Vše o OctaGrabberovi

Tento článek bude průběžně aktualizován na základě nejnovějších informací (seznam posledních změn najdete na konci článku). K článku se v budoucnu snadno dostanete z hlavního menu (Encyklopedie SpaceX > Znovupoužitelnost a přistávání > Vše o Octagrabberovi).

Poslední aktualizace: 24. 5. 2020
(seznam změn)

O speciálním robotovi, kterému se oficiálně přezdívá „OctaGrabber“, jsme se poprvé dozvěděli v březnu 2017, když byl vyfocen na palubě mořské plošiny Of Course I Still Love You (OCISLY), kde dodnes slouží.

První fotka robota na palubě OCISLY v březnu 2017 (Foto: Stephen Marr)

Elon Musk poté vysvětlil, že robot slouží ke stabilizaci raket Falcon 9 a Falcon Heavy po přistání na ASDS a zabraňuje jejich pohybu po palubě na neklidném moři. Například u mise Thaicom-8 bylo moře tak rozbouřené, že raketa před zajištěním klouzala po celé palubě a nespadla do moře jen díky vyvýšenému okraji plošiny:

Použití robota je navíc rychlejší a bezpečnější než manuální zajišťování stupně. To probíhá tak, že obslužný personál SpaceX se co nejdříve po přistání nalodí na plošinu a raketu podepře jednoduchými zvedáky, které na sebe přenesou část váhy z kompozitních přistávacích nohou. Následně se k palubě pod raketou přivaří kovové zarážky a k nim se raketa v podstatě přiváže řetězy, které se přichytí za kovový octaweb (to je bytelná konstrukce, do níž jsou vsazeny motory ve spodní části rakety).

Detail manuálně zajištěného stupně k palubě (Foto: Teslarati)

Robotovi se oficiálně přezdívá OctaGrabber („zachycovač octawebu“) a měl by být dálkově ovládaný a elektrický (energie je dodávána kabelem). Dosud není k dispozici žádné video robota v akci, ale z dostupných informací se dá dobře odvodit, jak v praxi funguje. Robot je během přistání rakety schován na bezpečném místě na ASDS, aby nebyl poničen spalinami nebo výbuchem v případě nepovedeného přistání. Tomuto přístřešku se někdy přezdívá „garáž“.

Pokud však je přistání úspěšné, pracovníci SpaceX mohou z nedaleké lodi na dálku vyslat tohoto pásového robota na palubu ASDS a najet s ním přímo pod raketu. Následně robot vztyčí čtyři hydraulické zvedáky, podepře raketu a tím ji zajistí proti nechtěnému sklouznutí při plavbě. Velkou výhodou je kromě ušetření času především to, že obslužný personál je celou dobu v bezpečí mimo přistávací plošinu, takže se výrazně snížuje riziko úrazu ve srovnání s manuálním zajištěním rakety.

Možná si říkáte, jak může tento relativně malý robot vlastně udržet tak velkou raketu. Je potřeba si uvědomit následující:

  • Raketa je převážně dutá a po přistání také skoro prázdná, neboť téměř všechno palivo bylo spotřebováno na start a přistání. Po přistání raketa váží jen nějakých 25 tun.
  • Raketa má velmi nízké těžiště, neboť téměř všechna její hmotnost je koncentrována dole v oblasti těžkých motorů a bytelného octawebu.
  • Robot je dost rozměrný (ono se to nezdá, ale OCISLY je velká zhruba jako fotbalového hřiště). Ale nebojte se, že by se robot pod raketu nevešel, nebo že by mu překážely rozložené přistávací nohy rakety – Falcon 9 je obrovský.
  • Robot má vzhledem k bytelnému kovovému tělu nejspíš dost vysokou hmotnost.
  • Kombinace hmotnosti robota, nízkého těžiště a zvýšení trakce díky pásům a celkově větší kontaktní plochy (v porovnání s minimální kontaktní plochou mezi palubou a nohami volně stojícího Falconu) má za následek dostatečně bezpečné zajištění.

OctaGrabber se dočkal premiéry v červnu 2017 při misi BulgariaSat-1, kdy podpíral zachráněný stupeň při návratu do přístavu. Robot měl být poté znovu použit při misi SES-11 o 4 měsíce později, ale po přistání došlo na palubě k požáru a robot byl poničen.

Všechny okolnosti požáru nejsou známy, ale podle NASA Spaceflight došlo po přistání k úniku části zbylého paliva RP-1 z rakety, které se následně nahromadilo poblíž kontejnerů v zadní části ASDS. O něco později pak došlo k jeho vznícení – údajně to nejspíš bylo důsledkem automatického zajišťovacího procesu, při kterém se raketa po přistání zbavuje zbytků samozápalné látky triethylhliník-triethylboran (TEA-TEB) sloužící k zažehávání motorů. Hasičské hadice na palubě následně požár rychle uhasily, ale oheň stihl zapálit „garáž“, ve které je OctaGrabber skladován, a přitom byl poškozen. Robot byl poté několik měsíců opravován v přístavu Port Canaveral a do akce byl znovu nasazen v dubnu 2018 při misi TESS.

OctaGrabber je zatím kompatibilní jen s Falconem 9, což se stalo osudným centrálnímu stupni Falconu Heavy při misi Arabsat 6A v dubnu 2019. Stupeň sice úspěšně přistál na OCISLY, ale špatné počasí vedlo k tomu, že posádka nemohla stupeň zajistit k palubě. Vysoké vlny následně způsobily převrácení a zničení stupně. Uchycení centrálního stupně Falconu Heavy se liší od Falconu 9, ale robot byl rychle upraven, aby byl kompatibilní i s FH. V černu 2019 byl vyfocen s upgradovanými úchyty, právě včas aby se mohl účastnit mise STP-2. Přistání centrálního stupně Falconu Heavy během této mise se však nezdařilo, a tak OctaGrabber nemohl prokázat své nově nabyté schopnosti.

SpaceX mělo dlouhou dobu jen jednoho takového robota, který slouží na floridské plošině Of Course I Still Love You, ale společnost mu vyrobila brášku. Výroba probíhala v areálu SpaceX v Cocoa na Floridě, kde v roce 2019 vznikl prototyp Starship Mk2. Robot se zatím neznámým jménem bude sloužit na přistávací plošině Just Read the Instructions, která má nově na palubě garáž, kde bude robot přebývat. Na palubě JRTI byl robot poprvé vyfocen na konci května 2020.

Druhý robot pro zajištění raketových stupňů na palubě vylepšené plošiny Just Read the Instructions v květnu 2020 (Foto: @KimptonColorado)

OctaGrabber zajišťoval raketu po přistání během těchto misí:


Poslední aktualizace článku:

  • 24. 5. 2020 – Přidána lepší fotka robota pro plošinu JRTI
  • 26. 4. 2020 – OctaGrabber byl použit při misi Starlink v1-6
  • 21. 3. 2020 – Na konec článku byly přidány informace o novém robotovi, který je ve výrobě
  • 10. 1. 2020 – OctaGrabber byl použit při misi Starlink v1-2
  • 21. 12. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi JCSAT-18/Kacific-1
  • 7. 12. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi CRS-19
  • 15. 11. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi Starlink v1-1
  • 26. 6. 2019 – Přidána informace o úpravách OctaGrabbera před misí STP-2
  • 28. 5. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi Starlink-1
  • 5. 5. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi CRS-17
  • 16. 4. 2019 – Doplněna informace o nekompatibilitě robota s Falconem Heavy
  • 10. 3. 2019 – Přidáno video robota v pohybu
  • 5. 3. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi DM-1
  • 24. 2. 2019 – OctaGrabber byl použit při misi Nusantara Satu
  • 19. 2. 2019 – Založení článku

Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a redakce mohla nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tthdhn

“Zdá se, že je vyrobený z oceli nebo něčeho podobného”
To zní jako skutečná materiálová věda!

Einstein

A je to vubec robot, kdyz je to vlastne dalkove ovladane vozidlo s prackou?

MilAN

Netáhá vás nadpis za oči ? 8graber přeci není životný, tak snad ne -ovi ale -u

PetrK

To z něj ale nedělá neživotný rod – o pánovi, o pánu 🙂 Nicméně, přestože by správně mělo být o hradu, tak záleží na pozici mluvčího, zda použije “poživotnění”, nebo se bude držet striktního výkladu :-). Zvlášť když se pak mluví o tom, jaké vykonává činnosti.
Mimochodem – u slova robot už to tak za uši netahá …

MilAN

No, je to obyčejný dálkově řízený stroj, zrovna jako bagr, zvedák. -ovi je čistě životný 3.pád

PetrK

:-))))))