Majitelé Tesel budou mít možnost přivýdělku sdílením svých vozů pro autonomní taxi službu

Tesla v pondělí nepředstavila jen nový FSD Computer určený pro autonomní řízení, ale také budoucí službu nazvanou Tesla Network, která by mohla být spuštěna už v roce 2020. Tesla Network bude zaštiťovat autonomní vozy Tesly, jež budou sloužit jako taxíky. Celá služba bude fungovat tak, že majitelé Tesel, kteří zrovna svůj vůz nepotřebují, budou mít možnost svůj elektromobil dát k dispozici ostatním lidem, kteří ho využijí jako autonomní taxík. Tuto možnost přivýdělku budou mít pouze majitelé se zakoupenou funkcí Full Self-Driving Capability. V místech, kde nebude dostatečný počet těchto sdílených vozů, Tesla plánuje provozovat službu sama. K tomu bude využívat mimo jiné vozy, které se jí navrátí po skončení leasingu. Elon Musk také během své prezentace představil fotografii interiéru plně autonomní Tesly Model 3 bez volantu, povolení k provozu tohoto typu vozů ale bude záviset na regulátorech.

Interiér autonomní Tesly Model 3 bez volantu (Zdroj: Tesla)

Musk uvedl, že náklady na provoz robotaxíků by měly majitele Tesly stát 0,11 dolarů za kilometr, přičemž hrubý zisk by měl být 0,4 dolarů na kilometr, a to i se započtením skutečnosti, že by 50 % jízd probíhalo bez zákazníka, tedy by tyto jízdy negenerovaly zisk. Tesla uvádí, že průměrný hrubý roční zisk by měl být kolem 30 tisíc dolarů, z čehož si automobilka bude nechávat kolem 25–30 %. Ke třiceti tisícům Tesla došla odhadem, že by vůz v rámci Tesla Network najel 400 km za den. V praxi to ale bude pravděpodobně o něco menší číslo, bude hodně záležet na poptávce v daném místě a na tom, kolik hodin denně bude chtít majitel svůj vůz sdílet.

V souvislosti s Tesla Network mluvil Musk též o výdrži baterie, o které jsme psali nedávno v rámci Rychlozpráv. Samotný Model 3 je navržen tak, aby vydržel 1,6 milionu kilometrů, zatímco samotné baterie by měly vydržet od 480 tisíc km až do 800 tisíc km. Tesla bude nabízet výměnu jednotlivých modulů baterie za cenu od 5 do 7 tisíc dolarů za modul, přičemž Model 3 má moduly čtyři. Musk ale také zmínil, že Tesla chystá novou baterii, která by měla také vydržet až 1,6 milionu kilometrů, do produkce by se tato novinka mohla dostat příští rok.

Během dotazů na konci prezentace se diskuse stočila k obrázku Modelu 3 bez volantu. Musk řekl, že jakmile bude flotila zvládat autonomní řízení a jakmile bude povolení od regulátorů, tak Tesla začne na žádost zákazníků z vozů odstraňovat komponenty, jako jsou volant nebo pedály. Dle Muska by tato situace mohla nastat za dva až tři roky. CEO Tesly také během prezentace poznamenal, že od poloviny roku 2020 již nejspíš nebude potřeba, aby na autonomní vůz dohlížel člověk – a právě v tu dobu by se měly začít objevovat první robotaxíky. Zde ale bude také záležet na regulátorech. V případě nehody během provozu auta v rámci služby Tesla Network pak Musk řekl, že Tesla na sebe pravděpodobně vezme zodpovědnost za způsobené škody.

Vzhledem k očekávanému nástupu autonomního řízení a možnosti přivýdělku v rámci Tesla Network, který může výrazně snížit nebo dokonce převýšit náklady na koupi vozu, Musk argumentuje, že nákup Tesly je jasná volba. Vzhledem k tomu, že vozy Tesla jsou v současnosti jediné, které mají potřebný hardware pro plně autonomní řízení, nákup jakékoli jiné značky je neperspektivní a tyto vozy budou velmi rychle ztrácet na hodnotě. Oproti tomu hodnota automobilů Tesla bude podle Muska spíše stoupat, protože po dosažení autonomního řízení se zvýší poptávka, kterou automobilka nebude schopna sama nasytit. Přirovnal to k nákupu koně v době, kdy se začaly prodávat první automobily.

Podívejte se na Muskovu část prezentace ohledně Tesla Network:

Zdroje: Electrek, The Verge




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
67 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře