Podívejte se, jak Tesla vyrábí své elektromobily – od baterií přes odlévání karoserie až po vlastní sedadla

Sériová výroba automobilů je extrémně komplikovaný proces, který vyžaduje velké prostory, propracované dodavatelské řetězce, tisíce robotů a chytře navržené montážní linky. Tesla má v mnoha ohledech odlišný přístup k výrobě než jiné automobilky, a tak jsem posbíral několik zajímavých videí, na kterých se můžete podívat na různé fáze výrobního procesu Modelu 3/Y.

Jednou z nejnovějších inovací Tesly je zavedení obřích strojů přezdívaných „Giga Press“, které v továrnách Tesly v Kalifornii a Šanghaji vyrábějí velké odlitky pro přední a zadní části karoserie Modelu Y. Tyto sekce auta jsou tak tvořeny jen jedním či dvěma kusy, zatímco dříve to bylo mnoho desítek, které pak bylo potřeba pracně svářet či jinak spojovat. Vstříknutí materiálu do Giga Pressu od italské společnosti Idra trvá jen zlomek sekundy a Tesla kvůli tomu musela vyvinout speciální slitinu hliníku. Podobné stroje budou také v budovaných továrnách u Berlína a Austinu a tyto výrobní metody mají být časem použity také u dalších vozů značky (např. u Cybertrucku nebo Modelu 3).

K dispozici je také video těchto strojů s hmotností mnoha stovek tun, které jsou používány v továrně ve Fremontu:

Jiné části karoserie se vyrábějí lisováním, což můžete vidět na těchto videích z výroby různých dílů pro Model 3 a Model Y:

Jednotlivé vyrobené díly je pak potřeba spojit do jednoho celku, což probíhá na montážní lince. Konkrétně linka pro Model 3 ve Fremontu je z 90 % automatizovaná. Montážní a svařovací roboty můžete vidět  v akci v následujícím videu. Za zmínku stojí také proces připojení skateboardu s baterií a motory ke karoserii.

Velmi důležitou částí každé automobilové továrny je také lakovna. Kvalita laku u Tesel vyráběných ve Fremontu je často kritizována, ale Elon Musk slibuje, že lakovna v Berlíně bude mnohem lepší a pokročilejší. Německá továrna ale ještě není hotová, a tak se mezitím můžete podívat alespoň na video lakování Modelu 3 ve Fremontu z pohledu sprejovacího robota:

Montážní linka se ale stále neobejde bez lidských pracovníků, kteří mají na starosti dokončení karoserie následuje instalace dalších prvků. Elon Musk to na začátku výroby Modelu 3 poněkud přehnal s automatizací, což se mu nakonec vymstilo, a tak musel ubrat. Nyní už uznává, že lidé jsou pro některé úkony alespoň prozatím nenahraditelní. Jejich práci na Modelu 3 ukazuje následující oficiální video:

Zajímavou kapitolou pak jsou sedačky. Tesla si zakládá na vertikální integraci a nezvykle velkou část potřebných komponentů si vyrábí sama. Možná jako jediná automobilka si dokonce vyrábí i vlastní sedadla. Jak jejich výroba probíhá, je hezky ukázáno v následujícím videu:

Vyrobená sedadla je také potřeba testovat, což má na starosti tento zajímavý robot:

Jedním z posledních kroků výroby je instalace kol. Jak to vypadá v případě Modelu 3, ukazuje toto oficiální video:

A nesmíme zapomínat také na bateriové články, které jsou srdcem každého elektromobilu. Tesla loni představila vlastní články nového typu 4680 a momentálně je vyrábí na pilotní lince ve Fremontu, kterou můžete vidět na videu níže. Články budou brzy vyráběny také v nových továrnách v Německu a Texasu.

 




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře