Projekty Boring Company

Hotové Rozpracované Navržené Zrušené Potenciální

Poslední aktualizace:

  • 18. 11. – Aktualizovány informace o projektu Las Vegas Convention Center Loop (byla zahájena ražba prvního tunelu)
  • 24. 5. – Sekci “Rozpracované projekty” jsem rozdělil na “Rozpracované” a “Navržené”, abych oddělil ty, na jejichž stavbě se pracuje; přidal jsem nové informace o tunelu v Hawthorne z aktuálního článku
  • 23. 5. – Projekt Las Vegas Convention Center Loop byl schválen a rozjíždějí se přípravy na stavbu
  • 22. 5. – Doplněna informace o tom, že vozy dosahují v testovacím tunelu v Hawthorne rychlostí přesahujících 160 km/h
  • 20. 5. – Doplněny přesnější parametry projektu Las Vegas Convention Center Loop (cena, délka, harmonogram, trasa) na základě zveřejněné smlouvy
  • 9. 5. – Doplněny další informace a odkazy k projektu East Coast Loop
  • 18. 4. – Doplněny nové informace o ekologické studii u projektu East Coast Loop
  • 17. 4. – Přehled poprvé zveřejněn + opraveno pár chybek a doplněny oficiální stránky některých projektů + doplněn rozdíl mezi Loopem a Hyperloopem v úvodu článku

The Boring Company od svého založení oznámila hned několik různých projektů, na kterých pracuje. Tyto tunely se nacházejí v různých stádiích vývoje a některé byly dokonce zrušeny. Další projekty se teprve nezávazně projednávají a jiné jsou jen velmi teoretické. Na této průběžně aktualizované stránce najdete informace o všech projektech Boring Company a jejich stavu.

Rozdíl mezi Loopem a Hyperloopem:

  • Loop – Přepravní systém, který využívá buď mírně upravených elektromobilů, nebo speciálních autonomních elektrických kabin postavených na platformě Tesly Model X pro až 16 pasažérů. Systém nevyžaduje odčerpání vzduchu z tunelu a má být schopný dosáhnout rychlosti až 240 km/h. Je určen spíše na krátké vzdálenosti v řádu několika desítek kilometrů.
  • Hyperloop – Futuristický způsob přepravy na dlouhé vzdálenosti pomocí přetlakových kabin, které se pohybují uvnitř utěsněného tubusu nebo tunelu s odčerpaným vzduchem a dosahují rychlostí přes 1000 km/h. Více informací najdete v tomto přeloženém videu.

Hotové projekty

Testovací tunel v Hawthorne

Tesla Model 3 v tunelu (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Experimentální tunel, který firma postavila, aby si ozkoušela proces ražby za účelem najít oblasti, kde je prostor pro zlepšení. Tunel začíná na parkovišti u továrny SpaceX v Hawthorne a na druhém konci je stanice O’Leary Station s výtahem na povrch, pojmenovaná po zesnulém Patricku O’Learym, zaměstnanci SpaceX a Boring Company. Společnost tunel demonstrovala v prosinci 2018 a nyní jej využívá k testování provozu s upravenými elektromobily Tesla. Jízda byla během demonstrace drncavá a auta jezdila jen rychlostí kolem 64 km/h. Podle Elona Muska se společnost následně soustředila na zvyšování rychlosti vozů uvnitř tunelu s minimálními rozestupy. To potvrdil také zástupce Boring Company, když v dubnu 2019 prohlásil, že auta se už v tunelu běžně pohybují rychlostí přes 160 km/h. Novináři prý budou v létě 2019 pozváni na další demonstraci, aby se mohli přesvědčit na vlastní oči. Momentálně není v plánu tunel využívat k veřejné přepravě. V květnu 2019 společnost vydala video, ve kterém Tesla Model 3 uvnitř tunelu dosáhla rychlosti 204 km/h díky upravenému hladkému povrchu.


Rozpracované projekty

Las Vegas Convention Center Loop

Plánek zvolené trasy se třemi stanicemi (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Dvojice tunelů o délce 1,33 km zajistí dopravu mezi jednotlivými budovami výstaviště v Las Vegas. Návštěvníci neustále se rozrůstajícího komplexu totiž kvůli velké rozloze musí při přechodu z jednoho konce výstaviště na druhý ujít velké vzdálenosti. Stavba tunelů by podle Elona Muska mohla začít už během léta a dokončena by mohla být do konce roku 2019 (nakonec však ražba začala až 15. listopadu 2019). Celý projekt by měl být v provozu nejpozději do konce roku 2020, aby se stihl lednový veletrh CES 2021. V plánu jsou celkem tři stanice a k přepravě mezi nimi budou využity buď samořídicí elektromobily Tesla pro 3–16 pasažérů. Do budoucna je podle Boring Company teoreticky možné tunel rozšířit do dalších částí Las Vegas.


Dugout Loop

Výtah na západní straně Dugout Loop (Zdroj: The Boring Company)

Zhruba 6kilometrový tunel bude spojovat Dodgers Stadium a některou ze stanic metra. Má tak usnadnit dopravu během sportovních a kulturních akcí, které na tomto stadionu probíhají. V tunelu bude provozován přepravní systém Loop spočívající v přepravě chodců a cyklistů pomocí elektrických mikrobusů pro 8–16 lidí. Tato vozítka budou postavena na základě Tesly Model X a budou dosahovat rychlostí až 240 km/h, takže cesta bude trvat jen 4 minuty. Do tunelu se cestující dostanou pomocí výtahů. Loop bude provozován primárně během koncertů a baseballových zápasů, které na Dodgers Stadium probíhají. Provoz směrem na stadion začne před akcí a provoz směrem zpět nějaký čas po jejím začátku. Převozní kapacita se zpočátku odhaduje na 1400 lidí během každé akce. Stavba by měla trvat maximálně 14 měsíců.


East Coast Loop

Vykopaná jáma jižně od Baltimoru (Zdroj: Larry Hogan)

Tunel by spojoval centra měst Washington a Baltimore. První jáma byla vykopána už v roce 2017 jižně od Baltimoru, ale pak se dlouho nic nedělo. Až 17. dubna 2019 bylo oznámeno, že projekt dokončil předběžnou studii ekologických dopadů. Na jejím základě pak ministerstvo dopravy rozhodne, jestli bude potřeba vytvořit podrobnější posouzení. Uvnitř tunelu by se nacházel přepravní systém Loop dosahující rychlostí 240 km/h. Přepravní kapacita má zpočátku být jen 1000 lidí denně v každém směru, ale časem mohou být přidány dodatečné mezistanice a trasa by mohla být prodloužena až do New Yorku a upgradována na Hyperloop.


Chicago Express Loop

Vizualizace přepravní kabiny systému Loop (Zdroj: The Boring Company)

Dvojice 30kilometrových tunelů by spojovala centrum Chicaga s mezinárodním letištěm O’Hare. Přepravní systém Loop by využíval autonomní elektrické kabiny pro 8 až 16 lidí, které se budou pohybovat rychlostí kolem 240 km/h a ze stanice budou vyrážet až každých 30 sekund. Odhaduje se, že systém by obsloužil 2000 cestujících za hodinu v každém směru. Cesta potrvá 12 minut a jízdenka vyjde na 20 až 25 dolarů. Bohužel projekt byl především dítkem bývalého starosty města Rahma Emanuela, jehož mandát skončil předtím, než pro projekt stihl získat potřebná povolení. A jelikož jeho nástupce na postu starosty neplánuje tunel podpořit, projekt pravděpodobně skončí u ledu.


Zrušené projekty

Experimentální tunel ve Westside

Trasa zrušeného tunelu v L. A. (Zdroj: The Boring Company)

  • Stav: Projekt zrušen
  • Cena: Neznámá
  • Kde: Los Angeles, Kalifornie, USA
  • Počet tunelů: 1
  • Délka: 4,3 km

Boring Company v květnu 2018 oznámila plán postavit experimentální tunel v Los Angeles, který by vedl podél Sepulveda Boulevardu a nebyl by určen pro veřejnost. Po jeho oznámení se však proti projektu zvedla vlna nevole místních obyvatel. Stavba nakonec nikdy nezačala a v listopadu 2018 Boring Company oznámila, že plány ruší a místo toho přejde rovnou ke stavbě komerčních projektů.


Potenciální projekty

  1. Elon Musk v květnu 2018 napsal, že možná už příští rok začne Boring Company budovat tunel propojující Los Angeles a San Francisco, který bude určen pro plnohodnotný systém Hyperloop. Není jasné, jestli by Boring Company jen stavěla tunel a přepravní systém by dodala externí firma, nebo jestli by kompletní projekt zajišťovala Boring Company.
  2. Starosta města San Jose, Sam Liccardo, v únoru 2019 oznámil, že jedná s Boring Company o potenciálním tunelovém projektu, který by spojil mezinárodní letiště San Jose s vlakovým nádražím Diridon Station (vzdálenost 6 km).
  3. Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) oznámila plány postavit nový velký urychlovač částic s obvodem 100 km. Elon Musk v reakci na toto oznámení prozradil, že se ho ředitel CERNu ptal ohledně možnosti, že by stavbu tunelu mohla zajistit Boring Company. CERN potvrdil, že diskuze proběhl a organizace je spolupráci s Boring Company teoreticky otevřena.
  4. 50kilometrový tunel skrz australské Modré hory, které se nachází 100 kilometrů západně od Sydney. Musk uvedl, že obousměrný tunel by vyšel přibližně na 15 milionů dolarů za kilometr plus dalších 50 milionů za každou stanici.
  5. Zástupci města New York v minulosti jednali ohledně tunelu Boring Company, který by spojil Manhattan s letištěm Johna F. Kennedyho.
  6. Izraelský premiér Benjamin Netanyahu prozradil, že v minulosti mluvil s Elonem Muskem ohledně potenciální spolupráce s Boring Company na dopravním projektu v Izraeli.

Petr Melechin

Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který jinak pracuje v oboru lokalizace her a ElonX věnuje až nezdravě velkou část svého volného času. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

1
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Zdeněk
Host
Zdeněk

Tak to je spousta informací a spousta potencionálních projektů. Moc díky za informace. Každý den navštěvuju stránky Elonx – protože jsou moje nejoblíbenější. 👍