První fotka a další žhavé novinky o premiéře Crew Dragonu

Crew Dragon na oběžné dráze Země (Zdroj: SpaceX)

Přípravy na demonstrační mise kosmické lodi Crew Dragon jsou v plném proudu. V posledních dnech se objevily fotky prvního exempláře této lodi a také astronautů NASA, kteří v Crew Dragonu poletí. Zároveň máme nové informace o tom, jestli dojde k dalším odkladům a zda bude vyřešen kontroverzní způsob tankování rakety až po nástupu posádky.

SpaceX už několik let vyvíjí loď Crew Dragon, která je primárně navržena pro lety astronautů na ISS v rámci programu Commercial Crew. Než však začnou pravidelné ostré lety, je potřeba provést dvě demonstrační mise. U obou misí Crew Dragon poletí na ISS, ale v prvním případě bude prázdný. Astronauté tedy poprvé poletí v této nové lodi až během druhé demonstrační mise. Mezi těmito dvěma misemi pak má proběhnout ještě test únikového systému lodi během letu. K tomu má být využita loď z první demonstrační mise.

Aktuální harmonogram:

  • Demonstrační mise DM-1 (bez posádky) – srpen 2018
  • Test únikového systému Crew Dragonu za letu – mezi DM-1 a DM-2
  • Demonstrační mise DM-2 (s posádkou) – prosinec 2018

Je však tento harmonogram realistický? Naději vyvolává například nová fotka Crew Dragonu určeného pro misi DM-1, kterou zveřejnil Elon Musk. Loď na fotce se nachází v bezodrazové komoře, kde se testuje vzájemné elektromagnetické rušení jednotlivých systémů. Loď bude podle Muska následně odeslána do zařízení Plum Brook agentury NASA, kde proběhnou zkoušky ve vakuové komoře.

Nabízím rovnou srovnání s Dragonem, který byl v roce 2015 použit pro test úniku lodi z rampy (fotka vpravo). Tehdy se ale jednalo o modifikovaný běžný zásobovací Dragon, nikoli čistokrevný Crew Dragon, a jak vidíte, rozdíly jsou výrazné. Lodi na fotce chybí aerodynamická špička a také ablativní nátěr. Solární panely se nejspíš nacházejí na druhé straně trunku.

Přípravy na premiéru Crew Dragonu tedy pokračují, ale podle nedávného prohlášení Elona Muska bude loď pro první demonstrační misi odeslána na Canaveral zhruba v srpnu. Z toho se dá vyvodit, že ke startu DM-1 dojde nejdříve na podzim. Během podzimu má být na rampě LC-39A také nainstalována lávka pro nástup posádky, o čemž jsem informoval v Rychlozprávách. Lávka musí být připravena před misí DM-2.

Zpoždění demonstračních misí očekává také Brent Jett z bezpečnostní komise ASAP, která v NASA dohlíží na dodržování bezpečnosti u jednotlivých projektů. Ten 17. května prohlásil, že další odklady v rámci programu Commercial Crew jsou “pravděpodobné”. Dodal, že za dobrý výsledek bude považovat i to, když SpaceX i Boeing stihnou do konce roku provést alespoň demonstrační misi bez posádky. Je tedy téměř jisté, že lety s posádkou sklouznou do příštího roku, což se tak nějak očekávalo už delší dobu.

Jett se také vyjádřil ke kontroverznímu tématu, na které velice rádi poukazují odpůrci SpaceX. Problém spočívá v tom, že doposud se u všech letů s lidmi prováděl nástup posádky až poté, co je raketa natankována. Tento způsob je považován za bezpečnější, jenže pro SpaceX není vzhledem k použití extrémně podchlazených hmot optimální. Jett nyní prohlásil, že k rozhodnutí o tom, zda bude v případě Falconu 9 posádka nastupovat před tankováním nebo až po něm, dojde již brzy. Nástup před tankováním se prý jeví jako realizovatelná varianta. Nutno dodat, že i pokud bude NASA nakonec trvat na tradičnějším nástupu posádky až po natankování rakety, Elon Musk tvrdí, že pro SpaceX tato metoda nepředstavuje problém.

Na závěr přikládám fotku z 3. dubna, na které vidíte astronautku Suni Williams oblečenou ve skafandru SpaceX během trénování v maketě lodi Crew Dragon.

Astronautka Suni Williams během cvičení v Crew Dragonu (Foto: SpaceX)

I když nás tedy téměř určitě čekají ještě nějaké ty odklady, je pozitivní, že přípravy jsou v plném proudu a od premiéry Crew Dragonu nás dělí už jen pár měsíců.




  • Mohlo by se vám líbit...

    19
    Diskuze

    avatar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    P. Roth
    Host
    P. Roth

    Myslíte si, že SpaceX ještě dostihne Boeing, nebo je už ” ze hry ”.

    Vencour
    Host
    Vencour

    Jsem sám zvědavý, jaké lobbistické zájmy do toho všechno hrají a mluví. To asi bude mít taky nemalou váhu, kde má jaký senátor dělníky a voliče a jak bude za/proti SpaceX a Boing tlačit.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    No, já sem pořád zvědavý na to připojování hadic se vzduchem na skafandr SpaceX. Pořád vlastně neexistuje fotka, která by to jasně ukazovala.
    A taky sem zvědav, jak zareaguje SpaceX na tu žádost Boeingu o zesložitění první mise s posádkou. Upřímně čekám od nich podobnou žádost.

    Tomáš N.
    Host
    Tomáš N.

    Podle mě žádost o prodloužení DM fakticky znamená, že Boeing nestíhá a chce spojit demonstrační misi s první “ostrou” misí. SX zatím tuto žádost nepodalo, takže si asi víc věří.

    Kamil
    Host
    Kamil

    Až start nové lodě s lidmi budu považovat za začátek nové éry. A ten se blíží a už se těším .

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Nástup do natankovaného Falconu není optimální… No holt to vezmou po rampě sprintem :))
    Fascinují mě dotykové obrazovky jako ovládání. Jenom aby nesáhli vedle. Zase po dobu cesty mohou sledovat filmy, dostanou jeden horký nápoj zdarma a pod sedačkou najdou časopis Žlutý. Sluchátka nesmotávat.

    Jiří Hadač
    Host
    Jiří Hadač

    A pro pripad problemu pod sedackou kapsli s jedem, rozlomite a vlozite pod jazyk, takhle;-) jak ta pani v Cervenem trpaslikovi:-)
    Sam dumam, co je lepsi, jestli 1,5m dlouha tyc v sojuzu na ovladani, ci dotykova obrazovka. Ulitnout ruka muze u obojiho.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Snad budou mít dobré kuře. Aby obal nechutnal víc než obsah 🙂
    Kdyby nic jiného, tak to vypadá mnohem moderněji než řídit raketu klackem… Na jedné fotce z představení Crew Dragonu svítí na monitoru tlačítko “deorbit”. To si říká o komediální skeč.

    Ystrem
    Host
    Ystrem

    Zdravim, mam dotaz ten trunk je jenom na cestu nahoru ? Diky

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Nejen pro cestu nahoru. Trunk ať už pro cargo dragon, nebo pro dragon 2 (cargo ci pro posádku) obsahuje mimo jiné i solární panely a zásobuje tedy dragon elektřinou. I v okamžiku odpojení od stanice je trunk připojen k dragonu. A je naplněný odpadem.
    Dragon je odpojen od stanice. Provede zážehy, aby se vzdálil od stanice, pak provede deorbitační zážeh, cca delta v 100m/s, tím pádem posune perigeum do atmosféry a pak teprve odpojí trunk, tj. odhodit trunk dřív, znamenalo by to v případě problémů s motory ztrátu kontroly nad dragonem, došly by baterky.
    http://www.spaceflight101.net/dragon-c23-mission-timeline.html
    31. may
    14:51 deorbit burn
    15:09 trunk jettison

    Gelster
    Host
    Gelster

    Chmm ktery dragon je ten z roku 2015? ten v pravo?

    Miko Landa
    Host
    Miko Landa

    Nová fotka nového Crew Dragonu říká, že již není vybaven motory v systému 4×2 ale v uspořádání 3×2 (možná nepravděpodobných 3×3)! Všiml si toho již někdo?

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Já si myslím, že s největší pravděpodobností se pleteš. Zkusím vysvětlit proč. Základní a logická představa by říkala, že motory by měly být po obvodu rozesety v rozestupu 90°. Ale už ta fotka původního z roku 2015 ukazovala, že jsou spíš v pozicích písmene X. A rozdíl mezi fotkou vlevo a vpravo je ten (pomiňme jejich stáří a to, že zobrazují dva různé dragony), že v jednom případě se díváš zepředu a v druhém ze strany. Podívej se na tu nejvrchnější fotku v tomto článku, říká totéž.
    Důvod tohoto uspořádání je podle mě v tom, že kdyby byly rozesety na 90°, tak by se ti tam nevešly dveře, kterými by se dalo nastoupit (spekulace).

    Miko Landa
    Host
    Miko Landa

    Nová fotka nového Crew Dragonu říká, že již není vybaven motory v systému 4×2. Není to spojené se změnou přistávání? Nově nebude motorické nýbrž padákové! Záchranná funkce 3×2 by možná mohla stačit…

    Miko Landa
    Host
    Miko Landa

    Omyl, panáčku. Vše při starém – motory v systému 4×2, jsou uspořádány 2×2+2×2…

    Kam-il
    Host
    Kam-il

    Nakonec mi Starliner přijde víc sexy. Design Dragon 2 ztratil zrušením motorického přistávání smysl. Navíc oproti konceptu působí mnohem víc archaicky.