Co všechno víme o německé Tesla Gigafactory 4?

Před několika týdny Elon Musk při přebírání německé ceny Das Goldene Lenkrad (Zlatý volant) za Teslu Model 3 oznámil, že americká automobilka postaví svoji čtvrtou továrnu Gigafactory poblíž Berlína. Kromě Německa se v minulosti spekulovalo třeba o Francii, Nizozemsku či České republice, především z důvodu bohatých zásob lithia, Tesla se ale nakonec rozhodla pro evropskou automobilovou velmoc.

Evropská továrna bude konkrétně postavena u městečka Grünheide, které leží nedaleko od stavěného letiště Berlín-Braniborsko. Přesnou lokací bude momentálně malá průmyslová zóna GVZ Berlin-Ost Freienbrink ležící přibližně hodinu jízdy autem od Berlína a půl hodiny od zmiňovaného letiště. Tesla by zde měla svojí továrnu postavit na půdě o ploše 300 hektarů, avšak toto číslo nezahrnuje pouze budovy, ale též parkoviště, testovací polygon a další plochy, včetně vlastní vlakové zastávky. V rámci výstavby bude Tesla nucena vykácet přilehlý les, Musk ale slíbil, že automobilka na nějakém jiném místě vysadí trojnásobek pokácených stromů.

Neoficiální schéma areálu Gigafactory 4 (Zdroj: Bild.de)

Proč ale Tesla nakonec zvolila Německo? Elon Musk uvedl, že jeho automobilka přemýšlela též o Velké Británii, nejasnosti okolo brexitu by ale učinily celou investici rizikovou. Německo, známé svým automobilovým průmyslem, pak má například oproti Česku jednu velikou výhodu; Tesle se v něm budou lépe shánět kvalitní zaměstnanci na vývojové pozice. Automobilka totiž kromě továrny plánuje mít v Německu vlastní vývojové a designové centrum. Nespornou výhodou je také skutečnost, že v Německu již působí firma Tesla Grohmann Automation, jež vyrábí roboty a výrobní stroje pro továrny Tesly. Dalším důvodem může být také velká konkurence v podobě zavedených automobilek, ať již jde o koncerny Volkswagen Group, Daimler či značku BMW. Modelu 3 se již teď v Německu daří velmi dobře, a kdyby byl vyráběn na domovské půdě zmíněných značek, tak by to mohlo zájem u našich sousedů jen zvýšit.

Zatím nezodpovězenou otázkou zůstávají pobídky, které by Tesla mohla dostat. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier uvedl, že vláda s Teslou zatím o žádné formě dotací nejednala, ale Německo prý hodlá k americké firmě přistupovat jako ke všem ostatním automobilkám. Celkem Tesla plánuje do německé továrny investovat 4 miliardy eur (přes 100 miliard korun), od Evropské unie by automobilka mohla získat dotaci až 300 milionů eur (7,7 miliard korun). Dokončená továrna by pak měla vytvořit až 10 tisíc pracovních míst.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Gigafactory 4 nebude vyrábět jen Modely 3 a Modely Y, ale bude zde také probíhat výroba baterií a pohonných jednotek. Zajímavé je, že dle vyjádření Muska začne produkce výrobou Modelu Y a sedan na řadu přijde nejspíš až později. Dává to ale smysl, jelikož na evropském trhu jsou crossovery mnohem populárnější než sedany, lze tak počítat s větší poptávkou po Modelu Y. Zatím nemáme potvrzené údaje o velikosti produkce, dle německého serveru Lausitzer Rundschau ale Jörg Steinbach, ministr ekonomiky, práce a energie v braniborské vládě, počítá se zajištěním dodávek vody pro roční výrobu 250 tisíc vozů v první fázi výstavby. Druhá fáze by pak měla zvýšit produkci na 500 tisíc vozů a třetí dokonce na 750 tisíc vozů ročně. To je velmi zajímavé, jelikož tolik vozů ročně nevyrábí ani hlavní továrna ve Fremontu. Na druhou stranu dokončení třetí fáze může být spoustu let vzdáleno.

První fáze výstavby by měla dle dostupných informací začít během příštího měsíce, produkce zmiňovaného Modelu Y pak má být spuštěna nejpozději dva roky od zahájení stavby, optimističtější scénář ale počítá se zahájením výroby již během roku 2021. Před pár dny Tesla obdržela povolení ke koupi pozemku od braniborské finanční komise, zahájení stavby tak nejspíš již nic nestojí v cestě. Zbývá sice dořešit ještě nějaké záležitosti, ministr životního prostředí Axel Vogel ale uvedl, že Tesla může s výstavbou začít ještě před splněním těchto formalit.

Mimochodem, v čínské Gigafactory 3 se již naplno rozjíždí výroba a dle místních zdrojů Tesla vyrábí a z továrny odváží několik stovek Modelů 3 týdně. Lze tak předpokládat, že dodávky zákazníkům začnou co nejdříve. Začátkem příštího roku by měla produkce narůst na 3 tisíce vozů týdně.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
19 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spodní voda

Skutečně by mě zajímalo, za jak dlouho by mohl začít stavět u nás. To jen pro ty kteří by hořekovali, proč to nestaví v našem lithiovém království.

lander

Zajímalo by mě zda se to odrazí na cenách vozu..teď se přičítá clo atd.odpadne toto tímto..?recenze prezentují jak např model 3 stoji 900tis a takové nesmysly a pak se vše přičítá daň clo..Cybertruck se zde asi vyrábět v malé mire nebude že?mám ho objednany..ale pocitam,že hlavní záměr bude USA.

Jirka

Vim, ze v cine import vs local je rozdil 13%. Ovsem nevim presne situaci okolo cel atp, ale alespon to ukazuje potencial. Je logicke ocekavat snizeni ceny, avsak kolik to bude si netroufnu rict.

3,14ranha

U cybertrucku by vás měla zajímat spíš homologace pro provoz po evropských silnicích, než cena. Už proběhlo i médii, že evropské normy bezpečnosti kladou důraz nejen na bezpečnost posádky, ale i na ostatní účastníky provozu. Což je u extra tuhé a hranaté karosérie dost problém…

dvvvff

Když on taky Elon trpí antipatií ke slovanským národům… Myslíte, Michale, že v německu skutečně bude shánět kvalifikovanou sílu lépe, než u nás? V čechách je hromada kvalitních inženýrů ať už strojních nebo z elektra. K tomu letadláři. V rámci republiky jste všude do tří hodin a sazba je proti německým inženýrům třetinová. Navíc v čechách je normální večer zůstat a dodělat práci, zatímco v německu se všichni ve dvě pomalu zvedaj. Přijít tam do práce v sobotu znamená doprošovat se odborářů, jestli smíte a v neděli, to vůbec. Práce z domu? Ne ne, to je riskantní. Tam nedoděláte taky nic. Odkud to vím? Pracoval jsem v Praze, MB a Stuttgartu.

PetrK

Myslím, že EM si bude hodně drbat hlavu, až přijde na německé odbory. Přesně jak píšete nejde ani tak o peníze, ale především o pracovní dobu … Pracoval jsem dlouho ve společnosti s fabrikami v Mnichově a Ausburgu a potvrzuji výše zmíněné. Všechno nad rámec pracovní doby je problém, který nemá rychlé řešení … Pro management je výrazně jednoduší natáhnout dodací lhůty, než vyjednat směnu navíc. Dovedu si bez problémů představit situaci, kdy dodávka z USA bude rychlejší než z Německa.
Jinak lidi nejsou nikde, bude je muset přetahovat. Sice se mluví o velkém propouštění z automobilek a třeba se to potká v čase, ale nepředbíhejme.
Na třetí stranu, můžeme předpokládat, že si před výstavbou továrny něco zjistili 🙂

karol

z pohladu odborov si “lepsie” mohol vybrat v EU uz len francuzsko 🙂

mozno si aj pozistoval, ze ako to tam chodi, ale dost pravdepodobne si mysli, ze predsa ON to vyriesi a jemu nebudu odborari tak diktovat ako je to v nemecku bezne a ked dokazal zabranit vzniku odborov vo fremonte tak to dokaze aj v nemecku

dvvvff

Co přesně rozumíte pod RnD, než inženýry? RnD jest research and development, tedy vývoj. A ten podnikají inženýři. Krom toho ta “automobilová velmoc” má tento vývoj buď přímo anebo nepřímo v obrovské míře u nás (namátkou narychlo třeba MB-Tech, Ricardo, Idiada, Altran, Porsche Engineering, Siemens, Hella, Automotive Lighting, Bosch, ZF, Škoda Auto (ano, také dělá pro německo)). To jen internetoví diskutéři, zpravidla ti ohánějící se “rozkrádáním”, to tu označují za “montovnu”…

Hanh

Ono RnD start-upove firmy je neco jineho nez RnD koncernu. Koncern stale predpoklada, ze musite u nich byt 5-10 let, aby jste byl schopen neco vymyslet a ohani se to stale recmi, ze musis 10 let sbirat zkusenosti. Ono je to ve skutecnosti jinak. Zkusenosti a zakladni zakony fyziky se jde dobre naucit na kvalitni VS. Ony ty “zkusenosti” z korporatu mysleni lidi extremne brzdi, ze neco nejde nebo, ze je to na dlouho, ale to jsou pouze klam, kterym vznikly zbytecnymi obstrukcemi. A tim padem dany inzenyr nic nevymysli a absolutne plytva svym casem/zivotem. Z 100 absolventu ma nadeji 20 lidi. Z 100 inženyru ve veku 35 let tak mozna 1-3. Stoji 3x vic a navic jeho zapal pro reseni novych problemu je 3x mensi.

Nevím

Taky bych byl rád pro ČR, ale pro Německo možná kromě ceny práce hraje vše v jeho prospěch.
Už jenom u první věci a to výstavby továrny by nebyla možnost něčeho takového u nás dosáhnout.
Pracovní trh je tady ještě vyčerpanější a ještě jsme menší země, takže na stejný počet zaměstnanců by měl mnohem méně zájemců.
Další obrovskou výhodu už tady někdo zmínil. Německo je největší trh, má nejsilnější automobilky a pokud tam Tesla vypálí všem rybník, tak to bude TM jako prase. Navíc auto vyrobené v ČR/Německu je prostě psychický rozdíl. Německé auto je značka sama o sobě i když to je pořád “americké” auto.
Poslední věc je, že lokace je mnohem logičtější než to, že to mělo stát někde u nizozemska. Polsko je sakra blízko, ČR taky není úplně daleko. Čech a Polák radši pojede pracovat k Berlínu, než Němec někam do Čech. Navíc jak už jste psal u těch firem, není nic lehčího, než zřídit pobočku někde v ČR.

Mário

Presne tak určite tam bude kopu ľudí pracovať z východnej Európy. Myslím že už dopredu s tím počítajú že budú zamestnávať kopu cudzincov. Ale ak ide o skúsenosti a schopnosti je národnosť vedľajšia. A myslím že v USA odbory majú takisto veľkú moc a nebude sa to veľmi líšiť od Nemecka. Inak je to pravda mali v našej spoločnosti zatvárať prevádzku. A aj keď nemci sú oveľa drahší na prácu okamžite pohrozili štrajkom. A nakoniec to zatvorili na Slovensku.

Robert

Pokial by Tesle islo cisto len o efektivitu tak by postavili tovaren na slovensku alebo v madarsku. Cize suhlasim, pre teslu je to vstup na Europy a myslim ze ma v plane ovela viac ako je prezradene. Cista vyrobna cena nebude teraz az tak vysoko na prioritach.

endemit

Elon trpí antipatií ke slovanským národům? Jeden z jeho nejbližších spolupracovníků, šéf inženýr přes autonomní řízení a umělou inteligenci je původem Slovák A. Karpathy.

Robert

Jedine “ludske” obmedzenie ma firma SpaceX, ale to len preto ze je to firma, ktora vyraba mezikontinentalne nosice, na ktore dokazes postavit bombu a tuto technologiu nema moc krajin, takze je to stale dost strazena technologia, tam platia velmi prisne pravidla a pracovat tam smie pokial viem len americky obcan s velmi preverenou historiou.

Jirka

Asi by bylo fajn kdyby to bylo v CR. Na druhou stranu radeji pojedu pracovat do Nemecka za nemecky plat a mit to 4h autem do Prahy kdykoli se mi zachce. Jeste se tak naucit nemecky ale 🙂

lvy

U nás nejsou lidi, moc úředníků a dalších, co nic neprodukují. V Německu mají teď dost migrantů a tak je volba místa logická. Navíc jde o dopravu, u nás má jakž takž dostupnost Praha a okolí a tam není ani místo ani lidi co by tam pracovali. Pokud jde o inženýry, tak jich tam bude minimum, vývoj je přece v US.

Jan

To bych chtel videt tu hromadu inzenyru, U nas je problem stavet vysokorychlostni zeleznice a jednim z duvodu je nedostatek technicky vzdelanych pracovniku. Ona takova vystava zamestna spoustu lidi od projekce az po realizaci a uz ted se vi ze pokud se masivne nezvysi pocet absolventu v potrebnych oborech tak to budem muset nechat na zahranicnich firmach coz je velka skoda.