Aktuality

Další aerolinky plánují zavést připojení přes Starlink na palubách svých letadel

V rámci našich pravidelných přehledů novinek a zajímavostí týkajících se sítě Starlink se tentokrát zaměříme na oblast letecké dopravy. Nejprve se podíváme, jak to vypadá s instalací antén na stroje leteckých společností Hawaiian Airlines, Zipair Tokyo a airBaltic. Nicméně, ne vždy instalaci antén zajišťují aerolinie, proto následně navštívíme společnosti Flexjet a De Havilland Aircraft of Canada a ukážeme si, jak to jde i jinak.

Téma Starlinku v kontextu dopravních prostředků jsme naposledy probírali letos v červenci a hovořili jsme o instalaci satelitních antén na letadla společnosti JSX. Tyto vnitrostátní americké aerolinky nebyly nicméně jediné, které již loni v dubnu podepsaly smlouvu o užívání Starlinku na palubách svých letadel. Druhým oznámeným partnerem byly Hawaiian Airlines, 15. největší letecká společnost v USA. Ta dle původních plánů uvažovala o tom, že by s instalací antén započala již letos a první cestující měli získat připojení v polovině tohoto roku. Nicméně od původního oznámení a následného upřesnění z loňského října bylo dlouhou dobu ticho.

Letoun společnosti JSX s nainstalovanou službou Starlink (Zdroj: SpaceX)

Téma se opět otevřelo letos v srpnu, když bylo oznámeno, že instalace antén se odkládá až na začátek příštího roku. Odklad samotný způsobuje samotné SpaceX, které potřebuje dokončit certifikaci antén pro příslušné letouny. Až bude certifikace dokončena, s instalací se začne nejprve u strojů Airbus A321neo, poté A330-200 a nakonec přijdou na řadu Boeingy 787-9. Jediné stroje flotily aerolinií, na které nebudou antény instalovány, jsou Boeingy 717, které létají pouze na krátké vzdálenosti. Na závěr dodávám, že Havajské aerolinie plánují nabízet službu internetového připojení přes Starlink svým zákazníkům zdarma.

Letoun v barvách společnosti Hawaiian Airlines (Foto: Hawaiian Airlines)

Než přejdeme k dalším zprávám, rád bych dodal, že JSX a Hawaiian Airlines nejsou jediné letecké společnosti, které plánují zavádět systém Starlink na palubách svých letadel. Mezi další zákazníky patří společnosti Zipair Tokyo a airBaltic. Japonská aerolinka Zipair provozuje flotilu sedmi letadel Boeing 787-8 a lotyšská společnost airBaltic 39 strojů Airbus A220-300. V obou případech máme pouze prohlášení z ledna, že tyto aerolinky plánují zavádět systém Starlink, nicméně nebyl uveden žádný časový rámec. Jen airBaltic k tomu dodává, že se čeká, až používání zařízení schválí evropské orgány. Situaci navíc může potenciálně zkomplikovat GDPR.

Nejen prostřednictvím klasických aerolinek má síť Starlink možnost dostat se k pasažérům. Existují i společnosti s částečným vlastnictvím, které umožňují majitelům létat na jejich letadle poměrnou část hodin, která odpovídá tomu, z kolika procent vlastní letadlo. Jednou z těchto firem je i Flexjet, které provozuje flotilu celkem 186 letadel Embraer, Bombardier a Gulfstream různých typů. V roce 2021 tato firma zahájila spolupráci se společností Viasat a začala instalovat antény na vybrané stroje své flotily. Nicméně, společnost se s tímto řešením nespokojila a koncem letošního září oznámila, že zahájila spolupráci i se SpaceX. Dle dostupných informací půjde u některých typů o instalaci antén na stroje bez internetového připojení, ale v případě stroje Gulfstream 650 dojde přímo k výměně operátora z Viasatu na Starlink.

Letoun Embraer 650 (Zdroj: Aero Affaires)

Společnost Flexjet k tomuto oznámení dodává dvě dodatečné informace. Za prvé nejde o reakci na osud družice Viasat-3 Americas, kterou po vynesení na oběžnou dráhu postihla anomálie v podobě nevyklopení antény a uvažuje se o tom, že družice bude označena jako totální ztráta. A za druhé, společnost Flexjet neuvažuje o tom, že by na strojích provozovala antény obou operátorů, dle Flexjetu je anténa Starlink schopna zajistit dostatečné připojení.

Anténa sítě Starlink na stroji aerolinky JSX (Foto: Rob Pegoraro)

Další možností, jak může letadlo získat internetové připojení pomocí sítě Starlink, je taková, že anténu namontuje do letadla přímo jeho výrobce. A právě s takovou informací přišla firma De Havilland Aircraft of Canada. Ta se totiž již loni v červenci rozhodla, že začne anténu přímo integrovat do svých turbovrtulových dopravních letadel Dash 8-400. To jsou stroje s kapacitou až 90 pasažérů a používají se převážně na regionálních linkách. Firma také oznámila, že je ochotna zajistit úpravu starších typů, které nejsou anténou vybaveny.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

      • "Pokud máš stížnost, řekni jí na rovinu a neskrývej ji za narážky a hyperbolu."

        ... a ani v takovém případě nebudeš mít jistotu, že tady tenhle adresát pochopí, o co ti šlo ;)

Sdílet

Aktuální články

Střípky o Neuralinku z platformy X (25. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Exponenciální…

29. 10. 2025

Ochrnutý uživatel Neuralinku se opět dokáže sám najíst díky robotické paži ovládané myšlenkami

Neuralink ukázal video zatím asi nejpokročilejšího použití robotické paže pomocí myšlenek v rámci studie CONVOY.…

24. 10. 2025

Trumpova vláda chce satelitní ochranný štít nad USA, SpaceX možná bude hlavním kontraktorem

Americká vláda plánuje vybudovat protiraketový štít zvaný Golden Dome. Jednou z jeho prvních částí by…

18. 10. 2025

Neuralink plánuje masivní expanzi, v roce 2030 by prováděl 10 000 implantací ročně

Neuralink údajně v následujících letech plánuje rapidní rozvoj. Kolem roku 2031 mají být rozhraní Neuralinku…

17. 10. 2025

Kosmonomika aneb ekonomická stránka kosmonautiky (3. část)

Zatímco v prvním a druhém dílu jsme na „kosmonomiku“ nahlíželi spíše očima daňových poplatníků, v…

13. 10. 2025

Neuralink plánoval zrakovou protézu Blindsight testovat i ve Španělsku, ale zřejmě z toho sešlo

Víme, že Neuralink už nějaký čas vyvíjí zrakovou protézu zvanou Blindsight. Zatím ale příliš nevíme…

11. 10. 2025