Co všechno víme o německé Tesla Gigafactory 4?

Před několika týdny Elon Musk při přebírání německé ceny Das Goldene Lenkrad (Zlatý volant) za Teslu Model 3 oznámil, že americká automobilka postaví svoji čtvrtou továrnu Gigafactory poblíž Berlína. Kromě Německa se v minulosti spekulovalo třeba o Francii, Nizozemsku či České republice, především z důvodu bohatých zásob lithia, Tesla se ale nakonec rozhodla pro evropskou automobilovou velmoc.

Evropská továrna bude konkrétně postavena u městečka Grünheide, které leží nedaleko od stavěného letiště Berlín-Braniborsko. Přesnou lokací bude momentálně malá průmyslová zóna GVZ Berlin-Ost Freienbrink ležící přibližně hodinu jízdy autem od Berlína a půl hodiny od zmiňovaného letiště. Tesla by zde měla svojí továrnu postavit na půdě o ploše 300 hektarů, avšak toto číslo nezahrnuje pouze budovy, ale též parkoviště, testovací polygon a další plochy, včetně vlastní vlakové zastávky. V rámci výstavby bude Tesla nucena vykácet přilehlý les, Musk ale slíbil, že automobilka na nějakém jiném místě vysadí trojnásobek pokácených stromů.

Neoficiální schéma areálu Gigafactory 4 (Zdroj: Bild.de)

Proč ale Tesla nakonec zvolila Německo? Elon Musk uvedl, že jeho automobilka přemýšlela též o Velké Británii, nejasnosti okolo brexitu by ale učinily celou investici rizikovou. Německo, známé svým automobilovým průmyslem, pak má například oproti Česku jednu velikou výhodu; Tesle se v něm budou lépe shánět kvalitní zaměstnanci na vývojové pozice. Automobilka totiž kromě továrny plánuje mít v Německu vlastní vývojové a designové centrum. Nespornou výhodou je také skutečnost, že v Německu již působí firma Tesla Grohmann Automation, jež vyrábí roboty a výrobní stroje pro továrny Tesly. Dalším důvodem může být také velká konkurence v podobě zavedených automobilek, ať již jde o koncerny Volkswagen Group, Daimler či značku BMW. Modelu 3 se již teď v Německu daří velmi dobře, a kdyby byl vyráběn na domovské půdě zmíněných značek, tak by to mohlo zájem u našich sousedů jen zvýšit.

Zatím nezodpovězenou otázkou zůstávají pobídky, které by Tesla mohla dostat. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier uvedl, že vláda s Teslou zatím o žádné formě dotací nejednala, ale Německo prý hodlá k americké firmě přistupovat jako ke všem ostatním automobilkám. Celkem Tesla plánuje do německé továrny investovat 4 miliardy eur (přes 100 miliard korun), od Evropské unie by automobilka mohla získat dotaci až 300 milionů eur (7,7 miliard korun). Dokončená továrna by pak měla vytvořit až 10 tisíc pracovních míst.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Gigafactory 4 nebude vyrábět jen Modely 3 a Modely Y, ale bude zde také probíhat výroba baterií a pohonných jednotek. Zajímavé je, že dle vyjádření Muska začne produkce výrobou Modelu Y a sedan na řadu přijde nejspíš až později. Dává to ale smysl, jelikož na evropském trhu jsou crossovery mnohem populárnější než sedany, lze tak počítat s větší poptávkou po Modelu Y. Zatím nemáme potvrzené údaje o velikosti produkce, dle německého serveru Lausitzer Rundschau ale Jörg Steinbach, ministr ekonomiky, práce a energie v braniborské vládě, počítá se zajištěním dodávek vody pro roční výrobu 250 tisíc vozů v první fázi výstavby. Druhá fáze by pak měla zvýšit produkci na 500 tisíc vozů a třetí dokonce na 750 tisíc vozů ročně. To je velmi zajímavé, jelikož tolik vozů ročně nevyrábí ani hlavní továrna ve Fremontu. Na druhou stranu dokončení třetí fáze může být spoustu let vzdáleno.

První fáze výstavby by měla dle dostupných informací začít během příštího měsíce, produkce zmiňovaného Modelu Y pak má být spuštěna nejpozději dva roky od zahájení stavby, optimističtější scénář ale počítá se zahájením výroby již během roku 2021. Před pár dny Tesla obdržela povolení ke koupi pozemku od braniborské finanční komise, zahájení stavby tak nejspíš již nic nestojí v cestě. Zbývá sice dořešit ještě nějaké záležitosti, ministr životního prostředí Axel Vogel ale uvedl, že Tesla může s výstavbou začít ještě před splněním těchto formalit.

Mimochodem, v čínské Gigafactory 3 se již naplno rozjíždí výroba a dle místních zdrojů Tesla vyrábí a z továrny odváží několik stovek Modelů 3 týdně. Lze tak předpokládat, že dodávky zákazníkům začnou co nejdříve. Začátkem příštího roku by měla produkce narůst na 3 tisíce vozů týdně.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
19 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře