Ako starnú batérie v Tesle? Oplatí sa kúpa ojazdeného elektromobilu?

Či už ide o nové, alebo jazdené elektrické vozidlá, obmedzená životnosť ich batérií je jednou z najväčších obáv brániacich rýchlej adopcii. O nameranom stave batérií dlhodobo jazdených elektromobilov, ale aj o dôvodoch ich degradácie a mnohom ďalšom, je nasledujúce novo preložené video.

Pesimizmus ohľadom výdrže batérií elektromobilov pramení z dvoch zdrojov. Za prvé, batérie poznáme hlavne z notebookov a telefónov a každý vie ako po 2–3 rokoch dopadnú. Za druhé, tento druh osobnej dopravy je v rozmachu ledva 10 rokov a tak sa len málo áut dožilo významnejšieho veku, ktorý by laickú verejnosť ukľudnil. Mimo krátkodobých štatistík sa tak musíme opierať hlavne o znalosť technológie a výskum správania sa batérií. Začneme teda tým, ako batéria funguje na atomárnej úrovni. Ozbrojení touto vedomosťou si vysvetlíme, kvôli čomu sa „nádrž“ elektromobilov časom scvrkáva. Zameriame sa na vonkajšie vplyvy, menovite teplotu a hĺbku vybíjania, a nakoniec prejdeme k sľúbeným štatistikám o degradácii batérií u automobilov Tesla Model S a Nissan Leaf.

Oplatí sa kúpa staršieho elektro auta? Uvidíme…

Ďalšie preložené videá o firmách Elona Muska s českými, alebo slovenskými titulkami nájdete tu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
16 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo Janáček
Pavelll

S tou kratkou provozni zkusenosti to neni tak spatne – pokud do vzorku vozu pribereme hybridy. Predevsim Toy Prius se prodaly od r. 1997 miliony a zkusenosti s zivotnosti jejich baterii jsou prekvapive dobre.

Garion

Jenže hybridní Toyoty nepoužívají Lionky, ale starší typy NiMH, tedy to moc srovnávat nejde. Každopádně první dvě generace Leafu nám ukázaly, jak se to dělat nemá, a naštěstí ostatní výrobci termomanagement používají a instalované větší kapacity baterek nejsou na rapidgate tolik náchylné. A téměř všichni kromě Tesly zamykají větší část kapacity nahoře a dole, aby baterku chránily. U Tesly je to na uživateli, jestli ji chce nabít až po okraj či jen 80-90%.

hotovson

” A téměř všichni kromě Tesly zamykají větší část kapacity nahoře a dole”

to “krome Tesly” je ponekud odvazne tvrzeni, jsou k tomu nejaka fakta?

Petr Melechin

Nevím, jak moc obecně to platí, ale třeba Audi e-tron nebo Porsche Taycan mají uzamčených přibližně 10 % baterky, zatímco Tesla spíš 5 % nebo méně.

Martin B

Ale to je dáno spíše technologickými rozdíly než větší ochotou riskovat životnost.

Jiří

Taycan: 10 %
e-Tron: 9 %
ID.3: 6 %
Niro/Soul/Kona LR: 5 %
Niro/Soul/Kona SR: 7 %
Leaf: 10 %
i3: 10 %
e-C4/e-208/e-2008/Corsa-e: 10 %
Ioniq: 5 %
Zoe: 5 %
Tesly: 5 %
Ariya: 3,5 %

Naposledy upraveno před 11 měsíci uživatelem Jiří
hotovson

tak jsem si potrenoval kriticke mysleni a zjistil nasledujici o baterii 75 kWh v Tesla Model 3

stredni napeti baterie 355,2 V (usporadani 96S)
75 kWh -> 211 Ah
potrebna kapacita clanku 4590 mAh (usporadani 46P)

kapacita clanku papirove 5000 mAh (rezerva 8,9 %)

zdroje
usporadani a vypocty https://evannex.com/blogs/news/tesla-s-battery-pack-is-both-mysterious-and-alluring-work-in-progress

kapacita clanku http://eleteks-com.sell.everychina.com/p-108442467-panasonic-ncr21700a-5000mah-15a-high-drain-3-7v-21700-rechargeable-lithium-ion.html

Garion

Já jsem vycházel z tohoto článku na hybridu http://www.hybrid.cz/hacker-nameril-skutecnou-vyuzitelnou-kapacitu-baterii-elektromobilu-tesla a pokud je toto pravda, pohybuje se velikost bufferu u Tesly kolem 3-4%. Většina tohoto bufferu je na spodní hranici, proto Tesla nedoporučuje standardně nabíjet do 100%, pokud hned nepojedete dál a máte k dispozici dobré nástroje na plánování nabíjení včetně maximální úrovně nabití. Pokud dojedete do nuly na displeji, je možné přes dispečink odemknout spodní buffer a pár km k nabíječce popojet.
U ostatních výrobců je ten buffer trochu větší a nespoléhá se tolik na inteligenci uživatele. O to mi v mém příspěvku šlo. V recenzích pak často slyším stížnost, že není možnost nastavit maximální úroveň nabití a vždycky nabíjí do plná, i když ve skutečnosti to je třeba do 95%.

Prochazka

Tady píšou reálně 3600mAh/článek a uváděno 3200mAh/článek…

https://elektrickevozy.cz/clanky/jak-to-ze-tesla-dosahne-vykonu-310-kw-z-tuzkove-baterie

to by znamenalo rezervu 12,5%…

Xcv

Prius nemá Li-Ion baterie ale NiMH. A používá je v malém rozsahu kapacity.

Pavelll

Toyota pouziva NiMH i Lion, i kdyz je fakt, ze Li-Ion az o 2015. Jinak, tech hybridu uz prodala 12 mil, jak jsem se prave dozvedel.

Henry

Nechápu kterej magor by si koupil ojetou Teslu….když technické zpracování je u nového vozu katastrofální….

hobitt

Naštěstí ostatní lidi nejsou magoři jako autor tohoto příspěvku a když si něco koupí z druhé ruky tak se na to nejdříve podívají.
A nedají na nesmyslné trolovaní na internetu takových magorů jako autor tohoto příspěvku.

Ivo Janáček

Otázka je, jaké mají požadavky a nároky na kvalitu. Pokud se podíváte na tento test:
https://www.autojournal.cz/vyzkouseli-jsme-ojetou-teslu-model-x-a-jeji-opotrebeni-nas-vyvedlo-z-miry/
pak pro někoho to může být ok a jiný bude rychle utíkat pryč.

K K

Ten test v odkazu je naprd. Fotky nic neukazuji, a ve videu je toho taky malo. Stezuje si na pomaly a vypaleny displej, ale z videa nic videt neni. Stezuje si na spary, ale ve videu nic videt neni. Stezuje si na spatny podvozek, ale na stojan auto nedal aby ukazal stav podvozku. Jedine co ve videu opravdu jde videt je jen ta upadla guma.
Skoro bych rekl ze ten test je uplne naprd.