Přehled prvních stupňů
Přeskočit na sekci: Block 5 | Block 5 (vyřazené) | Block 1/2/3/4 | v1.0 a v1.1
Na této stránce najdete přehled všech dosud zachráněných prvních stupňů Falconu 9 a Falconu Heavy a veškeré informace o nich. Stránka je průběžně aktualizována.
- Více o historii přistávání a snahách SpaceX na poli znovupoužitelnosti raket
- Více informací o přistáních na ASDS
- Proč SpaceX někdy přistává na moři a jindy na pevnině?
- Přehled všech pokusů o přistání
Poslední aktualizace:
- 25. 9. 2023 – Stupeň B1075.6 úspěšně přistál během mise Starlink 7-3
- 24. 9. 2023 – Stupeň B1060.17 úspěšně přistál během mise Starlink 6-18
- 23. 9. 2023 – Stupeň B1075.6 poletí na misi Starlink 7-3 a B1060.17 na misi Starlink 6-18
- 20. 9. 2023 – Stupeň B1058.17 úspěšně přistál během mise Starlink 6-17
- 16. 9. 2023 – Stupeň B1078.5 úspěšně přistál během mise Starlink 6-16
- 12. 9. 2023 – Stupeň B1071.11 úspěšně přistál během mise Starlink 7-2
- 9. 9. 2023 – Stupeň B1076.7 úspěšně přistál během mise Starlink 6-14
Varianta v1.2 Block 5
Nové: 3 | Aktivní: 17 | Neaktivní: 0 | Vyřazené: 17

Přehled aktivních prvních stupňů Falconu 9 a Falconu Heavy k 25. 9. 2023 (Autor: @_rykllan pro ElonX)
Stupeň | Typ | Stav | Startů | Umístění | Minulá mise | Příští mise |
B1084 | FH-centrální | nový | 0 | McGregor | – | USSF-52? |
B1081 | F9 | aktivní | 1 | Florida | Crew-7 (26. 8. 2023) | ? |
B1080 | F9 | aktivní | 3 | Florida | Starlink 6-11 (27. 8. 2023) | ? |
B1079 | FH-centrální | nový | 0 | McGregor | – | Psyche |
B1078 | F9 | aktivní | 5 | Florida | Starlink 6-16 (16. 9. 2023) | ? |
B1077 | F9 | aktivní | 7 | Florida | Starlink 6-13 (1. 9. 2023) | ? |
B1076 | F9 | aktivní | 7 | Florida | Starlink 6-14 (9. 9. 2023) | ? |
B1075 | F9 | aktivní | 6 | Kalifornie | Starlink 7-3 (25. 9. 2023) | ? |
B1073 | F9 | aktivní | 10 | Florida | Starlink 6-12 (4. 9. 2023) | ? |
B1072 | F9 | nový | 0 | Florida | – | Cygnus NG-20? |
B1071 | F9 | aktivní | 11 | Kalifornie | Starlink 7-2 (12. 9. 2023) | ? |
B1069 | F9 | aktivní | 9 | Florida | Starlink 6-9 (11. 8. 2023) | ? |
B1067 | F9 | aktivní | 13 | Florida | Starlink 6-10 (17. 8. 2023) | ? |
B1065 | FH-boční | aktivní | 3 | Florida | Jupiter-3 (29. 7. 2023) | Psyche |
B1064 | FH-boční | aktivní | 3 | Florida | Jupiter-3 (29. 7. 2023) | Psyche |
B1063 | F9 | aktivní | 13 | Kalifornie | SDA Tranche 0 L2 (2. 9. 2023) | ? |
B1062 | F9 | aktivní | 15 | Florida | Starlink 6-7 (28. 7. 2023) | ? |
B1061 | F9 | aktivní | 15 | Kalifornie | Starlink 7-1 (22. 8. 2023) | ? |
B1060 | F9 | aktivní | 17 | Florida | Starlink 6-18 (24. 9. 2023) | ? |
B1058 | F9 | aktivní | 17 | Florida | Starlink 6-17 (20. 9. 2023) | ? |
Varianta v1.2 Block 5 (vyřazené/zničené)
Stupeň | Typ | Stav | Startů | Poslední mise |
B1074 | FH-centrální | zničen | 1 | Jupiter-3 (29. 7. 2023) |
B1070 | FH-centrální | zničen | 1 | USSF-67 (15. 1. 2023) |
B1068 | FH-centrální | zničen | 1 | Viasat-3 Americas (1. 5. 2023) |
B1066 | FH-centrální | zničen | 1 | USSF-44 (1. 11. 2022) |
B1059 | F9 | zničen | 6 | Starlink v1-19 (16. 2. 2021) |
B1057 | FH-centrální | zničen | 1 | STP-2 (25. 6. 2019) |
B1056 | F9 | zničen | 4 | Starlink v1-4 (17. 2. 2020) |
B1055 | FH-centrální | zničen | 1 | Arabsat 6A (12. 4. 2019) |
B1054 | F9 | zničen | 1 | GPSIII-SV01 (23. 12. 2018) |
B1053 | FH-boční | zničen | 3 | Viasat-3 Americas (1. 5. 2023) |
B1052 | F9/FH-boční | zničen | 8 | Viasat-3 Americas (1. 5. 2023) |
B1051 | F9 | zničen | 14 | Intelsat Galaxy 31/32 (12. 11. 2022) |
B1050 | F9 | zničen | 1 | CRS-16 (5. 12. 2018) |
B1049 | F9 | zničen | 11 | Eutelsat 10B (23. 11. 2022) |
B1048 | F9 | zničen | 5 | Starlink v1-5 (18. 3. 2020) |
B1047 | F9 | zničen | 3 | Amos-17 (7. 8. 2019) |
B1046 | F9 | zničen | 4 | Test úniku Dragonu (19. 1. 2020) |
Varianty v1.2 Block 1 až Block 4
Stupeň B1045
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- Poslední přistání nového Blocku 4 (TESS)
- Poslední mise se stupněm ve variantě Block 4 (CRS-15)
- 12. pokus o přistání na OCISLY (TESS)
- 24. úspěšné přistání celkem (TESS)
- 30. pokus o přistání celkem (TESS)
Stupeň B1044
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise: Hispasat 30W-6 (6. 3. 2018), bez přistání
- Plán: Stupeň nebyl zachráněn
- Poznámky:
- SpaceX plánovalo záchranu, ale nepříznivé podmínky na moři znemožnily nasazení plošiny OCISLY
Stupeň B1043
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise:
- Zuma (8. 1. 2018), přistání na LZ-1
- Iridium-6/GRACE-FO (22. 5. 2018), bez přistání
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- 9. přistání na pevnině (Zuma)
- 17. úspěšné přistání v řadě (Zuma)
- 21. úspěšné přistání celkem (Zuma)
Stupeň B1042
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise: KoreaSat 5A (30. 10. 2017), přistání na OCISLY
- Plán: Stupeň už znovu nepoletí
- Poznámky:
- 8. úspěšné přistání na OCISLY
- 15. úspěšné přistání v řadě
- 1. Block 4 mířící na GTO
Stupeň B1041
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- 4. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-3)
- 13. úspěšné přistání v řadě (Iridium-3)
- 1. znovupoužití stupně typu Block 4 (Iridium-5)
Stupeň B1040
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- 7. přistání na pevnině (OTV-5)
- 12. úspěšné přistání v řadě (OTV-5)
- 16. úspěšné přistání celkem (OTV-5)
Stupeň B1039
- Varianta: v1.2 Block 4
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- 1. přistání prvního stupně typu Block 4 (CRS-12)
- 6. přistání na pevnině (CRS-12)
- 10. úspěšné přistání v řadě (CRS-12)
- Stupeň měl již jednou použité nohy (CRS-12)
Stupeň B1038
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise:
- Formosat-5 (24. 8. 2017), přistání na JRTI
- Paz (22. 2. 2018), bez přistání
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- 3. úspěšné přistání na JRTI (Formosat-5)
- 15. úspěšné přistání (Formosat-5)
- Stupeň vystoupal do zatím nejvyšší výšky: 247 km (Formosat-5)
- Stupeň přistál pouhých 70 cm od středu terče (Formosat-5)
Stupeň B1037
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise: Intelsat 35e (6. 7. 2017), bez přistání
- Stav: Stupeň nebyl zachráněn
- Poznámky:
- K záchraně stupně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu
Stupeň B1036
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- Stupeň přistával v nepříznivém počasí a následnou cestu do přístavu strávil v mírném náklonu (Iridium-2)
- 1. stupeň s novým typem roštových kormidel z titanu (Iridium-2)
- 2. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-2)
- 1. stupeň, který nebyl při své druhé misi znovu zachráněn
Stupeň B1035
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň byl vystaven v návštěvnickém centru Johnsonova kosmického střediska v Houstonu
- Poznámky:
- 8. přistání na pevnině (CRS-13)
- 1. přistání již použitého prvního stupně na LZ-1 (CRS-13)
- 1. stupeň, který byl použit stejným zákazníkem dvakrát (CRS-13)
- Druhý veřejně vystavený stupeň (první je B1019)
Stupeň B1034
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise: Inmarsat-5 F4 (16. 5. 2017), bez přistání
- Stav: Stupeň nebyl zachráněn
- Poznámky:
- K záchraně stupně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu
Stupeň B1033
- Varianta: v1.2 Block 3 (FH-centrální)
- Absolvované mise: Falcon Heavy Demo (6. 2. 2018), přistání na OCISLY
- Plán: Stupeň byl zničen při neúspěšném přistání
- Poznámky:
- 1. centrální stupeň Falconu Heavy
- Dva krajní motory neměly dostatek samozápalné směsi, a tak stupeň tvrdě dopadl vedle OCISLY (článek)
Stupeň B1032
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise:
- NROL-76 (1. 5. 2017), přistání na LZ-1
- SES-16 / GovSat-1 (31. 1. 2018), bez přistání
- Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
- Poznámky:
- 4. přistání na pevnině (NROL-76)
- 10. úspěšné přistání (NROL-76)
- U druhé mise SpaceX provedlo experimentální 3motorové přistání na hladině oceánu a stupeň překvapivě zůstal v celku (více informací)
Stupeň B1031
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise:
- CRS-10 (19. 2. 2017), přistání na LZ-1
- SES-11 / EchoStar 105 (12. 10. 2017), přistání na OCISLY
- Plán: Stupeň už znovu nepoletí
- Poznámky:
- 3. přistání na pevnině (CRS-10)
- 1. přistání na pevnině za denního světla (CRS-10)
- Úspěšné přistání již 3. recyklovaného stupně (SES-11)
- Stupeň se v březnu 2021 nacházel v McGregoru
Stupeň B1030
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise: EchoStar 23 (16. 3. 2017), bez přistání
- Stav: Stupeň nebyl zachráněn
- Poznámky:
- K záchraně stupně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu
Stupeň B1029
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise:
- Iridium-1 (14. 1. 2017), přistání na JRTI
- BulgariaSat-1 (23. 6. 2017), přistání na OCISLY
- Plán: Stupeň už znovu nepoletí, bude vystaven v KSC
- Poznámky:
- 1. úspěšné přistání po startu ze západního pobřeží (Iridium-1)
- 1. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-1)
- 1. viditelně označený první stupeň číslovkou v oblasti nohou (Iridium-1)
- 1. stupeň, který přistál na dvou různých ASDS (BulgariaSat-1)
- 1. stupeň, který startoval z dvou různých pobřeží (BulgariaSat-1)
- 2. přistání stupně, který absolvoval více než jednu misi (BulgariaSat-1)
Stupeň B1028
- Varianta: v1.2 Block 3
- Absolvované mise: Amos-6 (1. 9. 2016)
- Stav: Stupeň byl zničen při výbuchu rakety na rampě
- Poznámky:
- K anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím, a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40.
Stupeň B1027
- Varianta: v1.2 Block 2 (FH-centrální)
- Poznámka: Tento exemplář byl určen pouze pro strukturální testování centrálního stupně Falconu Heavy v McGregoru
Stupeň B1026
- Varianta: v1.2 Block 2
- Absolvované mise: JCSAT-16 (14. 8. 2016), přistání na OCISLY
- Plán: Stupeň už znovu nepoletí
- Poznámky:
- 6. úspěšné přistání
- 4. úspěšné přistání na ASDS
- Stupeň byl rozebrán na náhradní díly a šrot
Stupeň B1025
- Varianta: v1.2 Block 2
- Absolvované mise:
- CRS-9 (19. 7. 2016), přistání na LZ-1
- Falcon Heavy Demo (6. 2. 2018), přistání na LZ-2
- Plán: Stupeň už znovu nepoletí
- Poznámky:
- Stupeň byl po první misi předělán na boční stupeň Falconu Heavy
- 2. přistání na pevnině (CRS-9)
- 5. úspěšné přistání (CRS-9)
- 1. přistání na LZ-2 (Falcon Heavy Demo)
Stupeň B1024
- Varianta: v1.2 Block 2
- Absolvované mise: ABS-2A / Eutelsat 117W B (15. 6. 2016), přistání na OCISLY
- Stav: Stupeň byl zničen při neúspěšném přistání
- Poznámky:
- Raketě došlo těsně před přistáním okysličovadlo a tvrdě dosedla na palubu, zlomily se jí nohy a následně se převrhla (video)
Stupeň B1023
- Varianta: v1.2 Block 2
- Absolvované mise:
- Thaicom-8 (27. 5. 2016), přistání na OCISLY
- Falcon Heavy Demo (6. 2. 2018), přistání na LZ-1
- Plán: Stupeň byl vystaven v návštěvnickém centru Kennedyho kosmického střediska
- Poznámky:
- Stupeň byl po první misi předělán na boční stupeň Falconu Heavy
- Stupeň dosedl na jednu nohu poněkud tvrději a následnou cestu do přístavu strávil v mírném náklonu (Thaicom-8)
- Než byl stupeň zajištěn, klouzal po palubě OCISLY a málem přepadl (Thaicom-8)
- 4. úspěšné přistání (Thaicom-8)
- První případ, kdy stupeň letěl na GTO a po přistání byl znovu použit (Falcon Heavy Demo)
- Stupeň byl po demonstrační misi Falconu Heavy uskladněn a pak je od léta 2022 byl vystaven v návštěvnickém centru Kennedyho kosmického střediska v rámci expozice Gateway. Byla mu však předtím nainstalována stará hliníková kormidla místo původních titanových.
Stupeň B1022
- Varianta: v1.2 Block 2
- Absolvované mise: JCSAT-14 (6. 5. 2016), přistání na OCISLY
- Plán: Stupeň byl vyřazen z provozu
- Poznámky:
- 1. úspěšné přistání z mise na GTO
- 3. úspěšné přistání
- Se stupněm bylo v McGregoru provedeno minimálně 8 plných zážehů (každý trval přes 2 minuty), aby se zjistilo, co tento stupeň z náročné mise na GTO snese. Několik zážehů bylo dokonce provedeno s tahem motorů zvýšeným o 10 %.
Stupeň B1021
- Varianta: v1.2 Block 2
- Absolvované mise:
- Plán: Stupeň znovu nepoletí, bude vystaven na Canaveralu
- Poznámky:
- 1. úspěšné přistání na ASDS (CRS-8)
- 1. zachráněný stupeň, který byl znovu použit
- 1. stupeň, který přistál dvakrát
Stupeň B1020
- Varianta: v1.2 Block 1
- Absolvované mise: SES-9 (5. 3. 2016), přistání na OCISLY
- Stav: Stupeň byl zničen při neúspěšném přistání
- Poznámky:
- Přistání bylo tak tvrdé, že stupeň do paluby OCISLY prorazil díru
Stupeň B1019
- Varianta: v1.2 Block 1
- Absolvované mise: Orbcomm-2 (22. 12. 2015), přistání na LZ-1
- Plán: Stupeň už nikdy nepoletí, je vystaven před ústředím SpaceX v Hawthorne
- Poznámky:
- 1. zachráněný stupeň
- 1. přistání na pevnině
- 1. letěný kus varianty v1.2
- Se stupněm byl pár dnů po přistání úspěšně proveden statický zážeh
Varianty v1.0 a v1.1
Stupeň | Varianta | Mise | Datum | Videa | Poznámky |
B1018 (odhad) | v1.1 | CRS-7 | 28. 6. 2015 | 1 | bylo plánováno přistání na OCISLY, ale celá mise se nezdařila kvůli selhání druhého stupně během letu |
B1017 (odhad) | v1.1 | Jason-3 | 17. 1. 2016 | 1 | přistání prvního stupně na JRTI bylo měkké, ale došlo k selhání uzamykacího mechanismu na jedné z nohou a následnému převrhnutí stupně |
B1016 (odhad) | v1.1 | TürkmenÄlem 52°E / MonacoSat-1 | 28. 4. 2015 | – | k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě |
B1015 (odhad) | v1.1 | CRS-6 | 14. 4. 2015 | 1, 2, 3 | přistání se nezdařilo kvůli zanesenému škrtícímu ventilu, který měl za následek pomalé vektorování tahu motoru |
B1014 (odhad) | v1.1 | ABS-3A / Eutelsat 115 West B | 2. 3. 2015 | – | k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě |
B1013 (odhad) | v1.1 | DSCOVR | 12. 2. 2015 | – | JRTI musela být před startem rakety odvolána zpět do přístavu, jelikož na místě přistání řádila bouře. Raketa místo toho přistála na hladině oceánu. |
B1012 (odhad) | v1.1 | CRS-5 | 10. 1. 2015 | 1, 2 | první pokus o přistání na ASDS, první raketa s roštovými kormidly, přistání se nezdařilo kvůli nedostatku hydraulické kapaliny v kormidlech |
B1011 (odhad) | v1.1 | AsiaSat 6 | 7. 9. 2014 | – | k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě |
B1010 (odhad) | v1.1 | CRS-4 | 21. 9. 2014 | 1 | raketě před přistáním došlo okysličovadlo |
B10** | v1.1 | AsiaSat 8 | 5. 8. 2014 | – | k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě |
B10** | v1.1 | Orbcomm-1 | 14. 7. 2014 | 1, 2 | raketa přistála na hladině moře |
B10** | v1.1 | CRS-3 | 18. 4. 2014 | 1 | první úspěšné přistání na hladině moře, první raketa s přistávacími nohami |
B10** | v1.1 | Thaicom 6 | 6. 1. 2014 | – | k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě |
B10** | v1.1 | F9R-Dev2 | ? | – | experimentální raketka se 3 Merliny, se kterou měly být prováděny zkušební lety a přistání ve Spaceport America; nakonec k tomu nedošlo |
B10** | v1.1 | SES-8 | 3. 12. 2013 | – | k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě |
B1003 (odhad) | v1.1 | CASSIOPE | 29. 9. 2013 | 1 | první pokus o přistání na moři při ostré misi; motor předčasně zhasl během přistávacího zážehu důsledkem rotace stupně způsobené nedostatečně silnými manévrovacími tryskami |
B1002 | v1.1 | F9R-Dev1 | 17. 4. 2014 – 22. 8. 2014 | videa | experimentální raketka, s kterou byly v McGregoru prováděny malé testovací skoky a přistání; stupeň byl zničen při selhání jednoho ze senzorů na motoru |
B1001 | v1.1 | Testovací exemplář | – | stupeň byl v McGregoru využit pro strukturální testování | |
B0007 (odhad) | v1.0 | CRS-2 | 1. 3. 2013 | – | |
B0006 (odhad) | v1.0 | CRS-1 | 8. 10. 2012 | – | |
B0005 (odhad) | v1.0 | COTS-2 | 22. 5. 2012 | – | |
B0004 (odhad) | v1.0 | COTS-1 | 8. 12. 2010 | – | |
B0003 | v1.0 | Falcon 9 Demo / DSQU | 4. 6. 2010 | – | |
B0002 | v1.0 | Grasshopper | 2012–2013 | videa | experimentální raketka, s kterou byly v McGregoru prováděny malé testovací skoky a přistání; stále je k vidění v McGregoru |
B0001 | v1.0 | Testovací exemplář | – | – | stupeň byl využit pro strukturální testování a zkoušky techniky rampy SLC-40 |
Velká část informací byla čerpána z článku Core History na subredditu /r/spacex.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 6-19 - 24. 9. 2023
- Mise Starlink 7-3 - 22. 9. 2023
- Mise Starlink 6-18 - 16. 9. 2023
Dobrý den
v přehledu Vám chybí stupeň B1074. Na obrázku dostupných stupňů ho máte, v tabulce níže už ale není. Pokud byl vyřazen úplně, neměl by být ani na obrázku.
B1074 už byl vyřazen, akorát autor grafického přehledu zatím nevytvořil aktualizovanou verzi obrázku. Ten vždy platí pouze k datu uvedenému v popisku.
Možno by bolo lepšie oddeliť bočné a centralne stupne FH. Bolo by to prehľadnejšie.
Dobrý den,
zřejmě je chyba v počtech, a to proto, že stupeň B1052 byl překonfigurován na standardní Falcon 9.
Varianta v1.2 Block 5
Nové: 7 / Aktivní: 8 / Neaktivní: 2 / Zničené: 9
A má být uvedeno
Nové: 7 / Aktivní: 9 / Neaktivní: 1 / Zničené: 9
Opraveno. Díky.
U nové tabulky je možná přesnější nahradit v závorce vyřazené za zničené.
U B1063 1 nahradit 2
Díky. Opraveno.
Menší návrh: Bylo by možné u Block 5 přidat nějaké tlačítko, které by schovalo neaktivní a zničené stupně?
To nejde snadno udělat, ale mám v plánu brzy oddělit vyřazené stupně do samostatné tabulky.
Tak to bude stačit. Díky!
Poprosím u stupňa B1033 opraviť:
Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
na Stav: Stupeň nebyl zachráněn
Vďaka
Opraveno, díky.
Je to skvělý přehled, děkuji. S přibývajícími stupni by bylo fajn ty zničené vyřazovat k 1. stupňům blok 4 a 3.
Jo, mám to časem v plánu, ale myslím, že zatím to není potřeba.
Poslední nový stupeň byl testován v McGregoru 25. září a od té doby žádný nový stupeň? To je zvláštní. Spacex nevyrábí, nebo pozorovatelé nepozorují? Nebo Elonx.cz nesleduje pozorovatele? Máte nějaké vysvětlení?
V listopadu byl spatřen jeden další stupeň na cestě do McGregoru, ale nechtěl jsem ho přidávat do seznamu, dokud nebude jasné, o jaké číslo a typ stupně jde. Ale zatím nejsou žádné fotky ani informace z testování stupňů po B1064.
Aktuálně se zdá, že spX odladilo systém jeden start týdně s recyklací prvního stupně za 4 týdny. Otázkou je, kde veznou nový stupeň, v případě jeho ztráty? Jsou 3 možnosti.
1. Vzít nějaký ze stupňů rezervovaných pro mise crew dragon, gps a Dart. Nejpravděpodobnější je využií stupně 1063, který je rezervován pro Dart. Tam by mohla být největší tolerance zákazníka k výcenásobnému použití a hlavně termín startu je daleko, takže by mohl být dodán pro misi Dart nový stupeň. Netypuji
2. Přestavění bočních stupňů FH na standardní booster F9. To není vyzkoušená alternativa, ale pokud je to snadné, tak není důvod tyto boostery schovávat, protože boční stupně FH se podařilo zachránitt zatím vždy.
3. Výroba nového stupně. Zde budu spekulovat. Stupně, které byly spatřeny naznačují snížení produkce prvních stupňů, ale je možné, že první stupně byly vyrobeny v dostatečnémém množství do zásoby a čekají v Kalifornii ve výrobním závodě, aby jinde nepřekážely. Pokud je cesta do McGregoru, provedení statického zážehu a odeslání na Floridu časově srovnatelné s recyklací stupně, není důvod neskladovat vyrobené stupně v Kalifornii. Co myslíte?
1) Ano, stupeň B1063 byl zrovna před pár dny spatřen při přepravě z Kalifornie na Floridu. Důvodem je nejspíš to, že mise DART byla odložena z července na listopad či později, a tak NASA zřejmě dala svolení k tomu, aby byl stupeň použit na jiných misích.
2) Taky nechápu, proč ty boční stupně už dávno nepředělali na F9. Z nějakého důvodu se tomu vyhýbají.
3) S tímhle nesouhlasím. Stupně se normálně dál vyrábějí, akorát teď tři v řadě byly pro FH, tak dlouho nebyl žádný F9. Určitě je nemají vyrobené dopředu, k tomu není žádný rozumný důvod. A i kdyby to chtěli udělat, tak by nejdříve ty stupně otestovali v McGregoru a až pak je někde uskladnili, a o tom bychom se dozvěděli z pozorování.
Mám dotaz ohledně příštího FH. Podle článku zde na webu by další FH na misi USSF-44 měl letět se všemi stupni novými kvůli tomu, že ještě není dokončena certifikace pro lety FH s již letěnými stupni. Jen podle zdejšího přehledu mi nejdou nové stupně do počtu. B1061 a B1062 jsou už určené pro lety F9, tudíž jediný nový je B1063 a u něj není známo určení (FH nebo F9). Start má být ke konci roku, tak už bych čekal aspoň nějaký stupeň pro FH na McGregoru. Také, co se týče produkce mi přijde, že je to na letos moc nových (mise GPS i posádka, tam se letos používají nové), už si přesně nevzpomenu, ve kterém článku tady to bylo, ale loni vyrobili jen tři nové stupně. Tak se chci zeptat, jestli je známo, jak to má SpaceX vyřešené, zda už třeba nedokončili v tichosti certifikaci pro FH s letěnými a můžou použít ty boční z STP-2 nebo kvůli FH vyrobili letos o pár stupňů více?
Dobrá otázka. Přiznám se, že nevím, jak to nakonec bude, ale napadá mě pár potenciálních vysvětlení.
1) Mise mohla být odložena, takže v takovém případě by mohlo zbývat ještě dost času na výrobu všech stupňů.
2) Fanouškům unikl jeden či více stupňů, které prošly McGregorem (aktuálně je v tom zmatek a pořádně se neví, který stupeň je teď v McGregoru), takže SpaceX možná je ve skutečnosti o něco napřed a stihne stupně pro FH vyrobit.
3) SpaceX už má stupně pro FH vyrobené a čekají v Hawthorne. Budou pak otestovány v rychlém sledu v následujících týdnech.
4) Počítá se s dokončením certifikace pro použité stupně před startem USSF-44, ale veřejně se zatím stále uvádí nutnost nových stupňů. To by zároveň vysvětlovalo, proč SpaceX boční stupně 52 a 53 pořád nepředělalo na F9, i když pro ně v dohledné době zdánlivě nemá využití a jejich předělání by nejspíš pomohlo s misemi Starlink.
Tohle ale jsou jen moje spekulace, co mě narychlo napadly.
Jinak loni bylo vyrobeno pět nových stupňů, pokud dobře počítám. SpaceX chtělo letos vyrobit 10 nových stupňů a zatím jsme viděli jen asi tři nebo čtyři, takže je možné, že ty stupně FH byly vyráběny průběžně, ale zatím jsou někde bokem.
Diky za odpověď, moje úvahy se ubírají stejným směrem. S těmi 10ti novými pro letošek, to je pro mě nová informace. Ale stále se přikláním nejvíce k té úvaze, kterou jsi uvedl jako čtvrtou, totiž, že se potají počítá s dokončením certifikace a použitím bočních č. 52 a 53. Vede mě k tomu hlavně to, že kdyby se počítalo s novými bočními, tak ty dva letěné by se obzvláště v současné situaci pro Starlink hodily předělat, momentálně nejspíš čekají na repasi těch č. 58 a 51. Co potom budou dělat se čtyřmi letěnými bočními pokud je vyrobí nové, to by se vyplatily předělat teď, hádám, že jim moc neprospěla ta dvě neúspěšná přistání (resp. jedno přistání a jedno částečné selhání č. 56 a 48), myslím že s těmi dvěma stupni počítali. Centrální pro FH je jasný, ten se vyrobit musí.
Tak máme odpověď (alespoň částečně). Start byl odložen na únor, takže SpaceX má dost času na výrobu nových stupňů a zároveň víc času na dokončení certifikace použitých stupňů pro armádní mise. Tak uvidíme, jak to nakonec dopadne.
Ví se důvod odkladu? Napadlo mě, jestli to třeba právě není z důvodu dokončení té certifikace.
Důvod (zatím) nevíme.