Pokusy o zachycení krytů

Přistání do sítě Přistání do oceánu

Přistání krytu do sítě na lodi během mise Amos-17 (Zdroj: SpaceX)

SpaceX už několik let pracuje na projektu záchrany aerodynamických krytů svých raket. Kryt je dvoudílná skořápka na špičce rakety, která chrání náklad před akustickými a atmosférickými vlivy během letu. Kryty stojí několik milionů dolarů a jejich výroba trvá dlouho, a tak firma usiluje o jejich opakované používání. Každá z polovin je vybavena manévrovacími tryskami na stlačený plyn a také samořiditelnými padáky, které na základě GPS dokážou kryt navést do cílové oblasti, kde čeká loď GO Ms. Tree (dříve Mr. Steven) vybavená rozměrnou sítí.

» Článek s podrobnými informacemi o záchraně krytů a lodi Ms. Tree «

Data jsou uvedena v SEČ, nebo SELČ.

V seznamu rozlišuji tři generace krytů: v1.0, v2.0 a v2.5. Jedná se však o neoficiální značení a verzí může být ve skutečnosti více a mohou se nazývat jinak.

Poslední aktualizace:

  • 10. 8. – Aktualizovány informace a fotky z mise Amos-17
  • 7. 8. – Doplněny informace o úspěšném zachycení krytu během mise Amos-17
  • 24. 7. – Doplněna fotka z odvozu krytu z přístavu po misi Starlink-1
  • 4. 7. – Doplněna videa ze zachycení krytu při misi STP-2 a přidána fotka poškozené druhé poloviny krytu
  • 29. 6. – Přidány fotky dovezených krytů z mise STP-2
  • 25. 6. – Přidáno první úspěšné zachycení krytu, ke kterému došlo během mise STP-2
  • 31. 5. – Doplněny fotky zachráněných krytů z mise Starlink-1 během zpracování v přístavu
  • 24. 5. – Doplněny fotky a informace o úspěšně vylovených krytech z mise Starlink-1; zároveň jsem upravil značení typů krytů, které jsem rozdělil do tří neoficiálních generací (v1.0, v2.0 a v2.5)
  • 16. 4. – Doplněny fotky krytů z mise Arabsat 6A po návratu lodí do přístavu
  • 12. 4. – Vylovené kryty z mise Arabsat 6A poletí znovu na misi Starlink
  • 12. 2. – Doplněna chybějící přistání krytů při misích BulgariaSat-1, SES-11 a SES-16
  • 4. 12. – Doplněna fotka dovezených krytů z mise SSO-A

Pokusy o přistání do sítě

Amos-17

  • Datum: 7. 8. 2019
  • Cíl: GO Ms. Tree
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Úspěch
  • Typ krytu: v2.5
  • Poznámky, videa, články:
    • Druhé úspěšné přistání krytu do sítě (článek s videem)
    • Druhá polovina krytu byla vylovena z vody lodí GO Navigator a vypadala nepoškozená

STP-2

  • Datum: 25. 6. 2019
  • Cíl: GO Ms. Tree
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Úspěch
  • Typ krytu: v2.5
  • Poznámky, videa, články:

SSO-A

  • Datum: 3. 12. 2018
  • Cíl: Mr. Steven (nyní Ms. Tree)
  • Oceán: Pacifik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v2.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Elon Musk oznámil, že obě poloviny krytu se sice do sítě netrefily, ale přistály měkce do vody, odkud je Mr. Steven vylovil.
    • V plánu je kryty vysušit a pokud možno použít znovu.
    • Mr. Steven obě poloviny přivezl 4. prosince 2018 do přístavu v Los Angeles.

Iridium-7

  • Datum: 25. 7. 2018
  • Cíl: Mr. Steven (nyní Ms. Tree)
  • Oceán: Pacifik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v2.0
  • Poznámky, videa, články:

Iridium-6/GRACE-FO


Iridium-5


Paz

  • Datum: 22. 2. 2018
  • Cíl: Mr. Steven (nyní Ms. Tree)
  • Oceán: Pacifik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v2.0
  • Poznámky, videa, články:

Přistání do oceánu

Starlink-1

  • Datum: 24. 5. 2019
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Úspěch
  • Typ krytu: v2.5
  • Poznámky, videa, články:

Arabsat 6A

  • Datum: 12. 4. 2019
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Úspěch
  • Typ krytu: v2.5
  • Poznámky, videa, články:
    • Obě poloviny krytu byly vyloveny loděmi GO Searcher a GO Navigator
    • První zachráněný kryt z tepelnou ochranou na špičce (poprvé byla použita na misi GPSIII-SV01)
    • Kryty nejsou podle Elona Muska poškozené a poletí znovu na misi pro Starlink v roce 2019

Telstar 19V

  • Datum: 22. 7. 2018
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Nevíme, jak přistání probíhalo, ale loď GO Pursuit do přístavu přivezla jednu poničenou polovinu krytu

SES-12

  • Datum: 4. 6. 2018
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Úspěch
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Nevíme, jak přistání probíhalo, ale loď GO Pursuit do přístavu přivezla jednu polovinu krytu v dobrém stavu
    • Video krytu v přístavu

Bangabandhu-1

  • Datum: 11. 5. 2018
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Nejasný
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Nevíme, jak přistání probíhalo, ale loď GO Pursuit do přístavu jednu polovinu krytu přikrytou plachtou

TESS


SES-16 / GovSat-1

  • Datum: 31. 1. 2018
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Při pokusu asistovala loď GO Searcher
    • Loď se nacházela 799 km od rampy
    • Loď do přístavu nic nepřivezla

 


KoreaSat 5A

  • Datum: 30. 10. 2017
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Nejasný
  • Typ krytu: Klasický
  • Poznámky, videa, články:
    • Nevíme, jak přistání probíhalo, ale Mr. Steven (tehdy ještě bez ramen a sítě) přivezl do přístavu polovinu krytu přikrytou plachtou

SES-11

  • Datum: 12. 10. 2017
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Loď GO Searcher do přístavu přivezla poničenou polovinu krytu

BulgariaSat-1

  • Datum: 23. 6. 2017
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Neúspěch
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Při pokusu došlo podle Elona Muska k problému s padákem
    • Při pokusu asistovala loď GO Searcher

NROL-76


SES-10

  • Datum: 31. 3. 2017
  • Oceán: Atlantik
  • Výsledek: Nejasný
  • Typ krytu: v1.0
  • Poznámky, videa, články:
    • Historicky první zachráněný kryt
    • Kryt podle Elona Muska úspěšně přistál v oceánu v jednom kuse
    • Loď GO Searcher do přístavu přivezla kryt přikrytý plachtou (fotoalbum)
    • Později byl poničený kryt vyfocen u budovy SpaceX na Mysu Canaveral
    • SpaceX vydalo video zachycující tento kryt plující vesmírem před návratem do atmosféry

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

12
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Honza
Host
Honza

Zajimalo by me, jestli nezvazovali nejakou formu motorickeho pristani. Ten padak je… Proste nevim, sam dost dlouho letam paragliding, i zavodne a pristani na presnost neni zvlast v obtiznejsich podminkach zrovna snadna zalezitost. A ze spatnych podminek na mori je vic nez dost. Tech krytu je skoda, zvlast pri jejich cene.

Jiný Honza
Host
Jiný Honza

S tou přesností přistání je to divné. Myslel jsem, že se dneska na závodech běžně trefují na 2cm velký terč, a klidně několikrát po sobě. Tím ale nechci říct že je to snadné, zvlášť s krytem velkým jako autobus.

lvy
Host
lvy

Ano, myslel jsem si to podobně.

Honza
Host
Honza

To je samozrejme pravda (ostatne posledni zavody v presnosti pristani jsem letel ted v sobotu 🙂 Ale jde o podminky za jakych se leta a kridla na kterych se leta. Vemte take v uvahu, z jake vysky se leti, rychlosti vetru a smer v ruznych vrstvach, velikost toho krytu… Podminky za kterych muze odstartovat raketa jsou uplne nekde jinde, nez podminky pro presne pristani padakem a nedovedu si predstavit, ze se odlozi start s oduvodnenim nevyhovujiciho pocasi pro pristani krytu. Aby to nevyznelo spatne, nemam nic proti pouziti padaku, ostatne letani na nich je moje temer celozivotni vasen, jen se mi to zda technicky neskutecne narocne. Zvlast pokud se to ma stat “beznou” soucasti pouzivani F9.

Jiří Hadač
Přispěvatel

Nedávno sem ty podmínky studoval, takže můžu říct, že si je hezky popsal, ba dokonce je jich ještě víc. Co se týká toho počasí, hezký a názorný příklad nám ukazuje Saocom 1. V místě dopadu krytu několikametrové vlny, Mr. Steven zůstal doma,ale raketu vlny nezajímají, takže se startovalo, a kryt šel do kšá. Dokonce se dá připojit i příklad Hispasatu, kdy se mělo zachraňovat, dokonce kvůli tomu letěla družice na subsynchronní dráhu, ale kvůli vlnám OCISLY nevyplula/odplula. Je zde sice otázka, zda by to takhle probíhalo, kdyby šlo o B5, ale to se asi teprve uvidí. Můžu se domnívat, že by se nestartovalo, ale je to jen moje domněnka.

Jiný Honza
Host
Jiný Honza

Tak povětrnostní podmínky nejsou uprostřed oceánu asi vždycky ideální, ale už podle fotek je zřejmé, že to nebyl ten převažující důvod. Kryt ve většině případů přistál bez porušení do moře, někdy i na hladinu jako zrcadlo.
Křídlo/padák i výšku si SpaceX volí. Jde o to ten padák uřídit podle GPS. Vzhledem k tomu že přistát dovedou s nadzvukovou dvacetitunovou raketovou rourou… No asi je to něco jiného… Máte štěstí, šachy a dokonce i go už ovládli počítače, parašutismus zatím odolává. 🙂

vencour
Host
vencour

Tak mne napadá, zda by to (padák s krytem) nemohli zkusit trefit (chytit) někam na zem, třeba do pouště. Mam podezření, že nad mořem vzduch proudí drobet chaotičtěji a nepředvídatelněji.

Borek
Host
Borek

Jaky je vlastne duvod, ze kryty lovi z vody a vozi zpet? Podivat se, v jakem stavu prezily? Stahnout data ze senzoru? Zrecyklovat kov?

Jiří Hadač
Přispěvatel

Rozhodně může být důvod všechno, co navrhuješ. Ale klidně bych přidal i další. Například aby měli co při pokusech shazovat z vrtulínku. Protože shazovat nepoužitý kryt je blbost, lepší použít takový, který už k ničemu není, ale na pokusy se zachytáváním je dobrý ještě dost a dost.

lvy
Host
lvy

Co tak třeba jenom to základní, uklidit po sobě, pokud je to možné.

jardaman
Host
jardaman

Já si myslím ,že chytání krytu do sítě je volovina.Zde hraje hlavní faktor a to je oceánský vítr ,který fouká nepředvídaně a často mění směr.Tento systém podle mne má malou procentní úspěšnost a časem se od toho upustí.Existuje jednodušší a mnohem levnější metoda,která nejenom zachytí oba kryty,ale hodí se i na zachytávání druhého stupně ve dne i v noci.Už jsem to jednou napsal,tak předem děkuji za mínusy.