Encyklopedie Tesly: Giga Shanghai

Giga Shanghai je továrna ve městě Šanghaj využívaná pro výrobu elektromobilů Tesla pro čínský trh. S výstavbou továrny začala automobilka v lednu roku 2019 a celý proces proběhl neuvěřitelným tempem, jelikož již v září byla hotová první fáze továrny, v listopadu začala zkušební výroba čínských variant vozu Tesla Model 3 a první zákazníci své objednané elektromobily dostali ještě před koncem roku 2019. Tesla se ke stavbě vlastní továrny pro čínský trh rozhodla jednak z důvodu nedostatečné kapacity domovské Tesla Factory a jednak kvůli vyšším nákladům na dovoz vozů z USA. Situaci dovážení elektromobilů tehdy také výrazně ztěžovala obchodní válka mezi USA a Čínou, kvůli které musela Tesla ceny svých vozů několikrát měnit, a to převážně na úkor vlastních zisků.

Tesla Giga Shanghai v Číně (Foto: Tesla)

Již bylo zmíněno, že celá stavba první fáze proběhla neuvěřitelnou rychlostí, a to hlavně díky velké podpoře čínské vlády, které se Tesle dostalo. Díky tomu se Giga Shanghai stala nejrychleji postavenou továrnou této velikosti v Číně – dosavadní rekord činil 17 měsíců, přičemž Tesla to zvládla za polovinu času. To ale není jediné prvenství, které Tesla díky své čínské továrně drží, na kontě má totiž ještě další dvě. Jde o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou plně vlastní zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami. Zákon, který by k tomuto automobilku zavazoval, totiž přestal pro výrobce elektromobilů platit v roce 2018. Dalším prvenstvím je velikost investice. Dle čínského zpravodajského serveru Tencent News totiž šlo o největší zahraniční investici v Šanghaji.

Postupné navyšování výrobní kapacity na nějakou dobu narušila pandemie koronaviru SARS-CoV-2, která vypukla v Číně a kvůli které musela Tesla na nějakou dobu Giga Shanghai zavřít. Vláda nakonec firmám dovolila znovu obnovit výrobu v polovině února, z důvodu bezpečnostních opatření a přerušení řetězce dodávek ale stále nebylo možno vyrábět v takovém množství jako před pandemií. Navýšení výrobní kapacity tak nakonec nastalo až v březnu, kdy Tesla pustila do práce druhou směnu, díky čemuž se týdenní produkce zvýšila na 3000 kusů. Celkově by měla roční produkce čínských Modelů 3 dosahovat 150 tisíc vozů. V roce 2021 je pak díky začátku výroby Modelu Y plánováno navýšení výroby na 250 tisíc elektromobilů ročně.

Vyráběné vozy

Momentálně Tesla v Giga Shanghai vyrábí pouze jeden produkt, a to čínskou variantu sedanu Tesla Model 3. Jde prakticky o čínský ekvivalent americké verze Standard Range Plus, kterou ale Tesla může díky lokální výrobě prodávat za nižší cenu a zároveň mít vyšší marži, než kdyby stejné vozy dovážela z USA. Nejvýraznější změnou oproti verzi vyráběné v USA jsou jiné baterie, které Tesla v Číně neodebírá od Panasonicu, nýbrž od společností CATL a LG Chem.

Tesla Model 3 vyrobená v čínské továrně Giga Shanghai (Foto: Tesla China)

Dle neoficiálních informací do varianty Standard Range Plus své články dodává LG Chem s tím, že postup je podobný jako při spolupráci Tesla-Panasonic. Automobilce tedy její partner dodá jednotlivé články, které si Tesla následně sama namontuje do bateriových setů. Zatím není jasné, jak budou využívané baterie od CATL, spolupráce má totiž začít až v červenci 2020. Teoreticky by mohla tato firma svůj produkt dodávat do v Číně vyráběného Modelu 3 ve variantě Long Range RWD. Datum začátku výroby této varianty každopádně zatím není jasné a samotná verze ještě ani nebyla oficiálně oznámena, na veřejnost se ale dostaly informace, že automobilka má od čínských úřadů povolení tuto variantu vyrábět a prodávat.

Schéma výroby Tesly Model 3 v Giga Shanghai (Zdroj: Tesla)

Ve své čínské továrně plánuje automobilka vyrábět též crossover Tesla Model Y. Jeho výroba by měla začít již v říjnu 2020, prvním zákazníkům by pak měly být vozy předány v lednu 2021. S Modelem Y pravděpodobně souvisí nová hala, na které automobilka momentálně pracuje a jež se velikostí podobá první fázi výstavby. Pravděpodobně tak půjde o haly pro výrobu Modelu Y.

Baterie a další produkty

Kromě elektromobilů bude Giga Shanghai sloužit též k výrobě baterií a dalších produktů Tesly. V souvislosti s bateriemi automobilka na začátku roku 2020 dokončila vedle Giga Shanghai budovu, která má dle dostupných informací sloužit právě k výrobě baterií a pohonných jednotek. Zatímco pohonné jednotky si Tesla v Giga Shanghai vyrábí sama, tak baterie dostává od LG Chem a sama si je pouze kompletuje. Je ale pravděpodobné, že až Tesla rozjede výrobu vlastních bateriových článků, jejich produkce pro Giga Shanghai bude probíhat právě v této budově.

V Giga Shanghai s největší pravděpodobností bude mít svou sekci také energetická divize Tesla Energy, do jejíž čínské odnože začala automobilka nabírat nové zaměstnance. Konkrétně jde o pozice související se solárními střešními taškami a úložišti energie. Mezinárodní expanze solárních tašek by dle Muska měla začít ke konci roku 2020, prozatím ale budou produkty dováženy z americké Giga New York a v Číně bude nejspíš tak probíhat pouze finální montáž. To potvrdil i Musk, z dlouhodobějšího hlediska ale podle něj dává smysl přesunout výrobu blíže k zákazníkům, můžeme tedy časem předpokládat jejich výrobu i v Giga Shanghai.




Mohlo by se vám líbit...

Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
Nastavit upozorňování na