SpaceX se možná pokusí zachytit přistávající Super Heavy už při první orbitální misi Starship

Společnost SpaceX aktualizovala svoje plány na první orbitální start kosmické lodi Starship s nosičem Super Heavy. Oficiální dokumentace nyní nechává otevřená vrátka pro potenciální pokus o zachycení přistávající rakety Super Heavy pomocí ramen Mechazilly na orbitální rampě ve Starbase. Firma zároveň plánuje při orbitální misi otestovat přenos telemetrie přes vlastní satelitní síť Starlink.

Neoficiální představa orbitálního startu Starship ze Starbase (Autor: Tony Bela)

Konkrétní plány pro první orbitální misi Starship jsou známy už od května 2021 díky dokumentaci, kterou SpaceX zaslalo Federální kominkační komissi (FCC). Tehdy jsme se dozvěděli, že po startu ze Starbase v jižním Texasu se Super Heavy oddělí od lodi Starship, otočí se a provede částečný návrat směrem k pevnině, avšak dosedne v Mexickém zálivu ve vzdálenosti 32 km od místa startu. Starship by pak pokračovala v cestě na oběžnou dráhu, provedla neúplný oběh Země a přibližně 90 minut po startu by přistála v oceánu zhruba 100 km od havajského ostrova Kauai. Loď ani raketu tedy nebylo v plánu zachránit pro následnou analýzu či opakované použití.

Nyní SpaceX zaslalo FCC aktualizovaný plán mise, který se v několika ohledech liší. Největší změnou je, že SpaceX nyní kromě přistání Super Heavy v Mexickém zálivu zároveň uvádí potenciální možnost zachycení rakety pomocí mechanismu na věži na orbitální rampě (tzv. Mechazilla). To tedy nutně neznamená, že SpaceX určitě plánuje provést pokus o zachycení, ale firma si evidentně nechává otevřená vrátka pro tuto možnost.

Oficiální představa zachycení přistávající rakety Super Heavy pomocí Mechazilly (Zdroj: SpaceX)

Zachycení přistávající Super Heavy je poměrně riskantní manévr, u kterého v případě selhání hrozí poškození orbitální rampy. SpaceX ale možná věří, že dokáže toto riziko dostatečně minimalizovat. Důvodem pro podstoupení tohoto rizika by navíc mohlo být, že Super Heavy bude při první misi vybavena 33 motory Raptor druhé generace, kterých SpaceX stále nemá na rozdávání, a tak má smysl se je pokusit zachránit pro účely dalšího použití. Oproti tomu loňské plány počítaly s tím, že první orbitální start proběhne se staršími prototypy rakety a lodi, které byly vybaveny dřívější generací Raptoru. Ta ale není kompatibilní s novějšími prototypy rakety, a tak by záchrana těchto starších motorů neměla velký přínos.

Srovnání 29 motorů Raptor první generace na Super Heavy B4 a 33 Raptorů druhé generace na Super Heavy B7 (Zdroj: SpaceX)

Další změnou plánu je, že loď Starship má během první orbitální mise doletět až do výšky 250 km. Loňská dokumentace oproti tomu uváděla maximální výšku 115 km. Důvodem této změny by mohlo být, že SpaceX bude chtít už při první misi otestovat vypouštění družic Starlink druhé generace pomocí speciálního mechanismu v nákladním prostoru Starship. Dvojnásobná nadmořská výška by teoreticky měla zajistit, že vypuštěné družice budou klesat do atmosféry o něco pomaleji a umožní tak delší testování. Nicméně pro Starship samotnou to nic moc nemění a stále je v plánu provést řízený návrat do vod Tichého oceánu poblíž havajského ostrova Kauai bez možnosti záchrany. Zřejmě tedy nadále platí, že Starship záměrně nedosáhne stabilní orbity, díky čemuž loď samovolně sestoupí do atmosféry ještě před dokončením prvního oběhu kolem Země, i když v průběhu mise něco selže.

Dokumentace FCC dále uvádí, že na lodi i raketě bude přítomno několik antén pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. SpaceX během této mise hodlá demonstrovat vysokokapacitní komunikaci s raketou a lodí na zemi i během letu, přistání a návratu z oběžné dráhy. Použití Starlinku by oproti tradičním metodám mělo umožnit přenos výrazně většího objemu telemetrie a také udržet spojení i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadek komunikace. Anténami pro Starlink byly mimochodem vybaveny i některé dřívější prototypy Starship během suborbitálních testovacích letů.

Anténa Starlink na prototypu Starship SN15 (Zdroj: BocaChicaGal a Teslarati)

I když dokumentace neposkytuje mnoho dalších podrobností o průběhu mise, z dřívějška víme, že SpaceX pro první orbitální test plánuje využít prototypy Starship S24 a Super Heavy B7. Ty se momentálně nacházejí na orbitální rampě ve Starbase, jsou vybaveny všemi potřebnými motory a čeká je pozemní testování zahrnující tankování pohonných látek a nakonec také série statických zážehů.

Testování prototypů pro orbitální misi by mělo proběhnout v následujících týdnech a pokud při nich nedojde k závažným problémům a SpaceX poté obdrží finální povolení od úřadu FAA pro orbitální starty Starship, někdy koncem léta by mohlo být vše připraveno na start. Zajímavostí je, že zhruba ve stejnou dobu by měla poprvé startovat také americká raketa SLS agentury NASA. Spolu se Starship jde o dvě nejsilnější rakety v historii lidstva. Která z nich podle vás stihne start jako první?

Starship a SLS, dvě nejsilnější rakety v historii lidstva (Autor: Tony Bela)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře