Encyklopedie Tesly: Tesla Roadster II

V nové sérii encyklopedických článků si stručně představíme všechny produkty společnosti Tesla, její historii a budoucí plány.

O novém Roadsteru začal Musk mluvit již krátce před ukončením produkce prvního Roadsteru v roce 2012. Jeho vývoj každopádně nabral zpoždění a Tesla se mezitím věnovala osobním automobilům Model S a Model X. Nástupce byl tedy představen až v roce 2017. Nový Roadster bude čtyřmístný (zadní dvě sedačky by měly být dětské) a dostane-li se do sériové výroby s parametry prototypu, půjde o nejrychleji akcelerující auto na světě. Současný rekord drží Porsche 918 Spyder z roku 2014 se zrychlením z 0 na 100 km/h za 2,2 sekundy, Roadster by přitom měl být o tři desetiny sekundy rychlejší a nebude zaostávat ani s maximální rychlostí, jež bude přesahovat 400 km/h. A k tomu všemu bude mít díky 200kWh baterii dojezd neuvěřitelných 1000 km, tedy dvojnásobek maximálního dojezdu Modelu 3. Skutečnost, že jsou tato čísla dosažitelná, potvrdil i Christian von Koenigsegg, šéf automobilky Koenigsegg.

Tesla možného dojezdu 1000 km dosáhla spojením dvou 100kWh baterií užívaných pro Model S P100D. Dle Muska se jim ale toto povedlo takovým způsobem, že velikost výsledného bateriového modulu je jen o 80 % větší, což by mělo znamenat zvětšení do výšky o 10–12 cm.

Aby toho nebylo málo, bude možno si přikoupit takzvaný „SpaceX balíček“, kdy bude pohon auta doplněn deseti malými raketovými motory. Ty budou jako palivo užívat vysoce natlakovaný vzduch, jehož tlakové nádoby vyvinuté pro raketu Falcon 9 půjde doplňovat elektrickými kompresory napájenými z baterií. Pro tuto modifikaci se řidič bude muset vzdát dvou zadních sedaček. Trysky kromě zrychlení a maximální rychlosti též zajistí lepší brzdění a ovladatelnost. Aby řidič mohl zvládnout takový výkon, bude nový Roadster využívat technologii rozšířené reality (AR), která by měla rozšířit lidské řidičské schopnosti. Nový Roadster se též odpoutal od vzhledu Lotusu Elise a přišel s vlastním designem navrženým Franzem von Holzhausenem. Musk očekává, že nový Roadster bude nejlepším automobilem v historii a jeho jízdní vlastnosti popsal následovně:

Po jízdě s Teslou Roadster vám bude připadat řízení sportovního automobilu se spalovacím motorem jako řízení parního stroje.

Jestli se Tesle povede těchto parametrů dosáhnout, uvidíme již za dva roky, sériová výroba by totiž měla začít v roce 2020. Cena za vůz vyrobený mezi prvními tisíci bude 250 tisíc dolarů (5,7 milionu Kč), další Roadstery by měly klesnout na 200 000 dolarů (4,6 milionu Kč). Sice nejde úplně o pakatel, v porovnání s ostatními sportovními automobily s podobnými parametry lze ale tuto cenu označit za velmi nízkou. Pro představu, již zmiňované Porsche 918 Spyder se cenově pohybovalo kolem 20 milionů Kč.

Základní údaje:

  • Pohon: tři elektromotory (dva vzadu, jeden vepředu), náhon všech kol
  • Baterie: 200 kWh
  • Dojezd: 1000 km
  • 0–100 km/h: 2,1 s
  • 0–60 mil/h: 1,9 s
  • Maximální rychlost: 400+ km/h
  • Cena: 200 tisíc amerických dolarů



  • Mohlo by se vám líbit...

    4
    Diskuze

    avatar
      Odebírat  
    nejnovější nejstarší nejlepší
    Nastavit upozorňování na
    Ketivab
    Host
    Ketivab

    Vždyť 0–100 km/h je v podstatě to samé jako 0–60 mil/h, takže u obou by měl být uveden čas 1.9 sekund, ne? Nebo ten rozdíl 3,4 km/h způsobí takový poměrně výrazný rozdíl v tom čase?

    Petr Melechin
    Admin
    kawa
    Host
    kawa

    Myslím, že přesně na takový auto svět čeká 🙂