Jsou vodíkové články v elektromobilech výhodnější než baterie?

Vodíkové články byly jeden čas prohlašovány za budoucnost automobilové dopravy, protože na rozdíl od baterií nabízely větší dojezd a rychlejší tankování. Dnes však trhu dominují především elektromobily poháněné bateriemi a třeba Elon Musk v minulosti označil palivové články za hloupé („fool cells“). Vodík však stále má své zastánce a z automobilek jej podporují například Honda nebo Toyota. Jaké tedy má vodík výhody a nevýhody a proč nejsou auta s palivovými články rozšířenější? To se dozvíte z videa z kanálu Real Engineering, které přímo na YouTube už někdo přeložil do češtiny.

Titulky si můžete zapnout tlačítkem CC (jazyk si případně změňte v nastavení)




  • Mohlo by se vám líbit...

    18
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    jirka4000
    Host
    jirka4000

    Na webu najdete také vysvětlení, proč je vodík lepší než baterie a že jemu patří budoucnost.. Takže bych dnes nepodpořil ani jednu z těchto alternativ, pokud bych nechtěl přesvědčovat čtenáře o tom co já osobně považuji za jediné správné.

    pavilek9258
    Host
    pavilek9258

    A bylo by možné zveřejnit nějaký relevantní odkaz na to “vysvětlení”?

    bohyn
    Host
    bohyn

    Osobně se mi palivový článek líbí více, ale má ale i další negativa krom účinnosti a distribuce. Riziko výbuchu při nehodách, problémy s parkováním v garážích (stejně jako CNG/LPG) a co dělat v zimě s odpadní vodou? Vypustit, nebo držet v nádrži?

    Robert
    Host
    Robert

    Voda sa vypusta von pocas jazdy

    bohyn
    Host
    bohyn

    Což na frekventované silnici v mrazu bude dělat problém

    akuhtr
    Host
    akuhtr

    Taky se mi palivové články líbí, ale jejích problémy jsou celkem kritické. Z pohledu EM nebude asi až tak velký problém garáž, jako tunel od The Boring Company. Ty jsou plánovány úzké a řekl bych ne zrovna ideálně větrané. Proto bych řekl že pokud The Boring Company splní co slibuje, tak to zlomí vaz vodíku alespoň pro osobní auta.

    Ivo Janáček
    Host
    Ivo Janáček

    Já si myslím, že si stačí vzít problém ceny a skladování. Ano, cena za vodík je vysoká a dokud nebudeme mít výrobu v rámci tuším 4. generace atomových reaktorů, pak bude jeho cena vždy vysoká. Navíc pokud jde o skladování, jsou s ním problémy i v kosmickém průmyslu natož v autech. Ony ty mršky molekuly jsou tak malé, že velmi snadno proklouznou i přes těsnění.

    3,14ranha
    Host
    3,14ranha

    Nejen těsnění 😀

    Vodík je fakt potvora malá co se procpe i do mezer v krystalové mřížce (narušuje zde pevnost slitin), a umí projít i skrz některé materiály.

    PS: jinak co se debaty výše týče. Tak bezpečnost vodíkové nádrže a bezpečnost příslušně velké (energeticky husté) baterie vyjde plus minus nastejno. Vnitřek nabitého článku se totiž z praktického hlediska neliší od slabé výbušniny.

    DRABADURA
    Host
    DRABADURA

    Za předpokladu, že hledáme ekologický zdroj pro nahrazení dnešních fosilních smraďochů a při znalosti, že se převážná část vodíku vyrábí z ropy, je asi diskuze o efektivitě vodíku či baterií bezpředmětná. Vodík je prostě slepá ulička!

    Hon
    Host
    Hon

    Převážná část energie pro baterky je taky z uhlí,ropy nebo plynu.
    Kromě Francie, Norska a Švédska. Tam vede jaderná elegie a severu jádro s vodou. Všude jinde v Evropě mají elektroauta skoro stejné emise jako motory na benzín. Třeba v Estonsku mají 8x větší emise. V Polsku už jenom 4x.

    Kotlopou
    Host
    Kotlopou

    Zdroj toho Estonska? Nikde jsem to nenašel a přijde mi to zvláštní – i pokud jezdíte na elektřinu čistě z uhlí, tak elektrárna má vyšší účinnost než spalovací motor.

    Jiří Hadač
    Přispěvatel

    Já si dovolím hádat, asi vychází z toho, že poměrně dost energie Estonsko získává spalováním ropy.

    akuhtr
    Host
    akuhtr

    Říct že “elektrárna má vyšší účinnost než spalovací motor” je nevhodné zjednodušení, protože auto není jen motor. Baterie má také nějakou účinost a ta bude nižší než benzinová nádrž kde ztráty budou minimální (myslím že můžeme pominout to že s klesající zásobou paliva klesá hmotnost vozu a tím zátěž, zatímco u baterek to neplatí), u aut se spalovacím motorem se využívá odpadní teplo k topení, což je zas trocha energie která se ušetří (v chladném počasí). Neříkám že na tom stále není lépe Tesla, ale rozhodně nejde zjednodušit na “motor vs elektrárna”.

    Michal
    Host
    Michal

    Ahoj.
    Jenom pro porovnání, koukněte na porovnání elektromobilů, hybridů a spalovacích aut s ohledem na celkovou uhlíkovou stopu. A to si myslím, že ještě nybylo zohledněno vše.
    http://www.auto.cz/je-elektromobil-setrnejsi-nez-diesel-velky-test-zohlednuje-i-fakta-na-ktera-casto-zapominame-122927