Encyklopedie Tesly: Tesla Model 3
Poslední aktualizace: 12. 12. 2020
Výrobu cenově dostupného „rodinného vozu“ si dala Tesla Motors za cíl již během prvních let od svého založení. Nynější Model 3 měl tehdy kódové označení BlueStar a jeho výroba byla plánována na rok 2015. Původní název měl být Model E, z toho ovšem sešlo kvůli automobilce Ford, která má na tento název registrovanou ochrannou známku. Vůči třem vodorovným proužkům se zase ohradila firma Adidas, Tesla tedy nakonec pro svůj v pořadí čtvrtý elektromobil zvolila jméno Model 3.
K oficiálnímu představení Modelu 3 nakonec došlo až v březnu 2016 v Los Angeles, popularitu měl ale tento vůz zajištěnou již dlouho dopředu. Ještě před oficiálním představením si jej totiž rezervovalo přes 115 tisíc lidí. Tesla ve vývoji Modelu 3 těžila převážně z financí a zkušeností získaných prodeji liftbacku Model S a SUV Model X. Sériová výroba začala v červenci 2017 s cílem dostat se do konce roku na výrobní kapacitu 5 tisíc kusů týdně. To se ovšem Tesle nepovedlo dle plánu, Musk se totiž rozhodl vsadit na vysoce automatizovanou výrobu, do které Tesla investovala miliardy dolarů. Automatizace se ale ve výsledku ukázala v některých ohledech jako přehnaná a výrobní linka se potýkala s mnohými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Z těžké situace, během níž Tesla málem zbankrotovala, nakonec mimo jiné pomohlo postavení provizorního montážního „stanu“, jenž pomohl navýšit výrobní kapacitu až o 50 %. Tesla nakonec dosáhla výrobní kapacity 5 tisíc kusů týdně ve druhém čtvrtletí roku 2018, přičemž koncem téhož roku se automobilce podařilo nárazově vyrobit až 7 tisíc kusů týdně. Díky poměrně vysoké marži u Modelu 3 přesahující 20 % se též Tesla v posledních dvou kvartálech roku 2018 dostala do zisku.
V roce 2020 byla na trh uvedena modernizovaná verze Modelu 3, která by klidně mohla být nazvána faceliftem. Kromě menších designových změn se tento sedan dočkal také řady vylepšení z hlediska techniky. Tou asi nejvýraznější je přidání tepelného čerpadla spolu s „Octovalve“, což je jednotný systém ohřívání a chlazení všech částí vozu, který byl poprvé použit u Modelu Y. Kromě toho se inženýrům v Tesle podařilo přijít s vylepšenou efektivitou systémů a došlo též k přidání elektricky otevíratelného zadního kufru. Vzhledem k přidání tepelného čerpadla ubylo místo v přední části vozu, modernizovaný Model 3 tak má o něco menší přední kufr neboli frunk.
Cena
Elon Musk při oznámení Modelu 3 prohlásil za cíl dosažení ceny 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun) bez daně a bez státních příspěvků s dojezdem 354 km dle jízdního cyklu EPA. Zprvu však začala výroba dražších variant Long Range a Performance. Dočasně byla k dispozici také verze Mid Range se středním dojezdem.
Slibovaná varianta za 35 tisíc dolarů byla přidána do amerického prodeje na konci února 2019 s názvem Standard Range. Zároveň přibyla varianta Standard Range Plus, která má kromě lepšího interiéru také o 30 km delší dojezd. Nejlevnější verze Standard Range se ale v nabídce Tesly neudržela dlouho a již začátkem dubna byla odebrána (zůstala však k dispozici na požádání). Automobilka to zdůvodnila tím, že o variantu Standard Range Plus byl až šestkrát vyšší zájem.
V České republice se vůz začal oficiálně prodávat v říjnu 2019 spolu s ostatními modely Tesly.
Parametry | Varianty | ||
Standard Range Plus | Long Range AWD | Performance | |
Dojezd (WLTP) | 430 km | 580 km | 567 km |
Náhon | zadní kola | všechna kola | všechna kola |
Maximální rychlost | 225 km/h | 233 km/h | 261 km/h |
0–100 km/h | 5,6 s | 4,4 s | 3,3 s |
Základní cena s DPH | 1 300 200 Kč | 1 486 990 Kč | 1 700 200 Kč |
- Rozvor: 2 880 mm
- Délka: 4 694 mm
- Šířka: 1 933 mm
- Výška: 1 442 mm
- Pohotovostní hmotnost: 1600 kg – 1847 kg (dle verze)
Design
Vzhled Modelu 3 je dílem vrchního designéra v Tesle, Franze von Holzhausena. Jedním z poznávacích znaků exteriéru Modelu 3 je prosklená střecha, která je nejspíš jedním z důvodů, proč se Tesla rozhodla zvolit otvírání kufru typické pro sedan místo pro liftback, jako je tomu v případě Modelu S. Oproti klasickým sedanům se ale víko kufru otevírá pod velkým úhlem, přístup do úložného prostoru je tak mnohem jednodušší. Tesla má kromě zadního kufru také pod přední kapotou menší přední úložný prostor. Stále se ovšem jedná o sedan, celkový objem obou kufrů je tedy dohromady 400 litrů, což je polovina oproti Modelu S.
Interiér vozu zaznamenal oproti předchozím automobilům z dílny Tesly velkou proměnu. Automobilka tentokrát vsadila na maximální minimalismus a jednoduchost, většina klasických ovládacích prvků tak ve voze chybí a funkce jsou ovládány skrze 15,4″ dotykový displej položený na šířku. To je také jedna z odlišností Modelu 3 oproti Modelu X či S – tyto vozy měly totiž displej položený na výšku. Tablet u Modelu 3 mimo jiné též nahrazuje klasickou palubní desku.
S uvedením nejlevnější verze Modelu 3 na trh také přišla řada na různé úrovně výbavy. Ty Tesla pro Model 3 momentálně nabízí dvě, přičemž v té nejlevnější, určené pro Standard Range Plus, chybí mlhová LED světla, vyhřívaná zadní sedadla, prémiový audio systém, a prémiová konektivita je jen na rok (zahrnuje online aktualizaci dopravy, streamování hudby a videí a internetový prohlížeč). Verze Modelu 3 Long Range a Performance jsou pak nabízeny pouze v té nejvyšší výbavě.
Tesla také do vozu implementovala velké množství vychytávek. Jednou z nich je funkce odemknutí a nastartování vozu skrze mobilní telefon, případně bezkontaktní kartu. Přes mobilní aplikaci si též lze měnit některá nastavení vozu, což lze využít například pro předehřátí interiéru během zimních dnů. Za zmínku pak stojí také neobvyklý systém průduchů klimatizace, které fixní a jsou směrovány pomocí vzájemné interakce vzdušných proudů.
S modernizací v roce 2020 Tesla v exteriéru po vzoru u Modelu Y odstranila chromované doplňky, došlo také k představení nových typů kol. Větší designová proměna nastala v interiéru, který se dočkal přepracování. Změna se týká hlavně středové konzole, která byla značně přepracována a Tesla ji zbavila lesklého klavírního povrchu a místo něj využila matný povrch. Volant má upravený vzhled a nově je vyhřívaný. Model 3 také dostal nová boční okénka z dvojitého skla, která by měla lépe chránit vnitřek vozu před hlukem z vnějšku.
Funkce Autopilot
Všechny vyrobené Modely 3 mají v základní výbavě veškerý hardware potřebný k částečnému autonomnímu řízení. Kromě výpočetní jednotky, která byla v průběhu roku 2019 nahrazena novým Hardwarem 3, se jedná o dvanáct ultrazvukových senzorů, osm kamer a čelní radar. Díky tomu zvládá Model 3 například samostatnou jízdu po dálnici, avšak tyto funkce Autopilota je nutno si přikoupit. Hardware, jímž je vozidlo v základní výbavě opatřeno, je totiž jinak používán pouze pro bezpečnostní asistenty. Funkce nazvaná „Autopilot“ je v případě Modelu 3 obsažena již v základní výbavě. Pro náročnější zákazníky je pak v nabídce za přibližně 100 tisíc korun varianta „Full Self-Driving Capability“ neboli FSD, která bude kromě funkcí obsažených v nabídce „Autopilot“ ke konci tohoto roku zvládat též automatickou jízdu po městě a reagování na světelnou signalizaci a dopravní značky. Funkce FSD také využívá FSD Computer, který byl vyvinut Teslou přímo pro funkce autonomního řízení.
Systém baterií
Bateriový systém prošel u Modelu 3 velkou obměnou. Tesla totiž během roku 2017 začala v továrně Gigafactory 1 vyrábět ve spolupráci s firmou Panasonic své vlastní bateriové články formátu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka). Musk při představení těchto lithium-iontových akumulátorů uvedl, že budou mít „nejvyšší energetickou hustotu na světě při nejnižší ceně“. Tesla tyto parametry nijak konkrétněji nespecifikovala, každopádně energetická hustota bude určitě vyšší než 207 Wh/kg, což je přibližná hodnota, které dosahují starší baterie typu 18650 v Modelech S a X. V otázce ceny hodlá Tesla dosáhnout částky 100 dolarů za kWh do roku 2020 (za celou hotovou baterii, ne jen za články, které ji tvoří).
Změna článků s sebou přinesla též kompletní změnu rozmístění elektroniky v autě. U Modelu 3 je všechno příslušenství související s baterií, tedy převážně zařízení hlídající teplotu, zdraví a stav baterie, součástí jednoho celku, kdežto v předchozích vozech Tesly byly tyto systémy rozmístěny různě po voze. Mimo jiné díky tomu se Tesle povedlo zredukovat množství použitých kabelů na polovinu, tedy přibližně na 1,5 km. Baterie je v Modelu 3 tvořena čtyřmi dlouhými skupinami. Dva obsahují 23 modulů a další dva 25 modulů. Každý modul pak obsahuje 46 článků typu 2170. Model 3 Long Range tak celkově obsahuje 4 416 bateriových článků, jejichž společná hmotnost je necelých 500 kg.
Dobití baterie z 0 na 80 % zabere u verze Long Range při použití nabíjecích stanic Tesla Supercharger necelou hodinu. V případě nabíjení přes standard CHAdeMO by se doba nabíjení prodloužila přibližně na dvojnásobek, jedná se ovšem o odhad, jelikož Model 3 není se standardem CHAdeMO kompatibilní. Pro evropský trh začala Tesla do Modelu 3 instalovat konektor CCS Combo 2, jenž je v Evropě nejrozšířenější. Zároveň též provedla úpravu svých Superchargerů, aby byly s tímto konektorem kompatibilní.
Prodeje
Prodeje Modelu 3 byly ze začátku silně poznamenány výrobními problémy, Tesla tak během roku 2017, tedy do půl roku od začátku výroby, doručila svým zákazníkům pouhých 1 764 kusů. Během dalšího roku Tesla postupně navyšovala a optimalizovala výrobu, načež se jí během třetího čtvrtletí podařilo vyrobit více než 50 tisíc kusů Modelu 3. O kvartál později toto číslo ještě narostlo na 61 tisíc a Tesla v součtu všech čtvrtletí roku 2018 doručila Model 3 celkem 145 846 zájemcům o tento vůz. Toto číslo znamenalo, že se Model 3 stal v roce 2018 nejprodávanějším prémiovým vozem v USA, samotná Tesla pak díky Modelu 3 za tento rok pokryla 80 % prodejů všech elektrických aut v USA.
Během února roku 2019 začala automobilka s doručováním Modelů 3 též na evropský a čínský trh a téměř okamžitě se na starém kontinentu tento sedan stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů. Ve Švýcarsku byl dokonce za březen 2019 nejprodávanějším vozem vůbec. Také díky tomuto úspěchu Tesla za první kvartál roku 2019 prodala 50 900 kusů Modelu 3, přičemž dalších 10 600 vozů nestihla doručit do konce čtvrtletí kvůli dlouhé době dovezení vozu z Ameriky do Číny nebo Evropy. Tyto vozy se tak započítaly až do druhého kvartálu. Během něj došlo k nárůstu prodejů až na 77 550 kusů, přičemž toto číslo další čtvrtletí vzrostlo o více než dva tisíce na 79 600 prodaných vozů. Celkově za rok 2019 Tesla zákazníkům doručila 300 600 Modelů 3.
Bezpečnost
Americká organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu) již tradičně udělila vozu Tesly po testování bezpečnosti Modelu 3 plné hodnocení ve všech kategoriích a podkategoriích. Těmito testy na výbornou prošly verze se zadním náhonem i ta s pohonem všech čtyř kol. V případě testování americké neziskové organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) obdržel Model 3 nejlepší možné hodnocení v kategoriích čelního nárazu a světlometů. Ostatní kategorie bezpečnosti zatím nebyly organizací testovány. Světla na Modelu 3 byla původně hodnocena jako „přijatelná“ (IIHS neuděluje hvězdičky), automobilka v návaznosti na to provedla jejich drobné úpravy a IIHS poté výsledek označila za „dobrý“.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021