Encyklopedie Tesly: Gigafactory 1

Gigafactory 1 je továrna na výrobu lithium-iontových akumulátorů a některých komponentů pro Teslu Model 3. První plány na její stavbu zveřejnila Tesla již v roce 2013, o rok později pak byla oznámena dohoda o společné investici s japonskou firmou Panasonic. Stavba továrny začala v roce 2015 v nevadské poušti poblíž města Reno. Jako původní lokace byla plánována Kalifornie, ale Tesla od tohoto nakonec ustoupila z důvodu dlouhé čekací doby na získání stavebního povolení – jen to by dle Muska zabralo dva roky. Společná investice Tesly a Panasonic do Gigafactory 1 byla v roce 2014 vyčíslena na 5 miliard dolarů, z čehož přibližně 1,6 miliardy měl platit Panasonic. Vzhledem k velké poptávce po Modelu 3 a tím pádem i po bateriových článcích, jenž tato japonská firma v Gigafactory 1 vyrábí, se v roce 2016 Panasonic rozhodl investici navýšit na více než dvojnásobek původní hodnoty.

Vizualizace finální podoby Gigafactory 1 v Nevadě (Zdroj: Tesla)

Provoz továrny začal v omezeném režimu v roce 2016, kdy z výrobních linek začaly sjíždět první domácí bateriová úložiště Powerwall a Powerpack, na začátku dalšího roku pak začala masová produkce bateriových článků typu 2170. Ani tehdy ale továrna nebyla z daleka dostavěná, Tesla totiž zprovoznila pouze 3 z chystaných 21 bloků. Momentálně je z Gigafactory 1 hotovo přibližně 30 %, což představuje rozlohu budovy 1,9 milionu čtverečních metrů, přičemž po započtení všech pater, které továrna má, je její vnitřní rozloha 4,9 milionů metrů čtverečních. Tesla a Panasonic mají na rozšiřování rozhodně místa dost, celková plocha zakoupeného pozemku totiž činí téměř 13 milionů metrů čtverečních. Celková roční výrobní kapacita třinácti výrobních linek, které obsluhuje Panasonic, činí něco přes 20 GWh, tento rok je v plánu její navýšení na 35 GWh, což by z Gigafactory 1 udělalo továrnu produkující přibližně 60 % světové výroby lithium-iontových baterií. V oblasti výrobců automobilů je už teď Gigafactory 1 bez konkurence, vyrábí totiž více akumulátorů než všechny ostatní automobilky dohromady. Cílem je přitom výrobní kapacita až 105 GWh článků ročně, není ovšem stanovený přesný časový plán, kdy toho Tesla a Panasonic chtějí dosáhnout.

Část továrny vlastněná Teslou ke konci roku 2018 zaměstnávala kolem 7 tisíc lidí, což je o 8,6 % více, než bylo původně plánováno. Vzhledem k navýšení celkových investic je to ovšem logický důsledek neustále se rozrůstající továrny. Dalších 20 tisíc krátkodobých pracovních pozic pak Tesla svojí továrnou vytvořila v průběhu let 2015–2018, přičemž se jednalo především o stavební práce. Panasonic ve své části továrny zaměstnává přibližně 3 tisíce lidí. Po dokončení továrny by počet stálých zaměstnanců měl přesáhnout 10 tisíc.

Jednotlivé produkty

Část továrny vlastní a obsluhuje Panasonic, který má na starost výrobu akumulátorů formátu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka). Těch silně automatizované výrobní linky vyrábí přibližně 3,5 milionů denně. Jednotlivé bateriové články pak Panasonic umísťuje do modulů, které si přebírá Tesla. Ta v Gigafactory 1 kompletně vyrábí svá úložiště energie Powerwall a Powerpack a kompletuje baterie pro Model 3. V tomto ohledu je Gigafactory 1 důležitým článkem pro masovou výrobu a levnější cenu tohoto sedanu, nákup bateriových článků od externího dodavatele by totiž automobilku vyšel mnohem dráž než současná spolupráce s Panasonicem. Cílem Tesly je dosáhnout ceny 100 dolarů za kWh (myšlena cena kompletní baterie, nikoliv pouze jednotlivých článků) do roku 2020. Současná cena se dle posledních zpráv pohybuje kolem částky 114 dolarů za kWh, což z Tesly a Panasonicu dělá jedničku na trhu v této oblasti.

Produkce v Gigafactory se ale nesoustředí pouze na energetická úložiště a moduly baterií. Tesla zde totiž obstarává také výrobu pohonných jednotek pro svůj cenově nejdostupnější vůz. Veškeré komponenty pro Model 3 jsou pak převáženy do přibližně 400 kilometrů vzdálené továrny ve Fremontu, kde výroba Modelu 3 pokračuje. Tento stav samozřejmě není ideální a přináší Tesle náklady na víc. Také z toho důvodu bude probíhat kompletní výroba chystaného crossoveru Model Y právě v Gigafactory 1. Pravděpodobný scénář je ten, že se v Gigafactory 1 bude vyrábět většina budoucích vozů Tesly, včetně tahače Tesla Semi a druhé generace Roadsteru. Na rozdíl od továrny ve Fremontu má totiž Gigafactory 1 spoustu místa k rozšiřování a Tesla by ráda v oblasti výroby vozů dosáhla plné vertikální integrace produkce baterií a montáže aut.

Automatizace

Celá továrna je navržena tak, aby co nejvíce usnadnila a urychlila výrobu. Jednotlivé výrobní linky jsou tedy umístěny co nejblíže nakládacím rampám, využívá se gravitace ve prospěch efektivity a samozřejmě automatizace. Ta je nejvíce znát v sekci Panasonicu, kde většinu manuálních prací zastávají výrobní roboty a zaměstnanci ve výrobě převážně přihlížejí a kontrolují. Tesla se původně pokoušela udělat svoji část silně automatizovanou, nakonec ale koncem roku 2017 narazila na podobný problém jako ve Fremontu – přílišná automatizace byla ve výsledku méně efektivní než kombinace lidské práce a robotů. Automobilce se nakonec podařilo najít potřebný kompromis pro stabilizaci výroby, stále je ale míra automatizace vysoká. I z toho důvodu Musk popsal Gigafactory 1 následovně: „Je to obrovský stroj, který staví stroje.“ Výrobu a instalaci výrobních linek pro Teslu zajišťuje německá společnost Tesla Grohmann Automation, kterou automobilka koupila v roce 2017.

Energetická soběstačnost

Jedním z cílů pro Teslu je udělat Gigafactory 1 energeticky plně soběstačnou. K tomu budou z velké části sloužit solární panely, které si automobilka sama vyrábí. Ty by měly zaplnit celou střechu továrny a poskytovat výkon až 70 MW. S umísťováním panelů začala automobilka na začátku roku 2018, během léta a podzimu pak proběhly další instalace, přičemž momentálně je střecha pokryta solárními panely přibližně z 10 %.

Samotné střešní solární panely každopádně nebudou stačit, Tesla dle dostupných informací plánuje panely instalovat též na zem a bude používat také stacionární úložiště energie Tesla Powerpack, kde bude ukládat nevyužitou energii. Díky tomu dle prohlášení Muska ze srpna 2018 bude Gigafactory 1 plně napájena z obnovitelných zdrojů ke konci tohoto roku. V roce 2014 Elon Musk navíc tvrdil, že továrnu bude napájet také větrná a geotermální energie, avšak není jasné, jestli to je stále v plánu.




  • Mohlo by se vám líbit...

    1
    Diskuze

    avatar
      Odebírat komentáře  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    peter
    Host
    peter

    https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/507790-tesle-skripu-dodavky-elektromobilov-su-na-ceste-do-europy-a-ciny/

    nuz nevypada to dobre a to tu niektori tvrdili, ze vyroba sa zvysuje a len je problem s dodavkami kvoli dlhej cesto do europy/ciny, lenze pokles vyroby o 11% pricom to je pokles hlavne X a S cize aut s najvyssou cenovkou nieje moc povzbudivy