Encyklopedie Tesly: Tesla Model Y

Poslední aktualizace: 14. 3. 2020

Kompaktní crossover, který by se ve vozovém parku Tesly zařadil po bok sedanu Tesla Model 3, představil Elon Musk veřejnosti začátkem roku 2019. O existenci vozu se ale vědělo již od roku 2015, kdy Musk uvedl, že by Model Y, jak byl tento crossover pojmenován, mohl mít výklopné dveře k zadním sedačkám typu „Falcon Wing“ podobně jako větší Model X. Z tohoto plánu nakonec sešlo, a to především z důvodu problémů, které výklopné dveře způsobily na začátcích výroby Modelu X. Předprodukční verze Modelu Y byla po drobných odkladech způsobených převážně problémy s výrobou Modelu 3 představena v březnu 2019.

Tesla Model Y (Foto: Tesla)

Tesla plánuje Model Y nabízet ve čtyřech variantách: Standard Range, Long Range, Long Range AWD a Performance s cenovým rozpětím pro americký trh od 39 tisíc dolarů do 61 tisíc dolarů za nejdražší Performance verzi. Nejlevnější varianta Standard Range by na americký trh měla dorazit jako poslední, konkrétně někdy v první polovině roku 2021, zbylé tři verze mají jít do prodeje o rok dříve. Přípravy na výrobu tohoto crossoveru probíhají mnohem lépe, než se předpokládalo, a tak výroba nakonec začala už v lednu 2020 a první dodávky proběhly 13. března 2020. V Evropě bude Model Y k dispozici nejspíše až v roce 2021 (a verze Standard Range až v roce 2022). Ohledně prodejů Musk očekává, že by měl o Model Y být větší zájem než o všechny ostatní vozy Tesly dohromady. V číslech to znamená, že by Tesla měla prodávat kolem 100 tisíc Modelů Y za kvartál.

Parametry Varianty
Standard Range Long Range Long Range AWD Performance
Dojezd (EPA) přes 370 km přes 506 km 508 km 506 km
Maximální rychlost 192 km/h 208 km/h 217 km/h 241 km/h
0–100 km/h 5,9 s 5,8 s 5,1 s 3,7 s
Přibližná cena (s DPH a bez dotací) 1 064 000 Kč 1 329 000 Kč 1 548 000 Kč 1 733 000 Kč

O místě výroby Modelu Y se dříve vedly velké dohady a sama Tesla se dlouho nemohla rozhodnout, zda bude tento crossover vyrábět v továrně ve Fremontu či v Giga Nevada. Druhá zmíněná továrna by měla výhodu zefektivnění výroby, automobilka ale nakonec zvolila Fremont, kde vyrábí také všechny své ostatní vozy. Kromě USA se budou některé verze Modelu Y vyrábět též v čínské Giga Shanghai a později také v chystané německé továrně Giga Berlin.

Design

Tesla Model Y je technologicky i designově odvozena od sedanu Tesla Model 3, konkrétně s ním má společných přibližně 75 % dílů. To pomůže Tesle minimalizovat náklady a případné problémy s rozjetím výroby. Model Y je tak prakticky pouze zvýšený Model 3, přesto lze ale v designu, na němž se opět podílel Franz von Holzhausen, najít několik odlišností. Tou nejvýraznější optickou změnou je ochranné oplastování spodní části vozu, Model Y má též trochu jinak tvarovanou boční karoserii. Na rozdíl od Modelu 3, u něhož boční část karoserie místy vystupuje „ven“, tak u crossoveru naopak vstupuje „dovnitř“. Jako crossover by měl být Model Y praktičtější než sedan, což dokazuje otevírání kufru ve stylu liftbacku. I přesto si ale tento crossover zachoval panoramatickou střechu.

Model Y je v porovnání s Modelem 3 o několik centimetrů širší, vyšší a delší. Dále nabízí ve standardu bezdrátovou nabíječku, konektory USB-C a především tepelné čerpadlo. To umožní vytápění kabiny v zimních měsících, aniž by to výrazně snižovalo celkový dojezd vozu. Model 3 čerpadlo nemá.

Z hlediska praktičnosti jistě zákazníky zaujme i tažné zařízení, se kterým byla předprodukční verze Modelu Y spatřena na silnici. Není ale zatím jasné, na jakých trzích bude možné si ho pořídit, jelikož u Modelu 3 to lze pouze v Evropě. Konfigurátor tažné zařízení zatím nikde nenabízí.

Model Y má mimochodem velmi dobrý součinitel aerodynamického odporu, který je na hodnotě 0,23, což bude z Modelu Y dělat nejaerodynamičtější SUV na trhu. Současný rekord 0,24 drží se svým Modelem X též Tesla.

Interiér Tesly Model Y (Zdroj: Tesla)

Interiér vozu zůstal v porovnání s Modelem 3 stejný až na jednu výjimku – za příplatek bude k dispozici varianta se sedmi sedačkami. Palubní deska je opět dělaná ve stylu minimalismu a téměř veškeré ovládání se provádí přes 15,4″ dotykový displej položený na šířku. Model Y je zatím nabízen pouze s prémiovým interiérem, jeho levnější osekaná varianta možná dorazí s variantou Standard Range, nejde ale zatím o potvrzenou informaci. Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak by nižší výbava nejspíš neobsahovala mlhová LED světla, vyhřívaná zadní sedadla a prémiový audio systém, tedy stejně jako je tomu u Modelu 3.

Funkce Autopilot

Všechny Modely Y budou již tradičně mít v základní výbavě zahrnutý veškerý hardware potřebný k částečnému autonomnímu řízení. Tedy včetně nového FSD Computeru, dvanácti ultrazvukových senzorů, osmi kamer a čelního radaru. Základní Autopilot bude zvládat automaticky měnit rychlost jízdy, zatáčet v rámci jednoho pruhu a brzdit před stojícími auty a chodci. Půjde tak prakticky o kombinaci adaptivního tempomatu a dalších bezpečnostních funkcí. Za balíček pokročilejších funkcí „Full Self-Driving Capability“ si zákazník bude muset připlatit 171 tisíc korun. Tím získá automatické předjíždění na dálnici a později dle Tesly i autonomní jízdu ve městě či automatické parkování. FSD Capability si je možno kdykoliv dokoupit v průběhu let vlastnění Modelu Y, ale Tesla varuje, že cena této služby bude v budoucnu postupně růst.

Znázornění kamer a senzorů, kterými jsou vybaveny vozy Tesla (Zdroj: Tesla)

Systém baterií

Je téměř jisté, že Model Y bude využívat stejný typ baterií jako Model 3. Půjde tedy o články formátu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka) rozmístěné do čtyř dlouhých pásů, které jsou pak tvořeny jednotlivými moduly. V průběhu roku 2019 se každopádně začaly objevovat různé spekulace o tom, že by tyto baterie měla dodávat jiná firma než Panasonic. Tato japonská společnost totiž avizovala, že pravděpodobně pro Teslu během roku 2020 nestihne vyrábět dostatečné množství článků, americká automobilka proto uzavřela dohodu také se společnostmi CATL a LG Chem, avšak články od těchto dodavatelů možná budou určeny pro vozy vyráběné v Giga Shanghai.

Bezpečnost

Ohledně bezpečnosti zatím nebyly provedeny žádné veřejné testy, lze ale počítat s pro Teslu již tradičně dobrým výsledkem, a to i z důvodu podobnosti konstrukce s Modelem 3. Elon Musk se dokonce nechal slyšet, že má Tesla za cíl u Modelu Y dosáhnout statusu nejbezpečnějšího SUV v dané třídě.

Tip: Všechny encyklopedické články o automobilech Tesla a továrnách Gigafactory najdete v horním menu webu.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
11 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře