SpaceX plánuje v KSC vybudovat obří areál pro zpracování stupňů a řízení startů

SpaceX očekává v následujících letech zvýšení počtu startů, a tak hodlá v Kennedyho vesmírném středisku (KSC) postavit rozlehlý nový areál pro své potřeby. Ten by obsahoval zařízení pro skladování a zpracování použitých stupňů a aerodynamických krytů, dále zbrusu nové středisko pro řízení startů a také expozici historicky významných Falconů a Dragonů. Jako první o novém areálu informoval web Florida Today, který objevil studii ekologických dopadů tohoto projektu.

SpaceX v KSC a okolí momentálně provozuje rampy LC-39A a SLC-40, dále přistávací areál Landing Zone 1 a také pronajímá několik hangárů, kde skladuje a renovuje první stupně raket Falcon. Podle nové ekologické studie (PDF ke stažení) však SpaceX odhaduje až 10 startů Falconu Heavy a 63 přistání raketových stupňů ročně (9 trojitých přistání Falconu Heavy a 54 přistání Falconu 9). Na to kapacita současných zařízení firmy v KSC a na Canaveralu jednoduše nebude stačit. SpaceX tedy hodlá postavit hned několik budov nedaleko návštěvnického komplexu Kennedyho vesmírného střediska (odkaz na Google Maps).

Mapka znázorňující umístění plánovaného areálu SpaceX (Zdroj: NASA)

Nejvýraznějším prvkem tohoto areálu o rozloze 27 hektarů bude jednoznačně nové středisko pro řízení startů a přistání. To bude mít výšku až 92 metrů a bude „architektonicky výrazné“. Zařízení bude mít rozlohu přibližně 2973 m2 a bude obsahovat řídící středisko, serverovnu, zasedací místnosti, dočasné ubytování a kanceláře pro zákazníky, vyhlídku, parkoviště pro 200 aut a další prvky.

Umělecká představa podoby nového řídícího střediska SpaceX (Zdroj: NASA)

Neméně důležitou částí nového komplexu bude také hangár pro zpracování a skladování raketových stupňů a aerodynamických krytů. Ten bude mít rozlohu 12 356 m2 s maximální výškou 31 m. Zhruba dvě třetiny budou vyhrazeny pro zpracování stupňů a jedna třetina bude určena pro zpracování krytů. SpaceX však také zvažuje stavbu dvou samostatných zařízení pro každý z těchto účelů. V budoucnu by také mohlo vzniknout zařízení pro vyřazování vysloužilých raket z provozu a analýzu hardwaru (maximální rozloha 2973 m2). V případě potřeby je pak možné v budoucnu rozšířit skladové prostory až do maximální rozlohy 9290 m2.

Vizualizace zařízení pro zpracování a skladování použitých raketových stupňů (Zdroj: NASA)

Dalším zajímavým prvkem nového areálu bude „raketová zahrada“, kde SpaceX plánuje vystavit historicky významné Falcony a Dragony. Prostor pojme hned několik exponátů, které mohou být vystaveny horizontálně i vertikálně.

Raketová zahrada v návštěvnickém komplexu Kennedyho vesmírného střediska (Foto: Piotrus)

Areál by také obsahoval kancelář ochranky o rozloze 232 m2 a rozhlehlé zařízení (26 013 m2) pro technickou infrastrukturu (voda, elektřina, plyn apod.). Dále by tu mohlo vzniknout parkoviště až pro 300 vozidel.

Rozložení jednotlivých budov plánovaného areaálu SpaceX (Zdroj: NASA)

Součástí projektu je také vylepšení příjezdových cest na dvouproudové silnice. Zajímavostí je dodatek SpaceX, že až vyvine novou raketu, silnice může být rozšířena na 4proudovou. Firma tedy v návrhu evidentně počítá také s BFR. Stejně tak dokument zmiňuje, že v budoucnu může kvůli zvýšenému počtu startů nebo nové raketě dojít k rozšíření celého areálu. Firma však prý zatím nemá konkrétní plány.

Plán využití silničních komunikací mezi jednotlivými zařízeními SpaceX na Mysu Canaveral (Zdroj: NASA)

Jak vidíte, SpaceX má seriózní plány v budoucnu zvyšovat kadenci startů z Canaveralu. Nemalý podíl na tom bude mít nutnost v následujících letech vynést tisícovky satelitů internetové konstelace Starlink, která bude vyžadovat desítky startů Falconu 9. To potvrzuje také tato zmínka v dokumentu: „SpaceX plánuje vynést více než 4000 satelitů, přičemž většina z nich poletí z ramp LC-39A a SLC-40.“

Aby bylo možné provést takové množství startů v rozumném čase a relativně levně, SpaceX potřebuje zdokonalit celý proces startu, přistání, kontroly/renovace stupně, přípravy na další start a opětovného letu. Block 5 je důležitým dílkem této skládačky rapidní znovupoužitelnosti, ale SpaceX také potřebuje dobře navrženou logistiku a provozní procesy. Nemluvě o tom, že s nimi musí zvládnout držet krok letectvo, které má na starosti obsluhu kosmodromu a asistuje při každém startu. SpaceX má v tomto ohledu velkou výhodu díky tomu, že rakety Falcon zatím jako jediné používají pokročilý autonomní destrukční systém, což výrazně snižuje nároky na obsluhu kosmodromu a umožňuje vyšší kadenci startů.

Čtyři zachráněné stupně v hangáru u rampy LC-39A (Foto: SpaceX)

Za zmínku stojí také související projekty SpaceX v této oblasti. Firma například na nedaleké CCAFS renovuje Oblast 59, kterou si už v minulosti pronajalo od letectva, a bude zde zpracovávat Crew Dragony. SpaceX si navíc v dubnu 2017 na 5 let pronajalo komplex budov v nedalekém přístavu Port Canaveral, který hodlá přetvořit v zařízení pro zpracování a skladování použitých raketových stupňů. Od té doby jsme však o projektu nic neslyšeli a není jasné, kdy bude zařízení zprovozněno a jak zapadá do celkové vize SpaceX. Je možné, že tento komplex bude pro potřeby zpracování a skladování stupňů na nějaký čas postačovat, ale se zvyšující se kadencí startů bude potřeba vyšší kapacita, kterou zajistí právě nový areál v KSC.

Ve výsledku pak může zpracování stupňů, které přistanou na pevnině, probíhat v KSC a v přístavu se budou zpracovávat primárně ty stupně, které přivezou plošiny Of Course I Still Love You a budoucí A Shortfall of Gravitas. OCISLY momentálně kotví jen o pár set metrů vedle od komplexu pro zpracování stupňů, ale vedení Port Canaveralu buduje nové přístaviště pro snazší vykládku a zpracování stupně po příjezdu.

Zachráněný stupeň je v přístavu Port Canaveral vykládán z OCISLY. Uprostřed horní části fotky je vidět komplex budov a pozemek, který SpaceX pronajímá od dubna 2017.

Nicméně celý projekt nového areálu v KSC ještě není schválený, ani nejsou k dispozici informace o harmonogramu stavby a termínu plánovaného dokončení. Studie ekologických dopadů však nezjistila žádné problémy, takže projektu snad v realizaci nebude nic bránit.




  • Mohlo by se vám líbit...

    14
    Diskuze

    avatar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Ondrej Melich
    Host
    Ondrej Melich

    60 + startu z Floridy. Stredisko v Californii a jeste k tomu texas. No jsem zjedav na kolik startu rocne to chtej vytahnout 🙂 Ceka nas hodne streamu 🙂

    Jirka Hadac
    Host
    Jirka Hadac

    Proto Dusan shani dobrovolniky a zaucuje si je, tedy, presneji receno, uz ma dva, kteri jsou schopni ho zaskocit na velmi dobre urovni:-)

    Jirka J.
    Host
    Jirka J.

    Tak myslím, že na nějaký třicátý a další start se satelity Starlinku bude stačit k online přenosu pustit ze záznamu některý z předchozích komentářů (a správně sesynchronizovat s odpočtem) a Dušan si odpočine…zvlášť, pokud by startovali jednou za dva tři dny, tak to bude víc než dostatečné… ;-)))

    Jirka J.
    Host
    Jirka J.

    Nebo se to bude moci vzít jako rozcvička a sbírání zkušeností pro mladé a nadějné komentátory…to by bylo velmi zajímavé, kdyby pak někde bylo možno vyplnit po skončení přenosu i hodnocení a podle něho by se rekrutovali ti nejlepší pro komentáře startů/přistání BFR a dalších záležitostí…

    Akuhtr
    Host
    Akuhtr

    No u 60 startů F9 rožně si myslím že nastane stav kdy to zevšední. Přenosy budou jen u něčím zajímavích startů. A až to nastane, bude se dle mého jednat o milník v kosmonautice, protože pro všechny bude start rakety vynášející náklad na otbitu zcela běžná věc. Jako starty letů letadel.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Na atolu tahali rakety na kládách, před centrálou nechal Elon udělat cestu z nejlevnějšího materiálu a teď chce investovat do architektury? Možná bude středisko výrazné, protože se stavba podřídí levným materiálům 😀
    Ale ta vizualizace se mi líbí. Připomíná mi to tiskové centrum Lord’s Media Centre na londýnském kriketovém stadionu, které bylo ohodnoceno nejprestižnější britskou cenu za architekturu a na jehož návrhu se podílel i Jan Kaplický.

    vencour
    Host
    vencour

    Na atolu se jednalo o provizorní stavbu, ne? Nic komerčního ani prestižního.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Pro pracovní účely jim poskytl svoje soukromé letadlo, na druhou stranu šetřil na pár metrech cesty…

    vencour
    Host
    vencour

    I tohle se týká dozrávání, rozhodnout, za co budu platit rovnou a co necham lidi udělat jinak. Ještě by bylo fajn mít zhodnocení po letech, zda se rozhodlo dobře.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Tak koukám na to, kde to má stát a je to přesně v místě, kde mají hnízda tuším orli. Vždycky, když jsem jel kolem, tak na to řidič upozorňoval. Nejsem ekolog, ale doufám, že ta stavba bude až za těmi stromy.

    Jinak k samotné stavbě je to logické a přesně to zapadá do strategie SpaceX. Potřebuji zázemí a taky ubytování pro VIP a další návštěvníky a stejně tak pro budoucí cestující.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Jo a ještě něco, pokud bys Petře chtěl fotku toho místa foceno z NASA Causeway tak ji najdu a pošlu.

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Parádní článek. Myslel jsem, že se budou snažit spíš práci centralizovat, ale vypadá to jakoby měly kus výroby tady a kus támhle. Přijde my to už jen logisticky dost náročné. 👷

    tatarata
    Host
    tatarata

    Podobně jako gramatika.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Myslím si, že jste nepochopil oč tady jde. Oni potřebuji letěné stupně zpracovávat na místě a nevozit je zbytečně tam a zpátky. To stojí jednak čas a jednak peníze. Místo toho to budou dělat na místě a navíc na to navážou ještě další aktivity, které se jinak řešily externě.