Mise Starlink v1-9

<< Informace Články Aktuálně Fotky Videa >>

Základní informace

  • Datum startu: 7. 8. 2020 07:12 SELČ
  • Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
  • Stav: Mise byla úspěšná
  • Statický zážeh: Proběhl 25. 6. 2020 v 00:30 SELČ (Co je to statický zážeh)
  • Primární náklad: 57 družic pro satelitní konstelaci Starlink
  • Sekundární náklad: Dva satelity BlackSky Global
  • Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlinku má hmotnost 260 kg, družice BlackSky mají každá 56 kg, takže celková hmotnost nákladu je minimálně 14 932 kg
  • Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1051.5)
  • Cíl: Nízká oběžná dráha Země
  • Výsledná orbita: 386 km x 402 km x 53°
  • Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
  • Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
  • Pokus o zachycení krytu: Obě poloviny minuly síť
  • Press kit ke stažení zde (neoficiální)

Podrobnosti a zajímavosti

  • Desátá mise s družicemi pro konstelaci Starlink, která má nabídnout rychlé internetové připojení s téměř globálním pokrytím.
  • Každá družice má hmotnost 260 kg a obsahuje čtyři fázové antény a dvě parabolické. Konstrukce satelitů je navržena tak, aby všechny komponenty při deorbitaci kompletně shořely. Pohon družic zajišťuje elektrický Hallův motor využívající krypton místo běžnějšího xenonu.
  • Všechny družice na této misi jsou vybavené sluneční clonou snižující jejich viditelnost na obloze. Clona je vyrobena ze speciální tmavé pěny, která propouští rádiové vlny, aby neblokovala signál fázových antén, ale brání odrazům slunečního světla od nich. Více v článku.
  • Na této misi letěly také dvě malé družice společnosti BlackSky Global jako sekundární náklad. Každá má hmotnost 56 kg a nejspíš budou připojeny zvrchu k bloku satelitů Starlink pomocí speciálního adaptéru. Kvůli tomu na této misi poletí jen 57 družic Starlink. SpaceX nabízí místa pro sekundární náklady na svých misích prostřednictvím služby Smallsat Rideshare Program.
  • Na této misi letěl již použitý první stupeň B1051.5, který v minulosti absolvoval mise DM-1, RADARSAT, Starlink v1-3 a Starlink v1-6.
  • SpaceX se při této misi pokusilo o zachycení obou polovin aerodynamického krytu najednou. Lodě Ms. Chief a Ms. Tree byly v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 700 km od startovní rampy. Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené.
  • Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo na plovoucí plošině Of Course I Still Love You, která se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti kolem 635 km od místa startu.
  • V rámci první fáze budování sítě Starlink má být umístěno 1584 satelitů na orbitu ve výšce 550 km se sklonem 53°. Celkově bude výslednou konstelaci tvořit 11 943 satelitů. Polovinu z nich musí SpaceX vynést do roku 2024 a zbytek do listopadu 2027, jinak bude moci provozovat pouze ty, které se do té doby podařilo do vesmíru vynést.
  • Již vynesené satelity Starlink, jejich pozice na oběžné dráze a pokrytí zemského povrchu, si můžete zobrazit na webu stuffin.space.
  • Vývoj data startu: 24. června 2020 → 23. června 2020 → 25. června 2020 → 26. června 2020 → 8. července 2020 → 11. července 2020 → 29. července 2020 → 31. července 2020 → 1. srpna 2020 → 6. srpna 2020 → 7. srpna 2020

Související články

Aktuální informace

Fotky

Videa

Oficiální přenos SpaceX:

Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:

Statický zážeh:

Návrat OCISLY do přístavu se zachráněným stupněm:

Sklápění přistávací nohy v přístavu:

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlada

Zdravim, jak to vypada s tim rozhovrem s reditelem CTU na tema frekvence Starlinku v Evrope, potazmo v CZ? Na tohle teme vedeme pomerne vasnivy debaty jak to vlastne legislativne je, precejen povoleni maji jen od FCC, cetl jsem nekde, ze ITU prej dostala taky nejakou zadost, ale nikde zadny blizsi info. Diky moc

Vlada

Super, moc se tesim az konecne nekdo vysvetli jak to s tou legislativou je. Ono to bude dost zajimavy celosvetove, treba takova Cina 😉 diky moc

Luboš Dejmek

Jak dopadl odlov aerodynamických krytů, už se to ví?

Luboš Dejmek

díky

Ales

Petre, mam dotaz na drobnou zmenu co se tyce pluginu kde pisete aktualizace. Je tam cas posledni aktualizace, slo by tam pridat i datum? Jak je vice starlinku, tak se v tom clovek ztraci zda predchozi aktualizace byla vcera nebo pred tydnem. A hlavne bych to ocenil u testovani starship.

Jirka

Zdravim, bylo by mozne mit clanek o Starkinku jako o Starship? Aby se prehledne videlo jak pokracuje budovani site, terminaly atp.

Milan

Chápu, že je extrémně složité udržovat všechny tyto články aktuální s tím tempem, kterým Spacex jede. U zmíněného článku tak seznam misí končí Starlink v1-6. https://www.elonx.cz/vse-o-konstelaci-starlink/#mise

Mário

Pekne sa rozbehli. Dúfam že im tempo vydrží a čo najskôr im začne starlink zarábať. Pretože potom bude dosť peňazí na Starsip/Superheavy a ďalej na Mars. Zatiaľ má síce SpaceX investorov viac než dosť ale ako ukázal korona všetko sa môže zrazu zmeniť zo dňa na deň. Mňa by zaujimalo koľko majú stupňov a či tomuto tempu budú stačiť. Predseda len čím viac použitý stupeň tím vyššie riziko poruchy.

Kamil

Že by stihli tři starty za měsíc? Kdy se jim to podařilo naposledy?

bohyn
Josef

Hlavně ale půjde o rekordně krátký časový interval (9 dnů) mezi dvěma starty Starlinku. Dosavadní rekord je 22 dnů mezi misí 2 a 3. Projekt Starlink tedy nabírá hezky na obrátkách, ono se nakonec SpaceXu skutečně podaří najet na frekvenci 30 až 40 startů konstelace Starlink ročně. Tj. tempo, ve které moc lidí nevěřilo.

Tom

To záleží taky na tom, kolikrát jsou F9 schopny použití bez selhání. Protože si pak klidně během měsíce můžou zničit tři boostery a co pak 🙂

bohyn

Vytahnou z hangaru ctvrty. Zasobu zatim maji (6 pouzitych, 3 nove, ale jiz alokovane a 1 zatim bez alokace) viz prehled prvnich stupnu.

Martin B

U toho posledního selhání nebyl na vině motor, ale chyba během čištění. Co jsem pochopil, tak čistící prostředek se dostal do nějaké větve motorového potrubí a během letu se vzňal.

Robert

To je jedno ci to bolo na strane HWru alebo obsluhy, obe sa daju odstranit.