Podrobný pohled na areál SpaceX v Boca Chica, kde se vyrábí a testuje Starship

Areál SpaceX v okolí vesničky Boca Chica v jižním Texasu se za poslední dva roky extrémně rozrostl a stovky lidí tu pracují na vývoji, výrobě, testování a brzy také startech Starship. Nové montážní haly tu rostou jako houby po dešti a startovní rampa je neustále rozšiřována o nové prvky. Z fotek ze silnice, kterými nás každý den zásobuje BocaChicaGal z fóra NASA Spaceflight, však nevynikne celková velikost a prostorové rozmístění jednotlivých budov. Fanoušek vystupující pod jménem RGV Aerial Photography naštěstí začal aktuálně dělat pravidelné přelety nad Boca Chica v letadle, během kterých pořizuje parádní fotky a videa všech zařízení SpaceX. Skvěle ilustrují změny, které zde v průběhu posledních pár let proběhly, a také nám pomůžou lépe se zorientovat v různých částech areálu, kde zaměstnanci SpaceX usilovně pracují na vývoji Starship.

Poznámka: Až na pár výjimek jsou všechny fotky z července 2020.

Startovní rampa

SpaceX původně plánovalo v Boca Chica postavit tradiční rampu pro starty raket Falcon 9 a Falcon Heavy, ale nakonec došlo ke změně a firma se tu rozhodla vybudovat zařízení pro Starship. Práce na rampě začaly v roce 2014, ale pořádně se rozjely až v roce 2018. Rampa byla zpočátku využívána pro testy a demonstrační lety Starhopperu, ale od konce minulého roku zde SpaceX testuje prototypy kosmické lodi Starship. Brzy by také měla přibýt nosná raketa Super Heavy, s jejíž pomocí bude Starship moci provádět orbitální lety.

Na rampě se momentálně nachází prototyp Starship SN5, který by měl už za pár dnů vzlétnout do výšky 150 metrů. Prototyp stojí na vypouštěcím stole a kolem si můžete všimnout pozemní techniky rozličných potrubí a nádrží na metan, kyslík, dusík a vodu.

Hned vedle rampy se nachází přistávací plošina, na které v srpnu 2019 přistával Starhopper a v budoucnu bude nejspíš využívána pro přistání prototypů Starship a možná i těch orbitálních, které se budou vracet z vesmíru.

A ještě o kousek dál SpaceX připravuje zcela novou rampu, která už bude dimenzovaná pro orbitální starty Starship s nosičem Super Heavy.

Montážní areál

Startovní rampa se nachází kousek od moře, ale my se nyní přesuneme směrem do vnitrozemí, kde se nachází rozsáhlý montážní areál SpaceX. Firma zde má spoustu různých trvalých i dočasných budov, ve kterých nepřetržitě probíhá výroba komponentů pro Starship a brzy také Super Heavy. Nejdříve se podíváme na snímky celého areálu a poté se zaměříme na některé konkrétní sekce a budovy.

Montážnímu areálu dominuje několik velkých „stanů“ a také pár pevných věží, které SpaceX používá pro spojování různých částí Starship do sebe. Jako první vznikl trojúhelníkový „větrolam“, který SpaceX hodně dlouho v podstatě nepoužívalo, ale aktuálně v něm začalo provádět montáž aerodynamických špiček. Později byla vybudována také o něco větší vertikální hala, kde SpaceX montuje hlavní nádrže Starship.

SpaceX se však chystá také na zahájení výroby prvních exemplářů nosné rakety Super Heavy, která měří 70 metrů. Nedávno proto začala stavba dosud nejvyšší montážní věže, která má být vysoká 81 metrů.

Boca Chica Village

Zajímavostí pak je, že vesnička Boca Chica se nachází hned vedle montážního areálu. A v těsné blízkosti jsou také solární panely a sledovací antény, které SpaceX používá při některých misích pro komunikaci s Falcony a Dragony. Je možné, že antény budou využívány i při letech Starship.

SpaceX postupně skoupilo téměř všechny pozemky ve vesnici a v domech nyní bydlí zaměstnanci firmy. Avšak podle Gwynne Shotwell SpaceX v posledních 6 měsících v Boca Chica přijalo 900 nových zaměstnanců. Původní domy tedy nemůžou stačit pro ubytování všech. Někteří pracovníci proto bydlí v obytných přívěsech. Příval nových zaměstnanců také vedl k problémům s parkováním, a tak SpaceX aktuálně vybudovalo nové parkoviště.

Další zajímavosti

Na dostupných fotkách mě zaujalo pár dalších věcí, na které jsem chtěl poukázat:

  • Cedule navádějící návštěvníky k areálu SpaceX
  • Hasičská zbrojnice
  • Metanová fléra na rampě
  • Zkušební nádrž SN2 v montážním areálu

Srovnání starých a nových snímků

Autor leteckých snímků také vytvořil několik srovnání, která krásně ilustrují, jak moc se jednotlivé oblasti v okolí Boca Chica po příchodu SpaceX změnily:

Videa

Na závěr přikládám také videa z nejnovějších přeletů nad rampou a montážním areálem, protože obrázek sice vydá za tisíc slov, ale video někdy vydá za tisíc obrázků. 😉

Pokud se vám líbí tyto fotky z přeletů, sledujte RGV Aerial Photography na Twitteru, YouTube nebo můžete přispět finančně na Patreonu. Autor provádí několik přeletů měsíčně a pronájem letadla a fototechnika jistě nejsou levné.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš Kratochvíl

Živelnost výstavby areálu v Boca Chica mě vždy fascinovala. Běžný postup bývá – naplánovat layout s ohledem na logistiku celého procesu, vystavit nemovitosti podle plánu, osadit zařízením a spustit provoz. Tady ne. Nejdříve se objevili svářeči na plácku, kolem nich se začali stavět paravány na ochranu proti větru, kolem těch pak stany či haly a nakonec se to celé oplotí. Tadytudy se jezdí s nakladačem, tak tam natáhneme asfalt. Tuhle se postaví rampa, jinde zase položí kontejner. Divil bych se, kdyby to někdo stíhal zakreslovat do plánů, natož aby to bylo obráceně. Neberte to jako kritiku, ale pozorování.
Mnohem větší problém mám, když se tento areál označuje za místo vzniku prototypů Starship. Co je na tom špatně?
1. význam slova prototyp se neslučuje s díly a celky, které Spacex v současné době pro program Starship staví. SN řada není prototyp, je to “pathfinder”.
2. pokud by areál se současnou technologií výroby skutečně produkoval letové prototypy, nedej bože sériovou výrobu letových kusů, nemá projekt SS/SH šanci na úspěch díky problémům na výrobní straně. Těžko říci, jak moc se Elon Musk poučil z Tesly, která na rozjetí kvalitní sériové výroby málem dojela. Naštěstí to zažehnali, jak si mnozí pamatují, s vypětím všech sil.
Osobně doufám pro blaho všech, že areál v Texasu jak je teď bude využit pouze pro pathfindery a sériová výroba letových kusů bude vznikat v high-tech fabrice, jak by se na Spacex slušelo. Pokud chtějí skutečně vyrábět SS/SH rychle levně a kvalitně, nezbývá jiná možnost, než perfektně kontrolovaná výroba s velkou měrou automatizace. Aby byl co kus to originál, s tím budou muset skončit. Ale nepředbíhejme, zatím nejsme ani u těch skutečných prototypů.

akuhtr

1) V minimálně v IT má slovo prototyp trochu jiný význam, než jste zvyký a Elon, který začal u SW převzal některé metody právě z SW. Starship pak je případ Evolučního prototypování no můžeme se dohadovat zda Starhopper nebyl případ zahazovacího prototypování. Je to horší než vrátit se v gitu k minulé verzi, ale princip je stejný.
2) Vývoj evolučním prototypováním neprochází jen loď, ale i výroba. Podívejte se jak moc postoupily od začátku do teď k té high-tech fabrice. Například postupně zařazují svařovací roboty, nedávno tam přívezly nové a staví továrnu kolem prototypů, jak zvyšují požadavky na přesnost výroby.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem akuhtr
Tomáš Kratochvíl

Podle me jsou pozadavky na presnost vyroby celkem jasne od zacatku. Spacex jen zatim nedokaze tyto pozadavky splnit. Robot sam od sebe nic nezmuze, pokud nema presne usazene obrabene dily do pripravku. To jsem tam zatim moc nevidel. Celkove je vse postavene spise na improvizaci nez na promyslene strategii.
To, ze usli od zacatku kus cesty uznavam. Je vsak omyl predpokladat, ze konec je nadohled. Zbyva ujit jeste radove delsi kus, nez dojdou cile.

akuhtr

Požadavky na přesnost výroby ano, ale rozhodně ne to jak té přesnosti dosáhnout. V tom je prototypování odlišné. Má tu výhodu že mohly najít problém v rámci prototypu produkce, kvůli kterému by při jiném postupu museli zbourat půlku továrny, například. Robot sám o sobě zlepší kvalitu sváru už jen tím že ruka se mu nebude třást, ale je pravda že sám o sobě nestačí. Ale to že stačí jsem ani nemyslel. Rozporoval jsem tvrzení že spacex tam nestaví prototypy a pak jsem psal to, že samotný výrobní proces je též prototyp. V oboru IT se za prototyp nakonec může považovat náčrtek rozložení formuláře na papír a tedy to že jde o prototyp neznamená že jsme blízko produkčním kusům, byť letu se možná dočkáme už teď.

Samo

Keď tam dovliekli roboty tak je vážne možné si myslieť že nemajú riadne zváracie prípravky? Nije to až moc naivné? To že ich nevidíme neznamená že neexistujú, majú tam celú halu s mostovým žeriavom na výrobu prípravkov, vodný lúč či lis a kopec ďalších strojov. Čo sa týka dielov, napríklad prepážok, tak tie sú dovážané už obrobené a lisované. S tým že tam nie je očividná stratégia súhlasím, je to také veľké pieskovisko, no na stranu druhú majú tam už značné množstvo ľudí a vybavenia. Neviem či bude výhodné zahodiť ľudí ktorý tam získali know-how, ostane to minimálne ako prvotná výroba a časom, ak vôbec, sa to presunie inde. Metódy SpaceX nie sú ani európske, ani inde bežné všeobecne. Čo tam do posledného detailu robia, aký to má krátkodobý a dlhodobý cieľ vie iba SpaceX. Som názoru že to čo tam robia a nech to je čokoľvek nemožno súdiť na základe zabehnutej praxe.

Tomáš Kratochvíl

Čo tam do posledného detailu robia, aký to má krátkodobý a dlhodobý cieľ vie iba SpaceX. Som názoru že to čo tam robia a nech to je čokoľvek nemožno súdiť na základe zabehnutej praxe.

Tohle napsat, chce hodně víry. Nejsem věřící, leč snažím se být objektivně kritický. Srovnávat počínání Spacex s běžnou praxí není žádný nesmysl, naopak zcela intuitivní postup. Pravda je, že to srovnání může být nelichotivé – dobouchávat kladivem obrovské nepřesnosti na prvních pathfinderech se opravdu hned tak nevidí. Jo, situace se zlepšuje, dokonce tam mají jednu budovu s jeřábem, to je skvělé. Nejedná se o žádné špičkové pracoviště. Pro výrobu současných testovacích exemplářů by mohlo asi stačit, na výrobu skutečných prototypů by to nebyla dobrá volba. Jsem velmi zvědav, jakou strategii nám Spacex do budoucna odhalí.
Každopádně je fajn sledovat tuto kosmickou telenovelu.

akuhtr

Tohle jsou skutečné prototypy, pouze vy využíváte ten termín v jiném významu než ostatní zde (a nejspíše i obecně) a místo toho používáte slovo pathfinder, jehož užívání v tomto významu je mnohem vzácnější až tak že jsem nedohledal v době, kterou jsem tomu věnoval výskyt, kdy by nešlo o doslova jméno toho exempláře (maketa raketoplánu) a nikoliv obecný název pro tento typ prototypů.

Jsem si celkem jist že produkční exempláře budou vznikat na stejném místě, možná o pár metrů dál. Jen bude výroba už ne ve stádiu vývojového prototypu, ale též v produkčním stavu.

Tomáš Kratochvíl

U slova pathfinder nemusíte nic googlit, doslovný překlad vám řekne, že se jedná o “nalézače cesty”, což je v současné fázi přesně ten pojem souhlasící z realitou. Na skutečnost, že to co vidíme nejsou prototypy tu na fóru poukazovalo více lidí. Podezřívám je, že to jsou lidé, kteří se setkávají při svojí praxi se skutečnými prototypy a proto vědí, že takto by tomu u Starship nikdy neříkali. Chápu, že jsou lidé nedočkaví, a ačkoliv si to ten plech ještě nezaslouží, chtějí mí své prototypy již dnes. Co je na tom špatně? Není to slovíčkaření?
Můžete se dostat do velkého nedorozumění. Budete-li někomu říkat, že máte připravený prototyp vašeho projektu, bude tím ten dotyčný obecně myslet z větší části funkční zařízení schopné předvést, co bude umět finální produkt. Váš prototyp však ve skutečnosti bude výsledný produkt připomínat jen vzdáleně, bez valné funkčnosti, se spoustou dočasných řešení.
Jazyk dovede být velmi přesný, to lidé co jej používají, v tom často dělají guláš.

Jakub

Kdy proběhne ten vzlet??? Rád bych zase dostal nějaké info o Starship.

Adam H

V Evropě by ještě ani nekopli do země, protože EIA, odvolání, dovolání, napadnutí, odvolání, Voda z Tečic, Děti země, brouk, ještěrka, ryba, hmyz, pták, studánka …

Filip

Ano, přesně tak to ma být ve vyspělých zemích, stačí se podívat 100 let nazpět, kdy si lidé pouze sázeli stromy jak se jim zachtělo a kvůli tomu nám odcházejí lesy, kdyby si každý stavěl jak chce a kde chce tak by jsme na tom byli mnohem hůř, ale to amatéra ani nenapadne…

Adam H

Já to nerozporuji, jsem radši za kolečko odvolávačkách, než aby se z moci úřední rozhodlo, že místo těchto třeba 15 vesnic bude letiště a tečka. Jen prostě podotýkám, že dělat někdo něco takové v Evropě, tak jen 10 let řeší papíry na rampu.

Jen tu Vodu z Tečic bych vynechal 😀

Jan Tichavský

Až na to že u Berlína si už vesele stavěj gigatovárnu, dokonce stihli pokácet les ještě a jaře. Pravda, že ten pozemek měl už papíry částečně vyřízené, protože to dřív chtěl na továrnu využít BMW. Ale stejně to rozjeli rychle jako v Číně.

Filip V.

V Berlíně to stavěli na borové monokultuře – už minimálně 50 let zničená lokalita, tam nebylo ani EIA zapotřebí, co se týče komunistické Číny tak tam je to jak u nás před 100 lety – zatím se na přírodu neberou žádné ohledy, avšak za kratší či delší časový úsek nastanou velké problémy…

jirka

Pekne zabery, jinak to musi byt na tom miste pekelna varta, jesteze si na stavbu (napr. launch pad) sviti , takze muzou betonovat po nocich a pres den se valet u more ;-). Kde se takove mnozstvi lidi kuprikladu stravuje ? U landing pad mi chybi nakreslene velke “X” to by mohli/meli do prvniho skutecneho landing i s vysouvacima nohama stihnout. A co vsechno zevne na tom plasti visi ci je pripevneno ?( vim ze testuji keramicke dlazdice a nahore je simulace vahy nosecone).

Dominik K.

Zajímalo by mě jak vrchní Starship posadí na super-heavy. Ten jeřáb co tam mají se mi nezdá dost vysoký. Plánuje se ještě nějaký super obří jeřáb?

Mr. G

Podla povodnych vizualizacii ma byt sucastou startovacej rampy aj vysoka viacucelova obsluzna veza. Na vrchu tejto veze by mal byt zeriav, ktory SuperHeavy a StarShip skompletuje priamo na rampe.
Ci to ale stale plati sa dozvieme az ked pride spravny cas 🙂

Dominik K.

Tak jasně ty vizualizace znám dobře, spíš mě zajímalo jestli už existuje nějaký konkrétní plán jak se to bude dělat ve fázy testování popřípadě jestli už plánují stavět právě ten zmiňovaný jeřáb .

Filip

Jeřáb Manithowok 18000 dosahne do výše 165 m – na sestavení SSH by úplně lehce stačil, ale je pouze pronajatý, proto se předpokládá že jeřáb na skládání SSH bude zakomponován do rampy.