Přehled zachráněných stupňů

Na této stránce najdete přehled všech dosud zachráněných prvních stupňů Falconu 9 a veškeré informace o nich. Stránka bude průběžně aktualizována.

Poslední aktualizace: 12. 1. 2018

  • 12. 1. – Na misi SES-16 poletí stupeň 32 z mise NROL-76
  • 11. 1. – Stupeň č. 41 by mohl letět na Iridium-5 (odhad); stupně 31 a 35 už nejspíš znovu nepoletí
  • 8. 1. – Stupeň č. 43 úspěšně přistál při misi Zuma
  • 25. 12. – Aktualizovány informace o vyřazeném stupni č. 36, který letěl na misi Iridium-4; stupeň č. 38 by mohl letět na misi Paz
  • 19. 12. – Přidána fotka z přistání CRS-13 a informace o tom, že stupeň č. 36 už nebude během mise Iridium-4 znovu zachráněn
  • 15. 12. – Stupeň č. 35 už podruhé úspěšně přistál při misi CRS-13

Celkem zachráněných stupňů: 17 (z toho 4 dvakrát)

Poznámka: SpaceX označuje stupně ve formátu “B10XX”, ale pro jednoduchost budu zde na webu používat jen ono poslední dvojčíslí.

Aktivní stupně:

Stupeň č. 43

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: Zuma (8. 1. 2018)
  • Přistání: 8. 1. 2018 (LZ-1)
  • Plán: Neznámý
  • Poznámky:
    • 9. přistání na pevnině
    • 17. úspěšné přistání v řadě

 


Stupeň č. 41

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: Iridium-3 (9. 10. 2017)
  • Přistání: 9. 10. 2017 (JRTI-2)
  • Plán: Stupeň by mohl letět znovu na misi Iridium-5 (odhad)
  • Poznámky:
    • 4. úspěšné přistání na JRTI
    • 13. úspěšné přistání v řadě

Stupeň č. 40

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: OTV-5 (7. 9. 2017)
  • Přistání: 7. 9. 2017 (LZ-1)
  • Plán: Neznámý
  • Poznámky:
    • 7. přistání na pevnině
    • 12. úspěšné přistání v řadě
    • 16. úspěšné přistání celkem

Stupeň č. 39

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: CRS-12 (14. 8. 2017)
  • Přistání: 14. 8. 2017 (LZ-1) – video 1, video 2
  • Plán: Neznámý
  • Poznámky:
    • 1. přistání prvního stupně typu Block 4
    • 6. přistání na pevnině
    • 10. úspěšné přistání v řadě
    • Stupeň měl již jednou použité nohy

Stupeň č. 38

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise: Formosat-5 (24. 8. 2017)
  • Přistání: 24. 8. 2017 (JRTI-2)
  • Plán: Stupeň by mohl letět znovu na misi Paz (odhad)
  • Poznámky:
    • 3. úspěšné přistání na JRTI
    • 15. úspěšné přistání
    • Stupeň vystoupal do zatím nejvyšší výšky: 247 km
    • Stupeň přistál pouhých 70 cm od středu terče

Stupeň č. 32

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise: NROL-76 (1. 5. 2017)
  • Přistání: 1. 5. 2017 (LZ-1) – video
  • Plán: Stupeň poletí znovu na misi SES-16
  • Poznámky:
    • 4. přistání na pevnině
    • 10. úspěšné přistání

Stupeň č. 25

  • Varianta: v1.2
  • Absolvované mise: CRS-9 (19. 7. 2016)
  • Přistání: 19. 7. 2016 (LZ-1) – video 1, video 2
  • Plán: Po modifikacích poletí jako boční stupeň prvního Falconu Heavy
  • Poznámky:
    • 2. přistání na pevnině
    • 5. úspěšné přistání

Stupeň č. 23

  • Varianta: v1.2
  • Absolvované mise: Thaicom-8 (27. 5. 2016)
  • Přistání: 27. 5. 2016 (OCISLY) – video 1, video 2
  • Plán: Po modifikacích poletí jako boční stupeň prvního Falconu Heavy
  • Poznámky:
    • Stupeň dosedl na jednu nohu poněkud tvrději a následnou cestu do přístavu strávil v mírném náklonu
    • Než byl stupeň zajištěn, klouzal po palubě OCISLY a málem přepadl (video)
    • 4. úspěšné přistání
    • Zatím jediný stupeň, který letěl na GTO a následně byl znovu použit.

Vyřazené stupně:

Stupeň č. 42

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: KoreaSat 5A (30. 10. 2017)
  • Přistání: 30. 10. 2017 (OCISLY)
  • Plán: Stupeň byl uskladněn v CCAFS stejně jako stupně 29 a 21, takže nejspíš znovu nepoletí
  • Poznámky:
    • 8. úspěšné přistání na OCISLY
    • 15. úspěšné přistání v řadě

Stupeň č. 36

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Přistání: 25. 6. 2017 (JRTI-2) – video
  • Plán: Stupeň po druhém startu skončil na dně oceánu
  • Poznámky:
    • Iridium-2: Stupeň přistával v nepříznivém počasí a následnou cestu do přístavu strávil v mírném náklonu
    • 1. stupeň s novým typem roštových kormidel z titanu
    • Iridium-2: 2. úspěšné přistání na JRTI
    • 1. stupeň, který nebyl při své druhé misi znovu zachráněn

Stupeň č. 35

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Přistání:
  • Plán: Neznámý
  • Poznámky:
    • CRS-13: 8. přistání na pevnině
    • CRS-13: 1. přistání již použitého prvního stupně na LZ-1
    • 1. stupeň, který byl použit stejným zákazníkem dvakrát

Stupeň č. 31

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Přistání:
  • Plán: Neznámý
  • Poznámky:
    • CRS-10: 3. přistání na pevnině (1. přistání na pevnině za denního světla)
    • SES-11: Úspěšné přistání již 3. recyklovaného stupně

Stupeň č. 29

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Přistání:
  • Plán: Stupeň už nejspíš znovu nepoletí, byl uskladněn v CCAFS
  • Poznámky:
    • 1. úspěšné přistání po startu ze západního pobřeží (Iridium-1)
    • 1. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-1)
    • 1. viditelně označený první stupeň číslovkou v oblasti nohou (Iridium-1)
    • 1. stupeň, který přistál na dvou různých ASDS (BulgariaSat-1)
    • 1. stupeň, který startoval z dvou různých pobřeží (BulgariaSat-1)
    • 2. přistání stupně, který absolvoval více než jednu misi (BulgariaSat-1)

Stupeň č. 26 (číslo nepotvrzeno)

  • Varianta: v1.2
  • Absolvované mise: JCSAT-16 (14. 8. 2016)
  • Přistání: 14. 8. 2016 (OCISLY) – video
  • Plán: Stupeň už znovu nepoletí, byl bez motorů uskladněn před hangárem na Mysu Canaveral
  • Poznámky:
    • 6. úspěšné přistání
    • 4. úspěšné přistání na ASDS

Stupeň č. 22

  • Varianta: v1.2
  • Absolvované mise: JCSAT-14 (6. 5. 2016)
  • Přistání: 6. 5. 2016 (OCISLY) – video
  • Plán: Stupeň byl vyřazen z provozu
  • Poznámky:
    • 1. úspěšné přistání z mise na GTO
    • 3. úspěšné přistání
    • Se stupněm bylo v McGregoru provedeno minimálně 8 plných zážehů (každý trval přes 2 minuty), aby se zjistilo, co tento stupeň z náročné mise na GTO snese. Několik zážehů bylo dokonce provedeno s tahem motorů zvýšeným o 10 %.

Stupeň č. 21

  • Varianta: v1.2
  • Absolvované mise:
    • CRS-8 (8. 4. 2016)
    • SES-10 (31. 3. 2017)
  • Přistání:
  • Plán: Stupeň pravděpodobně nepoletí potřetí, bude vystaven na Canaveralu
  • Poznámky:
    • 1. úspěšné přistání na ASDS
    • 1. zachráněný stupeň, který byl znovu použit
    • 1. stupeň, který přistál dvakrát

Stupeň č. 19

  • Varianta: v1.2
  • Absolvované mise: Orbcomm-2 (22. 12. 2015)
  • Přistání: 22. 12. 2015 (LZ-1) – video 1, video 2, video 3
  • Plán: Stupeň už nikdy nepoletí, je vystaven před ústředím SpaceX v Hawthorne
  • Poznámky:
    • 1. zachráněný stupeň, 1. přistání na pevnině
    • 1. letěný kus varianty v1.2
    • Se stupněm byl pár dnů po přistání úspěšně proveden statický zážeh




  • Mohlo by se vám líbit...

    Diskuze

    26 komentáře u "Přehled zachráněných stupňů"

    Nastavit upozorňování na
    avatar
    Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
    PxM
    Host
    PxM

    Super zhrnutie. Vdaka. Len ci vsetky tie zachranene 1.stupne stihnu aj znova pouzit. Kedze su to vacsinou Block III a koncom roka uz maju nasadit Block V(finalnu verziu F9). Este otazka. Neviete nahodou ci sa bude realizovat aj Block IV, alebo prejdu rovno na vyrobu Block V?

    Emmette
    Host
    Emmette

    Možna by bylo dobre otocit poradi. Aby uplne nahore byl nejnovejsi prirustek a dole ten nejstarsi 🙂

    Krumpáč Tvojí tety
    Host
    Krumpáč Tvojí tety

    Díky za super shrnutí! Člověk si čas od času chce dohledat nějakou podrobnost a právě tady je to k nalezení. Díky moc! Neměla by ještě u jednoho ze stupňů být poznámka, že je aktuálně vystaven před sídlem?

    Tom
    Host
    Tom

    Zdravím, moc pěkné shrnutí. Stránky se mi líbí, je tu opravdu dostatek informací, jak o historii tak i o aktuálním dění ve SpaceX. Všiml jsem si pouze jedné nesrovnalosti u posledního startu. Iridium-3 bylo, pokud správně počítám, již čtvrté přistání na JRTI 2 ne třetí (Iridium-1, Iridium-2, Formosat-5 a nyní Iridium-3).

    Tom
    Host
    Tom

    Pokud jsem si to dobře srovnal, tak na prvním Falconu Heavy poletí jako centrální stupeň č. 33. Jediný mi chybí v řadě. Jen je mi podivné, že SpaceX zatím pro FH vyrobila jen tento jeden. Samozřejmě je tam riziko o poznání větší, ale pokud první start FH nebude úspěšný (a i v případě, že bude), tak pro další let se bude čekat, než se vyrobí nový centrální stupeň. V takovém případě se dalšího startu FH asi moc brzy nedočkáme (pokud SpaceX nepoužije ten samý centrální jako z prvního FH). A nevíte jak dlouho trvala výroba centrálního pro FH? Hádám, že to trvá déle než klasický F9 (ten mám dojem 4-6 měsíců jsem někde četl).

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Krátký dotaz, dá se odhadnout, proč stupeň 42 už nepoletí? Bude to tím požárem motorové sekce po přistání? Anebo si díky trajektorii, počasí atd prožil něco jako BulgariaSat, o kterém se uvádí, že zažil při sestupu nejhorší podmínky ze všech a tedy je vysloveně nevhodné ho znovupoužít? Pomiňme pro jednoduchost, že ten stupeň 29 letěl podruhé.

    Tom
    Host
    Tom

    U stupně č.40 (mise OTV-5) by mělo být 16. úspěšné přistání celkem.

    Tom
    Host
    Tom

    Pokud má Paz přistávat na pevnině, tak asi nebude možno použít stupeň č. 38 z mise Formosat, který je ještě ve variantě Block 3. Počítám, že buď použijí jiný ve variantě Block 4 nebo použijí stejný postup jako u posledního Iridia a s 38 přistanou na hladině (popř. na JRTI pokud už je provozuschopná). Jen škoda, že s použitým nepoletí třeba Hispasat, tam by se to hodilo ideálně. Takhle zahodí zbrusu nový ve verzi Block 4. Ale náš zákaznik, náš pán.

    Roman L.
    Host
    Roman L.

    Stupeň Block 3 nezvládne přistát na pevnině po misích Iridium, kde náklad váží přes 9 tun, ale Paz + sekundární náklad budou vážit něco přes 2 tuny, takže by mělo být přistání na pevnině možné i s Blockem 3.

    Tom
    Host
    Tom

    Pravda, zapoměl jsem a počítal s hmotností Iridia. Tak si přeci jen budou moci konečně vyzkoušet přistání na kalifornské pevnině.