Oprava rampy SLC-40 a první start Falconu Heavy

Výbuch Amos-6 během příprav na rutinní statický zážeh (video)

SpaceX disponuje dvěma startovními rampami na východním pobřeží – nově aktivovanou LC-39A v KSC a starší SLC-40 v CCAFS, která byla poničena při nehodě během příprav na statický zážeh mise Amos-6. K nehodě došlo 1. září 2016 a rampa SLC-40 je od té doby nepoužitelná. Opravy musely počkat, neboť nedaleká rampa LC-39A byla v době nehody skoro hotová, takže SpaceX prioritizovalo ji. Nyní je tato rampa už funkční, takže SpaceX si může trochu vydechnout a opřít se do oprav SLC-40. Jaké má společnost s rampou plány a kdy bude oprava hotová? A jak to všechno souvisí s Falconem Heavy (FH)? Nový článek od NASA Spaceflight (NSF) na tyto otázky poskytl odpovědi. Jedná se o tradičně spolehlivý zdroj informací.

Opravy SLC-40

SLC-40 v únoru 2010. (Foto: SpaceX)

O rampě SLC-40 jsme naposledy slyšeli od provozní ředitelky Gwynne Shotwell během tiskové konference před misí CRS-10. Tehdy prohlásila, že rampa SLC-40 by měla být připravena k prvnímu startu někdy v létě 2017. Zároveň dodala zajímavý fakt, že první Falcon Heavy – který poletí z rampy LC-39A –, neodstartuje, dokud nebudou dokončeny opravy poničené rampy SLC-40. Nyní jsme se dozvěděli, proč tomu tak je. Podle NSF SpaceX potřebuje minimálně 60 dní na provedení úprav na rampě LC-39A, které zajistí kompatibilitu s Falconem Heavy. Během té doby pochopitelně nebude možné z rampy provádět jakékoli starty, tudíž je logické, že SpaceX s úpravami nezačne, dokud nebude SLC-40 opět v provozu, aby jim nevzniklo období, během kterého firma nebude moct létat z východního pobřeží, odkud startuje většina jejích raket. SpaceX údajně stále plánuje znovuzprovoznění SLC-40 na srpen 2017.

Jak se osvědčil nový TEL?

Nový TEL na rampě LC-39A (Foto: NASA)

Relevantní novou informací je také to, že během oprav bude na rampu SLC-40 nainstalován nový TEL, který bude velice podobný tomu, který je na rampě LC-39A, akorát bude menší, neboť nebude muset být kompatibilní s Falconem Heavy. Tento nový typ TELu si nedávno odbyl premiéru během mise CRS-10 a fanoušky SpaceX pochopitelně zajímalo, jak se osvědčil. Byl speciálně navržen tak, aby u něj během startu rakety docházelo k minimálnímu poškození a mohl tedy být snadno a rychle znovu použit pro další start. Minimalizace poškození bylo dosaženo bytelnější konstrukcí a také prostřednictvím rychlejšího a výraznějšího sklopení v okamžiku startu. Ze zmiňovaného článku na NSF jsme se dozvěděli, že TEL svou první misi přečkal ve zdraví a došlo jen k mírnému poškození hydraulického potrubí a elektrických rozvodů, s čímž se počítalo. SpaceX na základě těchto poznatků údajně provedla dodatečné úpravy, které by měly podobné poškození v budoucnu omezit.

LC-39A a první Falcon Heavy

Jeden z bočních stupňů Falconu Heavy při přepravě na testování v McGregoru (Foto: /u/codercotton)

Zmiňované úpravy na LC-39A, které mají rampu připravit na Falcon Heavy, se údajně budou týkat hlavně spodního plátu nového TELu (fotografie této části) a podpůrných stožárů – oba prvky jsou momentálně kompatibilní jen s Falconem 9. (Osobně teda nechápu, proč SpaceX rampu nebudovala tak, aby byla už od začátku kompatibilní s Falconem Heavy, ale budiž, předpokládám, že existuje nějaké rozumné vysvětlení, jen se k nám zatím nedoneslo.) Nicméně po dokončení těchto úprav by měla proběhnout celková generálka rakety a rampy (WDR – Wet Dress Rehearsal), pravděpodobně včetně statického zážehu. Dojde tak úplně poprvé k zážehu všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru je možné testovat jen jednotlivé stupně zvlášť – tamní zázemí není dimenzováno na testování kompletního Falconu Heavy).

Z článku jsme se zároveň dozvěděli dvě novinky ohledně prvního startu Falconu Heavy. Zaprvé se potvrdily dřívější spekulace, že OBA boční stupně prvního FH budou tvořit již jednou letěné stupně z Falconu 9. Už delší dobu se vědělo, že stupeň z mise Thaicom 8 bude jedním z nich, ale kolem otázky, zda druhý boční stupeň bude nový, nebo již letěný, dosud vládly nejasnosti. Nyní tedy víme, že oba boční stupně budou již jednou použité, ale stále bohužel nevíme, který konkrétní zachráněný stupeň bude ten druhý. (Sledujte novou sekci webu Zachráněné stupně, kde se tato informace objeví, hned jak se ji dozvím. Osobně to tipuji na stupeň z mise CRS-9.)

Falcon Heavy za letu (Autor: SpaceX)

Druhou novinku jste si mohli odvodit z předchozích řádků – jelikož SLC-40 bude v provozu nejdříve v srpnu a SpaceX následně bude potřebovat minimálně 2 měsíce na přípravu LC-39A pro Falcon Heavy, prvního startu této obří rakety se tím pádem nejspíš nedočkáme dříve než ve 4. čtvrtletí 2017. Pokud navíc dojde k nečekaným problémům či menším odkladům, které jsou u SpaceX běžné, mohl by se start opozdit až do roku 2018. Zdá se, že kletba Falconu Heavy, jehož první start je vždy 6 měsíců v budoucnu už od roku 2013, nadále pokračuje… 🙂

A na závěr, článek také prozradil předběžná data startů několika budoucích misí SpaceX – stránku Plánované starty jsem už podle těchto údajů patřičně aktualizoval.

Tip: Pro více informací o rampách navštivte souhrnný článek Startovní a přistávací plošiny.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Super článek

PxM

Keby tam nebola informacia, ze pouziju 2 uz pouzite 1.stupne F9, tak by si clovek mohol pomysliet, ci nahodou sa SpaceX nesnazi vyvinut najprv F9 vo verzii Block5(final) a pouzit 3 taketo 1. stupne na skompletizovanie Falcon Heavy.