SpaceX stále plánuje poslat turisty kolem Měsíce, ale letos to nebude

Falcon Heavy s Crew Dragonem (Zdroj: SpaceX)

Elon Musk v únoru 2017 oznámil, že SpaceX na konci roku 2018 vyšle dva turisty v Crew Dragonu kolem Měsíce a zpět. Mise by trvala asi týden a Dragon by při ní byl vynesen Falconem Heavy (přečtěte si odpovědi na časté otázky). Přesně o rok později ale Elon Musk řekl, že SpaceX se rozhodlo upustit od snah kvalifikovat Falcon Heavy pro lety s lidskou posádkou, a tím pádem také zrušilo plánovaný oblet Měsíce. Jako důvod uvedl, že vývoj rakety BFR, která v budoucnu nahradí Falcony i Dragony, pokračuje dobře, a tak se chce SpaceX věnovat hlavně BFR. Zároveň ale dodal, že pokud se vývoj BFR protáhne, tak se vrátí k misi kolem Měsíce v Crew Dragonu.

Nyní se ale v článcích na webech CNET a The Observer objevilo následující prohlášení mluvčího SpaceX Jamese Gleesona v reakci na kritický článek Wall Street Journal o zpoždění mise kolem Měsíce:

SpaceX pořád plánuje let soukromých osob kolem Měsíce a zájem projevuje stále více zákazníků. Soukromé pilotované mise včetně obletu Měsíce představují příležitost pro návrat lidí do hlubokého vesmíru a výpravy do koutů Sluneční soustavy vzdálenějších než kdy dříve. To je samozřejmě významným milníkem na cestě za naším vytyčeným cílem rozšířit lidstvo na více planet.

Evidentně tedy došlo ke změně plánů a oblet Měsíce je stále ve hře. Nabízí se vysvětlení, že vývoj BFR bude trvat déle, než se čekalo, a tak se SpaceX vrací ke kvalifikaci Falconu Heavy pro lety s posádkou, přesně jak řekl Musk. Ale to se mně osobně moc nezdá, neboť ještě před 4 měsíci Musk tvrdil, že vývoj BFR pokračuje dobře. To potvrzuje také dění v losangelském přístavu, kde už teď SpaceX připravuje techniku a továrnu pro výrobu BFR.

Oficiální fotka skafandrů pro posádku Crew Dragonu

Je tedy možné, že SpaceX se nakonec rozhodlo usilovat o kvalifikaci Falconu Heavy pro lety z posádkou z nějakého jiného důvodu, který nesouvisí s rychlostí vývoje BFR. Třeba firma došla k závěru, že bude provozovat Falcon Heavy pravděpodobně ještě dlouho po premiéře BFR, a tak má kvalifikace smysl?

Firma neuvedla nový termín obletu Měsíce, ale osobně si myslím, že se jej nedozvíme, dokud neproběhne certifikace Crew Dragonu pro lety astronautů na ISS. Kdyby SpaceX mluvilo o letech pro turisty ještě předtím, než úspěšně vynese astronauty agentury NASA, která částečně zaplatila vývoj Crew Dragonu, nepůsobilo by to dobře. Certifikace této nové kosmické lodi je podmíněna úspěšným provedením dvou demonstračních misí. První z nich snad proběhne ještě letos, ale ta druhá, při které už v lodi poletí i posádka, nejspíše sklouzne do roku 2019. K letu s turisty tedy podle mě dojde nejdříve v druhé polovině roku 2019.

Nabízí se ale ještě jedna možnost. Jelikož totiž prohlášení přímo nezmiňuje Crew Dragon ani nový termín obletu Měsíce, je teoreticky možné, že SpaceX ve skutečnosti plánuje tyto soukromé mise provádět až s BFR, a tím pádem se ohledně plánů na kvalifikaci Falconu Heavy nic nezměnilo. Pro oblet Měsíce by to ale znamenalo značný odklad oproti původnímu termínu – na lety BFR s lidskou posádkou si totiž ještě pěkných pár let počkáme. Výhodou by ale bylo to, že s BFR bude možné na Měsíci i přistát, takže by nemuselo zůstat jen u obletu. 🙂




  • Mohlo by se vám líbit...

    54
    Diskuze

    avatar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Martin
    Host
    Martin

    Presne na BFR som myslel pri čítaní toho vyjadrenia 🙂 mám pocit že to je tá správna odpoveď. Btw – tu je videjko popisujúce varianty letu k/na mesiac a i keď si už nepamätám presné čísla, hovorí sa tam zhruba to, že let na mesiac a späť s medzipristáním je možný len pri zložitejšej a zdĺhavej trajektórii… „jednoduchý“ oblet s turistami na palube ale už vyzerá omnoho jednoduchšie a napadá ma, že je to aj pre turistov atraktívnejší letový profil vzhľadom na minimalizáciu prestojov 🙂

    Jiří
    Host
    Jiří

    Jestli se jim vůbec ten vývoj Falconu Heavy zaplatí. Tímhle tempem, pokud to půjde s BFR dobře, si zaletí možná tak 10x a už bude v důchodu.

    Ondřej Tučný
    Host
    Ondřej Tučný

    Myslím, že velká přidaná hodnota FH je poznání, jak se chová 27 motorů na jedné raketě. To se při vývoji BFR bude hodit — obzvlášť, když je Raptor ještě výkonnější. A nedivil bych se, kdyby návratnost investice do FH byla spočítaná pro daleko méně než 10 letů. Což jsou tak tři roky provozu. Možná čtyři. Akorát do plného nasazení BFR.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Také počítali s tím, že FH bude snazší vyvinout… Snad budou mít co vozit. Kéž by se využil potenciál pro meziplanetární mise, protože těch je pomálu. Kolem Uranu a Neptunu proletěl pouze Voyager 2. Kolem Pluta zase New Horizons, která váží necelých 500kg, přitom FH dokáže poslat k Plutu 3500kg bez gravitačního praku. To je výzva 🙂

    tatarata
    Host
    tatarata

    Možná počítali, ale to na Jiřího poznámce nic nemění.

    samo
    Host
    samo

    No ja neviem ale podľa mňa aj to prvé vyjadrenie malo podtón „nebudeme certifikovať Facon Heavy lebo budeme mať BFR rýchejšie než sme mysleli a ak objavia komplikácie vrátime sa späť k FH/CD“ podľa ňmna ten oblet nikdy zrušený nebol len sa presunul na BFR, citácia z tej tlačovky kde to musk povedal: „What we decided internally is to focus our future efforts on BFR. Now we’ll see how the BFR development goes. If that ends up taking longer than expected, then we’ll return to the idea of sending a Crew Dragon on Falcon Heavy around the Moon. And potentially doing other things with crew on Falcon Heavy. But right now it looks like BFR development is moving quickly and it will not be necessary to qualify Falcon Heavy for crewed s paceflight. “ http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=87&t=2137&start=40

    Palo
    Host
    Palo

    Ved o tom je tento clanok. Ze je mozne ze sa oblet mesiaca opat vrati na FH

    vencour
    Host
    vencour

    Pořád to bude dost dobré P.R. mít svoje železo ve vesmíru. Jo, železo se musí kout, dokud je žhavé a zajímavé.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Máš pravdu. No, mimochodem, někteří lidi netouží jen po svém železe ve vesmíru. Do vesmíru se posílá leccos. Mrkni se sám. Pořád nevím, co si o tom mám myslet.

    C[x]
    Host
    C[x]

    Mozna si nekdo ve SpaceX uvedomil, ze turisti by mohli pokryt nedostatek zakazek na pristi rok a pridaji tedy druhy zdroj prijmu. Pokud se jim ozvalo i jen 10 zakazniku, tak uz asi stoji za to se tomu venovat.

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Tak ať jim to netrvá moc dlouho. Ideálně max. rok.

    Ivo
    Host
    Ivo

    Ano, mám obdobný názor, prostě SpaceX čekalo, že přibude zakázek na starty, ale i přes značný pokles ceny, se zatím boom nekoná, prostě tento průmysl jede 10x pomaleji než SpaceX. Proto to vcelku dává smysl. Navíc by tím vzalo vítr z plachet jiným firmám, které chtějí vozit lidi.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Jedine, co bude asi muset SpaceX poresit je, ze ti lide budou asi muset podstoupit aspon minimalni vycvik. Ale na to si asi SpaceX nekoho najme a hadam, ze je poslou do Ruska, tusim, ze NASA tyto sluzby zajistuje jen pro sve lidi plus pro smluvni partnery (CSA, ESA, JAXA, Roskosmos). Vynechme nacvik vedeckych cinnosti, minimalne se ti lidi budou muset naucit zatnout svaly pro pripad abortu a par otacek v centrifuze jim taky neublizi.
    PS: skafandry jsou na miru jako Sokoly? Nevi nekdo?

    Martin
    Host
    Martin

    marí sa mi, že sú na mieru, ale nepamätám si odkiaľ O:) 😀

    Miloš Hůla
    Host
    Miloš Hůla

    Myslím, že velkým cílem Muska je zaříznout SLS, protože konec SLS by byl velkým zdrojem práce pro FH. Určitě chce drožkařit i na trase Země – Měsíc. Ne nadarmo GS mluvila o tom, že cesty na Měsíc se SpaceX také zúčastní. Jen je to potřeba udělat tak, aby se nepokazily dobré vzthay s nejlepším zákazníkem – NASA. Možná na téhle záležotosti zjistíme jak je EM trpělivý a jemný diplomat. A tohle je zase, dle mého, malý tah v té partii.

    peter
    Host
    peter

    FH nedokaze konkurovat SLS, to by potrebovala pridat dalsie 2 F9 a samozrejme aj nakladny adapter by potreboval zvacsit nosnost zo slabych 10t a to nehovorim o aerokrytoch, ktore su pre potreby DSG male

    qmox
    Host
    qmox

    aj 2xFH stale vyjde lacnejsie ako SLS, ono si to uz vsimli aj republikani a tak sa moze stat ze nakoniec najvatsi effect FH bude to ze ju kongres a prezident dotlaci udelit dalsie zakazky na zasobovanie a vystavbu mesacnej stanice sukromnym firmam na baze ceny.
    Konieckoncov uz to bolo preprierane ze tie cost+ kontrakty ktore nasa udeluje ULA nedavaju zmysel a nielen ze su predrazene ale zdrzuje sa tak dokoncenie projektov kedze dodavatel ma marzu na kazdej jednotke costov ktore vynalozi. Oproti milestone kontraktu ako ma spacex s nasa , je to na dodavatelovi aby bol na cas a za cenu na akej sa dohodlo lebo viac nedostane

    clanok o FH – newt gingrich – jeden zo znamejsich republikanov
    https://twitter.com/newtgingrich/status/963825666331262978
    http://www.gingrichproductions.com/2018/02/the-spacex-effect/

    zhruba od 4minuty video
    https://www.youtube.com/watch?v=dgur7indsQY

    peter
    Host
    peter

    nejde len o cenu, FH nedokaze konkurovat nosnostou
    dnes FH nedokaze vyniest nic tazsie ako 10t kedze ma adapter z falcon9, ak vobec dokaze aj tolko, lebo ten test s par stokilovym autom nieje test, koho normalneho mohlo napadnut do rakety s nosnostou udajne 64t dat tak lahky naklad?

    ako si predstavujes vystabu DSG pomocou FH, ked vsetko je dnes navrhnute na vystavbu pomocou podstatne silnejsej SLS? to maju teraz zrazu zacat odznovu aby to bolo site na FH?
    ma spacex skusenosti s vyvojom vesmirnych tahacov a spajanim nakladu na obeznej drahe? lebo toto bude treba ak by chceli DSG stavat pomocou FH

    a v neposlednom rade zabudni, ze republikani napojeni na velke zbrojarske firmy im zrusia kontrakty s nasa v prospech spacex

    Ivo
    Host
    Ivo

    Promiňte, ale nedá mi to nereagovat. Nejde teď o SLS, ale o vaše tvrzení, že zásadním problémem SpaceX je vlastně to, že nejsou schopni vyvinout adaptér pro větší náklad než je 10 tun. Je pravda, že pokud by to řešila NASA a spol., tak by to jistě problém byl, vývoj, výroba a testování by trvalo dohromady několik dlouhých let a cena by odpovídala ceně startu F9. Ovšem až si tento adaptér vyvine SpaceX (pokud ho již dávno nemá hotový), tak bude vše trvat několik týdnů a cena bude ve stovkách tisíc dolarů.

    Druhé na co bych rád reagoval je spojování na orbitě, je pravda, že to nemají dotaženo až úplně do konce, ale defacto jim k tomu moc nechybí, protože i tak se musí na dálku přesně trefit do daného prostoru. Takže v tomto bych problém rovněž neviděl.

    Jinak ale máte pravdu, megalomanský projekt SLS jede už dlouho, miliardy mizí jedna za druhou a za pár let se možná dočkáme prvního startu. Otázkou je, co bude dál, mám obavu, že SLS skončí velice brzy a to v době, kdy SpaceX a BO budou mít hotové certifikace svých nových nosičů a kongres prostě nedá 10-100x více peněz na jeden start šestičlenné posádky, když za stejné peníze by mohl letět celý kongres vč. zaměstnanců…

    peter
    Host
    peter

    nic take som netvrdil, ze je to najvacsi problem, ale je to jednoducho fakt, aj ked udajne to je stara informacia, ale ziadna nova o vacsom adaptery zverejnena nebola, takze zatial sa to ako fakt da brat

    SLS neskonci, lebo by si na dlhe roky odpisali aj DSG, ktorej stavba je prisposobena moznostiam SLS
    a nikto taku alebo vacsiu raketu zatial nema a nikto nieje s takou raketou ani len z daleka v tak pokrocilej faze ako nasa s sls
    zeby BFR, alebo nejaka bezosova raketa bola skor ako SLS tak to je bez urazky absolutna utopia

    a to si teraz vazne myslis, ze kongres vyhodi cely program SLS? to nieje len raketa, co orion? FH tu lod nieje schopny dostat na mesiac, kedze vazi 26t a FH ma mat udajne 16t na translunarnu drahu
    no a spacex nema ziadnu lod schopnu cesty na mesiac

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Poznámka k té nosnosti adaptéru. Ono taky záleží, kam poletíš. Pokud chceš využít plnou nosnost na LEO, tak potřebuješ opravdu pořádný adaptér, aby těch 63t neupadlo. Už ale pokud budeš chtít k Měsíci, tak potřebuješ adaptér na cca 20 t (vycházím z analogie se Saturnem V, kde nosnost pro TLI klesá na cca 30%), pokud k Marsu, tak už jen potřebuješ zdvihnout nosnost současného o 40%.A to nemluvím o reusable verzi, kde pro GTO nepotřebuješ hnout prstem. Čili, těch 63t je ohromující čislo, ale na LEo nikdo nic tak těžkého vynést nepotřebuje. I moduly pro ISS vážili cca 20t (ruské) a nejtěžší americké měly 16 (nosníky pro solární panely).

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Rozumím dobře, že F9 i FH mají reálně nosnost „pouze“ 10t? Tedy za předpokladu, že nemají k dispozici novější adaptér?

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Ano, přesně tak.

    peter
    Host
    peter

    ja netvrdim, ze to je nejaky velky problem, ale je minimalne zaujimave, ze ten adapter nevyvijali spolu s FH a podla niektorych elonovych tvrdeni s nim ani nejak do buducna nepocitaju.

    lenze keby aj taky adapter vyrobili, k comu by to bolo? na to aby mohli vynasat moduly na DSG by museli vyvinut este nejaky tahac, ktory sa spoji na orbite s modulom a odtiahne ho k mesiacu
    ak by chceli vyradit SLS z hry tak by museli este vyvinut obdobu orionu, ten FH nieje schopny vyniest k mesiacu a crew dragon nieje stavany na cesty k mesiacu

    proste je to nerealne ako si niektori myslia, ze kongres teraz rozhodne zruseni celeho programu okolo SLS a postavi DSG s pomocou muska, resp. bezosa
    nebolo by to ani lacnejsie a ani rychlejsie, defacto by zacinali od nuly, lebo by vsetko museli prisposobovat muskovej alebo bezosovej rakete

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Peter: tady nejde moc nesouhlasit. Určitě, Crew Dragon není stavěný v současné podobě na nic delšího, než na měsíční FRT, tj krátkodobé výlety mimo LEO, na kterou je upraven. A to zrušení SLS je taky nereálné. Jak bylo nedávno zmíněno, je sice možné, že nějaký náklad na FH posadí, ale to určitě nezařízne SLS, kterou čeká ještě hodně práce.
    Jinak, pokud se nepletu, zatím nejsou vyjasněné kompletní plány modulů DSG, a pořád vybírají ten lepší, vhodnější atd, takže tam není nic definitivního, Dušan Majer a ostatní každých pár měsícu představují nové a upravené koncepty. Ono se taky nedá vyloučit, že v rámci plánování rozdělí nějaký modul na dvě části a pak už by se uvažovat dalo.
    A v současné podobě opravdu lepší adaptér nepotřebují.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Cílem Muska je zemřít na Marsu, ale ne při pokusu o přistání… 🙂

    peter
    Host
    peter

    takze musk bude prvy marsonaut alebo najprv posle nejakych odvazlivcov co to vyskusaju a on pojde az ked sa to ukaze ako bezpecne? 🙂

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Tomáš Přibyl to ve své přednášce o SpaceX cituje Elona, že chce letět tam, zpět a tam, a pak prý teprve umře. Ale nejsem si jist, jestli prohlašoval někde, že chce být první. Podstatné je tam být na stáří. 🙂 Teď si čtu článek, který cituje onen výrok o impactu, a nepíše nic o prvním místě.

    peter
    Host
    peter

    ak chce byt priekopnikom musi byt prvy
    kolombusa pozna kazdy, ale kto vie kto mu to financoval a staval lod? takmer nikto
    gagarina pozna kazdy, ale kolki uz poznaju koroljova?
    armstronga pozna kazdy, ale kolki vedia o von braunovi?

    takto to bude aj v pripade marsu, ten co tam bude prvy bude slavnejsie ako stavitel/majitel tie lode

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    S tim Armstrongem. Existuje krásná přednáška Milana Halouska o Armstrongovi, je poměrně nová. V jejím závěru je zmíněno následující. V 90 letech se dělal průzkum v americe, co jim říká Armstrong. Odpovědi: Většina lidí tvrdila, že se jedná o trumpetistu, méně už, že že je to cyklista a málokdo si vzpoměl, že existoval i astronaut toho jména. Mimochodem, kdokoliv další, kdo vystoupí kamkoliv jinam než na Měsíc, bude stejně druhý, protože první krok na půdě jiného tělesa než Země už byl udělán.
    Pravdu máš určitě v tom, že světská sláva, polní tráva. Jinak říkáš musí být první, první už byl a bude v řadě věcí teď. Hodně mi nahráváš na smeč, dělal jsem profil jedné už odlétané mise, kde se přesně tyhle věci rozebíraly. Bude teprve publikovaný. 🙂 Tak bych to nerad vyzrazoval dopředu.
    Jinak, nejsem Elon, těžko tyhle věci odhadnout, nevylučuji, že chce být první, ale fakt to nevím. A ikdyž si představím titulky, tak ty mohou znít – XY udělal první krok na Marsu, když předtím přistál na povrchu v lodi Muskově BFS. 🙂

    vencour
    Host
    vencour

    V knížce se píše o tom, že Elon poletí na Mars až bude cesta na Mars vyšlapaná a zajištěná. Stabilní.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    On se bude těžko odpoutávat od všech těch firem které tu má. Možná až s nimi naplní základní cíle. Řídit je na dálku a ještě s dlouhými prodlevami ve spojení je jen sotva realizovatelné. Na druhou stranu něco bude muset dělat. Tenhle workoholik, který prohlásil, že dovolená může člověka zabít, by se mohl k smrti unudit 🙂 Už vidím jeho výcvik. Zatím co ostatní budou trénovat, on si bude vybírat dovolenou postupně po delších úsecích, aby si zvykl 😀
    Pokud by letěl v první misi, vyřešilo by to delikátní otázku, kdo stane jako první na povrchu. Nikdo jiný na to nebude mít větší právo. Jinak to bude ten, kdo přispěje nejvíce penězi? Bude to Američan? Nebo poletí mezinárodní posádka a nějaká země dostane přednost? Třeba neutrální Švýcarsko? Nebo malinké Česko? Nebo ještě menší Slovensko? 😛

    Martin
    Host
    Martin

    Inak čítal som o tom ako hromadne SpaceX najíma ľudí na stavbu satelitnej konštalácie in-house a až pri tomto článku mi konečne docvaklo, ako veľmi to môže pre SpaceX byť! Mať vlastnú konštaláciu a zisk z poskytovania internetu je fajn 🙂 …ale mať in-house produkciu drvivej väčšiny komponentov potrebných pre stavbu lacných satelitov, vlastné know-how ktoré do toho vložia aby ich cenu stlačili na hranicu súčasných technických možností – v podstate tak vytvoria úplne nový biznis, kde oni budú medzi prvými, ktorí budú dodávať komponenty či hotové low-cost satelity!

    Inak povedané: trh so satelitmi sa nestíha meniť dostatočne rýchlo pre potreby SpaceX. Ak ale ich dcérska firma/oddelenie otvorí svoje výrobné haly trhu, nové firmy nebudú musieť zápasiť so skostnateným výrobným trhom a SpaceX získa obrovský zdroj príjmov…. ani nehovoriac o tom, že výsledné produkty budú klientom tiež vynášať oni 😀

    peter
    Host
    peter

    no a kedy zacne tie satelity stavat a vynasat ich? na buduci rok ma spacex naplanovanych 18 startov, takze to nevypada, ze by uz v buducom roku mali zacat budovat tu svoju satelitnu konstelaciu a pritom by si mali pohnut, lebo do par rokov musia vyniest niekolko tisic tych satelitov

    Kamil
    Host
    Kamil

    Když Elon nabídne neomezený celosvětový internet za dolar měsíčně a připojí 5 miliard zařízení, má zajištěné financování Marsu navěky. Čili on nechce prodávat rakety ani satelity, ale službu

    Martin
    Host
    Martin

    😀 Ja mám internet rýchly dosť 😉 netvrdím že to nebude nikto chcieť, ale 5 mld je trochu prehnané číslo myslím aspoň na 10 rokov… pritom už do 3 rokov môžu vyrábať lacné komponenty či satelity a skôr nám priniesť dobu, kedy bude cesta na orbitu dostupná hocikomu s troškou peňazí 🙂

    peter
    Host
    peter

    no a skus si spocitat kolko satelitov by musel vyniest 🙂
    a neboj za dolar to nebude, ak bude chciet zarabat tak to budu desiatky dolarov

    Palo
    Host
    Palo

    Potrva este mnoho rokov kym bude BFR hotova a certifikovana na lety s ludskou posadkou. Dovtedy moze mat FH za sebou vynesene desiatky ludi okolo mesiaca. Co je prestiz, peniaze a investori.