Autopilot Tesly umí zabránit nehodě, brzy má být zcela autonomní

Nedávno jsme informovali o tom, jak Autopilot Tesly dokázal bezpečně pokračovat v jízdě po dálnici i poté, co opilý řidič Modelu S usnul za volantem. Tím s největší pravděpodobností zabránil dopravní nehodě a zachránil tak svému majiteli život. Velkou výhodou v této situaci bylo, že se incident odehrál v době, kdy byla dálnice málo frekventovaná a Autopilot se prakticky musel „pouze“ držet čar a udržovat rychlost. V mnohem ošemetnějších situacích se ale ocitli jiní majitelé Tesel, které Autopilot musel zachraňovat od nehody. Příkladem je Model 3, který na dálnici díky bleskurychlé reakci uhnul zbrklému řidiči. Nebezpečnou situaci zachytila kamera:

Autopilot díky radaru ukrytému za předním nárazníkem a třem předním kamerám dokáže vidět až několik desítek metrů dopředu. V případě, kdy neuronová síť zjistí nějakou nebezpečnou situaci před vozidlem, zvukově upozorní řidiče, aby převzal řízení a zároveň sama začne s Teslou brzdit či jinak reagovat. Tuto funkci dobře ukazuje následující video z Nizozemska. Software Tesly zde vyhodnotil brzdící SUV jako potencionální nebezpečí, upozornil řidiče a začal brzdit. Následně do SUV narazilo vozidlo jedoucí za ním. Zajímavostí je, že radar Tesly vidí o dvě auta dopředu, takže zpomalující SUV detekoval ještě předtím, než si toho řidič této Tesly Model X mohl všimnout sám. Díky tomu nejspíš bylo zabráněno tomu, aby do aut naboural ještě třetí vůz.

Zajímavé video o chování Autopilotu pak zveřejnil kanál KmanAuto. Ten testoval reakce Autopilotu na člověka na silnici při různých rychlostech. Z videa je patrné, že Tesla dokáže bez problému zabrzdit v případě, že člověk na silnici stojí delší dobu. V této situaci ho pravděpodobně software vnímá jako statický objekt a v případě, že ho vidí dostatečně dopředu, má čas reagovat a zastavit (KmanAuto testovalo Model S při rychlosti až 56 km/h).

Pokud chodec před vozidlo vkročil, tak Tesla dokázala efektivně zastavit při rychlosti 40 km/h. Při vyšší rychlosti už výsledky tak dobré nebyly a řidič pro jistotu zasáhl do řízení. Neuronová síť má nejspíš stále problémy s předvídáním situací, které začínají mimo vozovku (jako je právě vběhnutí chodce pod kola), a pak už nestíhá vůz zastavit. Test je sice dva roky starý, stejné výsledky ale měl kanál Nick’s Tesla Life ve videu ze září 2018.

S nástupem zimní sezóny může spoustu řidičů zajímat, jak si Autopilot dokáže poradit na zamrzlé silnici. Své o tom ví Eric Laperriere, jehož Model 3 s pohonem všech čtyř kol se na dálnici dostal do přetáčivého smyku. Dle vlastního tvrzení se Laperriere během celé situace ani jednou nedotkl volantu a celou situaci za něj vyřešil Autopilot (i když by se za takového počasí správně neměl vůbec používat). Jeho tvrzení každopádně nejde stoprocentně ověřit a pod videem se objevilo několik komentářů s tím, že by se mohlo jednat o podvrh. Laperrierevo tvrzení podporuje fakt, že preciznost, s jakou byl smyk vyrovnán, sedí spíš na přesné výpočty počítače než na lidské jednání. Model 3 má navíc možnost přepnutí elektromotorů do módu, který usnadňuje zatáčení a driftování. Systém tedy sám dokáže auto do smyku poslat a v případě potřeby ho z něj též dostat zpět. Celou situaci a její věrohodnost můžete posoudit na videu:

Další zajímavé situace pak najdete na YouTube v různých kompilacích, i když u některých klipů se špatně posuzuje, které úkony měl na svědomí řidič a které Autopilot:

Autopilot je zatím uváděn pouze jako beta verze a vyžaduje po řidiči, aby měl ruce na volantu a dával na jízdu pozor. Jako odstrašující případ může sloužit smrtelná nehoda řidiče Modelu X, který se zapnutým Autopilotem naboural do betonové bariéry na dálnici, přestože ho systém několikrát vyzval, aby převzal řízení.

Musk nedávno prohlásil, že Tesla dosáhne plně autonomního řízení ke konci roku 2019. Následně bude nutné získat povolení od úřadů, což prý může zabrat dalších 12–18 měsíců. Hlavním krokem k dosažení tohoto cíle má být vydání nového Hardwaru 3, jenž bude obsahovat Teslou vyvinutý počítač speciálně navržený pro neuronové sítě Autopilotu.

S ohledem na Hardware 3 se prozatím mluvilo pouze o tomto počítači, vypadá to tedy, že veškerá senzorika (radar, 8 kamer a 12 ultrazvukových senzorů) na voze zůstane nezměněna. Dosažení plné autonomnosti je tedy pravděpodobně momentálně pouze záležitost softwaru a dostatečně silné výpočetní jednotky, která by umožnila užití větších neuronových sítí. Hardware 3 plánuje Tesla začít do svých vozů instalovat někdy koncem jara tohoto roku, přičemž pro zákazníky, kteří si přikoupili plnou autonomnost, bude výměna počítače zdarma.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
18 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře