Pokusy o záchranu krytů

Vylovený aerodynamický kryt z mise Starlink v1-5 při odvozu z přístavu (Foto: Greg Scott)

SpaceX už několik let pracuje na projektu záchrany aerodynamických krytů svých raket. Kryt je dvoudílná skořápka na špičce rakety, která chrání náklad před akustickými a atmosférickými vlivy během letu. Kryty stojí několik milionů dolarů a jejich výroba trvá dlouho, a tak firma usiluje o jejich opakované používání. Každá z polovin je vybavena manévrovacími tryskami na stlačený plyn a také samořiditelnými padáky, které na základě GPS dokážou kryt navést do cílové oblasti. Kryty se původně pokoušely přistát na lodích Ms. Chief a Ms. Tree (dříve Mr. Steven) vybavených rozměrnými sítěmi, ale tato metoda měla moc nízkou úspěšnost. V současnosti tedy kryty jen přistávají do oceánu, odkud pak jsou jednoduše vyloveny.

V seznamu rozlišuji tři generace krytů: v1.0, v2.0 a v2.5. Jedná se však o neoficiální značení a verzí může být ve skutečnosti více a mohou se nazývat jinak. Verze v1.0 se používal zhruba do začátku roku 2018 a jen jedna polovina mohla být vybavena padáky. Verze v2.0 se používala v průběhu roku 2018 a obě poloviny krytu byly u této verze uzpůsobeny pro přistávání. Verze v2.5 se používá od konce roku 2018 a má navíc kovovou tepelnou ochranu na špičce.

» Podrobný článek o záchraně krytů «


Poslední aktualizace:

  • 25. 9. 2024 – Přidány informace o záchraně krytů během misí Starlink 9-6, 9-17, BlueBird Block 1 a Galileo L13
  • 15. 9. 2024 – Přidány informace o záchraně krytů během misí Starlink 8-6, 8-10, 9-5 a 8-11 a NROL-113
  • 28. 8. 2024 – Přidány informace o záchraně krytů během misí Starlink 10-6, 10-5, ASBM, WorldView Legion 2 a Transporter-11
  • 14. 8. 2024 – Přidány informace o záchraně krytů během misí Starlink 10-6, 11-1 a 8-3 a také Cygnus NG-21
  • 4. 8. 2024 – Přidány informace o záchraně krytů během misí Starlink 10-9, 10-4 a 9-4
  • 20. 7. 2024 – Přidány informace o záchraně krytů během mise Starlink 9-3

Data jsou uvedena v SEČ/SELČ.


Záchrany krytů z roku 2023 >>

Legenda: ANO znamená, že kryt přistál do sítě. ANO znamená, že kryt netrefil síť, ale poté byl vyloven nepoškozený. ANO znamená, že kryt byl úspěšně vyloven po plánovaném přistání do moře. NE znamená, že kryt se vůbec nepodařilo zachránit (bez ohledu na způsob přistání). znamená, že kryt na dané misi byl již použitý (hvězdička značí, že jen jedna polovina krytu byla již použitá).

Datum startu Mise Cíl Kryt Zachráněn? Znovupoužití
20. 9. 2024 Starlink 9-17 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
18. 9. 2024 Galileo L13 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
13. 9. 2024 Starlink 9-6 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
12. 9. 2024 BlueBird Block 1 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
6. 9. 2024 NROL-113 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
5. 9. 2024 Starlink 8-11 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
31. 8. 2024 Starlink 9-5 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
31. 8. 2024 Starlink 8-10 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
28. 8. 2024 Starlink 8-6 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
20. 8. 2024 Starlink 10-5 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
16. 8. 2024 Transporter-11 oceán v2.5 ♺? NEVÍME ?
15. 8. 2024 WorldView Legion 2 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
12. 8. 2024 Starlink 10-7 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
12. 8. 2024 ASBM oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
10. 8. 2024 Starlink 8-3 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
4. 8. 2024 Cygnus NG-21 oceán v2.5 ANO / NE ?
4. 8. 2024 Starlink 11-1 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
2. 8. 2024 Starlink 10-6 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
28. 7. 2024 Starlink 9-4 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
28. 7. 2024 Starlink 10-4 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
27. 7. 2024 Starlink 10-9 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
12. 7. 2024 Starlink 9-3 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
9. 7. 2024 Türksat 6A oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
3. 7. 2024 Starlink 8-9 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
29. 6. 2024 NROL-186 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
27. 6. 2024 Starlink 10-3 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
25. 6. 2024 GOES-U oceán v2.5 ANO / ANO ?
24. 6. 2024 Starlink 9-2 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
23. 6. 2024 Starlink 10-2 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
20. 6. 2024 Astra 1P oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
19. 6. 2024 Starlink 9-1 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
8. 6. 2024 Starlink 8-8 oceán v2.5 ♺? NEVÍME ?
8. 6. 2024 Starlink 10-1 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
5. 6. 2024 Starlink 8-5 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
1. 6. 2024 Starlink 6-64 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
29. 5. 2024 EarthCARE oceán v2.5 NEVÍME ?
28. 5. 2024 Starlink 6-60 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
24. 5. 2024 Starlink 6-63 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
23. 5. 2024 Starlink 6-62 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
22. 5. 2024 NROL-146 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
18. 5. 2024 Starlink 6-59 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
14. 5. 2024 Starlink 8-7 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
13. 5. 2024 Starlink 6-58 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
10. 5. 2024 Starlink 8-2 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
8. 5. 2024 Starlink 6-56 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
6. 5. 2024 Starlink 6-57 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
3. 5. 2024 Starlink 6-55 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
2. 5. 2024 WorldView Legion 1 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
29. 4. 2024 Starlink 6-54 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
28. 4. 2024 Galileo L12 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
24. 4. 2024 Starlink 6-53 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
19. 4. 2024 Starlink 6-52 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
17. 4. 2024 Starlink 6-51 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
13. 4. 2024 Starlink 6-49 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
11. 4. 2024 USSF-62 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
10. 4. 2024 Starlink 6-48 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
8. 4. 2024 Bandwagon-1 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
7. 4. 2024 Starlink 8-1 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
5. 4. 2024 Starlink 6-47 oceán v2.5 ♺? ANO / ANO ?
2. 4. 2024 Starlink 7-18 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
31. 3. 2024 Starlink 6-45 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
30. 3. 2024 Eutelsat 36D oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
26. 3. 2024 Starlink 6-46 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
24. 3. 2024 Starlink 6-42 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
19. 3. 2024 Starlink 7-16 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
16. 3. 2024 Starlink 6-44 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
11. 3. 2024 Starlink 7-17 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
11. 3. 2024 Starlink 6-43 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
5. 3. 2024 Starlink 6-41 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
4. 3. 2024 Transporter-10 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
29. 2. 2024 Starlink 6-40 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
25. 2. 2024 Starlink 6-39 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
23. 2. 2024 Starlink 7-15 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
20. 2. 2024 Merah Putih 2 oceán v2.5 ♺ ANO / NE ?
15. 2. 2024 Starlink 7-14 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
15. 2. 2024 IM-1 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
14. 2. 2024 USSF-124 oceán v2.5 ANO / ANO ?
10. 2. 2024 Starlink 7-13 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
8. 2. 2024 PACE oceán v2.5 ANO / ANO ?
30. 1. 2024 Cygnus NG-20 oceán v2.5 ANO / ANO ?
29. 1. 2024 Starlink 7-12 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
29. 1. 2024 Starlink 6-38 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
24. 1. 2024 Starlink 7-11 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
15. 1. 2024 Starlink 6-37 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
14. 1. 2024 Starlink 7-10 oceán v2.5 ♺? NEVÍME ?
7. 1. 2024 Starlink 6-35 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
4. 1. 2024 Ovzon-3 oceán v2.5 ♺ ANO / ANO ?
3. 1. 2024 Starlink 7-9 oceán v2.5 ♺ NEVÍME ?
Záchrany krytů z roku 2023 >>

Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bozek

Promin te mi prosim, ale jak mam chapat, zda byly kryty zachraneny nebo ne?
4. 6. 2020 Starlink v1-7 oceán? / oceán? v2.5 ANO / NE –
Mam si vybrat mezi “ANO nebo NE”? Aktualizace je k 5.6., ale v tabulce jsou zmeny k 4.6. – trochu to mate.

Na Vas web chodim pravidelne nekolikrat kazdy den, ale zrovna temto “aktualizacim clanku” proste nerozumim 🙁

Mar3ek

Zdravím,
nějak se ztrácím v označení zda byl kryt zachráněn, ANO (zelené) znamená tedy vyloven nebo do sítě ?
Možná malý návrh – používat ANO (zelené) pro úspěšné zachycení do sítě a např. ANO (modré) pro vylovení z oceánu ?

jardaman

Já si myslím ,že chytání krytu do sítě je volovina.Zde hraje hlavní faktor a to je oceánský vítr ,který fouká nepředvídaně a často mění směr.Tento systém podle mne má malou procentní úspěšnost a časem se od toho upustí.Existuje jednodušší a mnohem levnější metoda,která nejenom zachytí oba kryty,ale hodí se i na zachytávání druhého stupně ve dne i v noci.Už jsem to jednou napsal,tak předem děkuji za mínusy.

Borek

Jaky je vlastne duvod, ze kryty lovi z vody a vozi zpet? Podivat se, v jakem stavu prezily? Stahnout data ze senzoru? Zrecyklovat kov?

Jiří Hadač

Rozhodně může být důvod všechno, co navrhuješ. Ale klidně bych přidal i další. Například aby měli co při pokusech shazovat z vrtulínku. Protože shazovat nepoužitý kryt je blbost, lepší použít takový, který už k ničemu není, ale na pokusy se zachytáváním je dobrý ještě dost a dost.

lvy

Co tak třeba jenom to základní, uklidit po sobě, pokud je to možné.

Honza

Zajimalo by me, jestli nezvazovali nejakou formu motorickeho pristani. Ten padak je… Proste nevim, sam dost dlouho letam paragliding, i zavodne a pristani na presnost neni zvlast v obtiznejsich podminkach zrovna snadna zalezitost. A ze spatnych podminek na mori je vic nez dost. Tech krytu je skoda, zvlast pri jejich cene.

Jiný Honza

S tou přesností přistání je to divné. Myslel jsem, že se dneska na závodech běžně trefují na 2cm velký terč, a klidně několikrát po sobě. Tím ale nechci říct že je to snadné, zvlášť s krytem velkým jako autobus.

lvy

Ano, myslel jsem si to podobně.

Honza

To je samozrejme pravda (ostatne posledni zavody v presnosti pristani jsem letel ted v sobotu 🙂 Ale jde o podminky za jakych se leta a kridla na kterych se leta. Vemte take v uvahu, z jake vysky se leti, rychlosti vetru a smer v ruznych vrstvach, velikost toho krytu… Podminky za kterych muze odstartovat raketa jsou uplne nekde jinde, nez podminky pro presne pristani padakem a nedovedu si predstavit, ze se odlozi start s oduvodnenim nevyhovujiciho pocasi pro pristani krytu. Aby to nevyznelo spatne, nemam nic proti pouziti padaku, ostatne letani na nich je moje temer celozivotni vasen, jen se mi to zda technicky neskutecne narocne. Zvlast pokud se to ma stat “beznou” soucasti pouzivani F9.

Jiří Hadač

Nedávno sem ty podmínky studoval, takže můžu říct, že si je hezky popsal, ba dokonce je jich ještě víc. Co se týká toho počasí, hezký a názorný příklad nám ukazuje Saocom 1. V místě dopadu krytu několikametrové vlny, Mr. Steven zůstal doma,ale raketu vlny nezajímají, takže se startovalo, a kryt šel do kšá. Dokonce se dá připojit i příklad Hispasatu, kdy se mělo zachraňovat, dokonce kvůli tomu letěla družice na subsynchronní dráhu, ale kvůli vlnám OCISLY nevyplula/odplula. Je zde sice otázka, zda by to takhle probíhalo, kdyby šlo o B5, ale to se asi teprve uvidí. Můžu se domnívat, že by se nestartovalo, ale je to jen moje domněnka.

Jiný Honza

Tak povětrnostní podmínky nejsou uprostřed oceánu asi vždycky ideální, ale už podle fotek je zřejmé, že to nebyl ten převažující důvod. Kryt ve většině případů přistál bez porušení do moře, někdy i na hladinu jako zrcadlo.
Křídlo/padák i výšku si SpaceX volí. Jde o to ten padák uřídit podle GPS. Vzhledem k tomu že přistát dovedou s nadzvukovou dvacetitunovou raketovou rourou… No asi je to něco jiného… Máte štěstí, šachy a dokonce i go už ovládli počítače, parašutismus zatím odolává. 🙂

vencour

Tak mne napadá, zda by to (padák s krytem) nemohli zkusit trefit (chytit) někam na zem, třeba do pouště. Mam podezření, že nad mořem vzduch proudí drobet chaotičtěji a nepředvídatelněji.

Magy

a konkretne ako si to predstavujete? Falcony startuju vacsinou z Floridy smerom na vychod, teda v zasade lietaju smerom od pevniny nad otvorene more. Kryty sa odhadzuju stovky a stovky kilometrov od pobrezia a ich vektor pohybu je smerom od pevniny. Kym vstupia do atmosfery, urazia dalsie stovky kilometrov. Nedokazem si predstavit efektivny sposob ich navratu spat, hoci len na miesto startu, o nejakej pusti nehovoriac. Najblizsiu pust mate (po smere letu) az krizom cez cely Atlantik v Afrike, alebo nazad proti smeru letu az na opacnej strane Spojenych Statov. Naviac, pristatie krytu na akejkolvek pevnej zemi znamena takmer s istotou vazne poskodenie, nehovoriac o riziku, ze moze niekomu spadnut na hlavu ci barak.

LZ.

Ono existuje letadlo které vydrží ve vzduchu 3 měsíce. Možná za padesát let budou kryty z proměnlivého materialu a jako větroně doplachtí zpátky. Ale v příštích 20 letech to nepůjde, ani kdyby se opravdu snažili.