SpaceX se pokusí o záchranu aerodynamického krytu během mise SES-10

AKTUALIZACE (1. 4. 2017): Na tiskové konferenci po misi SES-10 jsme se od Elona Muska dozvěděli, že experimentální přistání krytu na moři úspěšně proběhlo! Více informací v článku.

AKTUALIZACE (4. 1. 2018): SpaceX je nejspíš připraveno se záchranou krytů pokročit na další úroveň, neboť má k dispozici loď speciálně uzpůsobenou pro jejich zachytávání. Více v článku.


Logo SES na aerodynamickém krytu (Foto: SES)

Do startu mise SES-10 už zbývá jen pár hodin a tento start je dost vzrušující už sám o sobě (první mise s již letěným stupněm, potenciální premiéra nového robota, pokus o náročné přistání…) Nově jsme se však dozvěděli další zajímavou informaci – na této misi by měl proběhnout první vážnější pokus o záchranu aerodynamických krytů. Informaci na Facebooku prozradil Steve Jurvetson, což je jeden z hlavních investorů SpaceX a také člen správní rady společnosti. Mělo by se tedy jednat o spolehlivý zdroj. V článku se dozvíte, co je to vlastně ten aerodynamický kryt a proč má smysl se jej pokusit zachránit.

Aerodynamický kryt je dvoudílná ochranná skořápka z hliníku a uhlíkových kompozitů tvořící špičku rakety Falcon 9 a jeho účelem je během startu chránit nesený náklad (obvykle nějakou družici) před akustickými a atmosférickými vlivy. Z obrázku se to nemusí zdát, ale kryt je obrovský – vešel by se do něj třeba celý autobus. Jeho výroba je navíc časově i finančně náročná (SpaceX si kryty vyrábí samo a ve výsledku vyjdou na několik milionů dolarů). Není se tedy co divit, že společnost by ráda kryty zachránila, aby je mohla použít znovu. Momentálně kryty jednoduše spadnou do oceánu, kde se roztříští. Pro lepší představu poslouží toto pěkné video zachycují pád aerodynamického krytu zpět k Zemi:

Už asi rok se ví, že SpaceX experimentuje v oblasti záchrany krytů, ale neměli jsme dosud moc informací. Fanoušci se o těchto snahách dozvěděli z amatérských záběrů ze startu SES-9, na kterých bylo vidět, že kryty po oddělení od rakety používaly manévrovací trysky (viz toto video v časech 5:20 a 5:27). Elon Musk následně na Twitteru doplnil, že kryty časem budou disponovat také samořiditelnými padáky. Od té doby jsme nic moc nového neslyšeli. Naposledy se k této problematice vyjádřila provozní ředitelka Gwynne Shotwell, když při tiskové konferenci před misí CRS-10 zmínila, že na záchraně krytů se stále pracuje a že letos (2017) bychom se mohli dočkat nějakých hmatatelnějších výsledků. Měla tehdy na mysli právě misi SES-10?

Údajný slajd s původním plánem, který by využíval vrtulníky

Jak by tedy taková záchrana krytů vlastně mohla probíhat? Před časem unikl údajný slajd z nějaké prezentace SpaceX, na kterých byla znázorněna záchrana krytů pomocí padáků a následného zachycení vrtulníkem. Podle nepotvrzených informací z toho však od té doby sešlo. Na základě toho, co zatím víme jistě, se mi jako nejpravděpodobnější jeví následující řešení:

  • Kryty se po oddělení od rakety stabilizují pomocí manévrovacích trysek, aby měly optimální polohu a nebyly poničeny při návratu do atmosféry.
  • Vzhledem k nízké hmotnosti a tvaru krytů (velká plocha, nízký balistický koeficient) by nemuselo docházet k výraznému zahřívání a kryt se snad během průchodu atmosférou sám postupně zpomalí na únosnou rychlost.
  • V určité výšce dojde k rozevření padáků, které se pomocí GPS (a různých senzorů) pokusí kryt nasměrovat na předem zvolené místo přistání.

Kde by mohl kryt přistát? Na přistání na pevnině je asi moc brzy (bylo by potřeba nějaké povolení a navíc je to daleko) a přistání na lodi vyžaduje moc velkou přesnost, takže jako jediná reálná možnost se mi jeví přistání na mořské hladině na domluveném místě, kde bude čekat loď, jež kryty co nejrychleji vyloví. Otázkou je, zda krytům škodí mořská voda. Nicméně i pokud ano, může se jednat jen o prozatimní řešení – už to, že by se krytu podařilo autonomně trefit do cílové oblasti (jednalo by se samozřejmě o relativně velký okruh), by bylo velkým úspěchem. SpaceX by pak mohlo postupně tento proces pilovat a časem přejít na náročnější “suché přistání”.


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a autor mohl nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jozef
Blaskova

Loď, JEŽ. Nikoli JENŽ

Ten sousedovic hajzlík

Můžete si třeba pamatovat, že JEŽura je ona a a oN je jeNž. : )