Majitelé Tesel budou mít možnost přivýdělku sdílením svých vozů pro autonomní taxi službu

Tesla v pondělí nepředstavila jen nový FSD Computer určený pro autonomní řízení, ale také budoucí službu nazvanou Tesla Network, která by mohla být spuštěna už v roce 2020. Tesla Network bude zaštiťovat autonomní vozy Tesly, jež budou sloužit jako taxíky. Celá služba bude fungovat tak, že majitelé Tesel, kteří zrovna svůj vůz nepotřebují, budou mít možnost svůj elektromobil dát k dispozici ostatním lidem, kteří ho využijí jako autonomní taxík. Tuto možnost přivýdělku budou mít pouze majitelé se zakoupenou funkcí Full Self-Driving Capability. V místech, kde nebude dostatečný počet těchto sdílených vozů, Tesla plánuje provozovat službu sama. K tomu bude využívat mimo jiné vozy, které se jí navrátí po skončení leasingu. Elon Musk také během své prezentace představil fotografii interiéru plně autonomní Tesly Model 3 bez volantu, povolení k provozu tohoto typu vozů ale bude záviset na regulátorech.

Interiér autonomní Tesly Model 3 bez volantu (Zdroj: Tesla)

Musk uvedl, že náklady na provoz robotaxíků by měly majitele Tesly stát 0,11 dolarů za kilometr, přičemž hrubý zisk by měl být 0,4 dolarů na kilometr, a to i se započtením skutečnosti, že by 50 % jízd probíhalo bez zákazníka, tedy by tyto jízdy negenerovaly zisk. Tesla uvádí, že průměrný hrubý roční zisk by měl být kolem 30 tisíc dolarů, z čehož si automobilka bude nechávat kolem 25–30 %. Ke třiceti tisícům Tesla došla odhadem, že by vůz v rámci Tesla Network najel 400 km za den. V praxi to ale bude pravděpodobně o něco menší číslo, bude hodně záležet na poptávce v daném místě a na tom, kolik hodin denně bude chtít majitel svůj vůz sdílet.

V souvislosti s Tesla Network mluvil Musk též o výdrži baterie, o které jsme psali nedávno v rámci Rychlozpráv. Samotný Model 3 je navržen tak, aby vydržel 1,6 milionu kilometrů, zatímco samotné baterie by měly vydržet od 480 tisíc km až do 800 tisíc km. Tesla bude nabízet výměnu jednotlivých modulů baterie za cenu od 5 do 7 tisíc dolarů za modul, přičemž Model 3 má moduly čtyři. Musk ale také zmínil, že Tesla chystá novou baterii, která by měla také vydržet až 1,6 milionu kilometrů, do produkce by se tato novinka mohla dostat příští rok.

Během dotazů na konci prezentace se diskuse stočila k obrázku Modelu 3 bez volantu. Musk řekl, že jakmile bude flotila zvládat autonomní řízení a jakmile bude povolení od regulátorů, tak Tesla začne na žádost zákazníků z vozů odstraňovat komponenty, jako jsou volant nebo pedály. Dle Muska by tato situace mohla nastat za dva až tři roky. CEO Tesly také během prezentace poznamenal, že od poloviny roku 2020 již nejspíš nebude potřeba, aby na autonomní vůz dohlížel člověk – a právě v tu dobu by se měly začít objevovat první robotaxíky. Zde ale bude také záležet na regulátorech. V případě nehody během provozu auta v rámci služby Tesla Network pak Musk řekl, že Tesla na sebe pravděpodobně vezme zodpovědnost za způsobené škody.

Vzhledem k očekávanému nástupu autonomního řízení a možnosti přivýdělku v rámci Tesla Network, který může výrazně snížit nebo dokonce převýšit náklady na koupi vozu, Musk argumentuje, že nákup Tesly je jasná volba. Vzhledem k tomu, že vozy Tesla jsou v současnosti jediné, které mají potřebný hardware pro plně autonomní řízení, nákup jakékoli jiné značky je neperspektivní a tyto vozy budou velmi rychle ztrácet na hodnotě. Oproti tomu hodnota automobilů Tesla bude podle Muska spíše stoupat, protože po dosažení autonomního řízení se zvýší poptávka, kterou automobilka nebude schopna sama nasytit. Přirovnal to k nákupu koně v době, kdy se začaly prodávat první automobily.

Podívejte se na Muskovu část prezentace ohledně Tesla Network:

Zdroje: Electrek, The Verge

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin

Myslim že už se vysvětlilo proč představili toto auto. Je to klasický postup jak Musk reaguje na špatné zprávy – obrovská ztráta v 1.q 2019. Představí pár modelů na papíře, představí pár vizí. Tentokrát mu to ale nevyšlo a cena akcií padá.

Vy se tu dohadujete jak budou auta za rok jezdit sama. Přečtěte si spíš jaké problémy mají majitelé tesel se současným autopilotem. Je toho spousta i na hybridu. Auta flekují na místě když někdo 100m před nimi lehce přibrzdí, flekuji na keře, na auta co jedou na dálnici ve vedlejším pruhu a podobně.

petr

nemůžu si pomoc, ale ten interier je fakt děsný. Ta obrazovka je tam jak pěst na oko. To se jim na to nemůže někdo podívat jako na Crew Dragon. ten byl v prvních verzích také jak z minulého století.

peter

vsetko je otazka ceny
model 3 je v mnohych pripadoch totalny lowcost, inak by stal podstatne viac
ovladanie cez displey usetri velke naklady, ze je to neprakticke je nepodstatne pre teslu a aj pre jej fanusikov 🙂

Pití

Už se těším, jak auta jiné značky začnou rychle ztrácet na hodnotě… třeba na toho Superba v plné kalbě … rok starého za 100 tis. Kč…

Zcela jistě mu dám mu přednost před Teslou i za cenu, že budu muset řídit sám :o) Opět blá blá blá mimo uváděnou časovou realitu.

Viktor

Tentokrát to Elon přeťáp’. Tohle už jsou tak absurdní žvásty, že už je to vidět. Takhle může Musk brzo skončit jako vysloveně kriminální podvodník, něco jako Harry Jelínek.

Jak dlouho slibuje autonomní přejezd USA? Čtyři roky? Pět? To už není žádná Muskova konstanta, to už je bezostyšné lhaní s jediným cílem – vytáhnout další prachy z investorů a odvrátit bankrot od kolabující firmy.

Autonomní řízení Tesly se za poslední tři roky již téměř nezlepšuje. Vývoj narazil na hranice dané ne výpočetní silou, ale použitým konceptem. Trénink neuronových sítí má svůj limit, za nějž se prakticky nelze dostat. A tak auta Tesly už pár let sice dokáží jakžtakž sama jezdit, ale stále jen za ideálních podmínek a nevypadá to, že by se to mělo během příštích pěti let změnit. A Musk to ví, zcela zjevně to ví, jako to ví celá komunita, co v tom oboru pracuje, a přesto lže až se mu od huby práší.

Ota

“Tentokrát to Elon přeťáp’. Tohle už jsou tak absurdní žvásty, že už je to vidět”
-> Přesně tohle si říkali v ULA i v Roskosmosu, když Elon prohlásil, že bude schopen použít první stupeň dvakrát…

Petr Melechin

Přejezd USA slibuje “jen” 2 roky, takže zatím je to stále takový běžný Elonův standard. 🙂

A jak jste přišel na to, že autonomní řízení Tesly se za poslední 3 roky nezlepšuje? Stačí navštívit jakékoli fórum, kde řidiči probírají softwarové aktualizace. Obvykle se shodují, že Autopilot je s každou aktualizací o něco lepší (je jistější, přesnější, zvládá stále složitější situace). Navíc třeba Navigate on Autopilot nebo Enhanced Summon jsou nové funkce, které představují dost výrazný pokrok, takže rozhodně nevidím stagnaci.

A interní pokrok Tesly v oblasti plně autonomního řízení nemáme jak posoudit, když máme k dispozici jen dvě videa, jedno z roku 2016 a druhé teď aktuální, ale myslím, že by bylo pošetilé myslet si, že se nikam neposouvají. Jen do toho prostě nevidíme.

Honza

Souhlasim s recnikem vyse, ze tady fakt prehani. Trochu jsem mel moznost nahlidnout do vyzkumu kolem autonomniho rizeni a ty problemy jsou tam tak tezky…. Namatkou treba, jak auto ve meste pozna, ze auto pred nim ma predjet protoze se chysta vykladat zeleninu/pivo (bezna mestska realita) nebo ze ma stat za nim protoze jen popojizi. Ridic si samozrejme ani neda dvojitej blinkr. Ridic totiz z motajicich se stehovaku kolem, cloveka s rudlem, napisu na uate nebo na kramu chape o co jde – tohle soucasny neuronky ktery jen delaji mnohorozmernou analyzu obrazu versus parametry jizdy nemaji sanci dat. Neverim tomu, ze do 5 let budou mit neco o moc lepsiho nez autonomii na dalnicich a us okreskach (kdyz nejsou pod snehem, napadanym listim nebo piskem v suchejch oblastech) Autonomie ve mestech kde jezdi i hloupa auta s ridici je porad hrozne daleko – neni to o HW, na to proste soucasna koncepce DNN nestaci – navrh auta bez volantu je v soucasny dobe cista sci-fi, vetsi nez let na Mars se obavam.

Lukáš Košík

Výzkumu, kde? Ve Škodovce? Nebo v BWM? Nebo MobilEye? Sorry, ale to je k smíchu. Stejně jako je k smíchu, když skoro jakákoliv automobilka (a nejen automobilka) ze své samolibé pozice “největšího odborníka” na elektro vozy tvrdí, že Tesla lže o elektro vozech a že to není možné, protože jejich výzkumné oddělení to taky neumí. 😀

Honza

Na akademicke pude. Jake mate vy prakticke zkusenosti v teto oblasti – typy siti, topologi? Pokud jste jen ctenarem fanstranek, tak se vubec nemame o cem bavit

Lukáš Košík

Ježiši jak proboha jste došel k závěru, že akademická půda je jedničkou ve vývoji? Jaká půda? Česká, nebo Německá nebo jaká? Jací akademici vyvinuli funkční systém samo přistávací rakety? Takže to jasně dokazuje, že Falcon 9 neexistuje. Andrej Karpathy založil třídu na Stanfordu zabývající se vývojem počítačového vidění. Teď je to jeden z nežádanějších programů na Stanfordu. A tenhle “akademik” teď vyvíjí Autopilota v Tesle. Tihle akademici si někdy myslí, že snědli Šalamounovo víte co, ach jo. https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=6668

Honza

Tak se pojdte vsadit, rad prohraju- bude to znamenat ze se jim podarilo vyvinout obecnou AI. Pokud chcete, muzem to dat k notari.

petr

autonomní řízerní a obecná AI jsou hodně daleko od sebe

Trololo

Sup sup naspat do skoly a trenovat citanie s porozumenim. Kde ste preboha v jeho vyjadreniach nasli citujem: “Ježiši jak proboha jste došel k závěru, že akademická půda je jedničkou ve vývoji?”. Bud som slepy, alebo nechapete pisanemu textu.

Trololo

RoboAuto VUT?

Honza

Ale rad se s vami vsadim, ze Tesla nebude mit ani do 25.4. 2021 komercni auto, ktere bude bezne v prodeji, schopne zcela autonomni jizdy bez ridice v beznem mestskem prostredi pro radove uzivatele (reknme New York) v plne autonomnim rezimu (lvl 5). O nejakou zajimavou cenu

Lukáš Košík

25.4. 2021 není 5 let jak jste tvrdil, se mi zdá. Resp. že je to sci-fi, takže předpokládáte možná i desítky let? 🙂

Honza

Jde mi o Muskovo tvrzeni do 2 let. Ja bych tipoval ze cca do 10 let bychom mohli mit plnou autonomii s tim, ze v nekterych pripadech auto pozada o pomoc ridice nebo vzdaleneho operatora.

Ota

Souhlasím s Honzou, že autonomní auto bez volantu, je mnohem větší oříšek, než přistání na Marsu. Ale mě by jako uživateli stačilo, kdybych v Praze auto odřídil městem k nejbližší “větší silnici” a pak si dal šlofíka, nebo si vyřídil telefony, maily atd… a před sjezdem na Brno, by na mě auto zapípalo, že mám převzít řízení.. To, co mě osobně nejvíc ubíjí je monotonní jízda po nudné silnici. Pekaře, či stěhováky u krajnice ať auto zatím nechá klidně na mě 🙂

Honza

Tohoto se myslim do 5 let dockame, dokonce si myslim ze demonstarci neceho takoveho by mohla Tesla v USA ukazat do roka, ale to neni ani nahodou plna autonomie.

Hanh

Ja bych se vsadil. Ale nepovoleni urady bych nebral. Zde je jasne, ze se to zasekne na schvalovani regulacnich organu.
Dalnici a okrsky uz, jak video ukazuje, mame splneno.

Honza

Nemame. I Tesla potvedila ze to nefunguje na snehu, pri zapadani ksilnice listim a podobne. Mezi uspesnou demostraci a nasazenim v beznem provozu bude jeste dost prace. Cimz to nijak nesnizuju, jen to neni to same.

petr

máte pravdu. Ovšem rozeznat kraj zasněžené silnice, nebo identifikovat hromadu listí jen jako listí a ne jako větev ležíci na silnici nedokáže ani člověk s nějakou slušnou pravděpodobností. Tesla jen říká, že to nedokáže natolik dobře, aby si to vzala na triko. Což muže znamenat, že jí to jde stejně jako člověku, ale to není dost. Poznat jestli pod napadaným sněhem je ještě silnice nebo už to je krajnice a příkop ruku na srdce tak jen odhadujete míru pravděpodobnosti. Jestli to co tam leží je jen hrouda sněhu nebo kus hodně ledového zmrazku nebo sněhem obalený šutr také jen typujete. Tesla dokáže docela dobře odhadnout silnici i bez čar a definovat si kde je krajnice..to zrovna problém nebude. Jejich problém a dobře si ho uvědomují je nejasná kontura..stejná barva všude. A řešení nemusí být až tak složité stačí možná jen použit infrakameru. Silnice kde jezdí auta bude mít jiný teplotní profil než krajnice nebo závěj atd. Řešeních problémů může být docela dost. Tesla se ovšem snaží v první řadě použít to nejlevnější řešení a nad tím chce trochu dumat.

peter

nesranduj
clovek dokaze velmi dobre rozoznat co je cesta a co krajnica aj pri zasnezenych cestach

petr

tak to jste geniální nebo neřídíte v zasněžených alpách. Většinou se v takových případech neřídíte krajnicí, ale stopou před Vámi. Krajnici tušíte jen díky tomu, že ji někde vyfrézoval pluh. V situaci kdy je silnice komplet čerstvě zasněžená a ještě zavátá sněhovými jazyky krajnici jen tušíte podle patníků nebo tyčového značení.

peter

uz to prehanas
ludia v zasnezenych podmienkach bezne jazdia, tak neprehanaj, ze je to len o nahode

no vidis a na konci si na to prisiel 🙂 ludia vedia uvazovat a rozhodovat sa z celkoveho kontextu(vyjazdena stopa, tycove znacenie, patniky, stromoradie,….a milion inych veci) co pocitac nedokaze

petr

Pokud jste četl můj příspěvek tak počítač jistě tyto věci dokáže také a lépe .. je to jen otázka implementace

peter

v europe to so schvalovanim bude mat tazsie ale v usa mu to na niektorych miestach schvalia

petr

uvedený problém není problém a tesla ho zvládá již dnes. není nutné vidět řidiči do hlavy. stačí se řídit předpisy. Pokud je to možné tak auto prostě předjede a vůbec nemusí zkoumat co řidič zastavením zamýšlel. Radar tesly s odrazem o silnici vidí až dvě auta dopředu, takže snadno pozná, že vůz nestojí v koloně a podle toho se zachová. Problém nastane jen tehdy pokud by bylo možné auto předjet jen s porušením předpisů. Pak to je ovšem problém, toho stojícího auta a s dnešními kamerami ve voze a automatickým systémem hlášení se simkou v každém autě si to prostě brzo nikdo nedovolí. Samozřejmě jsou problémy v analýze dopravy u spoustě jiných situací a je jich opravdu stále dost… třeba řízení dopravy policistou nebo nějakou jinou osobou atd. ale vše má nějaké řešení…gesta dokáží rozeznat i počítačové hry a předvídat pohyb člověka,kola,auta, nebo chlapa s rudlem není problém už teď. Každopádně nepředpokládám vstřícnost regulátorů, takže nepochybuji, že by dostali v Evropě povolení v příštích pěti letech. To by odnesly evropské automobilky a jejich lobování bude silné. Dokud nebudou mít autopilota na stejné úrovni komerčně prodejného tak to tu nikdo nepovolí. Pořád to bude auto s volantem.

Lukáš Košík

Po diskusi s Honzou jsem o tom dále přemýšlel a došel jsem k úplně stejnému závěru. Kdyby byl takový problém předjet stěhováky (a podobné problémy) na silnici, každá blbá blondýna (a nejen ta) by tam stála ještě teď. A přitom se to dá řešit vlastně velice jednoduše a není na to často ani potřeba vůbec žádná umělá inteligence. To jen pan Honza dělá ze všeho vědu. Ale chápu, to je podstata vědce – dělám vědu, tedy jsem. Znáte tu historku, jak NASA vyvíjela inkoustové pero, které by psalo i ve stavu beztíže? 😉

nazelenalec

Čistě pro úplnost: Rusům tužky dělaly potíže kvůli uvolněnému prachu, takže zbytečné to nebylo. Aby to tady nedopadlo podobně.

Lukáš Košík

BTW: Neplatí náhodou homologace vozidla provedená v jednom státě ve všech státech Evropské unie? Tesla dělá homologace Autopilota pro celou Evropu v Holandsku. Takže já jsem naopak v autonomním řízení velmi pozitivní. Ano, kdyby Tesla musela dělat homologaci v ČR, tak nemá razítko, ani za 20 let.To všichni víme. A taky to vyřadí z lobby hry všechny Německé (i Francouzské) automobilky. Protože Tesla udělá zkoušky klidně v Bulharsku (kde budou ještě rádi, že dostanou pár dolarů) a celá Evropská unie to bude muset respektovat. V USA to takhle naopak nepůjde. Tam si o tom rozhoduje každý stát sám, myslím. 🙂

peter

radsej si o tom nieco nastuduj

Lukáš Košík

Já se ptám. Bylo by konstruktivnější dát nějaký zdroj informací, že to tak není.

peter

povolenie na samozjazdiace auto bude treba riesit v kazdej krajine zvlast
to, ze si napr. v holandsku povedia, ze oni to povolenie tesle daju neznamena, ze to potom musia akceptovat ostatne clenske krajiny
ono su sice pravidla na cestach do velkej miery harmonizovane, ale stale je tam aj vela veci ktore su specificke pre kazdu krajinu

Kamil

To půjčování nebude fungovat. Budoucnost má tu službu provozovat jako taxislužbu, kdy auta budou firemní ne soukromá, a firma se bude starat o úklid, opravy, pojištění atd. Teď to chce Tesla přesunout na soukromníky, ale málokdo to udělá

petr

nejspíš ano je to spíš volba…Tesla to zkouší..ušetřilo by jí to část nákladů. Na druhou stranu pro takovou službu je dobré vyrobit specializovaná auta s odolnějším interierem a snadným typizovaným servisem. Spíš to bude volba pro řidiče uberu..a tesla ty auta bude provozovat sama.

Trololo

Uprimne neverim, ze by sa im podarilo do 5 rokov vyladit SW tak, aby zvladli plne autonomnu jazdu aspon za dobreho pocasia (ale zato vo vsetkych situaciach). Zaroven kym ku tom dojde, tak uz najskor budu mat HW4 nekompatibilny s 3kou. Sak len pre FSD cip je plan na dalsi rok s trojnasobnym vypoctovym vykonom. Kazdopadne az sa im to podari, a to cakam, ze bydu prvy, tak to bude jedna z najvacsich revolucii v automobilovom priemysle za posledne desatrocia.

Petr Melechin

Proč by byl HW4 nekompatibilní? Bude výkonnější, ale formátově bude pravděpodobně stejný, takže jej opět půjde snadno dát do starších vozů i zpětně.

Trololo

A) Pisem o HW4, nie o FSD Computer a toto sa uz raz stalo. Pri FSD cipe by som minimalne do dalsej verzie kompatibilitu ocakaval pokial to zvladne zbernica.
B) Vztahovalo sa to na moj odhad, ze plnej autonomie tak skoro ako Musk prezentuje nedosiahnu. V takom pripade by islo iba o prirodzeny vyvoj senzorickeho systemu. Kto vie, mozno za par rokov uvidime v Tesle aj LIDAR / infrakamery (myslim, ze v sucastnosti ich nemaju) a pan boh vie co este

Petr Melechin

Nějak vám nerozumím. FSD Computer = HW3, přičemž Tesla už pracuje na jeho nástupci (HW4), který má být ještě výkonnější a bude k dispozici za 2 roky. Velikostně ale pravděpodobně bude stejný jako HW2/2.5/3, právě aby se zachovala fyzická kompatibilita. Nebo co vy myslíte pojmem HW4 a proč podle vás nebude kompatibilní? Co “sa už raz stalo”?

Trololo

Narazal som na zmenu HW1 na HW2, kde bol komplet prekopany senzoricky system.
HW2.5 a HW3 je “iba” upgrade vypoctovej karty.
Nepausalizival by som teda do buducnosti, ze nova verzia HW bude uz iba o cipe. A to je presne to co sa uz raz stalo 1 -> 2, kedy majitelia HW1 uz nebenefituju z aktualneho pokroku. A zaroven to vysvetluje to, co sa lahko v buducnosti moze stat. Pridu do vyssieho stadia samojazditelnosti, ale nebudu vediet vyriesit niektore situacie uz zmenou/treningom siete a budu potrebovat nove data. A tak isto ako pri zmene na HW2 nebude mozne tieto zmeny preniest donstarsich modelov. Nikto totiz nebude rozoberat milion vozidiel, pridavat kabelaz, vymyslat prichytenie senzorov / kamier / lidaru … bolo by to prilis drahe. Takze pokial realne nebudu jazdit Tesly autonomne nikto nemoze tvrdit, ze s aktualnym HW je to mozne (zmenu vypoctovej karty by som za novy HW (4) nepovazoval)).

Lukáš Košík

HW 1 (i SW) byl od izraelské firmy MobilEye. MobilEye nezvládala dost rychle vývoj, proto se Tesla rozhodla pro vlastní řešení. HW 2 a 2.5 si nechala udělat od Nvidia, SW ale byl od Tesly. Proto tam byly ty výpadky. Tesla se postupně učila vyvíjet SW. Což už se na HW 2.5 naučila dokonale. Poslední generace HW3 (FSD) je také od Tesly včetně SW. HW4, co přijde za 2 roky bude také od Tesly a bude 3x výkonnější.

Petr Melechin

Momentálně nic nenasvědčuje tomu, že by Tesla plánovala přidávat senzory nebo jinak aktualizovat hardware. Už od HW2 tvrdí, že auta jsou po hardwarové stránce (s výjimkou počítače) připravená na plně autonomní řízení (včetně redundantních systémů), takže pokud nenarazí na nějakou opravdu velkou a nečekanou překážku, dá se předpokládat, že HW3.5 (nebo HW4) bude spočívat jen ve výkonnějším počítači, který půjde nainstalovat do všech Tesel vyrobených od podzimu 2016. Půjde tedy o podobný skok jako mezi HW2 a HW 2.5.

Trololo

Jasne, ze teraz nic tomu nenasvedcuje (ved je to vydiet vo zverejnenych videach na ake cesty a s akou premavkou si trufli). Pustite ale to auto do mesta a je obtocene okolo prveho stlpa. To iste sneh, dazd, hmla, tma, ostre slnko oproti kameram, osvetlenie dialkovymi svetlami v noci, preznacene pruhy (napr pri rekonstrukcii), absencia ciar, mozno aj menej caste dopravne znacenia a co ja viem co este.
Neberte ma zle, som velky fanusik Tesly, SpaceX aj Elona (obdivujem jeho nekonvencne myslenie), ale vzhladom k praktickym skusenostiam s neuronovymi sietami (ajked iba mensi osobny projekt) a vystudovanou robotikou budem tvrdit, ze to proste za 5 rokov nedaju. Pritom suhlasim, ze robia rapid development, maju najate spicky vo svojich oboroch, dokazu robit agilny vyvoj na raketach (co si management nedokaze oredstavit ani pri sw v korporaciach) ale toto je zatial privelke susto.
Moj odhad je, ze dotiahnu do 5 rokov autonomiu na dialnice a cesty prvej triedy a v obciach bude musiet prebrat vedenie vozidla sofer.
Btw. Prechod z HW1 na HW2 bol kolko 2 roky? Je to proste dan za ten rapid development. Zastaravanie je pri Teslach uplne sialene (v dobrom aj zlom).
Btw2. Ani keby predpokladali, ze im sucasne senzorove vybavenie nebude stacit, tak by nikto nic nezverejnil. Dovolim si tvrdit, ze by ich to stalo bankrot. Mnozstvo ludi by pozdrzalo svoje objednavky a rozhodne by si v dnesnej dobe, kedy to nema absolutne ziaden vyznam, nekupovali FSD funkcionalitu za tusim 5tisic EUR. A to je v dobe, kedy idu tak povediac na hranu (aktualny cashflow 2,2miliardy s tym, ze by pokles predaja dramaticky zvysil negativnu bilanciu), absolutne vylucene. Takze pre dnesok musi platit: aktualny HW s vynimkou upgradovatelneho vypoctoveho cipu daleko prevysuje potreby samojazdiacich vozidiel. 😉 A tymto by som to aj uzavrel, lebo sa tocime v kruhu, lebo nakoniec obaja tvrdime to iste “takže pokud nenarazí na nějakou opravdu velkou a nečekanou překážku” a tie prekazky som menoval vyssie.

endemit
Trololo

Lidar by som neodpisoval. Ani 100 spickovych inzinierov z Googlu ho hned po tej studii neslo vytrhnut z ich flotily. Pockajme radsej az bude Tesla mat autonomiu LVL5.
Btw. V prispevku hore vobec neslo o lidar ale iba jeden z X prikladov, co mozno bude treba pridat do sucasneho senzorickeho vybavenia, takze je nefer vytrhavat to z kontextu.

Honza

Hlavni problem lidaru je, ze se vzajemne rusi, jakmile bude autonomnich aut hodne, bude obtizne bez nejakych regulaci lidar bezpecne pouzivat.

Trololo

Dobra poznamka. Plati vsak pre vsetky aktivne senzory vratane aktualne Teslou pouzivaneho ultrazvukoveho.

Petr Melechin

Ty mají velmi malý dosah, takže tam by to snad problém být neměl. U radaru nevím, jak to je.

endemit

Já myslím, že E. Musk má s lidarem velké zkušenosti, protože ho používají ve Spacex, a proto ví velmi dobře, proč ho u aut nepoužívá.

peter

a radary sa vzajomne nerusia?

Honza

U radaru je mozne menit fazi i frekvenci. To se u laseru dela blbe

Lukáš Košík

Rozhodně https://youtu.be/sRxaMDDMWQQ?t=2888
Je to asi stejná logika, jako mít vpředu 3 kamery, které zabírají stejný úhel a říct si: “Co takhle tam dát dalších deset?” Pro jistotu. Už od dvou kamer je to nesmysl. Když tam bude více a více stejných kamer, zlepšení nebude ani o procento lepší. Jen to zvýší cenu. Nic víc. A přesně proto Tesla nepoužívá Lidar. Protože ve skutečnosti neumí nic navíc. Je extrémně drahý, velký a hnusný. A ve chvíli, kdy SW dokáže analyzovat obraz a pochopit co se v něm děje nepřináší lidar vůbec nic nového. Je to jen laserový dálkoměr. Je to jako byste místo očí a pochopení co se kolem děje používal jen metr, který vám jen řekne, jak jste od překážky daleko, ale už nic o tom co to je. Jako slepec s holí vs vidící člověk. Je to dobré jen pro hloupější stupně vývoje, které ještě plně neumí rozpoznávat okolí. Podle toho se dá taky velmi lehce rozeznat, kdo je ve vývoji pozadu. 🙂

Honza

Opet se mi zda, ze mluvite o vecech kterym nerozumite. Vice kamer ma samozrejme smysl, protoze muzete dosahovat subpixeloveho rozliseni v prekryvech, ktereho by jste jinak dosahoval velmi tezko. Navic mate diky tomu redundanci. Lidar ma nektere vyhody, kterych kamerami nedosahnete, napriklad vysoka presnost v hloubce, ktere se klasickou kamerou neda doshanout – presnost u kamer zavisi na velikosti ramene. Castecne se to da nahradit radarem – ale ne vsechny materialy se v radiove oblasti chovaji stejne, jako v opticke. Hlavni problem lidaru (stejne jako radaru) je, ze se vzajemne rusi. Jakmile bude autonomnich aut hodne zacne to byt problem. Jsou urcite metody jak se tomu vyhnout, ale vyzaduji vzajemnou spolupraci automobilek.

Lukáš Košík

Ano to máte pravdu. Určitě tomu nerozumím jako akademici v ČR. Ale sorry. Mezi akademiky v ČR a Karpathym ze Stanfordu, který má za sebou navíc roky praxe a prakticky neomezený rozpočet na aplikovaný výzkum, je rozdíl jako mezi mnou a vámi. Proti měnu a Tesle jste jen kluci z fan stránek, kteří se jen poplácávají po ramenou a vzájemně se utvrzují ve svou neomylnost. 🙂
Je to nezdvořilé? Možná. Až vyvinete, reps. dokážete že nelze vyvinout samo řiditelné auto, tak vás budou po ramenou plácat všichni. Nejen kolegové. 🙂

Honza

Proste jen hloupy reci. Vysvetlil jsem vam proc Tesla nechce pouzivat lidar , vy dal melete nesmysly o kamerach, ktere jen ukazuji ze nemate o sensorice zadne realne vedomosti – zjevne treba nevite skoro nic o fotogrametrii. Takova disuse nema valny vyznam, snad krom toho, ze si ostatni ctenari udellaji predstavu nakolik jsou vase tvrzeni duveryhodne.

Lukáš Košík

Já taky netvrdím, že já jsem rozluštil záhadu autonomního řízení. Na rozdíl od Vás, který tvrdí, že s kolegy s ČVÚT jste na rozdíl od Tesly a akademiků ze Stanfordu ve vývoji dál, než oni. Jak tohle vůbec můžete myslet vážně? Na základě nějakých kusých zkušeností se základním vývojem? Můžete být maximálně v úplných začátcích teoretického vývoje. To je jako kdyby kutil Tim říkal, že postaví raketoplán pro NASA lépe, než oni. 😀

Honza

Nikdo netvrdi, ze jsme na CVUT dal. Jen rikam, ze jeho prohlaseni z poslednich dnu jsou spis pro akcionare nez realita a netvrdim to jen ja, ale i lidi kteri jsou v danem oboru experti. Proste proto, ze existuji dobre zname limity soucasnych pristupu ke zpracovani obrazu a hlavne porozumeni situaci skrze hluboke neuronove site. Krom toho mnoho spickovych expertu v oblasti autonomniho rizeni povazuje za neeticke nazyvat to co je v Tesle jako autopilot, protoze to je a jeste dlouho bude ken pokrocily asistencni system.

Lukáš Košík

Ok, chápu. Kdy tedy podle Vás se podaří Tesle level 5? Myslím před samotným schválením úřady.

Honza

Muj osobni odhad jsou jeste dve generace aut, tzn 8 az 10 let – do stavu ze do toho posadite prarodice a odveze je to samo domu. S tim ze ale budou oblasti kde to i tak nepujde, historicka centra mest, slamy.a podobne. Mozna se to bude resit pomoci vzdaleneho operatora a geofencingu nekterych oblasti. Podobne jako vas google neumi navigovat v nekterych uzavrenych oblastech.

Roman

Kdybych vlastnil Teslu tak bych ji rozhodně nikomu nepujčil ani za prachy 🙂

Lukáš Košík

Kdyby mi za rok vydělala na novou, jak slibuje Elon, tak ji nutím každému pod pohrůžkou násilí. 😀
No a tu druhou už si nechám pro sebe. 😀

Pití

A jak bude takovat… když najede 400 km denně… Takže ty jí nabiješ, dojdeš do práce, a až půjdeš z práce, tak budeš tlačit 🙂 Konečně ekologický přístup k věci

Lukáš Košík

😀 Večer po práci (nebo kdykoliv sama zjistí, že potřebuje nabít) přijede normálně domů (nebo na stanici) a strčím jí na nabíječku, ne? Navíc Elon kdysi představil toto: https://youtu.be/uMM0lRfX6YI?t=14 A teď o tom znovu mluvil. Takže se to všechno udělá automaticky přes noc. 🙂

Člověk bez nohou

Jež, nikoli jenž

Petr Melechin

Opraveno.