Přehled prvních stupňů

Přeskočit na sekci: Block 5 | Block 5 (vyřazené) | Block 1/2/3/4 | v1.0 a v1.1

Na této stránce najdete přehled všech dosud zachráněných prvních stupňů Falconu 9 a Falconu Heavy a veškeré informace o nich. Stránka je průběžně aktualizována.

Poslední aktualizace:

  • 16. 3. 2024 – Stupeň B1062.19 úspěšně přistál během mise Starlink 6-44
  • 13. 3. 2024 – Stupeň B1062.19 poletí na misi Starlink 6-44
  • 11. 3. 2024 – Stupně B1063.17 a B1077.11 úspěšně přistály během misí Starlink 6-43 a Starlink 7-17
  • 9. 3. 2024 – Stupeň B1063.17 poletí na misi Starlink 7-17 a B1077.11 na misi Starlink 6-43
  • 5. 3. 2024 – Stupeň B1073.13 úspěšně přistál během mise Starlink 6-41
  • 4. 3. 2024 – Stupeň B1081.5 byl přesunut do Kalifornie a pak úspěšně přistál během mise Transporter-10; stupeň B1083.1 úspěšně přistál během mise Crew-8
  • 29. 2. 2024 – Stupeň B1073.13 poletí na misi Starlink 6-41; stupeň B1076.11 úspěšně přistál během mise Starlink 6-40

Varianta v1.2 Block 5

Nové: 3 | Aktivní: 18 | Neaktivní: 0 | Vyřazené: 20

Přehled aktivních prvních stupňů Falconu 9 a Falconu Heavy k 1. 3. 2024 (Autor: @_rykllan pro ElonX)

Stupeň Typ Stav Startů Umístění Minulá mise Příští mise
B1087 FH-centrální nový 0 McGregor GOES-U
B1086 FH-boční nový 0 ? GOES-U
B1083 F9 aktivní 1 McGregor Crew-8 (4. 3. 2024) ?
B1082 F9 aktivní 2 Kalifornie Starlink 7-14 (15. 2. 2024) ?
B1081 F9 aktivní 5 Kalifornie Transporter-10 (4. 3. 2024) ?
B1080 F9 aktivní 5 Florida Ax-3 (18. 1. 2024) ?
B1078 F9 aktivní 7 Florida USSF-124 (14. 2. 2024) ?
B1077 F9 aktivní 11 Florida Starlink 6-43 (11. 3. 2024) ?
B1076 F9 aktivní 11 Florida Starlink 6-40 (29. 2. 2024) ?
B1075 F9 aktivní 9 Kalifornie Starlink 7-12 (29. 1. 2024) ?
B1073 F9 aktivní 13 Florida Starlink 6-41 (5. 3. 2024) ?
B1072 FH-boční nový 0 McGregor GOES-U
B1071 F9 aktivní 14 Kalifornie Starlink 7-13 (10. 2. 2024) ?
B1069 F9 aktivní 13 Florida Starlink 6-39 (25. 2. 2024) ?
B1067 F9 aktivní 17 Florida Merah Putih 2 (20. 2. 2024) ?
B1065 FH-boční aktivní 5 Florida USSF-52 (29. 12. 2023) ?
B1064 FH-boční aktivní 5 Florida USSF-52 (29. 12. 2023) ?
B1063 F9 aktivní 17 Kalifornie Starlink 7-17 (11. 3. 2024) ?
B1062 F9 aktivní 19 Florida Starlink 6-44 (16. 3. 2024) ?
B1061 F9 aktivní 19 Kalifornie Starlink 7-15 (23. 2. 2024) ?
B1060 F9 aktivní 18 Florida IM-1 (15. 2. 2024) ?

Varianta v1.2 Block 5 (vyřazené/zničené)

Stupeň Typ Stav Startů Poslední mise
B1084 FH-centrální zničen 1 USSF-52 (29. 12. 2023)
B1079 FH-centrální zničen 1 Psyche (13. 10. 2023)
B1074 FH-centrální zničen 1 Jupiter-3 (29. 7. 2023)
B1070 FH-centrální zničen 1 USSF-67 (15. 1. 2023)
B1068 FH-centrální zničen 1 Viasat-3 Americas (1. 5. 2023)
B1066 FH-centrální zničen 1 USSF-44 (1. 11. 2022)
B1059 F9 zničen 6 Starlink v1-19 (16. 2. 2021)
B1058 F9 zničen 19 Starlink 6-32 (23. 12. 2023)
B1057 FH-centrální zničen 1 STP-2 (25. 6. 2019)
B1056 F9 zničen 4 Starlink v1-4 (17. 2. 2020)
B1055 FH-centrální zničen 1 Arabsat 6A (12. 4. 2019)
B1054 F9 zničen 1 GPSIII-SV01 (23. 12. 2018)
B1053 FH-boční zničen 3 Viasat-3 Americas (1. 5. 2023)
B1052 F9/FH-boční zničen 8 Viasat-3 Americas (1. 5. 2023)
B1051 F9 zničen 14 Intelsat Galaxy 31/32 (12. 11. 2022)
B1050 F9 zničen 1 CRS-16 (5. 12. 2018)
B1049 F9 zničen 11 Eutelsat 10B (23. 11. 2022)
B1048 F9 zničen 5 Starlink v1-5 (18. 3. 2020)
B1047 F9 zničen 3 Amos-17 (7. 8. 2019)
B1046 F9 zničen 4 Test úniku Dragonu (19. 1. 2020)

Varianty v1.2 Block 1 až Block 4

Stupeň B1045

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise:
    • TESS (19. 4. 2018), přistání na OCISLY
    • CRS-15 (29. 6. 2018), bez přistání
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • Poslední přistání nového Blocku 4 (TESS)
    • Poslední mise se stupněm ve variantě Block 4 (CRS-15)
    • 12. pokus o přistání na OCISLY (TESS)
    • 24. úspěšné přistání celkem (TESS)
    • 30. pokus o přistání celkem (TESS)

Stupeň B1044
  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: Hispasat 30W-6 (6. 3. 2018), bez přistání
  • Plán: Stupeň nebyl zachráněn
  • Poznámky:
    • SpaceX plánovalo záchranu, ale nepříznivé podmínky na moři znemožnily nasazení plošiny OCISLY

Stupeň B1043

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • 9. přistání na pevnině (Zuma)
    • 17. úspěšné přistání v řadě (Zuma)
    • 21. úspěšné přistání celkem (Zuma)

Stupeň B1042

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise: KoreaSat 5A (30. 10. 2017), přistání na OCISLY
  • Plán: Stupeň už znovu nepoletí
  • Poznámky:
    • 8. úspěšné přistání na OCISLY
    • 15. úspěšné přistání v řadě
    • 1. Block 4 mířící na GTO

Stupeň B1041

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • 4. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-3)
    • 13. úspěšné přistání v řadě (Iridium-3)
    • 1. znovupoužití stupně typu Block 4 (Iridium-5)

Stupeň B1040

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise:
    • OTV-5 (7. 9. 2017), přistání na LZ-1
    • SES-12 (4. 6. 2018), bez přistání
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • 7. přistání na pevnině (OTV-5)
    • 12. úspěšné přistání v řadě (OTV-5)
    • 16. úspěšné přistání celkem (OTV-5)

Stupeň B1039

  • Varianta: v1.2 Block 4
  • Absolvované mise:
    • CRS-12 (14. 8. 2017), přistání na LZ-1
    • CRS-14 (2. 4. 2018), bez přistání
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • 1. přistání prvního stupně typu Block 4 (CRS-12)
    • 6. přistání na pevnině (CRS-12)
    • 10. úspěšné přistání v řadě (CRS-12)
    • Stupeň měl již jednou použité nohy (CRS-12)

Stupeň B1038

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
    • Formosat-5 (24. 8. 2017), přistání na JRTI
    • Paz (22. 2. 2018), bez přistání
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • 3. úspěšné přistání na JRTI (Formosat-5)
    • 15. úspěšné přistání (Formosat-5)
    • Stupeň vystoupal do zatím nejvyšší výšky: 247 km (Formosat-5)
    • Stupeň přistál pouhých 70 cm od středu terče (Formosat-5)

Stupeň B1037
  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise: Intelsat 35e (6. 7. 2017), bez přistání
  • Stav: Stupeň nebyl zachráněn
  • Poznámky:
    • K záchraně stupně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu

Stupeň B1036

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • Stupeň přistával v nepříznivém počasí a následnou cestu do přístavu strávil v mírném náklonu (Iridium-2)
    • 1. stupeň s novým typem roštových kormidel z titanu (Iridium-2)
    • 2. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-2)
    • 1. stupeň, který nebyl při své druhé misi znovu zachráněn

Stupeň B1035

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
    • CRS-11 (3. 6. 2017), přistání na LZ-1
    • CRS-13 (15. 12. 2017), přistání na LZ-1
  • Plán: Stupeň byl vystaven v návštěvnickém centru Johnsonova kosmického střediska v Houstonu
  • Poznámky:
    • 8. přistání na pevnině (CRS-13)
    • 1. přistání již použitého prvního stupně na LZ-1 (CRS-13)
    • 1. stupeň, který byl použit stejným zákazníkem dvakrát (CRS-13)
    • Druhý veřejně vystavený stupeň (první je B1019)

Stupeň B1034

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise: Inmarsat-5 F4 (16. 5. 2017), bez přistání
  • Stav: Stupeň nebyl zachráněn
  • Poznámky:
    • K záchraně stupně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu

Stupeň B1033

  • Varianta: v1.2 Block 3 (FH-centrální)
  • Absolvované mise: Falcon Heavy Demo (6. 2. 2018), přistání na OCISLY
  • Plán: Stupeň byl zničen při neúspěšném přistání
  • Poznámky:
    • 1. centrální stupeň Falconu Heavy
    • Dva krajní motory neměly dostatek samozápalné směsi, a tak stupeň tvrdě dopadl vedle OCISLY (článek)

Stupeň B1032

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
  • Poznámky:
    • 4. přistání na pevnině (NROL-76)
    • 10. úspěšné přistání (NROL-76)
    • U druhé mise SpaceX provedlo experimentální 3motorové přistání na hladině oceánu a stupeň překvapivě zůstal v celku (více informací)

Stupeň B1031

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň už znovu nepoletí
  • Poznámky:
    • 3. přistání na pevnině (CRS-10)
    • 1. přistání na pevnině za denního světla (CRS-10)
    • Úspěšné přistání již 3. recyklovaného stupně (SES-11)
    • Stupeň se v březnu 2021 nacházel v McGregoru

Stupeň B1030
  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise: EchoStar 23 (16. 3. 2017), bez přistání
  • Stav: Stupeň nebyl zachráněn
  • Poznámky:
    • K záchraně stupně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu

Stupeň B1029

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň už znovu nepoletí, bude vystaven v KSC
  • Poznámky:
    • 1. úspěšné přistání po startu ze západního pobřeží (Iridium-1)
    • 1. úspěšné přistání na JRTI (Iridium-1)
    • 1. viditelně označený první stupeň číslovkou v oblasti nohou (Iridium-1)
    • 1. stupeň, který přistál na dvou různých ASDS (BulgariaSat-1)
    • 1. stupeň, který startoval z dvou různých pobřeží (BulgariaSat-1)
    • 2. přistání stupně, který absolvoval více než jednu misi (BulgariaSat-1)

Stupeň B1028

  • Varianta: v1.2 Block 3
  • Absolvované mise: Amos-6 (1. 9. 2016)
  • Stav: Stupeň byl zničen při výbuchu rakety na rampě
  • Poznámky:
    • K anomálii došlo při tankování podchlazeného paliva do Falconu 9, kdy došlo k explozi ve druhém stupni rakety. V jedné ze tří tlakovacích heliových nádob (COPV) došlo k nahromadění pevného kyslíku v prohlubni mezi nádobou a jejím kompozitovým ovinutím, a toto vedlo k jeho vznícení a následné explozi rakety a také velkému poškození samotné rampy SLC-40.

Stupeň B1027
  • Varianta: v1.2 Block 2 (FH-centrální)
  • Poznámka: Tento exemplář byl určen pouze pro strukturální testování centrálního stupně Falconu Heavy v McGregoru

Stupeň B1026

  • Varianta: v1.2 Block 2
  • Absolvované mise: JCSAT-16 (14. 8. 2016), přistání na OCISLY
  • Plán: Stupeň už znovu nepoletí
  • Poznámky:
    • 6. úspěšné přistání
    • 4. úspěšné přistání na ASDS
    • Stupeň byl rozebrán na náhradní díly a šrot

Stupeň B1025

  • Varianta: v1.2 Block 2
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň už znovu nepoletí
  • Poznámky:
    • Stupeň byl po první misi předělán na boční stupeň Falconu Heavy
    • 2. přistání na pevnině (CRS-9)
    • 5. úspěšné přistání (CRS-9)
    • 1. přistání na LZ-2 (Falcon Heavy Demo)

Stupeň B1024
  • Varianta: v1.2 Block 2
  • Absolvované mise: ABS-2A / Eutelsat 117W B (15. 6. 2016), přistání na OCISLY
  • Stav: Stupeň byl zničen při neúspěšném přistání
  • Poznámky:
    • Raketě došlo těsně před přistáním okysličovadlo a tvrdě dosedla na palubu, zlomily se jí nohy a následně se převrhla (video)

Stupeň B1023

  • Varianta: v1.2 Block 2
  • Absolvované mise:
  • Plán: Stupeň byl vystaven v návštěvnickém centru Kennedyho kosmického střediska
  • Poznámky:
    • Stupeň byl po první misi předělán na boční stupeň Falconu Heavy
    • Stupeň dosedl na jednu nohu poněkud tvrději a následnou cestu do přístavu strávil v mírném náklonu (Thaicom-8)
    • Než byl stupeň zajištěn, klouzal po palubě OCISLY a málem přepadl (Thaicom-8)
    • 4. úspěšné přistání (Thaicom-8)
    • První případ, kdy stupeň letěl na GTO a po přistání byl znovu použit (Falcon Heavy Demo)
    • Stupeň byl po demonstrační misi Falconu Heavy uskladněn a pak je od léta 2022 byl vystaven v návštěvnickém centru Kennedyho kosmického střediska v rámci expozice Gateway. Byla mu však předtím nainstalována stará hliníková kormidla místo původních titanových.

Stupeň B1022

  • Varianta: v1.2 Block 2
  • Absolvované mise: JCSAT-14 (6. 5. 2016), přistání na OCISLY
  • Plán: Stupeň byl vyřazen z provozu
  • Poznámky:
    • 1. úspěšné přistání z mise na GTO
    • 3. úspěšné přistání
    • Se stupněm bylo v McGregoru provedeno minimálně 8 plných zážehů (každý trval přes 2 minuty), aby se zjistilo, co tento stupeň z náročné mise na GTO snese. Několik zážehů bylo dokonce provedeno s tahem motorů zvýšeným o 10 %.

Stupeň B1021

  • Varianta: v1.2 Block 2
  • Absolvované mise:
    • CRS-8 (8. 4. 2016), přistání na OCISLY
    • SES-10 (31. 3. 2017), přistání na OCISLY
  • Plán: Stupeň znovu nepoletí, bude vystaven na Canaveralu
  • Poznámky:
    • 1. úspěšné přistání na ASDS (CRS-8)
    • 1. zachráněný stupeň, který byl znovu použit
    • 1. stupeň, který přistál dvakrát

Stupeň B1020
  • Varianta: v1.2 Block 1
  • Absolvované mise: SES-9 (5. 3. 2016), přistání na OCISLY
  • Stav: Stupeň byl zničen při neúspěšném přistání
  • Poznámky:
    • Přistání bylo tak tvrdé, že stupeň do paluby OCISLY prorazil díru

Stupeň B1019

  • Varianta: v1.2 Block 1
  • Absolvované mise: Orbcomm-2 (22. 12. 2015), přistání na LZ-1
  • Plán: Stupeň už nikdy nepoletí, je vystaven před ústředím SpaceX v Hawthorne
  • Poznámky:
    • 1. zachráněný stupeň
    • 1. přistání na pevnině
    • 1. letěný kus varianty v1.2
    • Se stupněm byl pár dnů po přistání úspěšně proveden statický zážeh

Varianty v1.0 a v1.1

Stupeň Varianta Mise Datum Videa Poznámky
B1018 (odhad) v1.1 CRS-7 28. 6. 2015 1 bylo plánováno přistání na OCISLY, ale celá mise se nezdařila kvůli selhání druhého stupně během letu
B1017 (odhad) v1.1 Jason-3 17. 1. 2016 1 přistání prvního stupně na JRTI bylo měkké, ale došlo k selhání uzamykacího mechanismu na jedné z nohou a následnému převrhnutí stupně
B1016 (odhad) v1.1 TürkmenÄlem 52°E / MonacoSat-1 28. 4. 2015 k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě
B1015 (odhad) v1.1 CRS-6 14. 4. 2015 12, 3 přistání se nezdařilo kvůli zanesenému škrtícímu ventilu, který měl za následek pomalé vektorování tahu motoru
B1014 (odhad) v1.1 ABS-3A / Eutelsat 115 West B 2. 3. 2015 k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě
B1013 (odhad) v1.1 DSCOVR 12. 2. 2015 JRTI musela být před startem rakety odvolána zpět do přístavu, jelikož na místě přistání řádila bouře. Raketa místo toho přistála na hladině oceánu.
B1012 (odhad) v1.1 CRS-5 10. 1. 2015 1, 2 první pokus o přistání na ASDS, první raketa s roštovými kormidly, přistání se nezdařilo kvůli nedostatku hydraulické kapaliny v kormidlech
B1011 (odhad) v1.1 AsiaSat 6 7. 9. 2014 k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě
B1010 (odhad) v1.1 CRS-4 21. 9. 2014 1 raketě před přistáním došlo okysličovadlo
B10** v1.1 AsiaSat 8 5. 8. 2014 k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě
B10** v1.1 Orbcomm-1 14. 7. 2014 1, 2 raketa přistála na hladině moře
B10** v1.1 CRS-3 18. 4. 2014 1 první úspěšné přistání na hladině moře, první raketa s přistávacími nohami
B10** v1.1 Thaicom 6 6. 1. 2014 k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě
B10** v1.1 F9R-Dev2 ? experimentální raketka se 3 Merliny, se kterou měly být prováděny zkušební lety a přistání ve Spaceport America; nakonec k tomu nedošlo
B10** v1.1 SES-8 3. 12. 2013 k záchraně nedošlo z důvodu vysoké hmotnosti nákladu a náročné orbitě
B1003 (odhad) v1.1 CASSIOPE 29. 9. 2013 1 první pokus o přistání na moři při ostré misi; motor předčasně zhasl během přistávacího zážehu důsledkem rotace stupně způsobené nedostatečně silnými manévrovacími tryskami
B1002 v1.1 F9R-Dev1 17. 4. 2014 – 22. 8. 2014 videa experimentální raketka, s kterou byly v McGregoru prováděny malé testovací skoky a přistání; stupeň byl zničen při selhání jednoho ze senzorů na motoru
B1001 v1.1 Testovací exemplář stupeň byl v McGregoru využit pro strukturální testování
B0007 (odhad) v1.0 CRS-2 1. 3. 2013
B0006 (odhad) v1.0 CRS-1 8. 10. 2012
B0005 (odhad) v1.0 COTS-2 22. 5. 2012
B0004 (odhad) v1.0 COTS-1 8. 12. 2010
B0003 v1.0 Falcon 9 Demo / DSQU 4. 6. 2010
B0002 v1.0 Grasshopper 2012–2013 videa experimentální raketka, s kterou byly v McGregoru prováděny malé testovací skoky a přistání; stále je k vidění v McGregoru
B0001 v1.0 Testovací exemplář stupeň byl využit pro strukturální testování a zkoušky techniky rampy SLC-40

Velká část informací byla čerpána z článku Core History na subredditu /r/spacex.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mival

Dobrý den
v přehledu Vám chybí stupeň B1074. Na obrázku dostupných stupňů ho máte, v tabulce níže už ale není. Pokud byl vyřazen úplně, neměl by být ani na obrázku.

duro

Možno by bolo lepšie oddeliť bočné a centralne stupne FH. Bolo by to prehľadnejšie.

CarlJARx

Dobrý den,
zřejmě je chyba v počtech, a to proto, že stupeň B1052 byl překonfigurován na standardní Falcon 9.

Varianta v1.2 Block 5
Nové: 7 / Aktivní: 8 / Neaktivní: 2 / Zničené: 9

A má být uvedeno
Nové: 7 / Aktivní: 9 / Neaktivní: 1 / Zničené: 9

Naposledy upraveno před 2 lety uživatelem CarlJARx
Kurd

U nové tabulky je možná přesnější nahradit v závorce vyřazené za zničené.

Kurd

U B1063 1 nahradit 2

Vojtěch

Menší návrh: Bylo by možné u Block 5 přidat nějaké tlačítko, které by schovalo neaktivní a zničené stupně?

Vojtěch

Tak to bude stačit. Díky!

Boromir

Poprosím u stupňa B1033 opraviť:
Plán: Stupeň nebyl po druhé misi znovu zachráněn
na Stav: Stupeň nebyl zachráněn
Vďaka

Zbyněk Henzl

Je to skvělý přehled, děkuji. S přibývajícími stupni by bylo fajn ty zničené vyřazovat k 1. stupňům blok 4 a 3.

Miloš Hůla

Poslední nový stupeň byl testován v McGregoru 25. září a od té doby žádný nový stupeň? To je zvláštní. Spacex nevyrábí, nebo pozorovatelé nepozorují? Nebo Elonx.cz nesleduje pozorovatele? Máte nějaké vysvětlení?

Miloš Hůla

Aktuálně se zdá, že spX odladilo systém jeden start týdně s recyklací prvního stupně za 4 týdny. Otázkou je, kde veznou nový stupeň, v případě jeho ztráty? Jsou 3 možnosti.
1. Vzít nějaký ze stupňů rezervovaných pro mise crew dragon, gps a Dart. Nejpravděpodobnější je využií stupně 1063, který je rezervován pro Dart. Tam by mohla být největší tolerance zákazníka k výcenásobnému použití a hlavně termín startu je daleko, takže by mohl být dodán pro misi Dart nový stupeň. Netypuji
2. Přestavění bočních stupňů FH na standardní booster F9. To není vyzkoušená alternativa, ale pokud je to snadné, tak není důvod tyto boostery schovávat, protože boční stupně FH se podařilo zachránitt zatím vždy.
3. Výroba nového stupně. Zde budu spekulovat. Stupně, které byly spatřeny naznačují snížení produkce prvních stupňů, ale je možné, že první stupně byly vyrobeny v dostatečnémém množství do zásoby a čekají v Kalifornii ve výrobním závodě, aby jinde nepřekážely. Pokud je cesta do McGregoru, provedení statického zážehu a odeslání na Floridu časově srovnatelné s recyklací stupně, není důvod neskladovat vyrobené stupně v Kalifornii. Co myslíte?

Maroš

Mam takovou teorii k tomu bodu 2), ze oba bocni stupne FH nejsou uplne symetricke. Tipuji, ze jeden z nich nese nejaky specificky HW, ktery asi “synchronizuje” vsechny 3 stupne FH a po oddeleni bocnich stupnu jiz logicky neni potrebny – dal leti pouze centralni stupen sam. Ten HW asi bude vcelku dost cenny na to aby ho ponechali na centralnim stupni, ktery bude s vysokou pravdepodobnosti znicen (zatim prakticky u vsech misi FH). Proto zrejme neni uplne jednoduche konvertovat oba bocni stupne na F9 ale pouze jeden a ten druhy s tim extra HW si radsi nechaji v zaloze. Odkladani toho bocniho stupne se specos HW se jiz podruhe opakuje v realu – nyni takto odlozena 1072 pujde na GOES pry s dalsim novym bocnim stupnem.
Ale je to jen ma teorie, realita muze byt uplne jina…

Tomáš

Mám dotaz ohledně příštího FH. Podle článku zde na webu by další FH na misi USSF-44 měl letět se všemi stupni novými kvůli tomu, že ještě není dokončena certifikace pro lety FH s již letěnými stupni. Jen podle zdejšího přehledu mi nejdou nové stupně do počtu. B1061 a B1062 jsou už určené pro lety F9, tudíž jediný nový je B1063 a u něj není známo určení (FH nebo F9). Start má být ke konci roku, tak už bych čekal aspoň nějaký stupeň pro FH na McGregoru. Také, co se týče produkce mi přijde, že je to na letos moc nových (mise GPS i posádka, tam se letos používají nové), už si přesně nevzpomenu, ve kterém článku tady to bylo, ale loni vyrobili jen tři nové stupně. Tak se chci zeptat, jestli je známo, jak to má SpaceX vyřešené, zda už třeba nedokončili v tichosti certifikaci pro FH s letěnými a můžou použít ty boční z STP-2 nebo kvůli FH vyrobili letos o pár stupňů více?

Tomáš

Diky za odpověď, moje úvahy se ubírají stejným směrem. S těmi 10ti novými pro letošek, to je pro mě nová informace. Ale stále se přikláním nejvíce k té úvaze, kterou jsi uvedl jako čtvrtou, totiž, že se potají počítá s dokončením certifikace a použitím bočních č. 52 a 53. Vede mě k tomu hlavně to, že kdyby se počítalo s novými bočními, tak ty dva letěné by se obzvláště v současné situaci pro Starlink hodily předělat, momentálně nejspíš čekají na repasi těch č. 58 a 51. Co potom budou dělat se čtyřmi letěnými bočními pokud je vyrobí nové, to by se vyplatily předělat teď, hádám, že jim moc neprospěla ta dvě neúspěšná přistání (resp. jedno přistání a jedno částečné selhání č. 56 a 48), myslím že s těmi dvěma stupni počítali. Centrální pro FH je jasný, ten se vyrobit musí.

Ivo Janáček

Ví se důvod odkladu? Napadlo mě, jestli to třeba právě není z důvodu dokončení té certifikace.