Ohlédnutí za premiérou Falconu Heavy: 2. část – start

Demonstrační mise Falconu Heavy proběhla už před několika týdny a teď, když se po všem tom mediálním humbuku konečně usadil prach, je na čase ohlédnout se zpět. Připomeneme si ty nejdůležitější momenty a také poukážu na všemožné zajímavosti a materiály, které vám v tom chaosu mohly snadno uniknout. Bylo toho tolik, že jsem se rozhodl ohlédnutí rozdělit do více částí. V první části jsem se věnoval období před startem samotným a dnes se podíváme na to nejzajímavější z burácivého startu a také několikahodinového pobytu Starmana na orbitě.

Start

Na úvod si musíme připomenout start jako takový. Ten proběhl 6. února 2018 ve 21:45 SEČ a kromě oficiálního živého přenosu jej můžete prožít znovu také prostřednictvím spousty různých záznamů a fotek od amatérů i profesionálů, z kterých jsem pro vás vybral pár těch nejpovedenějších:


Start ve 4K:


Start ve 4K (zpomaleně):


Start natočený s binaurálním zvukem:


Nepřerušované záběry od startu po přistání:

Ani sám šéf SpaceX Elon Musk nemohl uvěřit, že start Falconu Heavy nakonec vyšel. Štáb National Geographic ve SpaceX natáčel materiály pro druhou sezónu pořadu Mars, a tak zaznamenal Muskovu reakci na tento nervy drásající start:

Oddělení stupňů

Oddělení bočních stupňů představovalo jeden z nejkritičtějsích okamžiků celé mise, ale naštěstí vše proběhlo v pořádku. Zajímavostí je, že stupně byly po oddělení výrazně ožehnuty stále zapáleným centrálním stupněm:

Přistání

Boční stupně po oddělení provedly zpětný zážeh, poté vstupní zážeh a nakonec také přistávací zážeh, který byl zajímavý tím, že při něm byly motory zapáleny metodou 1-3-1. Nejdříve tedy byl zažehnut prostřední motor a po chvíli se také nakrátko zažehly dva krajní. Stupně však v závěru přistávaly už jen se zažehnutým prostředním motorem. Během živého přenosu byla tato sekvence dobře vidět:

Nejlepší záběry na přistání bočních stupňů se pak kromě živého přenosu objevily v oficiálním ohlédnutí za demonstrační misí, které vytvořil filmový a seriálový tvůrce Jonathan Nolan. Vystřihl jsem z něj část zachycující pouze přistání.

K dispozici jsou také alternativní záběry na přistání natočené například ze střechy slavné budovy VAB (Vehicle Assembly Building):

Při této misi si mimochodem odbyla premiéru zbrusu nová přistávací plošina Landing Zone 2, kterou SpaceX vybudovalo především kvůli tomu, aby bylo možné provádět přistání obou bočních stupňů Falconu Heavy najednou.

Satelitní snímek Landing Zone 1 a 2 po přistání prvního stupně při CRS-13 (Zdroj: DigitalGlobe)

Aktualizovaná cedule před přistávacím komplexem (Foto: /u/lsherida)

Pár fotek z přistání bočních stupňů:

Osud centrálního stupně, který měl přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You, zůstal během živého přenosu zastřen tajemstvím, ale nedlouho poté Elon Musk oznámil, že přistání se nezdařilo, neboť před přistávacím zážehem došla samozápalná směs. Později se pak objevilo i pár záběrů z tohoto selhání:

Na oběžné dráze

Když horní stupeň konečně dosáhl nízké oběžné dráhy, byl odhozen aerodynamický kryt, a za zvuků písně Life on Mars od Davida Bowieho byla odhalena Muskova červená Tesla Roadster s panákem Starmanem ve skafandru pro posádku Crew Dragonu. SpaceX následně překvapilo tím, že přes 4 hodiny poskytovalo živý přenos ze Starmanova poklidného pobytu na oběžné dráze.

V živém přenosu bylo možné si všimnout hned několika vtípků a odkazů. Tesla měla podle Elona Muska v přihrádce knihu Stopařův průvodce Galaxií a také ručník s nápisem „Nepropadejte panice“, který odkazuje na tuto knižní sérii od Douglase Adamse (v živém přenosu však byl vidět jen onen nápis na displeji). V autě byla také sci-fi trilogie Nadace od Isaaca Asimova uložená na speciálním skle s extrémně dlouhou životností. Na palubní desce byl navíc umístěn červený „angličák“ s miniaturním Starmanem.

Přikládám pár povedených klipů a fotek (další snímky najdete v tomto albu):

Tesla na oběžné dráze strávila 5 hodin a 45 minut v podstatě nečinně, načež byl znovu zažehnut motor horního stupně, který Teslu vyslal mimo sféru vlivu Země až za oběžnou dráhu Marsu kolem Slunce. Zážehem druhého stupně po několikahodinovém čekání SpaceX prokázalo letectvu, že raketa je schopna vynášet náklady přímo na geostacionární dráhu, což vyžaduje obdobný manévr a dlouhý pobyt na oběžné dráze. SpaceX to pak pomůže během procesu certifikace Falconu Heavy pro armádní zakázky.

Poslední zážeh horního stupně proběhl 7. 2. ve 3:30 SEČ a povedlo se jej vyfotit z Kalifornie:

V příštích částech tohoto ohlédnutí se podíváme na dopady demonstrační mise, reakce veřejnosti a konkrétní osud Starmana a jeho Tesly.

 

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

1 Komentář
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo

Mě osobně se nejvíce líbí záběry na EM, které jasně říkají něco ve smyslu: “Ty v**e to není možné, ono to fakt letí!” 🙂