Vše o Falconu Heavy

Tento článek je průběžně aktualizován. Snadno se k němu dostanete z hlavního menu (Vše o SpaceX > Rakety a motory > Vše o Falconu Heavy).

Poslední aktualizace článku:

  • 22. 6. – Přidány informace o certifikaci Falconu Heavy pro armádní zakázky a vysoutěžené misi AFSPC-52
  • 1. 6. – Upřesněn termín mise Arabsat 6A a z plánovaných startů odstraněna mise ViaSat-3, jelikož nebyla oficiálně potvrzena
  • 14. 2. – Informace o přípravách FH v letech 2015–2017 jsou nyní do rozkliknutí skryté; přidal jsem sekci s aktualitami plus sekci s videi
  • 9. 2. – Aktualizace na základě úspěšné demonstrační mise
  • 29. 1. – Celková aktualizace na základě událostí posledních 2 měsíců

Falcon Heavy (Zdroj: SpaceX)

O Falconu Heavy

Falcon Heavy (FH) je nejsilnější variantou rakety Falcon. Poprvé jsme se o ní dozvěděli už v roce 2005, několik let před prvním startem Falconu 1. V roce 2008 byl první start Falconu Heavy plánován na rok 2013. Od té doby byla premiéra neustále odsouvána. V únoru 2018 však Falcon Heavy konečně odstartoval. Podívejme se tedy na to, co je Falcon Heavy vlastně zač a také jak vypadala jeho trnitá cesta z pohledu veřejnosti.

Koncept Falconu Heavy je jednoduchý – v podstatě se jedná o tři první stupně Falconu 9 smontované k sobě (Elon Musk však nedávno prozradil, že se tento úkol ukázal mnohem náročnějším, než původně čekal). Raketa disponuje 28 motory Merlin 1D (3 x 9 motorů na spodních stupních a 1 motor na horním stupni). Po startu pojedou oba boční stupně na plný výkon a centrální stupeň naopak na co nejnižší výkon. Po několika minutách se boční stupně odpojí a centrální stupeň bude spolu s horním stupněm pokračovat dál, tentokrát už na plný výkon, načež se po čase také odpojí. Všechny tři hlavní stupně se při téměř každém letu pokusí přistát zpět na Zemi. Boční stupně pravděpodobně vždy na pevnině, ten centrální pak na ASDS, neboť poletí o dost dál a dosáhne mnohem vyšší rychlosti.

Falcon Heavy měl původně využívat tzv. crossfeed, což je způsob distribuce paliva napříč raketovými stupni během letu. Výsledkem je o dost vyšší efektivita a nosnost. Jedná se však o technicky náročné řešení, které dosud nikdo v praxi nevyvinul. SpaceX od tohoto záměru nakonec upustilo s tím, že když to bude v budoucnu potřeba, vrátí se k tomu.

Falcon Heavy je nejsilnější raketou současnosti (má největší tah a také nejvyšší nosnost na nízkou oběžnou dráhu). Navíc je schopen vynést slušný náklad i mimo Zemi.

Základní údaje:

  • Cena (reálná cena může být vyšší v závislosti na typu mise a požadavcích zákazníka):
    • 90 milionů amerických dolarů (záchrana všech stupňů)
    • 95 milionů (záchrana bočních stupňů)
    • 150 milionů (bez záchrany)
  • Nosnost (teoretické maximum v režimu na jedno použití):
    • 63 800 kg na LEO (v případě záchrany stupňů je nosnost zhruba 30 tun)
    • 26 700 kg na GTO (v případě záchrany stupňů je nosnost zhruba 8 tun)
    • 16 800 kg k Marsu
    • 3500 kg k Plutu
  • Výška: 70 m (včetně druhého stupně a nákladu)
  • Šířka: 12,2 m (průměr stupně: 3,66 m)
  • Hmotnost (s palivem): 1 420 788 kg
  • Celkový tah (na hladině moře): 22 819 kN
  • Palivo: RP-1 a podchlazený kapalný kyslík

Falcon Heavy na rampě LC-39A v prosinci 2017 (Foto: SpaceX)

Raná historie Falconu Heavy

První zmínka o Falconu Heavy (dříve také nazýván Falcon 9 Heavy) se objevila v roce 2005, ještě před prvním startem Falconu 1. SpaceX v té době ještě plánovalo raketu Falcon 5 (velikostně mezi Falconem 1 a Falconem 9, s pěti motory Merlin) a uvažovalo o Heavy variantě založené na Falconu 5. Nakonec však firma usoudila, že Falcon 9 k tomuto účelu poslouží lépe.

V roce 2011 SpaceX už mělo za sebou několik startů Falconu 9 a tedy i lepší představu o plánovaném Falconu Heavy. První start FH firma plánovala provést z rampy SLC-4E na Vandenbergově základně v Kalifornii. K tomuto startu nikdy nedošlo a momentálně to vypadá, že FH z SLC-4E dlouho nepoletí (jestli vůbec někdy), neboť rampa byla od té doby vylepšena v důsledku přechodu na podchlazená paliva a tím pádem dost možná není kompatibilní s Falconem Heavy. První start z východního pobřeží (Mys Canaveral) byl v roce 2011 plánován na rok 2013 nebo 2014. Firma také zveřejnila video znázorňující Falcon Heavy založený ještě na starém Falconu 9 v1.0:

Podrobná chronologie příprav na první misi (2015–2017)

Demonstrační mise

SpaceX v prosinci 2017 zveřejnilo fotky kompletní rakety, načež ji poprvé vyvezlo na rampu. V lednu 2018 pak proběhlo několik tankovacích zkoušek, které byly 24. ledna zakončeny statickým zážehem. Při něm bylo vůbec poprvé zažehnuto všech 27 motorů Merlin najednou (v McGregoru bylo možné otestovat jen samostatné stupně).

První start Falconu Heavy (Foto: /u/jardeon)

Demonstrační mise nakonec úspěšně proběhla 6. února 2018. Nákladem byl elektromobil Tesla Roadster Elona Muska. Pasažérem byl “Starman”, což byla figurína oblečená do skafandru SpaceX. Vůz byl úspěšně vyslán na heliocentrickou dráhu, která dosahuje až za oběžnou dráhu Marsu kolem Slunce. Tesla podle Elona Muska ve vesmíru stráví “zhruba miliardu let”. Co se týče přistání, boční stupně úspěšně přistály na LZ-1 a LZ-2, avšak přistání centrálního stupně na ASDS selhalo kvůli nedostatku zápalné směsi ve dvou motorech. Boční stupně disponovaly novými titanovými kormidly, zatímco centrální stupeň měl klasická hliníková. Důvodem byla potřeba lepší ovladatelnosti bočních stupňů kvůli odlišným aerodynamickým vlastnostem (stupně mají místo mezistupně čepičku).

Podrobné informace o demonstrační misi najdete na jejím profilu.

Novinky o Falconu Heavy

Uskutečněné a plánované mise

Datum Mise Orbita/cíl Popis
6. 2. 2018 FH Demo TMI Demonstrační mise. Nákladem byl Tesla Roadster Elona Muska.
2018 STP-2 LEO Mise pro americké letectvo. Ponese spoustu sekundárních nákladů, např. LightSail.
2018/2019 Arabsat 6A GTO Komunikační satelit pro Saudskou Arábii.
2020 AFSPC-52 GTO První vysoutěžená zakázka pro armádu.

Články

Články o Falconu Heavy najdete pod patřičným štítkem.

Galerie obrázků

Videa

Záznam živého přenosu z demonstrační mise:

Přistání bočních stupňů:

Oficiální video rakety na rampě:

První statický zážeh:

Testovací zážeh bočního stupně (Thaicom-8):

Testovací zážeh bočního stupně (CRS-9):

Testovací zážeh centrálního stupně v McGregoru:

Vztyčení Falconu Heavy na rampě:

Animace znázorňující demonstrační misi:

Počítačová animace letu Falconu Heavy (2015):

Oficiální ohlédnutí za demonstrační misi:

Představení Falconu Heavy (2011):


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a autor mohl nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!




  • Mohlo by se vám líbit...

    22
    Diskuze

    avatar

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Dobrý den, můžu se jen zeptat, kde se dají sehnat fotky s výrobny v Hawertown?

    Blaskova
    Host
    Blaskova

    Vlastně nic novýho článek nepřinesl, ale stejně byla radost ho číst. Jako přemýšlet v září, co bude asi pod stromečkem a znovu si pročítat dobře známej dopis Ježíškovi.

    Samo
    Host
    Samo

    Išlo o to že dnes sa objavila informácia a fotka FH core na Nc Gregor tak sa článok aktualizoval.

    Tomáš Králik
    Host
    Tomáš Králik

    pekne zhrnutie, vdaka

    Ketivab
    Host
    Ketivab

    Možná by se zde hodilo obrátit pořadí nových informací – nahoře nejnovější a dole nejstarší. V případě nového článku je to asi lepší jak je to teď, ale jakmile se jen aktualizují nové informace, tak je pohodlnější pro ně “nedojíždět” až dolů., co myslíte?? 🙂

    RiMr
    Host
    RiMr

    …bezvadný souhrn, díky.
    Fandové z ČR pak mohou zorganizovat nějaký jednoúčelný (bez trajdání po USA, aby to bylo cenově dostupné více lidem) výlet na některý ze startů FH, 🙂
    Já bych letěl určitě.

    Goodman
    Host
    Goodman

    To není vůbec špatný nápad, akorát že ne vždy se letí načas. V překladu, časté odklady startů mohou podobný výlet udělat bezpředmětným nebo zbytečně drahým (v případě počkání na start ve státech). Osobně bych to zkombinoval s trajdáním a návštěvou míst jako Kennedyho centrum a pod.

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    To je podle mě dobrý nápad. Už nějaký čas jsem přemýšlel o tomtéž.

    Petr Čása
    Host
    Petr Čása

    Včera se na TW objevila informace od EM, že nová kormidla mají lepší účinnost kvůli FH. A že díky tomu má F9 možnost přistávat za silnějšího větru.

    Jirka Hadač
    Host
    Jirka Hadač

    Samozřejmě souhlas, bude to lepší, ale je otázka, co častěji zastaví start, větší vítr ve startovní, nebo přistávací oblasti. Ale při tom složitějším návratovém profilu budou určitě lepší kormidla potřeba. Pokud jim nedojde hydraulická kapalina 🙂

    Štěpán
    Host
    Štěpán

    Nějaký rozdíl mezi aktualitou z 6.9 a 13.9? 🙂

    Jozef
    Host
    Jozef

    Po predstaveni BFR 2017 mi vrta hlavou otazka preco stale vyvijaju FH, preco sa nesustredia na BFR. Ocividne ho povazuju za slepu vyvojovu vetvu…

    hanh
    Host
    hanh

    Pěkný den,
    lze vysvětlit, jak vy se řešilo případné zničení LC-39 vzhledem k letům s posádkou pro NASA. To by byl odklad minimálně 15 měsícu a víc. Protože chtějí využívat starou věž na nastupování na LC-39 a vše by se muselo budovat znova. Na LC-40 nic takového není. Chápu, že zásobovací mise by se tam posunout mohly. LC-40 je záložní, ale jen na část provozu.

    Přemek
    Host
    Přemek

    V článku https://www.nasaspaceflight.com/2017/09/spacex-realign-manifest-double-launch-salvo/ lze vidět TEL s adaptéry pro F9. Konkrétně na této fotce:comment image