Encyklopedie Tesly: Tesla Roadster

Začínáme novou sérii encyklopedických článků, ve kterých si stručně představíme všechny produkty společnosti Tesla, její historii, budoucí plány apod.

Tesla Roadster (Foto: Tesla)

Tesla Roadster je první elektrický automobil vyráběný Teslou. První prototypy byly představeny v roce 2006 a sériová výroba začala o dva roky později. Tento dvoumístný sportovní vůz se s maximálním dojezdem 393 km stal prvním sériově vyráběným elektromobilem, který ujel přes 200 mil (320 km) na jedno nabití. Jeden Roadster ze soukromé sbírky Elona Muska se podíval též do vesmíru, kam byl vynesen při premiéře Falconu Heavy. Jak ale Musk později uvedl, vývoj Roadsteru byl založen na předpokladech, které se ukázaly být neuvěřitelně hloupé.

Základní údaje:

  • Pohon: čtyřpólový, třífázový asynchronní motor
  • Baterie: 53 kWh (v roce 2014 upgrade na 80 kWh)
  • Výkon:
    • 185 kW (248 koní)
    • 215 kW (288 koní)
  • Dojezd: 393 km (po upgradu 640 km)
  • 0–100 km/h: méně než 4 s
  • Maximální rychlost: 201 km/h
  • Cena: kolem 100 tisíc amerických dolarů (dle verze)

Problémy ve vývoji

Původní myšlenka Tesly byla předělat benzínový vůz Lotus Elise britské automobilky Lotus na elektromobil. Na to mělo být užito hnací ústrojí pro elektromotory vyvinuté start-upem AC Propulsion. Technologie AC Propulsion pohánějící motor ale byla analogová, chlazení navíc bylo prováděné vzduchem, což nestačilo a při zatížení docházelo k přehřívání akumulátorů. Podvozek Lotusu Elise byl zase pro baterky užívané Teslou moc malý, muselo tedy dojít k jeho rozšíření.

Ve výsledku bylo pro Roadster použito pouze nějakých 7 % technologií od AC Propulsion a Lotusu. Ani to ovšem nestačilo a Roadster měl k finální verzi hodně daleko. Když byli spoluzakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin s Muskem na předváděcí projížďce, nemohli jet vyšší rychlostí než 16 km/h. Prvotní Roadster tehdy nebyl vůbec bezpečný a pořád se rozbíjel.

Tesla navzdory těmto problémům vydržela, změnila své dodavatele a začala vyvíjet vlastní technologie. Sériová výroba Roadsteru začala v roce 2008, ke konci dalšího roku pak Tesla přestala na výrobě prodělávat. Do ukončení produkce v roce 2012 se prodalo kolem 2 500 modelů Roadsteru a Tesla následně zaměřila svoji pozornost na Model S.

Interiér Tesly Roadster (Foto: Tesla)

Systém baterií

Pro skladování elektrické energie Tesla v Roadsteru využila celkem 6 831 lithium-iontových akumulátorů dohromady vážících 450 kg a uložených nad zadní nápravou. Tyto baterie byly sestaveny do 11 navzájem sériově propojených skupin, každá skupina tedy obsahovala 621 článků. Samotné články byly uspořádány do devíti podskupin, takzvaných „cihel“, opět sériově propojených. Jedna podskupina se tedy skládala ze 69 článků. Ty byly navzájem propojeny paralelně. Úplné nabití na kapacitu 53 kWh bylo možné provést užitím vysokoproudového konektoru (70 A, 240 V) za tři a čtvrt hodiny.

Úspěchy Roadsteru

První úspěch Roadsteru jakožto sportovního vozidla na sebe nenechal dlouho čekat a v březnu 2010 se Roadster řízený bývalým jezdcem Formule 1 Érikem Comasem stal prvním čistě elektrickým autem, které vyhrálo závod Monte Carlo Alternative Energy Rally. Tímto úspěchem se Roadster zároveň zapsal do historie jako první elektromobil, jenž vyhrál nějaký závod pořádaný pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
daevid

Encyklopédia produktov je super nálad. Dúfam ale, že články budú rozsiahlejšie a nie stručné jak je v pláne. Inak strácaju na hodnote u návštevníkov ktorí tento základný prehľad majú a z určitých dôvodov nečerpajú z cudzojazičných zdrojov.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2008)

Petr Melechin

Zpočátku budou články spíše stručné, protože nám jde hlavně o to mít na stránkách alespoň nějaké základní informace o všech klíčových aspektech Tesly. Časem můžou vznikat podrobnější články nebo ty staré budou postupně rozšiřovány, ale momentálně na to nemáme kapacity.

Jiří Hadač

jo, že? On i ten nejkratší článek dá taky chvilku zabrat, i takovýhle kratší přehled chvilku trvá 🙂