Projekty Boring Company

Hotové Rozpracované Navržené Zrušené Potenciální

Poslední aktualizace:

  • 10. 11. 2020 – Doplněna zmínka o potenciálním tunelu v texaském Austinu
  • 31. 10. 2020 – Přidán projekt Vegas Loop a nová fotka z Adelanta
  • 11. 8. 2020 – Přidán projekt v Adelantu
  • 18. 7. 2020 – Přidáno pár nových obrázků k tunelům v Hawthorne a pod výstavištěm Las Vegas
  • 25. 6. 2020 – Přidány tři nové fotky k projektu pod výstavištěm v Las Vegas
  • 16. 6. 2020 – Do potenciálních projektů byl přidán tunel propojující centrum Las Vegas s letištěm
  • 14. 6. 2020 – Přidány dva nové zvažované projekty v Las Vegas a doplněny fotky k tunelu do hotelu Encore at Wynn
  • 8. 6. 2020 – Doplněny dva nově navržené projekty ve Vegas a v Kalifornii. Více v článku.
  • 24. 4. 2020 – Doplněny nové fotky a články k projektu v Las Vegas
  • 15. 1. 2020 – Aktualizovány informace a fotky u projektu v Las Vegas
  • 18. 12. 2019– Aktualizovány vnitřní rozměry tunelů v Las Vegas a maximální rychlost přepravy
  • 18. 11. 2019 – Aktualizovány informace o projektu Las Vegas Convention Center Loop (byla zahájena ražba prvního tunelu)

The Boring Company od svého založení oznámila hned několik různých projektů, na kterých pracuje. Tyto tunely se nacházejí v různých stádiích vývoje a některé byly dokonce zrušeny. Další projekty se teprve nezávazně projednávají a jiné jsou jen velmi teoretické. Na této průběžně aktualizované stránce najdete informace o všech projektech Boring Company a jejich stavu.

Rozdíl mezi Loopem a Hyperloopem:

  • Loop – Přepravní systém, který využívá buď běžných elektromobilů, nebo speciálních autonomních elektrických kabin postavených na platformě Tesla pro až 16 pasažérů. Systém nevyžaduje odčerpání vzduchu z tunelu a má být schopný dosáhnout rychlosti až 240 km/h. Je určen spíše na krátké vzdálenosti v řádu několika desítek kilometrů.
  • Hyperloop – Futuristický způsob přepravy na dlouhé vzdálenosti pomocí přetlakových kabin, které se pohybují uvnitř utěsněného tubusu nebo tunelu s odčerpaným vzduchem a dosahují rychlostí přes 1000 km/h. Více informací najdete v tomto přeloženém videu.

Hotové projekty

Testovací tunel v Hawthorne

Tesla Model 3 v tunelu (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Experimentální tunel, který firma postavila, aby si ozkoušela proces ražby za účelem najít oblasti, kde je prostor pro zlepšení. Tunel začíná na parkovišti u továrny SpaceX v Hawthorne a na druhém konci je stanice O’Leary Station s výtahem na povrch, pojmenovaná po zesnulém Patricku O’Learym, zaměstnanci SpaceX a Boring Company. Společnost tunel demonstrovala v prosinci 2018 a nyní jej využívá k testování provozu s upravenými elektromobily Tesla. Jízda byla během demonstrace drncavá a auta jezdila jen rychlostí kolem 64 km/h. Podle Elona Muska se společnost následně soustředila na zvyšování rychlosti vozů uvnitř tunelu s minimálními rozestupy. To potvrdil také zástupce Boring Company, když v dubnu 2019 prohlásil, že auta se už v tunelu běžně pohybují rychlostí přes 160 km/h. Video z května 2019 pak ukázalo jízdu v tunelu rychlostí přes 200 km/h díky upravenému hladkému povrchu vozovky. Momentálně není v plánu tunel využívat k veřejné přepravě.


Rozpracované projekty

Las Vegas Convention Center Loop

První tunel pod výstavištěm v Las Vegas (Zdroj: Mark Damon/Las Vegas News Bureau)

Dvojice tunelů o délce 1,33 km zajistí dopravu mezi jednotlivými budovami výstaviště v Las Vegas. Návštěvníci neustále se rozrůstajícího komplexu totiž kvůli velké rozloze musí při přechodu z jednoho konce výstaviště na druhý ujít velké vzdálenosti. Celý projekt by měl být hotový nejpozději do konce roku 2020, aby se stihl lednový veletrh CES 2021. V plánu jsou celkem tři stanice (z toho jedna pod zemí) a k přepravě mezi nimi budou využity  elektromobily Tesla pro 3–16 pasažérů pohybující se maximální rychlostí 56 km/h. Zpočátku budou mít auta řidiče, ale později budou jezdit zcela autonomně. Systém má být schopen přepravit minimálně 4400 pasažérů za hodinu.


Tunel v Adelantu

Stavba tunelu v Adelantu (Foto: @kolbyratigan)

Zatím nejtajuplnějším projektem Boring Company je tunel, jehož ražba už nejspíš začala u města Adelanto v Kalifornii. O jeho účelu se nic oficiálně neví, ale z dostupných informací, které vyštrachali fanoušci, se dá odvodit, že by mohlo jít o delší zkušební tunel. Ten by mohl být minimálně zpočátku využíván pro testování vozítek a dalších technologií pro futuristický přepravní systém hyperloop. SpaceX už v minulosti zkonstruovalo menší vakuový tubus vedle své továrny v Hawthorne a pořádalo zde několik ročníků soutěže, ve které studentské týmy předváděly svá vlastní vozítka pro hyperloop. Současný tunel je však moc krátký, a tak v něm nelze dosáhnout maximální rychlosti. Elon Musk proto před rokem prohlásil, že příští ročník soutěže se bude konat v 10kilometrovém zahnutém tunelu. A právě tento tunel možná vzniká v Adelantu. Byl tam totiž spatřen nový razicí stroj Prufrock a z analýzy místních pozemků lze vyvodit, že by zde mělo být možné relativně snadno postavit 10kilometrový tunel. Na místě také byly spatřeny segmenty pro betonové ostění.


Vegas Loop

Společnost Boring Company v říjnu 2020 představila plány na stavbu komplexního systému tunelů pod Las Vegas. Projekt má název Vegas Loop a zahrnuje přibližně 24 kilometrů tunelů a asi 50 stanic, které by propojovaly místní hotely, atrakce, stadion a možná i letiště. Půjde o standardní tunely s vnitřním průměrem 3,6 metrů v hloubce kolem 9 metrů. Lze také předpokládat, že tunely budou zdvojené, aby pro každý směr byl k dispozici samostatný tunel. Pasažéři by pak v tunelech byli přepravováni opět pomocí elektromobilů Tesla, které by však už měly jezdit rovnou bez řidičů. Stavba by mohla být zahájena začátkem roku 2021 na náklady Boring Company, avšak výměnou by si firma ponechala veškeré zisky z prodejů jízdenek. Projekt je zatím v rané fázi a potřebuje povolení od několika různých organů, takže výsledná délka a trasy se pravděpodobně ještě změní. Síť tunelů by byla budována v několika fázích a první sekce by mohly být zprovozněny 2–3 roky po zahájení stavby.


Tunel k hotelu Resorts World

Mapka plánované trasy tunelu k hotelu Resorts World (Zdroj: Resorts World)

Boring Company v květnu 2020 zažádala o povolení vybudovat krátký tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem Resorts World. Maximální rychlost uvnitř tunelu by měla být kolem 64 km/h.


Tunel k Allegiant Stadium

Boring Company jedná ohledně stavby tunelu, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým stadionem Allegiant. V provozu by mohl být už v roce 2021.


Tunel k hotelu Encore at Wynn

Mapka tunelového systému v Las Vegas. Světle modře je vyznačen tunel k hotelu Encore at Wynn (Zdroj: Tick Segerblom)

Boring Company v květnu 2020 zažádala o povolení vybudovat tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem a kasinem Encore at Wynn. Tunel by začínal u parkoviště výstaviště a končil by před hotelem vzdáleném zhruba kilometr. Nový tunel by byl zároveň napojen na existující tunely, které budou zajišťovat přepravu návštěvníků po výstavišti, jelikož jedna ze stanic by měla být společná pro oba projekty, takže by umožnila snadný přestup. Maximální rychlost uvnitř tunelu by měla být kolem 64 km/h.


Ontario Airport Loop

Boring Company zaslala nevyžádaný návrh tunelu, který by propojil město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii. Místní agentura San Bernardino County Transit Authority (SBCTA) původně plánovala letiště připojit pomocí nové železnice a chystala se zahájit studii s cenou 3 milionů dolarů, která by zkoumala rozličné alternativy pro tento projekt. Avšak po obdržení návrhu Boring Company SBCTA odhlasovala odložení studie, aby Muskova společnost mohla svůj návrh rozpracovat podrobněji a ten pak mohl být patřičně posouzen. Tunely by byly dlouhé 4,5 kilometrů s průměrem 4,2 metrů a byly by umístěny 10 metrů pod zemí. Dopravu bude zajišťovat budou zajišťovat buď upravené Tesly Model X nebo speciálně navržené elektrické dodávky Tesla pro 12 lidí. Vozidla se mají pohybovat rychlostí až 204 km/h a cesta z Rancho Cucamonga na letiště Ontario by tak zabrala jen 90–120 sekund. Zpočátku budou mít auta řidiče, ale později budou jezdit zcela autonomně. V případě použití 12místných dodávek by měla přepravní kapacita dosahovat 1200 pasažérů za hodinu neboli 10 milionů lidí ročně. Provoz tunelového systému by zajišťovala přímo Boring Company.


Dugout Loop

Výtah na západní straně Dugout Loop (Zdroj: The Boring Company)

Zhruba 6kilometrový tunel bude spojovat Dodgers Stadium a některou ze stanic metra. Má tak usnadnit dopravu během sportovních a kulturních akcí, které na tomto stadionu probíhají. V tunelu bude provozován přepravní systém Loop spočívající v přepravě chodců a cyklistů pomocí elektrických mikrobusů pro 8–16 lidí. Tato vozítka budou postavena na základě Tesly Model X a budou dosahovat rychlostí až 240 km/h, takže cesta bude trvat jen 4 minuty. Do tunelu se cestující dostanou pomocí výtahů. Loop bude provozován primárně během koncertů a baseballových zápasů, které na Dodgers Stadium probíhají. Provoz směrem na stadion začne před akcí a provoz směrem zpět nějaký čas po jejím začátku. Převozní kapacita se zpočátku odhaduje na 1400 lidí během každé akce. Stavba by měla trvat maximálně 14 měsíců.


East Coast Loop

Vykopaná jáma jižně od Baltimoru (Zdroj: Larry Hogan)

Tunel by spojoval centra měst Washington a Baltimore. První jáma byla vykopána už v roce 2017 jižně od Baltimoru, ale pak se dlouho nic nedělo. Až 17. dubna 2019 bylo oznámeno, že projekt dokončil předběžnou studii ekologických dopadů. Na jejím základě pak ministerstvo dopravy rozhodne, jestli bude potřeba vytvořit podrobnější posouzení. Uvnitř tunelu by se nacházel přepravní systém Loop dosahující rychlostí 240 km/h. Přepravní kapacita má zpočátku být jen 1000 lidí denně v každém směru, ale časem mohou být přidány dodatečné mezistanice a trasa by mohla být prodloužena až do New Yorku a upgradována na Hyperloop.


Chicago Express Loop

Vizualizace přepravní kabiny systému Loop (Zdroj: The Boring Company)

Dvojice 30kilometrových tunelů by spojovala centrum Chicaga s mezinárodním letištěm O’Hare. Přepravní systém Loop by využíval autonomní elektrické kabiny pro 8 až 16 lidí, které se budou pohybovat rychlostí kolem 240 km/h a ze stanice budou vyrážet až každých 30 sekund. Odhaduje se, že systém by obsloužil 2000 cestujících za hodinu v každém směru. Cesta potrvá 12 minut a jízdenka vyjde na 20 až 25 dolarů. Bohužel projekt byl především dítkem bývalého starosty města Rahma Emanuela, jehož mandát skončil předtím, než pro projekt stihl získat potřebná povolení. A jelikož jeho nástupce na postu starosty neplánuje tunel podpořit, projekt pravděpodobně skončí u ledu.


Zrušené projekty

Experimentální tunel ve Westside

Trasa zrušeného tunelu v L. A. (Zdroj: The Boring Company)

  • Stav: Projekt zrušen
  • Cena: Neznámá
  • Kde: Los Angeles, Kalifornie, USA
  • Počet tunelů: 1
  • Délka: 4,3 km

Boring Company v květnu 2018 oznámila plán postavit experimentální tunel v Los Angeles, který by vedl podél Sepulveda Boulevardu a nebyl by určen pro veřejnost. Po jeho oznámení se však proti projektu zvedla vlna nevole místních obyvatel. Stavba nakonec nikdy nezačala a v listopadu 2018 Boring Company oznámila, že plány ruší a místo toho přejde rovnou ke stavbě komerčních projektů.


Potenciální projekty

  1. Elon Musk v květnu 2018 napsal, že možná už příští rok začne Boring Company budovat tunel propojující Los Angeles a San Francisco, který bude určen pro plnohodnotný systém Hyperloop. Není jasné, jestli by Boring Company jen stavěla tunel a přepravní systém by dodala externí firma, nebo jestli by kompletní projekt zajišťovala Boring Company.
  2. Starosta města San Jose, Sam Liccardo, v únoru 2019 oznámil, že jedná s Boring Company o potenciálním tunelovém projektu, který by spojil mezinárodní letiště San Jose s vlakovým nádražím Diridon Station (vzdálenost 6 km).
  3. Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) oznámila plány postavit nový velký urychlovač částic s obvodem 100 km. Elon Musk v reakci na toto oznámení prozradil, že se ho ředitel CERNu ptal ohledně možnosti, že by stavbu tunelu mohla zajistit Boring Company. CERN potvrdil, že diskuze proběhla a organizace je spolupráci s Boring Company teoreticky otevřena.
  4. 50kilometrový tunel skrz australské Modré hory, které se nachází 100 kilometrů západně od Sydney. Musk uvedl, že obousměrný tunel by vyšel přibližně na 15 milionů dolarů za kilometr plus dalších 50 milionů za každou stanici.
  5. Zástupci města New York v minulosti jednali ohledně tunelu Boring Company, který by spojil Manhattan s letištěm Johna F. Kennedyho.
  6. Izraelský premiér Benjamin Netanyahu prozradil, že v minulosti mluvil s Elonem Muskem ohledně potenciální spolupráce s Boring Company na dopravním projektu v Izraeli.
  7. Elon Musk uvedl, že Boring Company nejspíš vybuduje tunel v Las Vegas, který spojí centrum města s místním letištěm.
  8. Tajuplný tweet Boring Company naznačuje, že v Austinu v Texasu by mohl vzniknout tunel. Tesla zde staví továrnu Giga Texas, takže tunel by mohl nějak souviset s ní.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře