Autopilot Tesly umí zabránit nehodě, brzy má být zcela autonomní

Nedávno jsme informovali o tom, jak Autopilot Tesly dokázal bezpečně pokračovat v jízdě po dálnici i poté, co opilý řidič Modelu S usnul za volantem. Tím s největší pravděpodobností zabránil dopravní nehodě a zachránil tak svému majiteli život. Velkou výhodou v této situaci bylo, že se incident odehrál v době, kdy byla dálnice málo frekventovaná a Autopilot se prakticky musel „pouze“ držet čar a udržovat rychlost. V mnohem ošemetnějších situacích se ale ocitli jiní majitelé Tesel, které Autopilot musel zachraňovat od nehody. Příkladem je Model 3, který na dálnici díky bleskurychlé reakci uhnul zbrklému řidiči. Nebezpečnou situaci zachytila kamera:

Autopilot díky radaru ukrytému za předním nárazníkem a třem předním kamerám dokáže vidět až několik desítek metrů dopředu. V případě, kdy neuronová síť zjistí nějakou nebezpečnou situaci před vozidlem, zvukově upozorní řidiče, aby převzal řízení a zároveň sama začne s Teslou brzdit či jinak reagovat. Tuto funkci dobře ukazuje následující video z Nizozemska. Software Tesly zde vyhodnotil brzdící SUV jako potencionální nebezpečí, upozornil řidiče a začal brzdit. Následně do SUV narazilo vozidlo jedoucí za ním. Zajímavostí je, že radar Tesly vidí o dvě auta dopředu, takže zpomalující SUV detekoval ještě předtím, než si toho řidič této Tesly Model X mohl všimnout sám. Díky tomu nejspíš bylo zabráněno tomu, aby do aut naboural ještě třetí vůz.

Zajímavé video o chování Autopilotu pak zveřejnil kanál KmanAuto. Ten testoval reakce Autopilotu na člověka na silnici při různých rychlostech. Z videa je patrné, že Tesla dokáže bez problému zabrzdit v případě, že člověk na silnici stojí delší dobu. V této situaci ho pravděpodobně software vnímá jako statický objekt a v případě, že ho vidí dostatečně dopředu, má čas reagovat a zastavit (KmanAuto testovalo Model S při rychlosti až 56 km/h).

Pokud chodec před vozidlo vkročil, tak Tesla dokázala efektivně zastavit při rychlosti 40 km/h. Při vyšší rychlosti už výsledky tak dobré nebyly a řidič pro jistotu zasáhl do řízení. Neuronová síť má nejspíš stále problémy s předvídáním situací, které začínají mimo vozovku (jako je právě vběhnutí chodce pod kola), a pak už nestíhá vůz zastavit. Test je sice dva roky starý, stejné výsledky ale měl kanál Nick’s Tesla Life ve videu ze září 2018.

S nástupem zimní sezóny může spoustu řidičů zajímat, jak si Autopilot dokáže poradit na zamrzlé silnici. Své o tom ví Eric Laperriere, jehož Model 3 s pohonem všech čtyř kol se na dálnici dostal do přetáčivého smyku. Dle vlastního tvrzení se Laperriere během celé situace ani jednou nedotkl volantu a celou situaci za něj vyřešil Autopilot (i když by se za takového počasí správně neměl vůbec používat). Jeho tvrzení každopádně nejde stoprocentně ověřit a pod videem se objevilo několik komentářů s tím, že by se mohlo jednat o podvrh. Laperrierevo tvrzení podporuje fakt, že preciznost, s jakou byl smyk vyrovnán, sedí spíš na přesné výpočty počítače než na lidské jednání. Model 3 má navíc možnost přepnutí elektromotorů do módu, který usnadňuje zatáčení a driftování. Systém tedy sám dokáže auto do smyku poslat a v případě potřeby ho z něj též dostat zpět. Celou situaci a její věrohodnost můžete posoudit na videu:

Další zajímavé situace pak najdete na YouTube v různých kompilacích, i když u některých klipů se špatně posuzuje, které úkony měl na svědomí řidič a které Autopilot:

Autopilot je zatím uváděn pouze jako beta verze a vyžaduje po řidiči, aby měl ruce na volantu a dával na jízdu pozor. Jako odstrašující případ může sloužit smrtelná nehoda řidiče Modelu X, který se zapnutým Autopilotem naboural do betonové bariéry na dálnici, přestože ho systém několikrát vyzval, aby převzal řízení.

Musk nedávno prohlásil, že Tesla dosáhne plně autonomního řízení ke konci roku 2019. Následně bude nutné získat povolení od úřadů, což prý může zabrat dalších 12–18 měsíců. Hlavním krokem k dosažení tohoto cíle má být vydání nového Hardwaru 3, jenž bude obsahovat Teslou vyvinutý počítač speciálně navržený pro neuronové sítě Autopilotu.

S ohledem na Hardware 3 se prozatím mluvilo pouze o tomto počítači, vypadá to tedy, že veškerá senzorika (radar, 8 kamer a 12 ultrazvukových senzorů) na voze zůstane nezměněna. Dosažení plné autonomnosti je tedy pravděpodobně momentálně pouze záležitost softwaru a dostatečně silné výpočetní jednotky, která by umožnila užití větších neuronových sítí. Hardware 3 plánuje Tesla začít do svých vozů instalovat někdy koncem jara tohoto roku, přičemž pro zákazníky, kteří si přikoupili plnou autonomnost, bude výměna počítače zdarma.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo Janáček
Petr Melechin
Ivo Janáček

Jak mám tedy chápat to video?

Petr Melechin

Firma, co vyrábí ty roboty, nafingovala situaci, kdy Tesla srazila jejich robota. Řidič pak tvrdil, že Tesla jela autonomně (ale přitom patřil k té firmě s roboty a nejspíš ho srazil manuálně). Věděli, že Tesla a samořídící auta jsou populární témata a je to vtipná příhoda, a tak že se o tom bude psát. To se vyplnilo a firma tím zadarmo zpropagovala svoje roboty, který by jinak nikoho nezajímaly.

Ivo Janáček

Projel jsem narychlo google a tento závěr jsem nikde nenašel. Netvrdím, že by to tak nemohlo být a netvrdím, že to tak nebylo. Hledal jsem někde něco oficiálního a nikde jsem nic nenašel. Podle videa je vidět, že auto ho chytlo už přední částí. Jsou tedy možné tři možnosti, někdo stáhl robota manuálně provázkem a přesně se trefil časově, řidič nejel na AP a vzal robota záměrně a nebo selhal AP Tesly.

Petr Melechin

Vyplývá to hlavně z toho, že to, co řekl ten řidič, nedává smysl, a taky z toho, že Autopilot by na tom parkovišti nejspíš ani nešel aktivovat.

Petr Melechin

To jen znamená, že video se stalo virálním, a tak jeho licencování začala zajišťovat agentura, ale nutně to neznamená, že video je fake nebo že bylo od začátku vytvořeno pro účely virálního marketingu (i když mohlo být).

Petr

Prvně bych chtěl napsat, že tento web miluji a chodím sem každý den. Informace o SpaceX jsou výborné a skvěle podané. Nicméně u článků o Tesle poslední dobou už ten pocit nemám. Místo objektivních a faktických článků mi to přijde spíše jako bezmezné fanouskovske nadšení, jak je Tesla skvělá a dokonalá. Od webu na takto vysoké úrovni bych očekával nějaké trochu více kritické myšlení. Jakkoliv Tesla opravdu skvělá je a táhne vývoj autonomního řízení stále dopředu, tak těch failů má za sebou taky dost. Když už tedy má vyjít článek o autonomním řízení, tak buď ať je faktický ohledně principů fungování systémů (klidně včetně těch ukázek), nebo ať je to ohledně novinek (HW3), ale pár videí z YouTube, kde ještě u poloviny je efekt autopilota dost sporný, tak to je dle mého dost o ničem. Prosím tedy – zkuste psát články o Tesle ve stejném duchu jako o SpaceX, byla by škoda sklouznout k laciné propagaci. A neberte si to prosím osobně jako prázdné internetové troleni, ale jako námět na vylepšení a zpětnou vazbu. Díky, Petr.

Petr

P.S. Paradoxně nejzajímavější a nejužitečnější z celého článku byla pro mě informace zde v komentářích ohledně způsobu fungování radaru odrazem…

Petr Melechin

Upřímně tuhle kritiku moc nechápu. Ano, není to hloubková analýza celé problematiky, ale to ani nebyl účel článku. A nepřijde mi, že bych ve svých článcích o SpaceX byl někdy nějak extra kritický, takže nevidím velký rozdíl u tohohle článku, který je samozřejmě k Tesle spíše pozitivní. Nicméně bych řekl, že článek je v rámci možností a účelu článku dostatečně vyvážený a rozhodně Teslu jen slepě neopěvuje. V těch sporných případech varujeme, že nelze ověřit, jak velkou roli tam Autopilot vlastně hrál, zároveň zmiňujeme i případ smrtelné nehody Autopilotu. To mi v rámci článku, který jen měl poukázat na pár zajímavých situací, kde Autopilot zafungoval, jak měl, přijde jako dostatečné. Smyslem nebylo vysvětlit, jak přesně Autopilot funguje a jaká má omezení (to by byl o dost větší článek), ale ukázat na konkrétních příkladech, že kromě udržení v pruhu dokáže i zabránit nehodě.

Pod nějakým jiným článkem jsem vysvětloval, že jelikož je Tesla pro mnoho čtenářů ElonX zatím relativně novým tématem, začínáme pomalu a nezacházíme tolik do hloubky, dokud nepoložíme nějaké základy znalostí o hlavních tématech. U SpaceX to v době založení webu bylo podobné a nějaký čas trvalo, než jsme se dostali na současnou úroveň “odbornosti”. Dejte tomu čas.

Petr

Ano, možná jsou to jen nesplněná očekávání, zejména když nadpis článku lákal na něco víc než jen kompilaci videí z YouTube a malý odstavec ohledně HW3. Třeba Encyklopedie Tesla je fajn, to považuji za budování základů. U tohodle mě prostě jen překvapil malý informační přínos v porovnání s ostatními články zde. A znovu opakuji, není to univerzální kritika z principu, pouze můj názor 🙂

Ivo Janáček

Ad druhé video, nevím jak radar Tesly vidí, ale já jsem jasně dle videa viděl, že auta před tím malým brzdí a téměř stojí a to jsme na to nepotřeboval radar a navíc je to vidět z videa, v reálu by to tedy bylo vidět ještě mnohem lépe. Tady auto reagovalo stejně jako průměrný řidič. Ano, je možné, že špatný řidič by asi nereagoval.

Ad třetí video, toto je něco, co mají dnešní vozy již zcela běžně a funguje to většinou do 50-80km/h. Bohužel to občas vezme něco, co nemá pak to na vás buď jen piští a nebo to dupne na brzdy, což není zrovna ideální.

Ad čtvrté video, tady bych řekl, že to je něco co je a bude problém. Prostě tady je to o citu a dostat auto na rovné silnici do smyku je hodně zvláštní.

Ad poslední video, jo to znám a pak to furt píská až to člověk vypne, aby měl klid. 🙂

Tak to jen tak pro zajímavost. Bylo by fajn, kdyby to umělo řídit jako dobrý řidič, ale na to si ještě dlouho počkáme.

Petr Melechin

Ten radar se odráží pod autem před Teslou, takže se dostane až o auto dál. Z blogu Tesly:

Taking this one step further, a Tesla will also be able to bounce the radar signal under a vehicle in front – using the radar pulse signature and photon time of flight to distinguish the signal – and still brake even when trailing a car that is opaque to both vision and radar.

Jiří Konečný

No ale není tam budoucí čas? “a Tesla will also be able…”

Petr Melechin

Ano, ale je to 2 roky starý blog z dob vydání HW2. Od té doby už tyhle funkce zprovoznili v rámci softwarových aktualizací.

Horalko

Uplny suhlas.
V tom druhom videu, dobry sofer s priemernym zrakom, ktory sa venuje riadeniu by zareagoval skor ako autopilot. Uz z dialky bolo vidiet, ze auta pred tym malym svietia na cerveno.
Volvo (funkcia City Safety) s adaptivnym tempomatom, dokazala zastavit pred prekazkou a nasledne sa pohnut uz pred 5 rokmi. V sucasnoti je Volvo schopne nielen zastavit a pohnut sa, ale aj drzat jazdny pruh, vyhnut sa bocnemu narazu a ciastocne viest autonomne vozidlo. EyeSight na Subaru to vie skoro rovnako dobre. Tesla ma zatial najviac senzorov a najcastejsi upgrade firmveru, takze to ma dopredu dobre zmaknute a rozmyslene a teda nemusi cakat kym sa nejaka fajnotinka dostane do prevadzky.
Co sa tyka stvrteho videa tak smyky a zvladanie auta na mokrej, zladovatenej, alebo zablatenej ceste by mal absolvovat povinne kazdy jeden sofer na treningovej ploche. Urcite by si niektori z vodicov uvedomili, ze cesta nie je pretekarsky okruh.
Co sa tyka objektivnosti, na fanusikovskom webe ju nemozno cakat 🙂 A to nie je kritika, jednoduche konstatovanie.

Zdeněk

Dost zajímavé informace. Díky.