SpaceX nepolevuje v získávání nových zakázek

SpaceX má v současnosti nasmlouvané desítky startů na několik let dopředu v celkové hodnotě zhruba 10 miliard dolarů. Rok 2017 byl pro firmu velice úspěšný a firma ukázala, že je schopna zákazníky odbavovat o dost rychleji než dříve. SpaceX tedy nadále nedělá problém shánět další zájemce o své levné služby. Společnost během posledních pár týdnů uzavřela hned několik nových kontraktů – například s NASA nebo s firmou Spacecom, o jejíž satelit SpaceX loni přišlo při nehodě Amos-6. Podívejme se na nové zakázky podrobněji.

Poznámka: Některé kontrakty mohly být teoreticky uzavřeny před delší dobou, ale veřejnost se o nich dozvěděla teprve nedávno.

Turksat 5A and 5B

Elon Musk během setkání s tureckým prezidentem Tayyipem Erdoğanem (Foto: Associated Press)

Elon Musk před pár dny navštívil Turecko a nejdříve nebylo jasné proč. Později se ukázalo, že Musk tu byl mimo jiné kvůli smlouvě na vynesení tureckých satelitů Turksat 5A a 5B. Družice vyrobí společnost Airbus a budou vyneseny na raketách Falcon 9 – Turksat 5A v roce 2020 a 5B v roce 2021.

Více informací: Reuters

SXM-7 a SXM-8

Společnost Sirius XM zajišťuje radiové vysílání pomocí satelitů a internetu. SpaceX pro Sirius vynese rovnou dvě nové družice – SXM-7 a SXM-8. První jmenovaná bude vynesena v roce 2019 a druhá v roce 2020. Vyrobí je společnost Space systems/Loral a obě poletí na raketě Falcon 9 z Floridy.

O misích jsme se dozvěděli, když je SpaceX začátkem září přidalo na svůj oficiální (a značně neúplný) seznam plánovaných startů.

Sentinel-6A

Raketa Falcon 9 letící z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii vynese pro agenturu NASA vědecký satelit Sentinel-6A, který bude mimo jiné sledovat hladinu světových oceánů. Mise je plánována na listopad 2020 a agenturu start vyšel se vším všudy na 97 milionů dolarů. Zajímavostí je, že NASA ve stejnou dobu oznámila udělení podobného kontraktu společnosti ULA na družici Landsat 9, avšak cenovka byla o dost vyšší – start NASA stál 153 milionů dolarů.

Více informací: NASA

Kacific-1

Společnost Kacific byla založena v roce 2013 v Singapuru a svůj první satelit Kacific-1 svěří do rukou SpaceX. Družice bude poskytovat služby vysokorychlostního internetu pro oblast jihovýchodní Asie a Pacifiku a její výrobu zajistí Boeing. Raketa Falcon 9 by měla družici vynést v druhé polovině roku 2019.

Více informací: Twitter

Amos-17 a Amos-8

Výbuch Amos-6 během příprav na rutinní statický zážeh (Zdroj: US Launch Report)

První objednaný start Falconu 9 nedopadl pro izraelskou společnost Spacecom zrovna nejlépe. Její satelit Amos-6 byl v září 2016 zničen spolu s raketou při nehodě během příprav na statický zážeh. Satelit byl pojištěný, ale záloha na start ve výši 50 milionů dolarů byla v té době už předána SpaceX. Získání zálohy zpět by údajně bylo komplikované, a tak se firmy letos v říjnu dohodly, že SpaceX si zálohu za Amos-6 ponechá a Spacecom za to dostane jeden start „zdarma“. SpaceX tedy v roce 2019 vynese satelit Amos-17 vyrobený společností Boeing.

Spacecom však evidentně ve SpaceX neztratila důvěru. Kromě toho, že Amos-17 poletí na již použitém stupni, v rámci této dohody si izraelská firma rovnou objednala ještě jeden start pro satelit Amos-8 (už za běžnou cenu 62 milionů dolarů). Ten by měl startovat nejdříve ve druhém čtvrtletí roku 2020.

Více informací: Space Intel Report




  • Mohlo by se vám líbit...

    Diskuze

    8 komentáře u "SpaceX nepolevuje v získávání nových zakázek"

    Nastavit upozorňování na
    avatar
    Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Tak jiná cesta ani není, vydělávat se musí. A já pořád jen zírám, jak je to obrovský trh, furt se startuje a furt je co vynášet. Ikdyž, kdy jen zapřemýšlím, tak kruh má 360°, a ikdyž všechny stupně na GEO nejsou obsazené, tak někde je to zase nahuštěné, klidně 3-4 na jednom stupni, no, a ještě se to pořád obnovuje, taková sisyfovská práce.
    Taky by měli zapracovat na té vertikální integraci, ať jim zbytečně neutíkají zakázky. Ale tady sami ví, kde jsou priority. Držím moc palce.

    Yokotashi
    Host
    Yokotashi

    Ten jeden stupen je dlouhy 726km, ctyri satelity na stupen jsou jako ctyri satelity na trase Kladno – Uzhorod. Jeden v Praze, druhy v Mohelnici, dalsi v Ziline a posledni treba v Presove.

    Jasne, ze ty satelity potrebuji o neco vice mista kvuli nestabilitam drah, ale porad mi ty vzdalenosti prijdou docela bez problemu.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    V tomhle máš pravdu.
    Mě šlo ale o úplně něco jiného. Mě se jednalo o to, že kdyby byl každý stupeň obsazený 4 satelity, tak to dělá 1440 pozic, a když každý bude sloužit 15 let, tak to dělá 96 startů ročně jen na obnovu. Jasně, je tu 71% moře, takže každá pozice není výhodná, ale i tak, jen tady kvůli obnově je obrovský potenciál, který se dá ovládnout. 😀 96 startů x 62Mega = skoro 6 miliard dolarů 😀

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    A co náklady na výrobu rakety, náklady na personál, palivo atd. atd. Zajímalo by mě, kolik Spx má čistý zisk. Kolik jim zbyde a kolik asi investují do dalších projektů ; jako je BFR, Dragon 2 a infrastruktury na Mars.

    samo
    Host
    samo

    Nestíham oni fakt do 2020 ovládnu snáď 90% komerčného trhu zo štartmi 😀 Hneď je ten Mars reálnejší že? 😀

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Mě trochu nejde do hlavy – sentinely vynáší a vyrábí ESA, ale šestou najednou dělá Nasa, proč?

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    https://www.eumetsat.int/website/home/Satellites/FutureSatellites/CopernicusSatellites/Sentinel6/index.html
    https://en.wikipedia.org/wiki/Copernicus_Programme
    NASA pro něj bude dodávat nějaké přístroje, ale primárně je to mise ESA, z toho, co sem se dočetl.

    wpDiscuz