadač

Jako ten BulgariaSat, taky sem pořád přemýšlel, proč říkal, že si to užil nejvíc, po shlédnutí tohoto grafu už chápu. Doplním li si to o přednášku J. Kousala – Žhavé konce kosmických letů, jak se uvolňuje energie z tělesa, které se vrací do atmosféry, tak to dává smysl. Díval jsem se, zatím sem nic aktuálnějšího nenašel, ale možná jsem jen špatně hledal.

Pití

Jestli nebudou přistávat tak mají chybu v presskitu resp. logu mise, tam je vybrazený Falcon, jak s roštovými kormidly, tak s přistávacími nohami 🙁 Škoda, muzea by jim určitě utrhli ruce

Jirka Hadač

Takže další expendable. Na druhou stranu, přistát s ním umí, a k čemu je jim skladování 1stupňů ve verzi B3. Pokud neprojeví žádost žádné muzeum a on i ten FH central musí někde přistát, a OCISLY se k tomu vyloženě hodí. 🙂

Lukas

Ten fh nepoleti skor ako koncom marca.vidime kolko trva skusanie tankovania a nasledny rozbor dát.

Jirka Hadač

17/01/2018 23:01 Ten update ze středy je fakt zajímavý. To by mě zajímalo, jak moc ty data byla cenzorována. Anebo řešili jen telemetrii prvního stupně. Anebo někdo z SES prošel bezpečnostní prověrkou nejmenované agentury. Malinko spekuluju, ale I tak, přijde mi to opravdu hodně zajímavé. Přístup k telemetrii startu tajné družice tajné organizace…

Ivo

Tak ono by stačilo dostat telemetrii ve formě odchylek od standardních hodnot. V praxi se nedozvíte nic konkrétního, ale máte jasno o funkčnosti.

Jirka Hadač

Teda, já už si s tím 5 dní lámu hlavu, přemýšlím, jak bych to udělal, dokonce sem se při psaní potutelně usmíval a drze šklebil, a ty přijdeš s krásným vysvětlením. Díky ti moc.

Ivo

Je to jen domněnka, ale zase na druhou stranu, v jednoduchosti je síla ne?

Jirka Hadač

Ivo, jasně že domněnka, ale jde o to, že má hlavu, že má patu, že je jednoduchá, snadno představitelná. Je jen otázka, jestli od standartních (běžných), nebo od očekávaných (dle plánované trajektorie). Sem sice dumal, že tam bude potřeba zakrýt časové koordináty (ale i ty se dají znormalizovat, tj, start 0, vypuštění satelitu 1, a vše ostatní mezi tím), ale to jsou už spíš detaily, než něco důležitého. Jednoduché vysvětlení, které vysvětluje co nejvíc jevů bývá nejčastěji pravdivé. Díky ti moc ještě jednou.

Ondra

Ahoj,
ten pojen “charterovy” let nebude asi spravny. Pouziva se pro objednane posilove pravidelne spojeni – kyvadlove. Vezu tam i zpet pro jednoho zakaznika. Tohle byl jen jednosmerny prevoz.

RYAN

… ak by sa niekomu páčilo … pár posledných ale chýba, i tak pekný screensaver …comment image