Prezidentka SpaceX: „Nechtěla bych být Elon Musk. Tak se nedá žít.“ (A novinky o BFR, Marsu a vesmírném turismu)

Gwynne Shotwell na pařížské konferenci World Satellite Business Week (Foto: Francesca De Florio)

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell v posledním týdnu navštívila pařížskou konferenci World Satellite Business Week a také se setkala se španělskými studenty. Přitom se podělila o spoustu novinek a zajímavých postřehů o BFR, Blocku 5, kolonizaci Marsu, konkurenci, vesmírném turismu a také současném chování Elona Muska.

Citace mohou být zkráceny či jinak upraveny.

BFR

  • „BFR bude neuvěřitelně flexibilní a umožní lidem pracovat ve vesmíru a vynést technologie, u kterých to dosud nešlo. Průměr nákladového prostoru bude 8,5 metrů, takže například bude možné zachytit satelit, hermetizovat nákladový prostor a provést servis satelitu.”
  • „BFR bude [při přepravě lidí na Zemi] přistávat na našich vlastních plošinách na moři v mezinárodních vodách kvůli bezpečnosti a hluku.”
  • „Myslím, že [kompletní BFR] poprvé poletí v roce 2021, jenže my termíny nikdy nedodržujeme. [smích] Bude to v první polovině příštího desetiletí.”
  • Prvních zkušebních skoků horního stupně BFR (neboli lodi BFS) bychom se mohli dočkat do konce roku 2019. Elon Musk tyto testy, které by měly probíhat v jižním Texasu, v minulosti popsal takto:

Loď vyletí do výšky několika mil a zase se vrátí na zem. Postupem času budeme dělat náročnější lety. Chceme otestovat tepelný štít, takže vyletíme nahoru, otočíme se, hrozně moc zrychlíme a vrátíme se ve velké rychlosti. Chceme totiž štít, který bude možné mnohokrát použít a zároveň bude schopný absorbovat teplo při návratech z meziplanetárních cest. To není nic snadného.

Horní stupeň BFR, loď BFS (Zdroj: SpaceX)

Vesmírný turismus

  • V poslední době poklesl zájem o vynášení geostacionárních družic. Pro SpaceX to ale není velký problém. Přibývají armádní zakázky a také se blíží lety s posádkou. „To je 7 miliard potenciálních pasažérů.” V budoucnu budou lety s posádkou představovat většinu příjmů.
  • „Na turismus se nesoustředíme, ale brzy přijde oznámení týkající se této oblasti (že by oblet kolem Měsíce?). Turismus je nevyhnutelý, ale je potřeba se neunáhlit. Nejdříve poletí zkušební piloti, rodiny až potom.”
  • „Virgin Galactic a Blue Origin říkají, že začnou létat do vesmíru s platícími zákazníky ještě letos, ale podle mě to bude až tak za rok, možná dva.”

Firma SpaceX

  • „SpaceX není až tak startupové, jak by se nám líbilo. Do firmy proniká byrokracie, ale snažíme se ji držet na uzdě pomocí komunikace se zaměstnanci. Pracovníci vědí, že když jim nějaké hloupé pravidlo ztěžuje práci, mají se ozvat. Několikrát do měsíce se scházím se skupinami 50 zaměstnanců. Snažíme se udržovat startupovou mentalitu. Klíčem je neustále mít neuvěřitelně ambiciózní cíle. Každý nový projekt je jako takový malý startup, i když firma jako celek ne. Dosáhnout té příští velké věci je velmi těžké, a to lidi neustále motivuje.”
  • „SpaceX rostlo tak rychle, že to skoro položilo naše personální oddělení. Pokusíme se tomu v budoucnu vyhnout.”
  • „Softwarový tým je velmi malý, kolem 100 lidí. Většina zaměstnanců SpaceX je v technických disciplínách. Pak máme maličký komunikační tým (5–6 lidí) a středně velké finanční oddělení.”
  • „Ve SpaceX máme spoustu skvělých žen. Ženy mají nárok na mateřskou dovolenou a muži dostávají po narození dítěte volno. Ženy ve firmě zůstávají déle než muži, takže evidentně jsme vytvořili prostředí, ve kterém se ženy cítí pohodlně. 22 % nových stážistů tvoří ženy.”
  • „Jediná věc, na které ve SpaceX záleží, je jak dobrou odvádíte práci. Pohlaví, sexuální preference, náboženství, barva pleti nehrají absolutně žádnou roli.”
  • Shotwell nemá zájem vést společnost Tesla. „Automobily i Teslu miluju. Tesly jsou ta nejlepší auta, jaká jsem kdy řídila. Ale jsem ve SpaceX spokojená. Neodejdu, dokud mi to Elon nepřikáže.”

Zaměstnanci SpaceX před prvním stupněm Falconem 9 v Hawthorne v halloweenských kostýmech (Foto: Joy Dunn)

Elon Musk

Musk před rozhovorem s Joem Roganem, při kterém pil alkohol a kouřil marihuanu (Foto: Joe Rogan)

  • Podle Gwynne nebude chování Elona Muska mít žádný vliv na schopnost SpaceX získávat kontrakty a důvěra investorů v Muska nebyla nijak ovlivněna. „Soustřeďte se na úspěchy Elonových firem, ne na jeho chování. Elon je brilantní člověk. Je při smyslech stejně jako dříve. Přeji si, aby se lidi nesoustředili na prkotiny.”
  • „Elon je můj šéf, je předsedou správní rady a hlavním akcionářem, takže řídím firmu takovým způsobem, jakým si to on přeje. Rozdělujeme si povinnosti. On se soustředí na technologie a inovaci, zatímco já na každodenní chod firmy. Práci pro Elona zbožňuju. Pracuji pro něj už 16 let. Je vtipný, velmi chytrý a velice přímočarý. Média ho vykreslují dvěma způsoby. Buď jako nějakého boha, ke kterému se nikdo nesmí přiblížit, což je hloupost, protože dokáže být velmi pragmatický. Druhá varianta je, že je to zlý člověk, což je taky k smíchu. On prostě chce jen konat dobro. Teslu založil, abychom měli alternativu k fosilním palivům. Cílem nebylo vydělat peníze výrobou aut, ale nasměrovat společnost k solární energii. Založil PayPal, protože nenáviděl banky. SpaceX založil, protože chtěl letět na Mars a viděl, že žádná jiná organizace to neudělá.  Založil The Boring Company, protože nesnáší dopravu v L.A. Je to výjimečný člověk. Ale jeho život bych nechtěla, mimochodem. Ať udělá cokoli, COKOLI, objeví se to v médiích. Je to strašné. Takhle se nedá žít.”
  • „Muskovy firmy vzájemně spolupracují. Ve SpaceX používáme baterie Tesly. Dali jsme Tesle náš podnikový informační systém zvaný Warp Drive. První auta na Marsu podle mě budou Tesly. Také si myslím, že na Marsu budeme žít ve vyhloubených tunelech.”

Mars

  • „Na Mars nepoletíme sami, budeme spolupracovat s NASA a ESA. Na některé aspekty mise moc nemyslíme, protože doufáme, že se toho chopí jiné organizace. Nejobtížnějším prvkem BFR jsou kompozity a Evropa má ve srovnání s USA dobré kompozitové technologie, takže v této oblasti by se dalo spolupracovat. Ministerstvo zahraničí nám ale v tomto ohledu hodně komplikuje život. Mezinárodní spolupráce je téměř nemožná, pokud to není v rámci dohody mezi vládami různých zemí. Je velmi obtížné najímat zahraniční pracovníky. Kvalitní inženýři nejsou jen v USA, chceme přijímat i lidi odjinud.”
  • „Pobyt na Marsu bude prvních sto let vypadat jako extrémní táboření.”
  • „Nemyslím si, že by SpaceX mělo na Marsu zajišťovat vládu.”
  • „Aby SpaceX nebylo během následujících 10 let na cestě na Mars, muselo by se stát něco hrozného.”

BFR na Marsu se základnou v pozadí (Zdroj: SpaceX)

Block 5 a další

  • „První stupně Falconu 9 [ve verzi Block 5] se vrací ve výrazně lepším stavu, než jsme čekali. Repasování stupně už zabere jen 4 týdny. Stále však usilujeme o to, abychom někdy příští rok dokázali provést dva starty stejného stupně během jednoho dne.”
  • „Block 5 byl velký upgrade a dělá nám problémy dostatečně rychle navyšovat výrobní kapacitu.”
  • „Těžba asteroidů je důležitý byznys, ale jen jako prostředek pro cesty dál. Nevím, jestli se vůbec někdy vyplatí vytěžené materiály dopravit na Zemi.”
  • „Dostat lidi do vesmíru je pro lidstvo velice důležité.”
  • „Od příchodu SpaceX jsou ve vesmírném průmyslu všichni kromě ostatních raketových firem spokojení [smích]. Konkurence musela zlevnit.”

Zdroje: Bloomberg, videozáznam setkání se studenty

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Dvořák

https://twitter.com/SpaceX/status/1040397262248005632 Tak to opravdu vypadá na turistickou cestu kolem měsíce.

Yamato

Aj s novym vizualom BFR 😊

Jan Dvořák

Pokaždé když vidím její vizualizaci tak mi přijde větší a větší 🙂

Shamman_Komanch

Já jsem vždycky mislel že BFR je big fucking rocket 😀

Ondra

To je tak trochu záměr, i když oficiálně je to Falcon :-).

Yamato

Dalsi rozdiel medzi ESA a SpaceX 🙂 Nejako si neviem taketo slovne srandicky predstavit u ESA, chyba tam taka ta vtipna clovecina

Kamil

Ta zkratka BFR mi přijde stále trapnější. Ta loď by si zasloužila skutečné jméno

samo

Prvá loď k Marsu ak sa nenič nezmenilo dostane názov “Heart of Gold” ale BFR nieje zlé ako skratka pre Big Falcon Rocket stále lepšie ako SLS Space Launch System tam kreativita úplne pohorela…

Pája

BFR je kurva dobrý název. 😀 Nic ve zlém.

Petr

Kdo hrál DOOMa pochopí 😀

Goodman

Big fucking gun. Jó, to byly časy.

Kamil

Když malá raketa je Falcon, tak velká by mohla být Eagle nebo Albatros

zdenek

Články o BFR jsou vždycky Pecka.

George68

Děkuji za článek.

Lusyen

Mám rád články s Gwyneth dokonca azda radšej ako s Elonom, asi preto, že jej sa ľudia nepýtajú na hlúposti ako casto elona, napríklad teraz v tej rozhlasovej show, ktoré sa vysielajú pre masy. Asi má v tomto nevýhodu, že je príliš populárny, naproti Gwyneth, ktorú prevažne pozývajú univerzity a podobne a tak sa z rozhovorov s ňou dozvieme dakedy viac ako od mistra
PS potešila má informacia o tom že sa blok 5 vracia v lepšom stave ako čakali

Jiří Hadač

Naprostý souhlas, a rozhodně poskytuje rozumější odpovědi.
Ještě dumám a doufám, že se nepletu, ale je to poprvé, co SpaceX zmiňuje ESA, dobré, to se mi líbí. Samantha v Dragonu… hmmmmm 🙂

tonda

A jak se ti líbí Samanta v Šen-čou a pak v Dragonu a ESA a Čína a SpaceX?To by byla docela paráda,SpaceX nic neutajuje,vše je open,tak proč ne s Čínou?

Jiří Hadač

SpaceX toho musí hodně utajovat na svých raketách i vesmírných lodích. ITAR. Stačí si vzpomenout na ty přelepené části raket, které jsou na fotkách.

RiMr

… to je naprosto odlišný svět a cíle… cílem ESA je hlavně mít pozice a (v případě těch co pracují) práci pro své lidi… Bůh chraň SpaceX před ESA!

Goodman

Kdo začíná spořit na letenku (nebo vesmírenku?) na Mars, ať mi klikne plusový bod :DDDDD

Martin

Pecka! Ďakujeme 🙂