Jak funguje Autopilot, který řídí Teslu místo vás

ElonX nově navázal spolupráci s webem VideaČesky.cz, kde najdete povedená otitulkovaná videa všeho druhu. Překladatelé z VideaČesky budou pravidelně překládat videa týkající se Elona Muska a jeho firem, takže pro vás to znamená více přeložených videí než doposud. A přeložená videa z ElonX se naopak budou postupně objevovat také na webu VideaČesky.

První vlaštovkou od překladatelů z VČ je krátké informativní video o tom, jak vlastně funguje Autopilot ve vozech Tesla. Po zapnutí tohoto režimu se auto dokáže samo držet ve svém pruhu, udržovat si odstup od ostatních aut a dokonce přejet do vedlejšího pruhu. Funkce je navržena primárně pro použití na dálnici, ale systém je dost pokročilý na to, aby zvládl také jízdu po klikatých neoznačených silnicích. Velkým plusem pak je, že firma Autopilot neustále vylepšuje pomocí aktualizací softwaru, takže systém se nově dokáže vypořádat s rozkopanou silnicí a brzy bude schopen i sám vjet na dálnici nebo z ní naopak sjet. Hodí se také při popojíždění v zácpě.

O Autopilotu je bohužel v médiích slyšet obvykle jen tehdy, když dojde k nějaké nehodě, ale zapomíná se na to, že jízda s Autopilotem je i tak statisticky bezpečnější než bez něj. Například proto, že funkce řidiči hodně ulehčuje práci, což především při jízdě na dálnici snižuje únavu.

Máte s Autopilotem zkušenosti? Pokud ne, důvěřovali byste mu?


Více informací o automobilce Tesla najdete v Elonovinkách.

Další přeložená videa s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.




  • Mohlo by se vám líbit...

    9
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Míra
    Host
    Míra

    Vyzkoušeno na pujčené Tesle X. Všem fandům doporučuji tenhle zážitek… S kamarádem jsme šli napůl do nákladů a vůbec nelitujeme…
    Od pátka do pondělí sme najeli 500 km a autopilot je bezva, i když v jedné vesnici jsme měli málem problém, když si myslel, že chodník je taky jízdní pruh 😛
    Od té doby spíš ten adaptivní tempomat…

    David
    Host
    David

    Ahoj,
    koukali jsme na to taky. Na den to vychazelo asi na 6000, kde a jakym zpusobem jste si půjčovali Teslu Vy?

    Míra
    Host
    Míra

    Hoj, tady https://www.trendpark.cz/pronajem/tesla-model-x-90d/ Měli jsme s kamarádem oba 35. let … tak to byl takovej dárek k narozkám… platili jsme 5080 oba a kamarád složil 50k kauci… nakonec něco doplácel za km … mají to pak mastný 22kč/km…
    Všichni přátelé si to před oslavou vyzkoušeli na jednom soukromým letišti…. všem se to moc líbilo. Mě bavilo i nabíjení na nabíječce Čezu.. zapomeň, že bys nabíjel doma… kamarádovi po 2 hodinách pípla apka, že Xko se přestalo nabíjet… přišel do garáže a kouká, že kabel od prodlužky se změnil v prach… 😛
    jsem se rozkecal..
    Salute!

    kayle
    Host
    kayle

    zapomeň, že bys nabíjel doma… kamarádovi po 2 hodinách pípla apka, že Xko se přestalo nabíjet… přišel do garáže a kouká, že kabel od prodlužky se změnil v prach…

    By ma zaujímalo, čo to bolo za predlžovák? A akým prúdom to nabíjalo? Prípadne aj či to bolo jednofázové, alebo troj?
    Pretože el. autá doma nabíja skoro každý majiteľ.

    Petr
    Host
    Petr

    Dobrý tip, díky 🙂

    Ivo
    Host
    Ivo

    Moje vlastní zkušenost s asistenčními systémy vůbec není dobrá, v praxi nefunguje bez chyb ani jeden z nich:

    1. adaptivní tempomat – ten funguje asi ze všeho nejlépe, ale má své mouchy. Prostě neumí předvídat, takže když před vámi konečně uhne kamion, tak nezačne zrychlovat hned, ale až v momentě, kdy ten kamion skutečně celý uhne. Stejně tak když před vámi začne zrychlovat auto, tak mu to trvá delší dobu než zareaguje. Naopak v případě, že dojíždíte auto, které jede mnohem pomaleji, tak zbytečně dlouho mu trvá, než začne zpomalovat. Toto jsou chyby na straně software a dají se snadno řešit. Dalším problémem bývá občasné zachycení vozidla v jiném pruhu, tam stačí, aby se přiblížilo k čáře a už systém reaguje a zpomalí a nebo začne rovnou pískat.

    2. vedení v pruhu – od toho jsem si hodně sliboval, ale v praxi to není moc použitelné snad kromě dálnice. Problémy jsou i na dálnici, stačí oprava a svedení pruhu a už vám to rve volant do jiného pruhu a nebo do příkopy případně do svodidel (nedávno medializovaná nehoda Tesly). Prostě neví kterých pruhů se to má držet, jestli bílých a nebo žlutých. Další vlastnost, která mi vadí je to, že se snaží jet pořád přesně uprostřed pruhu, díky tomu pořád trošku kličkuje ze strany na stranu, ale hlavně v zatáčkách si nenajíždí na vnitřek, takže případě nebezpečí přijdete o reakční prostor.

    3. mrtvý úhel – i tato maličkost není ideální, protože když jste od vozidla dále, tak nefunguje a nevidí ho a naopak, když jste blízko, ale jedete mnohem rychleji, tak vám zasahuje do řízení i když reálně kolize nehrozí.

    Takže takto zatím mé zkušenosti. Přiznám se, že by se mi líbil skutečně plně funkční AP v režimu 5, tedy bez zásahu obsluhy, ale na to si asi ještě dlouhou dobu počkáme.

    Damel
    Host
    Damel

    Dobré shrnutí. Jen poznáky k:
    1. a) podle mě je dobře, že nezrychluje dokud nemá jistotu, že pruh je volný, přišel by o reakční čas v případě, že odbočující řidič odbočení nedokončí a znenadání se vrátí
    1. b) i tu je jen dobře, že nezačne zrychlovat okamžitě, šlo by takto trollit lidi s tempomatem a víme, že by se tací našli
    1. c) to souvisí s předešlým, spočítat vzájemnou relativní rychlost s překážkou je snadné a rychlé, ale zjistit změnu zrychlení překážky a ověření si, že moc nekolísá, nějakou chvilku trvá
    1. d) no a není to tím, že ono neví, jestli ten řidič mění pruh nebo ne

    Také se těším na AP 5. Zatím nám musí stačit manželky. 🙂

    Petr
    Host
    Petr

    Ta jízda uprostřed pruhů je problém i z hlediska české legislativy (nevím, jak je v jiných zemích). Protože dle zákona musí řidič jet co nejvíce u pravého pruhu, čili co nejdál od středové linky (pokud to situace samozřejmě dovolí).

    peter
    Host
    peter

    nieje dobre to oznacovat za autopilot, vacsina ludi si pod pojmom autopilot predstavuje automaticky riadene auto ta to tesla rozhodne nieje
    ved ak si dobre pamatam tak su na urovni 2 a plne autonomne vozidlo je uroven 5

    aj elon robi chybu, ze to prezentuje ako autopilota, sice sa potom vyhovara, ze ved v manualy je to vsetko vysvetlene, ale kto dnes studuje stostranove manualy? ludia su zblbnuty z tych PR kecov co su na webe a na nejaky manual sa z vysoka a potom si pri jazde na tablete pozeraju film a skoncia s tym super autopilotom pod kolesami kamionu lebo on v programe nema zadefinovanu bielu cisternu prechadzajucu krizom cez cestu