Projekty Boring Company

Hotové Rozpracované Navržené Zrušené Potenciální

Poslední aktualizace:

  • 23. 10. 2021 – Aktualizace informací o nově schváleném projektu Vegas Loop; projekt ke stadionu Allegiant byl odstraněn ze seznamu, jelikož bude součástí systému Vegas Loop
  • 3. 9. 2021 – Mezi potenciální projekty byla přidána jednání ohledně tunelů v San Antoniu
  • 29. 8. 2021 – Mezi potenciální projekty jsem přidal tunel u Starbase
  • 9. 8. 2021 – Projekty Resorts World a Encore at Wynn byly aktualizovány a přesunuty do rozpracovaných; doplněno pár nových informací k potenciálním projektům v Austinu, San Jose a Fort Lauderdale
  • 3. 7. 2021 – Do sekce potenciálních projektů byl přidán Las Olas Loop
  • 11. 6. 2021 – Projekty Dugout Loop, East Coast Loop a Chicago Express Loop byly zřejmě zrušeny; tunely pod lasvegaským výstavištěm byly otevřeny veřejnosti
  • 12. 4. 2021 – Projekt pod lasvegaským výstavištěm byl dokončen, přidána spousta nových fotek

The Boring Company od svého založení oznámila hned několik různých projektů, na kterých pracuje. Tyto tunely se nacházejí v různých stádiích vývoje a některé byly dokonce zrušeny. Další projekty se teprve nezávazně projednávají a jiné jsou jen velmi teoretické. Na této průběžně aktualizované stránce najdete informace o všech projektech Boring Company a jejich stavu.

Rozdíl mezi Loopem a Hyperloopem:

  • Loop – Přepravní systém, který využívá buď běžných elektromobilů, nebo speciálních autonomních elektrických kabin postavených na platformě Tesla pro až 16 pasažérů. Systém nevyžaduje odčerpání vzduchu z tunelu a je schopný dosáhnout rychlosti až 240 km/h. Je určen spíše na krátké vzdálenosti v řádu několika desítek kilometrů.
  • Hyperloop – Futuristický způsob přepravy na dlouhé vzdálenosti pomocí přetlakových kabin, které se pohybují uvnitř utěsněného tubusu nebo tunelu s odčerpaným vzduchem a dosahují rychlostí přes 1000 km/h. Více informací najdete v tomto přeloženém videu.

Hotové projekty

Las Vegas Convention Center Loop

Stanice Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

Dvojice tunelů o délce 1,33 km zajisťuje dopravu mezi jednotlivými budovami výstaviště v Las Vegas. Projekt měl být spuštěn v lednu 2021 v rámci veletrhu CES, ale ten se nakonec konal pouze online. Systém byů nakonec otevřen veřejnosti v 8. června 2021 v rámci veletrhu World of Concrete. Tunely propojují celkem tři stanice (z toho jedna pod zemí) a k přepravě mezi nimi je využíváno 62 elektromobilů Tesla  Model 3, Model Y a Model X, které se pohybují maximální rychlostí 56 km/h. Časem možná budou přidána také speciální vozidla pro až 16 pasažérů. Zpočátku mají všechny vozy řidiče, ale časem mají jezdit zcela autonomně. Systém je schopen přepravit přes 4400 pasažérů za hodinu. Přeprava je pro návštěvníky výstaviště zdarma.


Testovací tunel v Hawthorne

Tesla Model 3 v tunelu (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Experimentální tunel, který firma postavila, aby si ozkoušela proces ražby za účelem najít oblasti, kde je prostor pro zlepšení. Tunel začíná na parkovišti u továrny SpaceX v Hawthorne a na druhém konci je stanice O’Leary Station s výtahem na povrch, pojmenovaná po zesnulém Patricku O’Learym, zaměstnanci SpaceX a Boring Company. Společnost tunel demonstrovala v prosinci 2018 a nyní jej využívá k testování provozu s upravenými elektromobily Tesla. Jízda byla během demonstrace drncavá a auta jezdila jen rychlostí kolem 64 km/h. Podle Elona Muska se společnost následně soustředila na zvyšování rychlosti vozů uvnitř tunelu s minimálními rozestupy. To potvrdil také zástupce Boring Company, když v dubnu 2019 prohlásil, že auta se už v tunelu běžně pohybují rychlostí přes 160 km/h. Video z května 2019 pak ukázalo jízdu v tunelu rychlostí přes 200 km/h díky upravenému hladkému povrchu vozovky. Momentálně není v plánu tunel využívat k veřejné přepravě.


Rozpracované projekty

Vegas Loop

Aktualizovaná mapka plánované podoby systému Vegas Loop z října 2021 (Zdroj: Boring Company)

Společnost Boring Company v říjnu 2020 představila plány na stavbu komplexního systému tunelů pod Las Vegas. Projekt s názvem Vegas Loop pak byl schválen 20. října 2021. Systém zahrnuje 24 kilometrů tunelů a 51 stanic, které propojí místní hotely, atrakce, stadion a časem možná i letiště McCarran. Půjde o standardní tunely s vnitřním průměrem 3,6 metrů v hloubce kolem 9 metrů. Pasažéři budou v tunelech přepravováni pomocí elektromobilů Tesla, které by měly časem jezdit autonomně. Stavba by mohla být zahájena během roku 2022 na náklady Boring Company, která pak bude síť tunelů též provozovat a financovat z prodejů jízdenek. Stavbu jednotlivých stanic si ale zaplatí provozovatelé lokalit, které chtějí napojit na tunelový systém. Síť tunelů bude budována v několika fázích a finální podoba se může změnit.


Tunel k hotelu Resorts World

Mapka plánované trasy tunelu k hotelu Resorts World (Zdroj: Resorts World)

Boring Company v květnu 2020 zažádala o povolení vybudovat krátký tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem Resorts World. Maximální rychlost uvnitř tunelu by měla být kolem 64 km/h.


Tunel k hotelu Encore at Wynn

Mapka tunelového systému v Las Vegas. Světle modře je vyznačen tunel k hotelu Encore at Wynn (Zdroj: Tick Segerblom)

Boring Company v květnu 2020 zažádala o povolení vybudovat tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem a kasinem Encore at Wynn. Tunel by začínal u parkoviště výstaviště a končil by před hotelem vzdáleném zhruba kilometr. Nový tunel by byl zároveň napojen na existující tunely, které budou zajišťovat přepravu návštěvníků po výstavišti, jelikož jedna ze stanic by měla být společná pro oba projekty, takže by umožnila snadný přestup. Maximální rychlost uvnitř tunelu by měla být kolem 64 km/h.


Adelanto

Razicí stroj Prufrock v Adelantu (Foto: Boring Company)

Zatím nejtajuplnějším projektem Boring Company je tunel, jehož ražba už nejspíš začala u města Adelanto v Kalifornii. O jeho účelu se nic oficiálního neví, ale z dostupných informací, které vyštrachali fanoušci, se dá odvodit, že by mohlo jít o delší zkušební tunel. Ten by mohl být minimálně zpočátku využíván pro testování vozítek a dalších technologií pro futuristický přepravní systém hyperloop. SpaceX už v minulosti zkonstruovalo menší vakuový tubus vedle své továrny v Hawthorne a pořádalo zde několik ročníků soutěže, ve které studentské týmy předváděly svá vlastní vozítka pro hyperloop. Současný tunel je však moc krátký, a tak v něm nelze dosáhnout maximální rychlosti. Elon Musk proto před rokem prohlásil, že příští ročník soutěže se bude konat v 10kilometrovém zahnutém tunelu. A právě tento tunel možná vzniká v Adelantu. Byl tam totiž spatřen nový razicí stroj Prufrock a z analýzy místních pozemků lze vyvodit, že by zde mělo být možné relativně snadno postavit 10kilometrový tunel. Na místě také byly spatřeny segmenty pro betonové ostění. Je ale také možné, že tu žádný tunel nevzniká a místo slouží pouze pro testování.


 

Ontario Airport Loop

Boring Company zaslala nevyžádaný návrh tunelu, který by propojil město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii. Místní agentura San Bernardino County Transit Authority (SBCTA) původně plánovala letiště připojit pomocí nové železnice a chystala se zahájit studii s cenou 3 milionů dolarů, která by zkoumala rozličné alternativy pro tento projekt. Avšak po obdržení návrhu Boring Company SBCTA odhlasovala odložení studie, aby Muskova společnost mohla svůj návrh rozpracovat podrobněji a ten pak mohl být patřičně posouzen. Tunely by byly dlouhé 4,5 kilometrů s průměrem 4,2 metrů a byly by umístěny 10 metrů pod zemí. Dopravu budou zajišťovat buď upravené Tesly Model X nebo speciálně navržené elektrické dodávky Tesla pro 12 lidí. Vozidla se mají pohybovat rychlostí až 204 km/h a cesta z Rancho Cucamonga na letiště Ontario by tak zabrala jen 90–120 sekund. Zpočátku budou mít auta řidiče, ale později budou jezdit zcela autonomně. V případě použití 12místných dodávek by měla přepravní kapacita dosahovat 1200 pasažérů za hodinu neboli 10 milionů lidí ročně. Provoz tunelového systému by zajišťovala přímo Boring Company.


Zrušené projekty

Dugout Loop

Výtah na západní straně Dugout Loop (Zdroj: The Boring Company)

Zhruba 6kilometrový tunel měl spojovat Dodgers Stadium a některou ze stanic metra. Měl tak usnadnit dopravu během sportovních a kulturních akcí, které na tomto stadionu probíhají. V tunelu by byl provozován přepravní systém Loop spočívající v přepravě chodců a cyklistů pomocí elektrických mikrobusů pro 8–16 lidí. Tato vozítka měla být postavena na základě Tesly Model X a dosahovat rychlostí až 240 km/h, takže cesta by trvala jen 4 minuty. Do tunelu by se cestující dostali pomocí výtahů. Převozní kapacita se odhadovala na 1400 lidí během každé akce. Stavba měla trvat maximálně 14 měsíců. V roce 2021 byl projekt odstraněn ze stránek Boring Company, takže byl nejspíš zrušen.


East Coast Loop

Vykopaná jáma jižně od Baltimoru (Zdroj: Larry Hogan)

Tunel měl spojit centra měst Washington a Baltimore. První jáma byla vykopána už v roce 2017 jižně od Baltimoru, ale pak se dlouho nic nedělo. Až 17. dubna 2019 bylo oznámeno, že projekt dokončil předběžnou studii ekologických dopadů. Na jejím základě pak mělo ministerstvo dopravy rozhodne, jestli bude potřeba vytvořit podrobnější posouzení. Uvnitř tunelu by se nacházel přepravní systém Loop dosahující rychlostí 240 km/h. Přepravní kapacita měla zpočátku být jen 1000 lidí denně v každém směru, ale časem mohly být přidány dodatečné mezistanice a trasa by mohla být prodloužena až do New Yorku a upgradována na Hyperloop. V roce 2021 byl projekt odstraněn ze stránek Boring Company, takže byl nejspíš zrušen.


Chicago Express Loop

Vizualizace přepravní kabiny systému Loop (Zdroj: The Boring Company)

Dvojice 30kilometrových tunelů by spojovala centrum Chicaga s mezinárodním letištěm O’Hare. Přepravní systém Loop by využíval autonomní elektrické kabiny pro 8 až 16 lidí, které se budou pohybovat rychlostí kolem 240 km/h a ze stanice budou vyrážet až každých 30 sekund. Odhaduje se, že systém by obsloužil 2000 cestujících za hodinu v každém směru. Cesta potrvá 12 minut a jízdenka vyjde na 20 až 25 dolarů. Bohužel projekt byl především dítkem bývalého starosty města Rahma Emanuela, jehož mandát skončil předtím, než pro projekt stihl získat potřebná povolení. A jelikož jeho nástupce na postu starosty neplánuje tunel podpořit, projekt nakonec skončil u ledu.


Experimentální tunel ve Westside

Trasa zrušeného tunelu v L. A. (Zdroj: The Boring Company)

  • Stav: Projekt zrušen
  • Cena: Neznámá
  • Kde: Los Angeles, Kalifornie, USA
  • Počet tunelů: 1
  • Délka: 4,3 km

Boring Company v květnu 2018 oznámila plán postavit experimentální tunel v Los Angeles, který by vedl podél Sepulveda Boulevardu a nebyl by určen pro veřejnost. Po jeho oznámení se však proti projektu zvedla vlna nevole místních obyvatel. Stavba nakonec nikdy nezačala a v listopadu 2018 Boring Company oznámila, že plány ruší a místo toho přejde rovnou ke stavbě komerčních projektů.


Potenciální projekty

  1. Elon Musk v květnu 2018 napsal, že možná už příští rok začne Boring Company budovat tunel propojující Los Angeles a San Francisco, který bude určen pro plnohodnotný systém Hyperloop. Není jasné, jestli by Boring Company jen stavěla tunel a přepravní systém by dodala externí firma, nebo jestli by kompletní projekt zajišťovala Boring Company.
  2. Starosta města San Jose, Sam Liccardo, v únoru 2019 oznámil, že jedná s Boring Company o potenciálním tunelovém projektu, který by spojil mezinárodní letiště San Jose s vlakovým nádražím Diridon Station (vzdálenost 6 km). Boring Company soupeří jak s tradičními návrhy, jako jsou příměstské vlaky nebo jednokolky, tak s méně osvědčenými systémy jako hyperloop nebo různými koncepty zahrnujícími autonomní vozidla. Výběrové řízení však bylo v roce 2021 stále ve velmi rané fázi.
  3. Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) oznámila plány postavit nový velký urychlovač částic s obvodem 100 km. Elon Musk v reakci na toto oznámení prozradil, že se ho ředitel CERNu ptal ohledně možnosti, že by stavbu tunelu mohla zajistit Boring Company. CERN potvrdil, že diskuze proběhla a organizace je spolupráci s Boring Company teoreticky otevřena.
  4. 50kilometrový tunel skrz australské Modré hory, které se nachází 100 kilometrů západně od Sydney. Musk uvedl, že obousměrný tunel by vyšel přibližně na 15 milionů dolarů za kilometr plus dalších 50 milionů za každou stanici.
  5. Zástupci města New York v minulosti jednali ohledně tunelu Boring Company, který by spojil Manhattan s letištěm Johna F. Kennedyho.
  6. Izraelský premiér Benjamin Netanyahu prozradil, že v minulosti mluvil s Elonem Muskem ohledně potenciální spolupráce s Boring Company na dopravním projektu v Izraeli.
  7. Tajuplný tweet Boring Company v roce 2020 naznačil, že v Austinu v Texasu by mohl vzniknout tunel. Později se ukázalo, že firma plánuje propojit továrnu Tesla Giga Texas s letištěm Austin-Bergstrom a centrem města. V létě 2021 pak firma začala budovat zařízení u města Bastrop poblíž Austinu. Na místě byly k vidění části razicího stroje a formy na výrobu betonového ostění.
  8. Starosta města Fort Lauderdale u floridského Miami obdržel nabídku Boring Company na vybudování dvou tunelů s délkou 3,5 km, které by spojovaly centrum města s pláží. Projekt se jmenuje Las Olas Loop, ale zatím nebyl schválen.
  9. Boring Company navrhla, že by mohla vybudovat krátký tunel, který by propojil ostrov South Padre s pláží u Boca Chica v jižním Texasu. Lidé by se tak dostali na tu část pláže, která je bezpečná, i když SpaceX provádí testování na zdejší základně Starbase. Projekt je však zatím jen ve fázi prezentace a není jasné, kolik by tunel stál a kdo by jej zaplatil. Více informací v článku.
  10. Organizace Greater: SATX už nějakou dobu jedná s Boring Company ohledně několika potenciálních tras v texaském San Antoniu. Ve hře je například tunel spojující letiště San Antonio International Airport s centrem města. Jednání však jsou v raných fázích.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Zdeněk

Tak to je spousta informací a spousta potencionálních projektů. Moc díky za informace. Každý den navštěvuju stránky Elonx – protože jsou moje nejoblíbenější. 👍