Statistiky a rekordy SpaceX


Poslední aktualizace:

  • 10. 9. – Aktualizovány statistiky na základě startu Telstar 18V
  • 7. 8. – Aktualizovány statistiky na základě startu Merah Putih
  • 25. 7. – Aktualizovány statistiky na základě startu Iridium-7; přidány statistiky o počtu startů od poslední nehody a aktuálním počtu úspěšných přistání v řadě
  • 22. 7. – Aktualizovány statistiky na základě startu Telstar 19V
  • 29. 6. – Aktualizovány statistiky na základě CRS-15; přidány statistiky “nejvíce startů v jednom pololetí” a “nejrychlejší znovupoužití Dragonu”

Starty

» Přehled všech uskutečněných startů

Celkem startů (bez Amos-6):
67 (5x Falcon 1, 61x Falcon 9, 1x Falcon Heavy)
Starty podle roků:
1 (2006), 1 (2007), 2 (2008), 1 (2009), 2 (2010), 0 (2011), 2 (2012), 3 (2013), 6 (2014), 7 (2015), 8 (2016), 18 (2017), 16 (2018)
Úspěšnost misí (včetně Amos-6):
92,65% (celkem); 40% (Falcon 1); 96,78% (Falcon 9); 100% (Falcon Heavy)
Počet startů od poslední nehody (Amos-6):
34
Nejvíce startů v jednom roce:
18 (2017)
Nejvíce startů v jednom pololetí:
12 (první pololetí 2018)
Nejvíce startů v jednom čtvrtletí:
6 (první a druhé čtvrtletí 2018)
Nejvíce startů v jednom měsíci:
3 (červen 2017, říjen 2017)
Nejkratší doba mezi starty:
49h 15m (BulgariaSat-1 / Iridium-2)
Nejkratší doba mezi starty z jedné rampy:
12d 13h 20m (BulgariaSat-1 / Intelsat 35e)
Nejhmotnější náklad vynesený na LEO:
9600 kg (Iridium-1)
Nejhmotnější náklad vynesený na GTO:
7076 kg (Telstar 19V)
Nejméně hmotný náklad vynesený Falconem 9:
365 kg (TESS)

Přistání a znovupoužitelnost

» Přehled všech pokusů o přistání
» Přehled zachráněných stupňů
» Autonomní mořské přistávací plošiny (ASDS)

Celkem pokusů o přistání:
35 (celkem) – 24 (ASDS), 11 (pevnina)
Celkem úspěšných přistání:
29
Nejvíce úspěšných přistání v řadě:
19 (CRS-9 až FH Demo)
Aktuální počet úspěšných přistání v řadě:
6 (od FH Demo)
Úspěšnost přistání:
82,86% (celkem), 25(2015), 62,5(2016), 100(2017), 90(2018)
Úspěšnost přistání (na pevnině):
100%
Úspěšnost přistání (na ASDS):
75%
Zachráněných stupňů:
22 (z toho 7 dvakrát)
Nejvíce využívaná přistávací plošina:
OCISLY
Počet znovupoužitých stupňů:
15
Startů s již použitým prvním stupněm:
14 (celkem) – 5 (2017), 9 (2018)
Podíl startů s již použitým prvním stupněm:
27 % (2017), 56,25 % (2018)
Nejrychlejší znovupoužití prvního stupně:
71 dnů (TESS / CRS-15)
Nejvíce startů konkrétního prvního stupně:
2 starty
Nejvyšší dosažená výška prvním stupněm:
247 km (Formosat-5)
Přistání s nejhmotnějším nákladem na GTO:
7076 kg (Telstar 19V)


Rampy

» Seznam všech aktivních a budovaných ramp

Startů z LC-39A: 14
Startů z SLC-40: 38
Startů z SLC-4E: 11
Startů z Kwajaleinu: 5

Nejkratší doba mezi starty z rampy LC-39A:
12d 13h 20m (BulgariaSat-1 / Intelsat 35e)
Nejkratší doba mezi starty z rampy SLC-40:
16d 2h 21m (CRS-14 / TESS)
Nejkratší doba mezi starty z rampy SLC-4E:
36 dnů (Paz / Iridium-5)
Nejkratší doba mezi starty z Kwajaleinu:
57 dnů (mezi 3. a 4. startem)

Dragon

» Více informací o lodi Dragon
» Informace o zásobování ISS

Misí s Dragonem:
17
Zachráněných Dragonů:
12 (z toho 4 dvakrát)
Počet znovu použitých Dragonů:
4
Nejrychlejší znovupoužití Dragonu:
711 dnů (CRS-9 / CRS-15)


Prvenství

  • První soukromá firma, která dosáhla oběžné dráhy s raketou na kapalná paliva (2008)
  • První soukromá kosmická loď, která dosáhla oběžné dráhy a bezpečně se vrátila na zem (2010)
  • První soukromá firma, jejíž loď se připojila k ISS (2012)
  • První subjekt, který přistál s prvním stupněm orbitální rakety (2015) a znovu jej použil (2017)

Ostatní

  • Největší výrobce raketových motorů na světě
  • Motor s nejlepším poměrem tahu a hmotnosti (Merlin 1D)


Pokud objevíte chybu nebo vás napadne nějaká další statistika, která tu není, dejte mi vědět v komentářích a já zvážím její přidání.




  • 38
    Diskuze

    avatar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Jirka
    Host
    Jirka

    Ten třináctý Dragon, který chybí v zachráněných, to je ten co s ním raketa vybouchla a neotevřely se mu padáky?

    Majkl
    Host
    Majkl

    “Největší výrobce raketových motorů na světě”. Zajímalo by mě,ví někdo, jak je na tom konkurence? Kolik motorů za rok vyrobí SpaceX a kolik ostatní konkurenti?

    Samo
    Host
    Samo

    Presné aktuálne čísla známe niesu ale posledné info z roku 2015 hovorí o 5 tich motoroch/týždeň a vo februári 2016 sa objavili náznanaky toho že chcú zvýšiť produkciu. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Merlin_(rocket_engine_family).
    Rocketdyne vyrába tak 10-20 motorov za rok Rusi to bude tak do 100 ale nejaké verejné čísla nemám to je len odhad podľa štartov rakiet možno niekto iný bude vedieť viac.

    lvy
    Host
    lvy

    No jen mě tak napadlo, jeden Sojuz, to je 20 hlavních motorů jen na prvním/druhém stupni. Když se vezme kolik jich za rok letí. No tak si tak říkám, jestli ono ta statistika je správně nebo ne, ale hledat se mi to nechce. 🙂

    Ondrej
    Host
    Ondrej

    soyuz ma 5 motorov ale 20 trisiek

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Malinko nedorozumění, ty hlavní motory RD-107 a RD-108, nebudu počítat manévrovací trysky, jsou čtyřkomorové, ale je jich jen 5 a každý má 4 spalovací komory.

    lvy
    Host
    lvy

    Já tím chtěl jen naznačit, že by bylo dobré to nej nějak přesněji definovat. Takto je to velice obecné z mého pohledu.

    Ondra_99
    Host
    Ondra_99

    Nebylo by lepsi to o nejvetsim vyrobci motoru dat do neake sekce “aktualni nej”, prvenstvi je spis prekonani neceho, co uz nikdo nezmeni.

    Do te sekce aktualniho nej by se dalo dat treba ze maji motory s nejlepsim pomerem tahu k vaze, nebo ze maji nejlevnejsi cenu, nejvice startu…

    peter
    Host
    peter

    motory sice udajne maju najlepsi pomer tah/vaha ale zaroven su pomerne pazrave a v tomto sa na spicku nechytaju
    takze je pekne sa chvalit najlepsim pomerom tah/vaha ale ten zdaleka nieje najdolezitejsi, co tam potom, ze usetris par stovak kilo na vaha motora ked musis dat viac paliva a okyslicovadla

    a netreba zabudat, ze s vahou motora sa da celkom dobre kreativne narabat

    Martin
    Host
    Martin

    btw – sorry – nezasadol som si na teba… len ma vždy nabudí nejaké polarizované tvrdenie bez uvedenia zdroja, ktorý by ho podporil 😀 …o spotrebe paliva som pred pol hodinou nemal ani šajnu, ale nabudil si ma, tak som googlil a našiel čo som našiel 🙂 ochotne by som ti dal za pravdu keby to tak vyzeralo. Z istého uhla pohľadu máš pravdu – RP1 motory obecne nie sú najefektívnejšie čo sa spotreby paliva týka 😉 …použiteľnosť efektívnejších riešení je už ale niečo do čoho sa ako laik neodvážim púšťať (až na zabrdnutie do toho, že dnešné iónové pohony na orbitu nič nevynesú, tam je to jasné hneď :D)

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Když už jsi u toho studia, klidně doporučím i tohle 🙂 ať už se posuneme trošku dál. https://www.youtube.com/watch?v=jK2ikg4P-S0 tam se dostaneš na úplnou špičku specifického impulsu.

    Martin
    Host
    Martin

    😮 really??! 😮 hodina dvanásť? 😮 …Ďakujem, možno až sa niekedy budem veeeeeeľmi nudiť 😀 😀

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Jako bývalý předseda Kosmoklubu nemá Petr Tomek špatné přednášky. Tahle na téma mezihvězdných pohonů je fakt dobrá.

    Martin
    Host
    Martin

    Porovnanie raketových pohonov. Špecifický impulz je to čo ťa zaujíma (ťah na jednotku paliva, buď hmotnosť alebo objem pri izbovej teplote). Ak si ich zoradíš podľa impulzu, najvyšší impulz je bez výnimky u Xeónových pohonov (iónové pohony zožerú veľa elektrickej energie na urýchlenie nabitých iónov malého množstva. Ťah už za veľa nestojí). Ďalej ako palivo nájdeš LH2/LOX (vodík je vinikajúci v tom že je ľahký a teda ho ide výrazne urýchliť, čím sa výrazne zvyšuje ťah motorov. Nevýhodou je, že jeho hustota je tak malá, že potrebuje väčšie nádrže a tým pádom rastie suchá hmotnosť rakety). A hľa čo máme po vodíkových palivách? …. Metánové motory: Raptor je spomedzi 3 najvýkonnejších na 1. a 3. mieste. A motory na RP1: Merlin je hneď druhý, strácajúc ledva 3% impulzu na Ruský RD-0124.

    Teraz môžme začať debatu voľba akého paliva je najoptimálnejšia, pretože pokiaľ ide o spotrebu paliva, myslím si vedie SpaceX setsakramentsky dobre 😉

    peter
    Host
    peter

    no strata 3% je dost vela ked si uvedomis, ze kolko je to ton paliva naviac a tie 3% plati pre vakuovu verziu merlinu, ten co je v prvom stupni straca viac
    a aj pri 3% to robi na palive pre F9 viac ako 10t naviac len pre prvy stupen, takze co sa usetri na vahe motora to sa minie na palivo a mozno aj viac

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Nechci vám do toho vstupovat, jen podotknu, že srovnávat motor s otevřeným cyklem a uzavřeným není úplně fér. RD-0124

    peter
    Host
    peter

    co je dnesnom svete fer?
    ono potom nieje fer ani vytahovat jeden parameter v ktorom je zrovna merlin najlepsi a donekonecna to omielat ked je jasne, ze jeden parameter nic neznamena pokial v inom mozno dolezitejsom zaostava

    Martin
    Host
    Martin

    nechcelo sa mi hľadať čo je ten RD-0124 zač, ale to ani nie je podstatné. čo som chcel vypichnúť je, že byť druhý top z neho robí špičku. Možno nie historickú či celosvetovú, stačí americkú 🙂 nič viac netvrdím 😉

    peter
    Host
    peter

    nemusis porovnavat motory v druhych/tretich stupnoch, porovnaj motory na prvom stupni a tam uz druhy nieje a zaostavanie v tomto parametri za najlepsim je vyraznejsie

    Havi
    Host
    Havi

    Napadlo ma pridať alebo urobiť nový článok z cieľmi čo si spacex dalo. Kde by bol aktuálny stav a poprípade dátum do kedy to chcú stihnúť. Napríklad by tam bolo satelitný internet 0/XX satelitov do 2025, 0/1000000 obyvatelou Marsu , znovu použiteľnosť do 24h…. Proste zhrnúť o čo sa snažia a aj míľniky na tej ceste.

    Milan
    Host
    Milan

    V prvenství předposlední odrážka. “První soukromá firma” je trochu zavádějící. Pokud vím, tak jsou první mezi všemi.

    Sebastián
    Host
    Sebastián

    Dala by sa pridať aj štatistika o tom, aká je najdlhšia séria úspešných pristani? Díky 🙂

    Tom
    Host
    Tom

    Startů s již použitým stupňem celkem 7.

    Krvesaj
    Host
    Krvesaj

    Marně jsem hledal (zde i na anglické wiki), kolik Dragonů má vlastně Space X k dispozici. Zda vyrábí nové, kolikrát může poslat jeden a tentýž k ISS (více než dvakrát asi ne?)… nikde jsem nenašel. Ví se? Děkuju.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Tak, v následujícím článku se píše, že Dragon z CRS-12 byl poslední nový. Všechny ostatní budou znovuletěné. A dle názoru autora článku možná dojde i na to, že některé poletí víckrát.
    http://www.elonx.cz/skatulata-se-startem-crs-12-a-posledni-novy-dragon/
    Na počet vyrobených dragonů existuje na serveru kosmonautix.cz krásné shrnutí. Statistix 2017 od Michaela Voplatky. Uvádí tam, že jich bylo vyrobeno 13, v v nákladní variantě. Jeden visí v centrále SpaceX, jeden je v KSC a o jeden SpaceX přišla při misi CRS-7. A podobný seznam, jako uvádí Michael Voplatka je i na wiki, vyhledej heslo SpaceX Dragon. Píše se tam, že exemplář č. C113 je poslední nově vyrobený.

    Tom
    Host
    Tom

    Celkem 25 úspěšných přistání.

    Pavel Riedl
    Host
    Pavel Riedl

    Často diskutuji s kamarády o ekonomice provozu a pak dlouho dohledávám data po různých článcích. Aktuálně je teď hodně informací v “Vylepšení Falconu 9 Block 5…”. Mám na mysli třeba: cena paliva pro jeden start, cena 1. stupně atd…

    Martin
    Host
    Martin

    Bylo by fajn vidět mezi statistikama i počet úspěšných startů v řadě.