Encyklopedie Tesly: Tesla Model X

Poslední aktualizace: 4. 11. 2019

Tesla Model X je SUV (sportovní užitkové vozidlo), které Elon Musk oznámil v roce 2010, tedy v době produkce prvního Roadsteru a vývoje sedanu Modelu S. Tehdy ale Model X nebyl vůbec prioritou, Tesla se potřebovala soustředit především na uvedení Modelu S do výroby, jehož prodeji potřebovala získat finance na další vývoj. Sedan se nakonec do výroby dostal v polovině roku 2012, první prototyp Modelu X ale automobilka představila již o půl roku dříve. O tento vůz byl ještě větší zájem než o Model S – Tesla oznámila, že během 5 dní hodnota rezervací překročila 40 milionů dolarů (900 milionů korun).

Prototyp Tesly Model X z roku 2012 (Foto: Tesla)

Začátek výroby Modelu X byl původně plánován na začátek roku 2014, od tohoto plánu následně automobilka ustoupila, jelikož chtěla dosáhnout svého cíle prodat za rok 2013 20 tisíc kusů Modelu S. Po několika dalších odkladech nakonec první vozy sjely z výrobní linky ve Fremontu v září 2015, přičemž tehdy měla Tesla již 27 tisíc rezervací na tento vůz. Model X se začal prodávat ve dvou variantách, obě s 90kWh baterií a dojezdem kolem 400 km dle měření EPA. Cena začínala na 95 tisících dolarech (tehdy 2 200 000 Kč), Performance verze s vyšším výkonem byla v přepočtu přibližně o půl milionu dražší.

Uvádění různých variant na trh bylo na rozdíl od Modelu S, kde Tesla měnila kapacity baterií každou chvíli, spíše klidnější. Kromě zmíněných verzí 90D a P90D Tesla ještě představila varianty 60D a 75D (1 800 000 Kč s dojezdem 320 km, respektive 2 000 000 Kč a 379 km). V červnu 2017 pak proběhla velká čistka modelů a Tesla začala nabízet pouze 75 kWh baterii a dvě 100 kWh verze. Začátkem roku 2019 pak skončila výroba varianty 75D, zájemcům tedy byly k dispozici pouze dražší verze s větším dojezdem, u kterých byla po změně obchodní strategie v únoru 2019 snížena cena a došlo ke standardizaci názvů verzí s Modelem 3.

Na jaře roku 2019 se Model X dočkal své první modernizace. Ta se týkala výhradně techniky uvnitř vozu, exteriér i interiér tedy zůstal nezměněn. Tesla začala do nových vozů montovat nový reluktanční motor s permanentním magnetem, jenž byl navržen na základě pohonné jednotky pro Teslu Model 3. Spolu s novým typem pohonu, vylepšeným promazáváním, chlazením, ložisky a dalšími věcmi se automobilce podařilo dosáhnout vice než 93% účinnosti. To umožnilo dosáhnout až 10% zlepšení v oblasti dojezdu.

Parametry Varianty
Long Range Performance
Dojezd (WLTP) 505 km 485 km
Maximální rychlost 250 km/h 250 km/h
0-100 km/h 4,6 s 2,9 s
Základní cena s DPH 2 483 700 Kč 2 951 700 Kč
  • Rozvor: 2 965 mm
  • Délka: 5 036 mm
  • Šířka: 2 017 mm
  • Výška: 1 684 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 2 300 kg (verze 60D) – 2 509 kg (Performance verze)
Design

Design Modelu X navrhoval vedoucí designér Tesly Franz von Holzhausen. Přestože je vozidlo vedeno v kategorii SUV, designem se automobilům tohoto typu do určité míry vymyká. Tesle totiž šlo též o dosažení velkého zrychlení, vozidlo má tedy takový design, který dosahuje co nejmenšího odporu vzduchu. V případě Modelu X má aerodynamický koeficient hodnotu 0,25, což z něj dělá nejaerodynamičtější prodávané SUV. Největším designovým tahákem jsou především výklopné dveře k zadním sedačkám typu „Falcon Wing“. Právě tyto dveře ale byly důvodem odkladů uvedení do výroby, bohužel ani poté se nevyhnuly problémům. Tesle systém dveří vyvinula německá firma Hoerbiger, dle Muska se ale její prototyp přehříval, docházelo k úniku oleje a někdy přestal úplně fungovat. Na základě toho automobilka podala na německou firmu žalobu, celá věc nakonec u soudu skončila dohodou.

Interiér Modelu X v základní výbavě obsahuje pět sedaček, dvě vepředu a tři vzadu. Za příplatek je možné si zakoupit verzi se šesti nebo sedmi místy. Objem kufru se složenými zadními sedadly je automobilkou uváděn o hodnotě 2 779 litrů, pravděpodobně je v tom též započítán i úložný prostor ve přední části vozu. Stejně jako většina současných aut, i Model X má za volantem obrazovku ukazující základní údaje včetně rychlosti a dojezdu, místo klasických ovládacích prvků po pravé ruce řidiče ale Model X obsahuje 17palcový dotykový displej postavený na výšku. Skrze něj je možné ovládat nastavení vozu. Model X byl také prvním vozem Tesly vybaveným extrémně účinným HEPA filtrem.

Někdy v druhé polovině roku 2019 by se dle uniklých informací mohl interiér Modelu X dočkat velkých úprav. Uniklé návrhy naznačují, že by mělo jít především o minimalistický design – interiér Modelu X by tak mohl připomínat vzhled Modelu 3.

Funkce Autopilot

Modely X jsou od počátku výroby vybavovány hardwarem potřebným pro fungování Autopilotu. Tento hardware obsahuje výpočetní jednotku od společnosti nVidia (instalována od roku 2016), dvanáct ultrazvukových senzorů, osm kamer a radar. Díky tomu je vůz schopen detekovat objekty kolem sebe, přičemž jejich vyhodnocování zajišťuje právě počítač od nVidie. Ten začala Tesla na začátku roku 2019 vyměňovat za FSD Computer (dříve známý jako Hardware 3), což je označení pro vlastní počítač Tesly vyvinutý speciálně pro funkce Autopilotu. Ten je zatím funkčně omezen převážně na jízdu po dálnici, která není pro neuronovou síť tolik náročná. I přesto se ale objevily případy, kdy software Tesly dokázal pohotově zareagovat na nebezpečnou situaci. Stále ale můžou nastat případy, kdy je zásah řidiče nutný.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

Systém baterií

Tesla u Modelu X používá stejný systém baterií jako u Modelu S. Články typu 18650 (průměr 18 mm, délka 65 mm) jsou tedy uložené po celém podvozku mezi předním a zadním elektromotorem. U jediné momentálně prodávané verze, tedy s baterií 100 kWh, jsou články rozloženy do 16 modulů, přičemž každý obsahuje 516 článků. Celkem má tedy Model X 8 256 baterií typu 18650. Ty jsou lithium-iontové typu LiNiCoAlO2, jejich kapacita se pohybuje na 3400 mAh a jedna dokáže uchovat přibližně 12 Wh energie. Pro Teslu je v Japonsku vyrábí firma Panasonic.

Tesla Model X během nabíjení (Foto: Raysonho / Wikipedia)

Doba nabití při využití stanic Tesla Supercharger s výkonem 120 kW je u verze 100D z 0 na 80 % něco málo přes 50 minut. Nabíjení přes standard CHAdeMO zabere o něco více času, s baterií 100 kWh přibližně dvě hodiny (zde jde ale o nabití z 0 na 100 %). Nabíjení třífázovou zásuvkou výkonem 11 kW pak může zabrat až devět hodin. Nejpomalejší je celkem očekávaně nabíjení obyčejnou zásuvkou, která poskytuje výkon maximálně 3 kW. Zde může nabití na 100 % trvat klidně celý den. S modernizací v roce 2019 přišla možnost nabíjet u Superchargerů výkonem až 145 kW. Nové vozy mají zároveň možnost využívat třetí generaci stanic Supercharger, jež poskytuje výkon až 200 kW. To rychlost nabíjení téměř zdvojnásobí.

Prodeje

Na rozdíl od Modelu S, u něhož Tesla neměla nějaké větší problémy s výrobou a doručováním, SUV se hned od počátku potýkalo s mnohými potížemi, které zpomalovaly výrobu. Během roku 2015 bylo splněno pouhých 212 rezervací, během prvního čtvrtletí dalšího roku už bylo prodáno 2 400 vozů, ale toto číslo bylo stále za očekáváním. Důvodem dle Muska byl fakt, že si Tesla sama naběhla přidáním takového množství nových technologií. Tesla tehdy ještě neměla kapacitu si vše vyrábět sama a nastávaly problémy s dodavateli.

Z těchto problémů se automobilka dostala během jara 2016 a počet prodaných kusů začal postupně stoupat. Během roku 2016 bylo prodáno již 25 312 vozů, o rok později toto číslo vzrostlo téměř dvojnásobně na hodnotu 46 535. V roce 2018 se počet prodaných kusů drobně zvýšil, Tesla za toto období zákazníkům doručila 50 680 vozů. Během druhého kvartálu 2018 se Modelu X též povedlo v prodejích poprvé v historii překonat Model S, a to o 550 prodaných vozů.

Velký pokles v prodejích tohoto SUV přišel až v roce 2019. Během prvního kvartálu tohoto roku klesly prodeje Modelů S a X o 56 % na 12 100 vozů. Tesla v tu dobu také přestala zveřejňovat počty prodejů Modelu S a X zvlášť a začala je uvádět dohromady. Lze ale počítat s tím, že prodaných Modelů X je přibližně 50 % z celkového čísla. Z nižší prodejnosti se Model X nedostal ani v dalších již proběhlých kvartálech roku 2019, došlo ale k mírnému nárůstu prodejů Modelů S a X, přibližně o 2 tisíce vozů za kvartál. Finanční ředitel Tesly Zach Kirkhorn se ale ke konci třetího kvartálu nechal slyšet, že Tesla během čtvrtého kvartálu zvýší výrobu Modelů S a X, aby reagovala na zvýšenou poptávku. Není ale jasné, o kolik bude výroba nakonec vyšší.

Bezpečnost

Tesla je známá svým velkým důrazem na bezpečnost a Model X toho není výjimkou. Americká organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu) během svých testů udělila vozu plných 5 hvězdiček v každé kategorii. Model X se tak stal prvním SUV v historii testování, kterému NHTSA toto hodnocení udělilo. Populárním videem z tohoto testování se stala snaha NHTSA o převrácení auta na střechu, což se vzhledem k nízko položenému těžišti (díky rozmístění baterií) ukázalo jako nadlidský úkol.

Jediný větší problém s bezpečností měl Model X z kraje výroby, a to když bylo zjištěno, že při nárazu by se mohla odblokovat třetí řada sedaček a přepadnout dopředu. Tesla v reakci na toto zjištění provedla u nových i starších vozů potřebné úpravy.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ficus

Dobrý den. Jsem rád za info, které je na vašich stránkách.
Dotaz : Mohli by jste popsat funkci topení/chlazení/ tepelná podpora baterií modelu X ? Nikde jsem se o tom nedozvěděl, vše je jen z doslechu…
JInak přeji hodně čtenářů zajímavých stránek….

Míra

Jako spokojený zákazník (půjčovny) a fanda Tesly tady udělám reklamu…. https://www.trendpark.cz/pronajem/tesla-model-x-90d/ Byl to parádní víkend a najetých 500 km… S kamarádem jsme každý dali něco přez 5k …. vřele doporučuji… btw hezký víkend a díky za článek !