Rychlozprávy #10: Iridium-4 nepřistane na pevnině, požár na ASDS, sleva za použitý stupeň, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.

V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte, jaký je minimální rozestup mezi starty, jakou slevu získala společnost SES za použití recyklovaného stupně, jaký má armáda názor na použití již letěných stupňů na svých misích, a že na mořské plošině OCISLY možná došlo k požáru.

Co si myslí armáda o použitých stupních?

Americká armáda má pro SpaceX jen samou chválu a dokonce je nakloněna používaní recyklovaných stupňů raket Falcon. Generál John W. Raymond z USAF poskytl rozhovor webu Bloomberg a při něm mimo jiné řekl, že potenciální úspory plynoucí z použití letěných raket jsou neodolatelné. Dodal: “Trh míří tímto směrem. Byli bychom hloupí, kdybychom se nepřidali. Bylo by naprosto pošetilé nepoužívat recyklované stupně. Musíme na to však jít chytře.”

Armáda musí použití recyklovaných stupňů pro své mise nejdříve schválit a certifikovat. Tento proces podle Raymonda už probíhá: “Nevím, jak jsme s tím daleko, ale já jsem odhodlán používat letěné stupně. Musíme však zajistit, že to bude probíhat bezpečným způsobem.”

Vypadá to tedy, že armáda se brzy přidá k neustále se zvětšující skupině zákazníků, kteří jsou ochotni použít již letěné stupně při svých misí. Patří mezi ně například SES, Telkom a nově nejspíš také NASA a Iridium.

Požár na OCISLY

Nové fotky z přístavu Port Canaveral, kde probíhá zpracování zachráněného stupně z mise SES-11, ukazují, že robot zajišťující stupeň po přistání byl po příjezdu ve své “garáži” na palubě OCISLY, ale nebyl během této mise použit.

Z fotek se navíc zdá, že možná došlo k menšímu požáru na palubě, neboť je vidět ohořelý kontejner, který byl po příjezdu přeložen na souš. Je možné, že oheň robota poškodil, a proto nemohl být použit. Není jasné, co bylo příčinou požáru, ale pravděpodobně nesouvisel s přistáním.

Zajímavé je také to, že stupeň byl po přesunu na souš poprvé ukotven lany. Dříve vždy jednoduše visel na jeřábu až do finálního položení na transportér. Asi to je kvůli tomu, že jeřáb byl tentokrát potřeba na přesun ohořelého kontejneru.

BEAM zůstane na ISS déle

Rozpínatelný modul BEAM společnosti Bigelow Aerospace, který na ISS vynesla loď Dragon v dubnu 2016 během mise CRS-8, bude sloužit minimálně další 3 roky. NASA jej plánuje využít primárně jako skladiště. Modul měl původně na ISS strávit pouze 2 roky.

Vizualizace modulu BEAM připojeného k ISS (Zdroj: NASA)

Minimální rozestup mezi starty

První polovina října byla pro SpaceX rušným obdobím díky startům SES-11 a Iridium-3. V jednu chvíli to vypadalo, že tyto starty z dvou různých ramp proběhnou pouhých 39 hodin po sobě. Tato situace dosud nikdy nenastala, a tak se nabízela otázka, jestli je něco takového pro SpaceX vůbec technicky možné. Jaký je vlastně minimální rozestup mezi dvěma starty? Odpověď poskytl web NASA Spaceflight.

Podle jejich informací byl zmíněný 39hodinový rozestup velmi blízko teoretickému minimu, při kterém je SpaceX ještě schopno zajistit starty z dvou různých pobřeží. Týmy, které mají na Canaveralu a na Vandebergu na starosti zajištění startů, jsou sice samostatné, ale tým z Canaveralu částečně vypomáhá se starty z Vandenbergu. Zároveň řídící středisko v Hawthorne je jen jedno a má na starosti starty z obou pobřeží.

Problém s motorem však nakonec se starty zamíchal a mezi misemi byl rozestup zhruba 58 hodin. Současný rekord 49 hodin (mezi misemi BulgariaSat-1 a Iridium-2) tedy zůstal nepřekonán.

Elon Musk a Los Angeles Lakers

Basketbalový tým Los Angeles Lakers se byl podívat ve SpaceX a vyfotil se s Elonem Muskem před vystavenou raketou ze zlomové mise Orbcomm-2. (zdroj)

Basketbalisté Los Angeles Lakers s Elonem Muskem před stupněm z mise Orbcomm-2 (Foto: Los Angeles Lakers)

Dostalo SES slevu za použití recyklovaného stupně?

Hlavní technolog společnosti SES Martin Halliwell řekl, že SES od SpaceX neobdrželo výraznou slevu za to, že společnost byla ochotná přejít na již použitý stupeň pro misi SES-11 / EchoStar 105. Místo toho společnost získala dřívější termín startu.

ISS nad zachráněným stupněm

Michael Seeley vyfotil přelet ISS nad již podruhé zachráněným stupněm Falconu 9 z mise SES-11 v přístavu Port Canaveral.

Přelet ISS nad zachráněným stupněm z mise SES-11 v přístavu Port Canaveral (Foto: Michael Seeley)

Iridium-4 nepřistane na pevnině

V nedávném článku jsem informoval, že podle webu NASA Spaceflight proběhne během mise Iridium-4 pokus o přistání na kalifornské přistávací plošině SLC-4W. Nejspíš se však jednalo o nepřesnou informaci, neboť šéf společnosti Iridium Matt Desch následně na Twitteru prohlásil, že Iridium-4 téměř určitě nebude první misí, která se pokusí přistát na SLC-4W.

Pokud je to pravda, tak premiérové přistání by mohlo proběhnout při misi Paz nebo Iridium-5. Obě jsou momentálně plánovány na leden 2018.

AKTUALIZACE (19. 10.): Společnost Iridium oficiálně potvrdila použití recyklovaných stupňů pro mise Iridium-4 a Iridium-5. Zároveň se vysvětlilo, proč nedojde k přistání na pevnině. K přistání je vzhledem k hmotnosti nákladu potřeba výkonnější raketa Block 4, ale použitý stupeň bude ještě typu Block 3 (nejspíš ten z mise Iridium-2).


Pokud se chcete o takovýchto novinkách dozvědět co nejdříve, sledujte facebookovou stránku ElonX, kde se tyto krátké zprávy objevují hned, jak k nim dojde!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač

SES se svou ochotou poprvé v historii letět na již použité raketě sama zapsala do historie, takže možná prostě naskočili do vlaku kvůli tomu, a teď jsou již ve vleku událostí a nemohou ani vycouvat. A upřímně řečeno, I nevýrazná sleva (2-5M$) je hezká, a aspoň zbude ve firmě na větší prémie. Což je jen dobře. Vydělají na tom všichni.
Co se týká těch Iridií. Nedávno se to tu probíralo, že hranice pro přistání na LEO je těch 15 tun, pokud si to pamatuju, jenže to je včetně plošin, takže vlastně dostáváme informaci, kde leží hranice pevnina X ASDS. Je neúplná, ale zajímavá. Když se opět vrátím k výpočtům z minula, Dragon 4200kg + náklad až 6t, prakticky to bylo zatím maximálně 3300kg + kapaliny, takže minimálně po 8tunách na LEO se vrátí na pevninu. Na deset tun musí už na loď. Ano, je to malinko komplikovanější, iridia letí na polární dráhu bez boostu od rotace Země..
Novinky mimořádně zajímavé, hezké, a většinu z nich čtu poprvé, čili není to jen prosté shrnutí toho, co sem četl jinde. Čekal jsem ale připojenou obrazovou dokumentaci z dovolené. 🙂 Nadchly mě totiž ty videa na FB 🙂