Encyklopedie Tesly: Tesla Factory

Služebně nejstarší a pro Teslu velice důležitou továrnou je ta ležící v americkém městě Fremont v Kalifornii. Továrna dnes známá jako Tesla Factory byla původně postavena v roce 1962 koncernem General Motors, načež v roce 1984 přešla pod NUMMI, společnou firmu GM a Toyoty. General Motors každopádně silně postihla hospodářská krize v roce 2008 a firma se tak dostala do bankrotu, v rámci reorganizace bylo NUMMI zrušeno a továrna šla do prodeje. Tesla v té době potřebovala továrnu, ve které by mohla vyrábět tehdy chystaný liftback Tesla Model S, uvažovalo se tehdy o Albuquerque v Novém Mexiku či o San José v Kalifornii.

Nakonec došlo k odkoupení továrny ve Fremontu za pouhých 42 milionů dolarů (tehdejším kurzem šlo v přepočtu o 800 milionů korun). Tato cena byla pouze za budovy a pozemky, vybavení a výrobní linky, které v továrně tehdy byly, odkoupila Tesla za dalších 17 milionů dolarů (tehdy kolem 380 milionů korun). Sama Toyota každopádně poté skoupila akcie Tesly za 50 milionů dolarů, americkou automobilku tak koupě továrny vyšla prakticky jen na 9 milionů dolarů. Továrna oficiálně přešla do vlastnictví Tesly v říjnu roku 2010, její renovaci pak finančně podpořila vláda v Kalifornii.

Celá plocha koupená Teslou měla přibližně 150 hektarů, továrny a kanceláře se pak nacházely na téměř 50 hektarech. V průběhu dalších let automobilka koupila některé sousední pozemky, jednak z důvodu rozšiřování továrny a jednak například kvůli výstavbě testovací tratě. V roce 2017 se začalo s rozšiřováním výrobní haly a kanceláří, které tak momentálně zabírají téměř 100 hektarů. Většina zbylých volných prostor je pak využita jako parkoviště. Začátkem roku 2019 automobilka ve Fremontu zaměstnávala 15 tisíc lidí na plný úvazek či pouze na sezónní práce. Kromě továrny se v objektu nachází též tréninkové centrum pro zaměstnance, jídelna, zdravotnické centrum a odpočinkové prostory. Poblíž továrny se také nachází nabíjecí stanice Supercharger V3.

Průběh výroby

Celý komplex se skládá z velkého množství bloků a továren. Výrobní proces začíná v lisovně, kde automobilka z hliníkových rolí vyrábí jednotlivé části konstrukce auta. K tomu Tesla využívá lis Schuler SMG, který koupila za 6 milionů dolarů, přestože jeho cena dosahuje až 50 milionů dolarů. Jedná se o největší hydraulický lis v Severní Americe a o šestý největší na světě, za den je pak toto zařízení schopno zpracovat 5 tisíc kusů hliníkových plátů. Další část výroby probíhá na lince nazývané Body Shop, kde jsou jednotlivé části spojovány a svařovány v kostru vozu. Tato linka je silně automatizovaná, u sedanu Tesla Modelu 3 až z 90 %, obsahuje totiž přes tisíc robotů. Důležitým prvkem výroby je samozřejmě její kvalita. O tu se u kostry vozu stará 47 robotů, které skenují a měří kostru v celkem 1 900 bodech.

Poté, co roboty kostru nabarví, putuje vůz do General Assembly, tedy do hlavní montážní linky. V té dochází k umísťování sedaček, palubních desek, elektroniky a všech další součástí vozu. Právě zde měla Tesla v minulosti velký problém s automatizací. Do dvou hlavních montážních linek totiž investovala miliardy dolarů, ale tyto až příliš automatizované výrobní linky se potýkaly s různými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Pomyslný trn z paty automobilce vytrhl provizorně postavený stan z hliníkové konstrukce v okolí továrny, jehož výrobní linka je na rozdíl od té automatizované obsluhována převážně lidmi. Obecné poučení pro Teslu bylo, že roboty jsou výhodné pro práci s díly, které mají pořád stejnou velikost a tvar, zatímco práce s látkou, pásy a elektronikou jde lépe lidem.

Stan, kde probíhá montáž některých Modelů 3 (Foto: Nhat V. Meyer/Bay Area News Group)

Produkty

První plnohodnotný výrobek vyjel z Tesla Factory v roce 2012 a jednalo se samozřejmě o liftback Tesla Model S. Jeho výroba probíhá z velké části pouze ve Fremontu, Tesla si zde sama vyrábí například pohonnou jednotku či sedačky. Od externích dodavatelů je jen pár kusů a Tesla jejich podíl stále snižuje. Například při uvedení nového FSD Computeru pro Autopilot přešla výroba pod Teslu, zatímco starší verze dodávala americké automobilce společnost NVIDIA. Dalším produktem vyráběným ve Fremontu je SUV Tesla Model X. Oproti Modelu S obsahoval tehdejší Model X mnohem vyspělejší a modernější technologie, což způsobilo velké problémy ve výrobě. Automobilka totiž tehdy ještě neměla kapacitu si vše vyrábět sama a nastávaly problémy s dodavateli. Výrobu se na plno podařilo rozběhnout až na jaře roku 2016, tedy víc jak půl roku po doručení prvního kusu.

Uvedení sedanu Tesla Model 3 znamenalo mimo jiné nové baterie a novou pohonnou jednotku. Obojí Tesla vyrábí ve své továrně Gigafactory 1, odkud díly putují do přibližně 400 kilometrů vzdálené továrny ve Fremontu, kde výroba Modelu 3 pokračuje. Tento stav samozřejmě není ideální, jelikož automobilce tak vznikají náklady navíc. Problémem ovšem je, že v Tesla Factory již není moc místa a to zbylé bude Tesla využívat na výrobu chystaného crossoveru Modelu Y. Právě z důvodu přípravy na výrobu Modelu Y se Tesla dle informací CNBC rozhodla sloučit některé části výrobní linky Modelu S a Modelu X. Zároveň kvůli nižší poptávce po těchto dvou vozech byly zrušeny noční a víkendové směny, což potvrdila sama Tesla.

Na přípravu masové výroby Modelu 3 Tesla sama nestačila a musela z toho důvodu provést akvizici německé firmy Grohmann Engineering GmbH, jež se následně přejmenovala na Tesla Grohmann Automation. Ta se zabývá výrobou automatizovaných linek a robotů a dodává vybavení pro továrny Tesly. Průměrná výrobní kapacita Tesla Factory se momentálně pohybuje kolem 7 tisíc aut týdně, do konce roku je cílem Tesly navýšení výroby na 10 tisíc aut týdně. Část výroby však možná už bude zajišťovat Gigafactory 3 v Číně.

Tip: Podívejte se na prohlídku Tesla Factory s Elonem Muskem s českými titulky.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře