Pohled do historie znovupoužitelných vesmírných systémů

Máme tu pro vás další přeložené video, tentokrát o znovupoužitelnosti. SpaceX v současnosti sklízí úspěch se svými raketami Falcon 9 a Falcon Heavy, které jsou z velké části znovupoužitelné. Muskova firma ale rozhodně není prvním subjektem, který se o něco takového pokusil.

NASA měla své znovupoužitelné raketoplány a na dalších konceptech v minulosti pracoval například také Sovětský svaz. V současnosti pak probíhá vývoj malých raketoplánů Dream Chaser či Boeing X-37B. O tom všem a mnohém dalším pojednává informativní video z kanálu Curious Droid.

Překlad do slovenštiny opět zajistil Martin Dravecký a jazykovou korekturu Jana Ulrichová. Časování titulků a českou verzi má na svědomí Petr Melechin.

V přehrávači si můžete přepínat mezi českým a slovenským jazykem.

Na překladu dalších videí už pracujeme. A pokud chcete s překladem videí pomoct i vy, neváhejte se ozvat na email kontakt@elonx.cz. Oceníme jakoukoli pomoc!

Články s otitulkovanými videi o SpaceX najdete zde, další pak také v sekci Videa.




  • Mohlo by se vám líbit...

    26
    Diskuze

    avatar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Radim Szkandera
    Host
    Radim Szkandera

    Super, jen tak dál. Tohle má smysl, ikdyž angličtina toho típka byla více než příjemná. Mám pocit jakoby B-O zmiňoval jen z povinnosti 😀 😀 😀

    P. Roth
    Host
    P. Roth

    Stejně ta Energia sežrala tolik peněz a nakonec z toho byly dva starty.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Bohužel, byl to fantastický stroj, druhý nejvýkoněnjší nosič po Saturnu V. Vyvinul se přitom i Zenit, který se dokonce měl stát nástupcem R7, ale bohužel, přišlo to už moc pozdě. Aspoň že ten motor RD-170 je pořád na světě, a pořád se využívá a je skvělý. A i USA by bez tohoto motoru byly do nástupu SpaceX řekněme hodně špatně. Ano, Vulcán bude, ale pořád není. Takže bez RD-170, seříznutého napůl jako RD-180 by ULA neměla s čím lítat, A ani Antares se bez něj neobejde.

    Martin B
    Host
    Martin B

    Já bych úplně netvrdil, že by ULA neměla s čím létat bez RD170. Prostě by si museli vyrobit vlastní.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    V tomhle místě je to ošemetné. Prostě se nakoupila spousta levných motorů. A udělala se opce na další. Ano, mohli by si vyvinout vlastní, vyrábět podle licence kterou mají, nebo létat místo Atlasem V pomocí Delta IV, Ale už jen když se podíváš na základní ceny rakety, tak je Delta IV o 50 M$ dražší. A rozhodně by neslevnila cenu za start tím vlastním motorem. Ten ruský motor je hodně dobry, a neříkám, že je levný, ale je levný v porovnání s americkými ekvivalenty.
    Každopádně souhlasím s tím, že by to nějak vyřešila, tenkrát, při plánování rakety ano, Já tím myslel spíš situaci, kdy Rusové si začali stěžovat, po roce 2014, že se tím vynáší vojenské satelity do vesmíru, a pokud by odřízly američany od motorů, tak kromě zásob na skladě maj po raketě.

    Bohumil Boruvka
    Host
    Bohumil Boruvka

    Musim rict ze ve znovu pouzitelnosti fandim kazdemu kdo se o to pokusi ale trosku me zarazi jak se mluvi o Blue Origin jakoby mela za sebou hromadu zkusenosti a vynesenych nakladu a postavene a zabjehnute minimalne 3-4 ruzne modely raket..Na youtube jsou rozhovory s panem Bezosem a on tam povida jak je New Glen uzasna raketa a koli toho unese…Ale ruku nja srdce,jedine co zatim tato firma dokazala je nekolik kolmych skoku do zhruba 100 km nad zem.Vim ze delaji vyvoj a ze s uspechem pracujou na metanovem motoru.. Ale jsem jediny komu je to divne??

    Vencour
    Host
    Vencour

    Ne že by mi to přišlo či nepřišlo divné, Elon Musk taky řekl “uděláme raketu” a nic v rukou tehdy neměl. Takže uvidíme.

    akuhtr
    Host
    akuhtr

    Postavit nosič schopný dostat se na orbitu je mnohem lehčí než znovupoužít nosič, stačí se podívat kdy lidstvo zvládlo jedno a kdy druhé. Z toho pohledu má Blue Origin velký náskok před skoro všemi. To co nejvíc Blue Origin škodí, je dle mého názoru i jejich velká výhoda a to že mají prakticky neomezené zdroje. Nejsou tlačeni nedostatkem peněz k tomu začít co nejdříve vynášet náklad. Narozdíl od SpaceX. Být na tom Elon jako Jeff s financemi, myslí, že dnes stále nemáme F9, ne proto že by to nešlo, ale prostě proto že by chtěli místo postupné evoluce rovnou skočit na to čeho je schopný block 5, což je přesně to co myslím že dělá BO a proč mu to tak trvá. To bude i důvod proč Bezos o BO mluví tak sebejistě.

    B.Boruvka
    Host
    B.Boruvka

    Ja jen nerozumim v cem mam BO naskok-Vzdyt porad jeste nic nepostavili(krom Sheparda) to opravdu cekalji ze ji to vsechno bude fungovat hned napoprve? Me to cimdal vice prijde jako dlouhodobe PR

    Akuhtr
    Host
    Akuhtr

    Právě ten shepard je ten náskok. Sice suborbitální, ale znovupoužitelný.

    Kotlopou
    Host
    Kotlopou

    No dobře, ale když se podíváte na specifika (tedy to málo, co jsem o NS dokázal vůbec najít), zjistíte, že NS má cca 65% hm. paliva, zatímco Falcon 9 nějakých 94%. To je úplně jiná kategorie, s něčím takovým se na orbit nedostanete. Reálně je taková raketa kromě turismu skoro nanic. Je tak vyztužená, jako by se jenom snažili “zapsat do Guinessovky” a být první ve vesmíru a zpátky. I Falcon 1 potřeboval 4 pokusy, chci vidět NG napoprvé.

    Akuhtr
    Host
    Akuhtr

    To nijak nerozporuji. Ale SpaceX je jediná společnost která dokáže přistát s orbitálním nosičem. SpaceX a BO jsou jediné dvě společnosti které aktuálně zvládají přistát s nějakým nosičem a pak ho znovu použít. Oproti tomu máme celkem dost organizací s orbitálními nosiči které je zahazují. Z toho usuzuji že to co je složitější je znovupoužitelnost, nikoliv vyrobit orbitální nosič a v té má BO náskok před všemi kromě SpaceX. BO prostě nejdřív vyřešili podstatnou část toho těžšího a pak jen dodělají to lehčí.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Já si osobně taky myslím, že po New Shepard měli postavit něco jako Falcona a pak teprve New Glen. Že rovnou chtějí jít ze základky (NS) na výšku či doktorát (NG). Ale počítám s tím, že Bezos je dobrý byznysman a umí si zaplatit lidi, kteří to dokáží. Ať je to jak chce, držím mu palce.

    Akuhtr
    Host
    Akuhtr

    To sice ano, ale párkrát jsem narazil na názor že BO staví raketu v obráceném pořadí. Tedy že New Shepard je v principu třetí stupeň pro New Glenn, neodpovídá to zcela, přeci jen horní stupně Glenna mají používat variantu Motoru BE3u a ne BE3, ale fakticky může jít jen o vedlejší produkt vývoje glenna kterým si budou moci zajistit publicitu dříve než glenna dostaví

    Ivo
    Host
    Ivo

    BO funguje stejně jako vládní agentury, mají dost financí, neřeší byznys, hrají si na svém písečku. Otázka je jak dlouho jim to vydrží a jestli do toho bude chtít JB stále sypat penízky. Pokud by makali poctivě, tak by dávno už byli někde jinde.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Tady si vždy vybavím přednášku Tomáše Přibyla, budu parafrázovat:”Elon Musk druhý se jmenuje Jeff Bezos a je ještě tajnůstkářštější”. “Netušil jsem, že když si budu plnit svůj sen a stavět raketu, tak budu mít neomezený finanční zdroj jménem Amazon”. A hlavně BO se nezpovídá spoluobčanům (pomiňme armádní dotace na motor), ani byrokratům, ale jednomu pánovi. A pokud je jeho snem postavit raketu, tak nevidím důvod, proč by toho měl nechat.

    Damel
    Host
    Damel

    No mně tak nějak přijde, že jde o rozdílný přístup řízení.

    Jeff Who: OK chlapi, chci takovouhle raketu a chci aby byla nejlepší na světě. A ať je to bezpečný, nestojím o žádnou negativní publicitu. Hlavně žádné havárie, klidně na tom dělejte dva roky navíc, peníze nejsou problém. A nechoďte furt zamnou kvůli každé prkotině, chci vidět až výsledek.

    Elon Musk: OK tomuhle problému rozumím, no zamyslete se nad tím a zítra se podívám, s čím jste přišli. Zkusíme to a když to nevyjde, tak aspoň nasbíráme cenná data.

    Malky
    Host
    Malky

    Pro mě osobně, v čem vidím obrovskou výhodu Blue Origin, že chtějí. Jasně, řeknete, chtít nestačí, ale když se podíváte na všechny zavedené firmy v oboru:

    – ULA hodlá zachraňovat motorový blok Vulcanu někdy v druhé polovině dvacátých let.
    – Arianespace opatrně uvádí, že někdy možná Ariane 6 bude částečně znovupoužitelná, ale žádné pevné plány, Jediný vývoj v této oblasti je Adelaine, která má opět zachraňovat pouze motorový blok.
    – Japonská H-III má být levnější než H-II, což je super, ale žádné info o plánech pro znovupoužitelnost.
    – NGL firmy Orbital má na prvním stupni používat motory na tuhé palivo známé z raketoplánů, jež byly v minulosti opakovaně použité (byť ekonomičnost je diskutabilní), ale Orbital žádné plány na znovupoužitelnost nezmiňuje.
    – Obyčejný Sojuz, pokud vím, nemá být znovupoužitelný. Angara, pokud vím, nemá být znovupoužitelná. Zachytil jsem něco o tom, že Sojuz-5 má být nějak částečně znovupoužitelný, ale nevím detaily. A vůbec, má Rusko víc peněz než Jeff Bezos?
    – Jediná Čína vypadá že bere znovupoužitelnost vážně: relativně nedávno se objevily hned dvě zprávy, zahrnující dvě rozdílné rakety, které mají používat systém velice podobný SpaceX. Nicméně to jsou poměrně žhavé novinky, a k fandění neprospívá, že Číňané jsou snad jediný subjekt na Zemi víc tajnustkářský než Blue Origin.

    (Pokud se v čemkoli výše uvedeném pletu, ocením uvedení na pravou míru! Píšu to jen z hlavy a netvrdím že mám perfektní přehled.)

    Vzhledem k této situaci, pokud bych si měl vsadit kdo bude mít jako první po SpaceX částečně znovupoužitelnou orbitální raketu, vsadím si na Blue Origin, protože nikdo jiný se o to nepokouší.. Když to řeknu blbě, postavit orbitální raketu v dnešní době není moc velký problém – je to půlstoletí stará technologie! A když to zvládnul Elon se svými pár drobáky (v porovnání s Bezosem), jsem celkem optimistický, že nejbohatší člověk na planetě má naději.

    Současné plány Blue Originu jsou takové, že v roce 2020 zavedou do provozu raketu New Glenn, která má svými specifiky překonat Falcon Heavy (vyšší nosnost, částečná znovupoužitelnost). Jasně, plány se vždy zpožďují a mohou být zmeněny, ale když to porovnáte s ostatními raketami, které mají být v následujících pár letech uevdeny do provozu, prakticky všechny by měly problém konkurovat ne-znovupoužitelnému Falconu 9. New Glann je jediná plánovaná raketa, která má šanci nejen proti tomu, čím SpaceX disponuje dnes (částečně znovupoužitelné F9 / FH) ale možná aspoň nějakou šanci oproti tomu, co SpaceX plánuje do budoucna (kompletně znovupoužitelná BFR).

    Kotlopou
    Host
    Kotlopou

    Pokud jde o plány, určitě, ale nechápu, jak chce Bezos napoprvé zvládnout tak obří raketu, když i Falcon 1 potřeboval 4 pokusy (a tohle bude o dost těžší). Zatím s orbitou nemají skoro žádné zkušenosti a NS je úplně jiná technologie s úplně jinými nároky. Takže zatím jsou asi na úrovni Mars One – plány super, ale reálně nic moc. Přeju jim to, jestli se jim to povede, bude to další pokrok. Ale ten hype okolo je zatím dost zbytečný.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Kotlopou: První věta, rozhodně souhlas, druhá, už menší, ale ok, řekněme souhlas, nesouhlasím ale hodně s tou třetí. Mars One měl hodně slov. A srdcem rakety je motor, a ten BO mají a hodně dobrý. Zkouší si přistávání, není to z bůhvíjaké rychlosti, ale jak se učil software grasshopperu, podobně. Takže rozhodně toho mají víc, než kdekdo, a neskončili jen u slov. Taky si myslím, že měli dát mezistupeň mezi NS a NG, ale dobrá, Bezos si lidi sežene. Pokud někdo, on na to má.
    A stoprocentní souhlas s Malkym, to, že CHTĚJÍ je dost klíčové. Jinak jen podotýkám, NGL už se jmenuje OmegA. A taky je vidím výhledově jako jediné konkurenty.

    Kotlopou
    Host
    Kotlopou

    Souhlas, tohle bylo trochu jednostranné – prostě mi přijde trochu přehnané je uvádět jako konkurenci, když zatím v oboru vypouštění raket moc neudělali. Samozřejmě, motory super, na to jsem zapomněl. Určitě jim držím palce, bylo by to super.

    Akuhtr
    Host
    Akuhtr

    Jen uvedu že BO má proti SpaceX v době Falcon 1 alespoň 2 (nefér) výhody, které jim zvyšují šance uspět napoprvé. Všechny vyplívaji z prakticky neomezených financí a technologického pokroku. Počítačové simulace, první start F9 byl v roce 2006, dnes máme rok 2018, to je v IT opravdu hodně, obzvláště co se týče GPU které dnes tvoří podstatnou část výkonu superpočítačů. To co bylo u F1 nesimulovatelné u NG dnes zvládnou nasimulouvat během pár dní protože BO může mít díky pokroku větší výpočetní výkon a k tomu do toho mohou dát i více peněz. Menší limity na lidi, BO má dost velký rozpočet na příjmutí snad kohokoliv na koho pomyslí spaceX museli být opatrnější. Zajisté, není to jistota ale něco to znamená.

    jan
    Host
    jan

    super!!!!!!!!!!

    Matouš Klugar
    Host
    Matouš Klugar

    Petře, rád bych vám řekl, že YT kanál CuriousDroid podporuje překlad všech videí, tedy můžete jakékoliv video doplnit titulky přímo na platformě Youtube, sám jsem přeložil jedno video a titulky si můžete zvolit v nastavení titulků přehrávače. Výhodou toho je, že nejsou limitovány pouze na tento web, ale užitek z nich může mít mnohem více lidí.
    Podle mě to je lepší varianta než vytvářet nějaké “overlay plugginy”
    Můj překlad: https://www.youtube.com/watch?v=QkaNqud_VxU