Aktivní prototypy Starship a SH

Super Heavy Starship

Přeskočit na konkrétní sekci:

Super Heavy: B13 | B12
Starship: S32 | S31 | S30

» Vyřazené prototypy «


Starship je nejnovější verzí konceptu BFR (Big Falcon Rocket) společnosti SpaceX, který se interně nazýval Mars Colonial Transporter a poprvé byl veřejně představen v roce 2016 pod názvem Interplanetary Transport System (ITS). Tehdy měla raketa průměr 12 metrů a na výšku měřila 122 metrů. O rok později však Elon Musk představil upravenou verzi, která měla už „jen“ 9metrový průměr a Musk ji nazýval BFR. V roce 2018 pak BFR prošlo dodatečnými změnami, z nichž nejvýraznější bylo přidání několika aerodynamických ploch, které mají pomáhat se stabilizací lodi při průletu různě hustými atmosférami. Elon Musk ale na konci roku 2018 oznámil, že raketa byla přejmenována na Starship a bude místo původně plánovaných uhlíkových kompozitů využívat nerezovou ocel. Kompletní raketa má průměr 9 metrů a výšku necelých 120 metrů. O Starship a její historii a vývoji si můžete přečíst více v našem podrobném článku Vše o Starship.

Od konce roku 2018 SpaceX vyrobilo a otestovalo řadu technologických demonstrátorů a prototypů kosmické lodi Starship v plné velikosti. Některé z nich už dokonce vzlétly a probíhá už také výroba exemplářů rakety Super Heavy, která Starship vynese na oběžnou dráhu. Prototypů už vzniklo hodně, a tak jsme připravili jejich přehledy, které průběžně doplňujeme a udržujeme stále aktuální.

Momentálně se nacházíte na seznamu prototypů ve výrobě či aktivním provozu. Nedokončené, vyřazené či zničené prototypy najdete v samostatném přehledu. Průběh výroby prototypů Starship a Super Heavy můžete sledovat živě v našem článku, ve kterém informujeme o aktuálním dění ve Starbase, kde se prototypy vyrábějí a testují.

Poslední aktualizace:

  • 15. 6. 2024 – Přidán profil Super Heavy B13; Super Heavy B10, B11 a Starship S26, S28, S29 byly přesunuty do seznamu vyřazených prototypů; aktualizace profilů ostatních prototypů
  • 25. 11. 2023 – Přidán profil Starship S32; Super Heavy B9 a Starship S25 byly po testovací misi přesunuty do seznamu vyřazených prototypů; menší aktualizace informací a fotek u řady prototypů Starship a SH; aktualizace grafického přehledu prototypů
  • 21. 10. 2023 – Aktualizace profilů a fotek u Starship S25, S26, S29 a S31 a Super Heavy B9, B10 a B11
  • 2. 9. 2023 – Aktualizace profilů a fotek u Super Heavy B9 a B12 a Starship S25 a S30; aktualizace grafického přehledu prototypů
  • 20. 8. 2023 – Aktualizace profilů a fotek u Super Heavy B9 a B10 a Starship S28 a S30; aktualizace grafického přehledu prototypů
  • 6. 8. 2023 – Aktualizace profilů a fotek u Super Heavy B9 a Starship S25 a S28
  • 29. 7. 2023 – Přidán profil Starship S31; nová fotka Starship S29; aktualizace informací o testování Super Heavy B9 a Starship S28

Stav jednotlivých prototypů Starship k 2. 6. 2024 (Zdroj: The Ring Watchers)

Stav jednotlivých prototypů Super Heavy k 2. 6. 2024 (Zdroj: The Ring Watchers)


Super Heavy

Super Heavy B13

Prototyp Super Heavy B13 (Foto: Sean Doherty)

  • Stav: Probíhá testování
  • Lokalita: Boca Chica, Texas
  • Zahájení výroby: ?
  • První test: 27. 4. 2024
  • Poslední test: ?
  • Materiál: Nerezová ocel
  • Počet Raptorů: ?

Další prototyp rakety Super Heavy pro orbitální starty. Kompletace nádrží proběhla v únoru 2024.

B13 je další prototyp s celkem 33 Raptory druhé generace. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení. Mohl by letět na šesté testovací misi spolu se Starship S31, ale zatím to nebylo potvrzeno.

Prototyp B13 na konci dubna 2024 absolvoval dvě kryogenní zkoušky v areálu Massey’s a následně byl převezen zpět do výrobního areálu, pravděpodobně kvůli instalaci motorů.


Super Heavy B12

Prototyp Super Heavy B12 po dokončení kryogenního testování (Foto: Jack Beyer)

  • Stav: Probíhá testování
  • Lokalita: Boca Chica, Texas
  • Zahájení výroby: Září 2022
  • První test: 11. 1. 2024
  • Poslední test: ?
  • Materiál: Nerezová ocel
  • Počet Raptorů: Probíhá instalace?

Další prototyp rakety Super Heavy pro orbitální starty. První potenciální díl byl spatřen v září 2022. Kompletace nádrží pak proběhla v srpnu 2023 a prototyp byl připraven na testování na konci prosince 2023.

B12 je další prototyp s celkem 33 Raptory druhé generace. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení. Očekává se, že poletí na páté testovací misi spolu se Starship S30.

Prototyp B12 v lednu 2024 absolvoval dvě kryogenní zkoušky v areálu Massey’s a následně byl převezen zpět do výrobního areálu, pravděpodobně kvůli instalaci motorů.


Starship

Starship S32

Zleva: Starship S26, S32 a S20 v raketové zahradě v dubnu 2024 (Foto: Miloš Vacula)

  • Stav: Výroba dokončena
  • Lokalita: Boca Chica, Texas
  • Zahájení výroby: 2023
  • První test: ?
  • Poslední test: ?
  • Materiál: Nerezová ocel
  • Počet Raptorů: Žádné

Starship S32 je další prototyp, který by se mohl vydat na oběžnou dráhu. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení.

Podle Elona Muska jedná o poslední exemplář Starship první generace. Budoucí prototypy podle něj pojmou více pohonných látek, budou mít nižší hmotnost a budou spolehlivější. Elon Musk v minulosti mluvil také o plánech na zvýšení počtu Raptorů na devět ze současných šesti. V plánu jsou také úpravy předních klapek, které budou trochu menší a jinak umístěné. Zatím však nevíme, kdy přesně budou všechny tyto změny implementovány.

Prototyp S32 byl v lednu 2024 převezen do raketové zahrady s nedokončeným tepelným štítem a od té doby na něm neproběhly žádné práce. Prototyp ani nepodstoupil kryogenní zkoušky, takže možná není v plánu jej využít a přednost dostanou chystané prototypy Starship druhé generace.


Starship S31

Prototyp Starship S31 během výroby (Zdroj: Starbase Surfer)

  • Stav: Probíhá testování
  • Lokalita: Boca Chica, Texas
  • Zahájení výroby: 2023
  • První test: ?
  • Poslední test: ?
  • Materiál: Nerezová ocel
  • Počet Raptorů: Zatím žádné

Starship S31 je další prototyp, který by se mohl vydat na oběžnou dráhu. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení. Vyroben byl během roku 2023 a dokončen začátkem roku následujícího. Prototyp by mohl letět na šesté testovací misi spolu se Super Heavy B13.

Podle Elona Muska se jedná o jeden z posledních exemplářů Starship první generace. Budoucí prototypy druhé generace podle něj pojmou více pohonných látek, budou mít nižší hmotnost a budou spolehlivější. Elon Musk v minulosti mluvil také o plánech na zvýšení počtu Raptorů na devět ze současných šesti. V plánu jsou také úpravy předních klapek, které budou trochu menší a jinak umístěné. Zatím však nevíme, kdy přesně budou všechny tyto změny implementovány.

Prototyp S31 absolvoval 13. května 2024 kryogenní zkoušku, při které došlo k anomálii s elektrickými rozvody a poškození kabeláže na lodi. Následně byl prototyp převezen zpět do výrobního areálu, kde nejspíš bude opraven.


Starship S30

Statický zážeh Starship S30 (Foto: SpaceX)

  • Stav: Probíhají úpravy před startem
  • Lokalita: Boca Chica, Texas
  • Zahájení výroby: 2023
  • První test: 4. 1. 2024
  • Poslední test: ?
  • Materiál: Nerezová ocel
  • Počet Raptorů: 3 atmosférické + 3 vakuové
  • Videa: Statický zážeh S30 (8. 5. 2024)

Starship S30 je další prototyp, který by se měl vydat na oběžnou dráhu. Oproti svým předchůdcům obsahuje několik změn a vylepšení. Kompletace špičky a nádrží proběhla 18. srpna 2023. Prototyp by měl letět na páté testovací misi spolu se Super Heavy B12.

Podle Elona Muska se jedná o jeden z posledních exemplářů Starship první generace. Budoucí prototypy druhé generace podle něj pojmou více pohonných látek, budou mít nižší hmotnost a budou spolehlivější. Elon Musk v minulosti mluvil také o plánech na zvýšení počtu Raptorů na devět ze současných šesti. V plánu jsou také úpravy předních klapek, které budou trochu menší a jinak umístěné. Zatím však nevíme, kdy přesně budou všechny tyto změny implementovány.

Prototyp S30 absolvoval kryogenní zkoušky na začátku ledna 2024 a v dubnu následovala instalace motorů. Statický zážeh proběhl 8. května 2024, přičemž šlo o poslední test provedený na suborbitální rampě, která byla následně zdemolována, aby uvolnila místo druhé orbitální rampě. V červnu 2024 pak začalo odstraňování tepelného štítu kvůli jeho nahrazení vylepšeným typem v reakci na data získaná během čtvrté testovací mise, kdy Starship S29 absolvovala kompletní návrat atmosférou.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
prochzde

Brendan Lewis před dvěma dny zveřejnil změnu u nádrže B7 oproti B5.
https://twitter.com/_brendan_lewis/status/1491562276578418689/photo/1
https://twitter.com/_brendan_lewis/status/1491562276578418689/photo/2
Tato, podle mě zajímavá informace se objevila v době spojování B4 s S20 a těsně před prezentací Elona Muska.

PetrV

Viděl jsem, ale neumím posoudit význam změny.

prochzde

No, B4 je bez nádrže (protože bylo stanoveno, že přistane pouze na vodní hladině). U B5 se už předpokládalo přistání se zachytnutím “chopsticks”, ale Elon tvrdil, že nechtějí nic komplikovat, takže manévrování bude zjednodušené. Takže až B7 a další budou mít “tu správnou nádrž” pro manévrování při přistání.

Josef

Velmi povedená animace historie testování prototypů Starship. V animaci je i budoucnost :). Doporučuji!
https://www.youtube.com/watch?v=1fxaAENrZYw

Hark

Včera, 4. února 2021 bylo provedeno testování nádrže SN7.2 do zničení, praskla v 13:08 lokálního času, podle Nerdle Cam.

Alois Tuhý

Mám drobný zlepšovací návrh. Co namísto “přidělané přistávací nohy” napsat “připevněné”? Přidělat není úplně inženýrský termín, ani něco, co by člověk běžné slyšel v seriózní redakci. Děkujeme!

Ropotamo

Možná by šlo použít i termín tuhé přistávací nohy, ale necháme to na redakci 🙂

Petr

Zdravím Vás,
známe výšku “těla” (bez přistávacích nohou a simulátoru zátěže) aktuálního prototypu SN5 a přibližnou váhu (prázdné) SN5 ? Díky

Hrímfaxi

Marťanská kronika, díl první.

Kamil

Ještě by tam mohl být počet motorů, protože to se také liší

Ondra

Ahoj,
navrhuji psát u prototypu druh použitého materiálu.
Jestli je SN7 s 304L, ale SN5 a SN6 stále z 301, tak to za chvilku bude zmatek.
Plus až se nasadí jich vlastní slitina 30X.
SN8 bude asi bude 304L a asi ještě dalších několik SN9,10,11….

Ivo Janáček

Petře fakt sis maknul a já smekám. Teď už jen udržovat a jednou z toho bude velice zajímavý historický dokument o vývoji SS/SH.

Jiří Hadač

Ja za sebe rikam, ze v tom mam bordel uz ted :-).