Plošina OCISLY přivezla první zachráněný Block 5

Start mise Bangabandhu-1 (Foto: SpaceX)

SpaceX u některých misí provádí přistání prvních stupňů svých raket Falcon na robotických mořských plošinách (ASDS). Firma má k dispozici dvě mořské plošiny – každou na jednom americkém pobřeží –, ale ta kalifornská (JRTI) je podle všeho momentálně mimo provoz.

V poslední době jsme tedy měli možnost vidět v akci pouze floridskou plošinu Of Course I Still Love You (OCISLY). Naposledy došlo k přistání na OCISLY během mise TESS. Nyní se plošina dočkala dalšího úspěšného přistání prvního stupně Falconu 9 při misi Bangabandhu-1.

Na tomto konkrétním zachráněném stupni (číslo B1046) je zajímavé hlavně to, že se jedná o první Falcon 9 ve vylepšené variantě Block 5. Fanoušky tedy jistě zajímá, v jakém stavu první stupeň po přistání je a jak se liší úroveň jeho opotřebení ve srovnání s předchozími misemi, při kterých letěly starší varianty Falconů.

Další zajímavostí je, že stupeň bude na cestě do přístavu pravděpodobně opět podpírat speciálně vyvinutý robot, který byl loni poničen při jednom z přistání, a tak byl zatím do akce nasazen pouze dvakrát.

Plošina OCISLY se vrátí do přístavu Port Canaveral, kde bude zachráněný první stupeň přeložen na pevninu a následně bude odvezen silničním transportérem. Celý proces by měl být o dost rychlejší než dříve, jelikož u rakety typu Block 5 už není potřeba v přístavu zdlouhavě odmontovávat přistávací nohy. Nohy jsou vylepšené a stačí je jednoduše sklopit zpět do svislé polohy.

Živé zpravodajství najdete níže a poprvé bude primárně v režii Pavla Vantucha, tak mu nezapomeňte poděkovat. 😉

Aktuální informace

(pokud se delší dobu neobjeví žádná aktualizace, je nutné celou stránku načíst znovu – např. klávesou F5)


Líbí se vám takovéto živé zpravodajství? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a autor mohl nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!




  • Mohlo by se vám líbit...

    19
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Měj bych dotaz: teď když má F9 B5 nohy které se dají sklápět – přivařují pořád nohy k plošině, nebo drží stabilitu vlastní vahou + přidržuje první stupeň robot oktaveb ?

    Petr Melechin
    Admin

    SpaceX nohy nikdy nepřivařovalo. To jen jednou řekl Musk, že to plánují, ale buď se špatně vyjádřil, nebo nakonec bylo použito jiné řešení. Dříve to probíhalo tak, že k palubě byla přivařena kovová oka, ke kterým byla řetězy připevněna raketa. Zároveň ji podpíraly běžné zvedáky. Dnes místo toho používají toho robota, který raketu podpírá a zároveň vzhledem k jeho hmotnosti už není potřeba raketu dále připevňovat k palubě.

    Zdeněk
    Host
    Zdeněk

    Díky Péťo.

    tonda
    Host
    tonda

    Pavel Vantuch-děkuji a oceňuji vaši práci,to je bez debat,jen tak dál!!

    Dušan Majer
    Host
    Dušan Majer

    Parádní psaný online. Mám velkou radost, že se zdejší redakce rozrůstá!

    Petr Melechin
    Admin

    To já taky. Už bylo na čase. 🙂

    holom
    Host
    holom

    Paráda. Díky za přenos.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Pavle, paráda, ten tvůj program fakt není jen hračka na dlouhé zimní večery, ale zdá se být hodně užitečný. Super. Nevím jak to děláš, ale většinou se mi tweety nezobrazují (firewall v práci), ale dnes vidím aspoň ty. Obrázky omrknu večer. Díky.

    Pavel Vantuch
    Host
    Pavel Vantuch

    Takovej celodenní maraton to je a to booster ještě není na OTS 🙂

    Petr Melechin
    Admin

    A to dneska jedou dost rychle. Třeba u TESS se čekalo 2 dny na to, až stupeň přeložej na souš.

    Ivo Janáček
    Přispěvatel

    Tak s těma nohama se to asi dalo čekat, je otázka jak to okomentuje Elon. Pro začátek třeba něco ve smyslu, že to těm lidem zapomněli říct, že už tyto nové se odmontovávat nemusí. A pak dá vysvětlení, že to stejně museli udělat kvůli přepravě a následné prohlídce.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Jenom aby pak ze zvyku nevyhodili celý stupeň po druhém použití 😀

    Pavel Vantuch
    Host
    Pavel Vantuch

    Já si spíš říkám, jestli něco neodhalila inspekce, jak psal Petr, popř. jestli na to ten stupeň vůbec byl připravený, je to první kus svého druhu. To fakt těžko soudit.

    Hrímfaxi
    Host
    Hrímfaxi

    Pravděpodobně to bylo plánované a jenom nám o tom Elon nic neřekl. Až bude usínat v Tesle na gauči, tak se zasměje nad tím, jak to řeší celý internet 🙂

    tonda
    Host
    tonda

    Můj názor je,že nohy se lépe oddělají nastojato,než v hangáru vleže.Pokud chtějí stupeň demontovat,je to rychlejší udělat to hned,už to mají nacvičené.A mají venku víc místa.

    Ivo Janáček
    Přispěvatel

    Když už tady tak probíráme ty nohy, zajímalo by mě na co jsou ty dráty na jejich vnitřní straně. Podle mě tam nic než teplotní čidla nedávají smysl. A nebo napadá někoho něco dalšího? Potom další věc co mě zaujala je u fotek demontáže to, že tam je docela oprýskaná černá izolační část. Otázka je, zda to je v tomto místě izolace a nebo jen nátěr, těžko říct. No a poslední co mě zaujalo je ten člověk s noťasem, vpravo od něj jsou vidět pravděpodobně modré hadice s hydraulikou. Tedy opět jen můj laický názor, nicméně zatím jsem si ničeho takového u dřívějších misí nevšiml.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Ivo, napadá mě jedna analogie, sám si řekni, jestli je úplně mimo mísu či nikoliv. První space shuttle OV-102 Columbia obsahoval haldu čidel a senzorů na všech možných i nemožných místech, které už v dalších shuttlech instalovány nebyly. Mám taky pocit, že díky řadě z nich se dal lépe zrekonstruovat průběh její desintegrace při STS-107.
    PS: k těm nohám, napadá mě ještě další možnost, tlaková a deformační čidla. Prostě měří průhyby a kmity při dosedání. Jestli je to z nového materiálu, či to má upravený design, tak je to něco, co se bude hodit, zvlášť pro budoucí komplikovaná přistání.

    Pavel Vantuch
    Host
    Pavel Vantuch

    Když jsem ty fotky včera zkoumal podrobněji, ty rozvody na nohách vždy vedou k protikusu, co evidentně zapadá do zámku na stupni. Teď je otázka, jestli ty rozvody jsou dráty nebo hadice. Jen postřeh a úvaha.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Já když vidím vždycky tyhle hrátky se dvěma jeřábama, nebo jedním a dvěma různě dlouhýma řetězama, tak si vzpomenu na školení o obsluze jeřábů, povídání o šikmém tahu a zakázaných manipulacích 😀 A k tomu ty videa o převrácených jeřábech :-D. Pozor, neříkám, že na to nemají uzpůsobené jeřáby, jen si to prostě neumím nevybavit.