Encyklopedie Tesly: Tesla Model 3

Poslední aktualizace: 12. 12. 2020

Výrobu cenově dostupného „rodinného vozu“ si dala Tesla Motors za cíl již během prvních let od svého založení. Nynější Model 3 měl tehdy kódové označení BlueStar a jeho výroba byla plánována na rok 2015. Původní název měl být Model E, z toho ovšem sešlo kvůli automobilce Ford, která má na tento název registrovanou ochrannou známku. Vůči třem vodorovným proužkům se zase ohradila firma Adidas, Tesla tedy nakonec pro svůj v pořadí čtvrtý elektromobil zvolila jméno Model 3.

Prototyp Tesly Model 3 (Foto: Tesla)

K oficiálnímu představení Modelu 3 nakonec došlo až v březnu 2016 v Los Angeles, popularitu měl ale tento vůz zajištěnou již dlouho dopředu. Ještě před oficiálním představením si jej totiž rezervovalo přes 115 tisíc lidí. Tesla ve vývoji Modelu 3 těžila převážně z financí a zkušeností získaných prodeji liftbacku Model S a SUV Model X. Sériová výroba začala v červenci 2017 s cílem dostat se do konce roku na výrobní kapacitu 5 tisíc kusů týdně. To se ovšem Tesle nepovedlo dle plánu, Musk se totiž rozhodl vsadit na vysoce automatizovanou výrobu, do které Tesla investovala miliardy dolarů. Automatizace se ale ve výsledku ukázala v některých ohledech jako přehnaná a výrobní linka se potýkala s mnohými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Z těžké situace, během níž Tesla málem zbankrotovala, nakonec mimo jiné pomohlo postavení provizorního montážního „stanu“, jenž pomohl navýšit výrobní kapacitu až o 50 %. Tesla nakonec dosáhla výrobní kapacity 5 tisíc kusů týdně ve druhém čtvrtletí roku 2018, přičemž koncem téhož roku se automobilce podařilo nárazově vyrobit až 7 tisíc kusů týdně. Díky poměrně vysoké marži u Modelu 3 přesahující 20 % se též Tesla v posledních dvou kvartálech roku 2018 dostala do zisku.

V roce 2020 byla na trh uvedena modernizovaná verze Modelu 3, která by klidně mohla být nazvána faceliftem. Kromě menších designových změn se tento sedan dočkal také řady vylepšení z hlediska techniky. Tou asi nejvýraznější je přidání tepelného čerpadla spolu s „Octovalve“, což je jednotný systém ohřívání a chlazení všech částí vozu, který byl poprvé použit u Modelu Y. Kromě toho se inženýrům v Tesle podařilo přijít s vylepšenou efektivitou systémů a došlo též k přidání elektricky otevíratelného zadního kufru. Vzhledem k přidání tepelného čerpadla ubylo místo v přední části vozu, modernizovaný Model 3 tak má o něco menší přední kufr neboli frunk.

Cena

Elon Musk při oznámení Modelu 3 prohlásil za cíl dosažení ceny 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun) bez daně a bez státních příspěvků s dojezdem 354 km dle jízdního cyklu EPA. Zprvu však začala výroba dražších variant Long Range a Performance. Dočasně byla k dispozici také verze Mid Range se středním dojezdem.

Slibovaná varianta za 35 tisíc dolarů byla přidána do amerického prodeje na konci února 2019 s názvem Standard Range. Zároveň přibyla varianta Standard Range Plus, která má kromě lepšího interiéru také o 30 km delší dojezd. Nejlevnější verze Standard Range se ale v nabídce Tesly neudržela dlouho a již začátkem dubna byla odebrána (zůstala však k dispozici na požádání). Automobilka to zdůvodnila tím, že o variantu Standard Range Plus byl až šestkrát vyšší zájem.

V České republice se vůz začal oficiálně prodávat v říjnu 2019 spolu s ostatními modely Tesly.

Parametry Varianty
Standard Range Plus Long Range AWD Performance
Dojezd (WLTP) 430 km 580 km 567 km
Náhon zadní kola všechna kola všechna kola
Maximální rychlost 225 km/h 233 km/h 261 km/h
0–100 km/h 5,6 s 4,4 s 3,3 s
Základní cena s DPH 1 300 200 Kč 1 486 990 Kč 1 700 200 Kč
  • Rozvor: 2 880 mm
  • Délka: 4 694 mm
  • Šířka: 1 933 mm
  • Výška: 1 442 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 1600 kg – 1847 kg (dle verze)
Design

Vzhled Modelu 3 je dílem vrchního designéra v Tesle, Franze von Holzhausena. Jedním z poznávacích znaků exteriéru Modelu 3 je prosklená střecha, která je nejspíš jedním z důvodů, proč se Tesla rozhodla zvolit otvírání kufru typické pro sedan místo pro liftback, jako je tomu v případě Modelu S. Oproti klasickým sedanům se ale víko kufru otevírá pod velkým úhlem, přístup do úložného prostoru je tak mnohem jednodušší. Tesla má kromě zadního kufru také pod přední kapotou menší přední úložný prostor. Stále se ovšem jedná o sedan, celkový objem obou kufrů je tedy dohromady 400 litrů, což je polovina oproti Modelu S.

Interiér vozu zaznamenal oproti předchozím automobilům z dílny Tesly velkou proměnu. Automobilka tentokrát vsadila na maximální minimalismus a jednoduchost, většina klasických ovládacích prvků tak ve voze chybí a funkce jsou ovládány skrze 15,4″ dotykový displej položený na šířku. To je také jedna z odlišností Modelu 3 oproti Modelu X či S – tyto vozy měly totiž displej položený na výšku. Tablet u Modelu 3 mimo jiné též nahrazuje klasickou palubní desku.

S uvedením nejlevnější verze Modelu 3 na trh také přišla řada na různé úrovně výbavy. Ty Tesla pro Model 3 momentálně nabízí dvě, přičemž v té nejlevnější, určené pro Standard Range Plus, chybí mlhová LED světla, vyhřívaná zadní sedadla, prémiový audio systém, a prémiová konektivita je jen na rok (zahrnuje online aktualizaci dopravy, streamování hudby a videí a internetový prohlížeč). Verze Modelu 3 Long Range a Performance jsou pak nabízeny pouze v té nejvyšší výbavě.

Tesla také do vozu implementovala velké množství vychytávek. Jednou z nich je funkce odemknutí a nastartování vozu skrze mobilní telefon, případně bezkontaktní kartu. Přes mobilní aplikaci si též lze měnit některá nastavení vozu, což lze využít například pro předehřátí interiéru během zimních dnů. Za zmínku pak stojí také neobvyklý systém průduchů klimatizace, které fixní a jsou směrovány pomocí vzájemné interakce vzdušných proudů.

S modernizací v roce 2020 Tesla v exteriéru po vzoru u Modelu Y odstranila chromované doplňky, došlo také k představení nových typů kol. Větší designová proměna nastala v interiéru, který se dočkal přepracování. Změna se týká hlavně středové konzole, která byla značně přepracována a Tesla ji zbavila lesklého klavírního povrchu a místo něj využila matný povrch. Volant má upravený vzhled a nově je vyhřívaný. Model 3 také dostal nová boční okénka z dvojitého skla, která by měla lépe chránit vnitřek vozu před hlukem z vnějšku.

Funkce Autopilot

Všechny vyrobené Modely 3 mají v základní výbavě veškerý hardware potřebný k částečnému autonomnímu řízení. Kromě výpočetní jednotky, která byla v průběhu roku 2019 nahrazena novým Hardwarem 3, se jedná o dvanáct ultrazvukových senzorů, osm kamer a čelní radar. Díky tomu zvládá Model 3 například samostatnou jízdu po dálnici, avšak tyto funkce Autopilota je nutno si přikoupit. Hardware, jímž je vozidlo v základní výbavě opatřeno, je totiž jinak používán pouze pro bezpečnostní asistenty. Funkce nazvaná „Autopilot“ je v případě Modelu 3 obsažena již v základní výbavě. Pro náročnější zákazníky je pak v nabídce za přibližně 100 tisíc korun varianta „Full Self-Driving Capability“ neboli FSD, která bude kromě funkcí obsažených v nabídce „Autopilot“ ke konci tohoto roku zvládat též automatickou jízdu po městě a reagování na světelnou signalizaci a dopravní značky. Funkce FSD také využívá FSD Computer, který byl vyvinut Teslou přímo pro funkce autonomního řízení.

Systém baterií

Bateriový systém prošel u Modelu 3 velkou obměnou. Tesla totiž během roku 2017 začala v továrně Gigafactory 1 vyrábět ve spolupráci s firmou Panasonic své vlastní bateriové články formátu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka). Musk při představení těchto lithium-iontových akumulátorů uvedl, že budou mít „nejvyšší energetickou hustotu na světě při nejnižší ceně“. Tesla tyto parametry nijak konkrétněji nespecifikovala, každopádně energetická hustota bude určitě vyšší než 207 Wh/kg, což je přibližná hodnota, které dosahují starší baterie typu 18650 v Modelech S a X. V otázce ceny hodlá Tesla dosáhnout částky 100 dolarů za kWh do roku 2020 (za celou hotovou baterii, ne jen za články, které ji tvoří).

Změna článků s sebou přinesla též kompletní změnu rozmístění elektroniky v autě. U Modelu 3 je všechno příslušenství související s baterií, tedy převážně zařízení hlídající teplotu, zdraví a stav baterie, součástí jednoho celku, kdežto v předchozích vozech Tesly byly tyto systémy rozmístěny různě po voze. Mimo jiné díky tomu se Tesle povedlo zredukovat množství použitých kabelů na polovinu, tedy přibližně na 1,5 km. Baterie je v Modelu 3 tvořena čtyřmi dlouhými skupinami. Dva obsahují 23 modulů a další dva 25 modulů. Každý modul pak obsahuje 46 článků typu 2170. Model 3 Long Range tak celkově obsahuje 4 416 bateriových článků, jejichž společná hmotnost je necelých 500 kg.

Dobití baterie z 0 na 80 % zabere u verze Long Range při použití nabíjecích stanic Tesla Supercharger necelou hodinu. V případě nabíjení přes standard CHAdeMO by se doba nabíjení prodloužila přibližně na dvojnásobek, jedná se ovšem o odhad, jelikož Model 3 není se standardem CHAdeMO kompatibilní. Pro evropský trh začala Tesla do Modelu 3 instalovat konektor CCS Combo 2, jenž je v Evropě nejrozšířenější. Zároveň též provedla úpravu svých Superchargerů, aby byly s tímto konektorem kompatibilní.

Prodeje

Prodeje Modelu 3 byly ze začátku silně poznamenány výrobními problémy, Tesla tak během roku 2017, tedy do půl roku od začátku výroby, doručila svým zákazníkům pouhých 1 764 kusů. Během dalšího roku Tesla postupně navyšovala a optimalizovala výrobu, načež se jí během třetího čtvrtletí podařilo vyrobit více než 50 tisíc kusů Modelu 3. O kvartál později toto číslo ještě narostlo na 61 tisíc a Tesla v součtu všech čtvrtletí roku 2018 doručila Model 3 celkem 145 846 zájemcům o tento vůz. Toto číslo znamenalo, že se Model 3 stal v roce 2018 nejprodávanějším prémiovým vozem v USA, samotná Tesla pak díky Modelu 3 za tento rok pokryla 80 % prodejů všech elektrických aut v USA.

Tesla Model 3 během přepravy k zákazníkovi (Foto: Bloomberg News)

Během února roku 2019 začala automobilka s doručováním Modelů 3 též na evropský a čínský trh a téměř okamžitě se na starém kontinentu tento sedan stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů. Ve Švýcarsku byl dokonce za březen 2019 nejprodávanějším vozem vůbec. Také díky tomuto úspěchu Tesla za první kvartál roku 2019 prodala  50 900 kusů Modelu 3, přičemž dalších 10 600 vozů nestihla doručit do konce čtvrtletí kvůli dlouhé době dovezení vozu z Ameriky do Číny nebo Evropy. Tyto vozy se tak započítaly až do druhého kvartálu. Během něj došlo k nárůstu prodejů až na 77 550 kusů, přičemž toto číslo další čtvrtletí vzrostlo o více než dva tisíce na 79 600 prodaných vozů. Celkově za rok 2019 Tesla zákazníkům doručila 300 600 Modelů 3.

Bezpečnost

Americká organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu) již tradičně udělila vozu Tesly po testování bezpečnosti Modelu 3 plné hodnocení ve všech kategoriích a podkategoriích. Těmito testy na výbornou prošly verze se zadním náhonem i ta s pohonem všech čtyř kol. V případě testování americké neziskové organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) obdržel Model 3 nejlepší možné hodnocení v kategoriích čelního nárazu a světlometů. Ostatní kategorie bezpečnosti zatím nebyly organizací testovány. Světla na Modelu 3 byla původně hodnocena jako „přijatelná“ (IIHS neuděluje hvězdičky), automobilka v návaznosti na to provedla jejich drobné úpravy a IIHS poté výsledek označila za „dobrý“.




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
65 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza

Volbu typu karoserie (bez patych dveri) v kombinaci s tim, ze zadana Tesla nema moznost udelat tunel v zadnich rade sedacek, povazuju pro evropu za dost nestastnou. V podstate v tom aute nic delsiho neodvezete 🙁

daevid

Zadne sedacky idu sklopit. Zas tak tragicke to nebude. V danej triede karoserie si myslim ze je priestor adekvatny.

Honza

Sklopit ano, ale to je prd platny, kdyz potrebujete odvezt rodinu i lyze. Obecne logiku tohoto u Tesly vubec nechapu. Vsechny EV bojuji s dojezdem a oni vas nuti dat bud rakev na strechu nebo jeste hur u Xka dat lyze na tazne zarizeni coz vyrazne zhorsi aerodynamiku a zmensi tudiz dojezd.

Robert

logika je taka ze toto nieje auto pre celu rodinu na lyzovacku. na to je SUV Xko.

Honza

A jeste vam tam ty lyze zreznou, logika houpaciho kone.

Michal

Ne všichni jsou lyžaři, a ne všichni lyžaři si tahaj prkna, když si je tam můžou půjčit. Např. za mne, mi absenc převozu dlouhých blbostí nevadí. Ale bez tažného je mi to k ničemu.

daevid

Tak to potom jo. Su to take detaily ktore mozu vadit urcitemu percentu. Mozno casom doladia formou zmeny designu/volitelneho prislusenstva (diera na skyvak nemusi byt ziadna veda), no musel by by na to dobry dovod a ten myslim ze neni.
Kazdopadne, podla recenzii sklopenie sedaciek je mozne aj ciastocne, cize sa odklopi 1/3 lavice a 2/3 ostane na sedenie. Toto si myslim ze by mohol byt jeden z dovodov, preco M3 nema skyvak.

daevid

*ski 😁

Honza

Uplne presne jako u me. Pokud daji na Y sokoli kridla, tak uz to s Teslou uplne vzdam a bohuzel se poohlidnu jinde.

Petr Melechin

Model Y bude mít normální dveře. Falcon wing doors sice Tesla asi původně plánovala, což vyplynulo z jednoho starého Elonova tweetu, ale ten jej od té doby smazal. A jelikož M3 a MY sdílejí 76 % dílů, zdá se mi nepravděpodobné, aby měly jiné dveře.

Martin B

Chtělo by to zmínit, že Model 3 vyhrál žebříček Consumer Reports jako auto se kterým jsou majitelé nejvíce spokojeni.

Štěpán

Popravdě se hodně těším na Y… Kvůli zavazadlovému prostoru

Kawapavel

Mně by teda spíš zajímalo víc detailů o technickým řešení, jestli jsou někde k dohledání…třeba jakým způsobem se v tom autě topí, co zima všeobecně…mrazy, baterky , nabíjení…ne každej parkuje ve vyhřáté garáži…posilovače, klimatizace, Abs…všechno potřebuje pohon…atd. Nebyly by i tyhle informace?

Štěpán

Mno, bez garáže bych si osobně auto nekupoval. Rozhodně ne , kdybych ho nemohl zaparkovat hnedka vedle domu (… nabíjení)

Robert

nerozumiem tvojej otazke, to akoze cakas ze to auto nema klimatizaciu alebo abs ? Otazka zimy je dobra, treba ratat zhruba s dojazdomna urovni 60-80% z papieroveho dojazdu + ked chce clovek setrit baterie tak bude nabijat zhruba v rozmedzi 30 az 80% takze ked si papierovy dojazd date na polovicu a bude vam tento dojazd stacit na beznych 98% jazd tak budete v pohode.

peter

dojazd v zime bude mensi ako 60-80% z papieroveho, skor tak 40-60% a to pri -10 az -15 ak bude nizsia tak este pojde dojazd dole

Michal Lenc

https://www.youtube.com/watch?v=capOgUHPz9Q Tady hodina topení při venkovní -36 a vnitřní 18 ubrala 13 km dojezdu. Za šest hodin by dojezd kvůli topení klesl o nějakých 26 % + samozřejmě najeté kilometry. Ono vytápění zas takový výkon nebere.

peter

https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/

pri -12 C klesol dojazd o 40% pri suchej ceste, pri zasnezenej az o 60%

Pavel

nerozumím čemu nerozumíš 🙂 jasně že vím, že to auto má abs, klimu atd. Na to jsem se neptal. ptám se na to, jak zamává s dojezdem pohon těchto systémů, hlavně třeba topení, jak fuguje tady, kde není spalovací motor? A odkud je informace, že je to 60-80% papírového dojezdu? Co se rozumí běžnou jízdou?

Ivo Janáček

Majitele elektromobilů trápí velké mrazy. Trpí akumulátory, Tesly ani nejdou otevřít

Zdroj a celý článek: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitele-elektromobilu-trapi-velke-mrazy-trpi-akumulatory-tesly-ani-nejdou-otevrit/

Petr Melechin

Chceš snad říct, že běžná auta v zimě netrpí, vždycky fungují perfektně, nikdy jim nezamrzají kliky, jdou bez problému nastartovat apod.? 🙂

Pavel

Mně jo…(3,5 roku starej Yeti)…stojí venku, jezdí furt, nikdy problém…před tím minulej Yeti 6 let starej to samo…a jak teda prosím funguje to topení v Tesle? Ví to někdo? využívá se jen elektrika z baterek, nebo i částečně odpadní teplo z motorů nebo čeho všeho co tam hřeje???

Petr Melechin

Tohle video dobře vysvětluje vyhřívání baterie a také topení v Teslách (čas zhruba 13:30 až 15:40): https://youtu.be/TdUqQZC2dcE?t=808

Ivo Janáček

Jestli jsem to správně pochopil, tak se snaží sbírat teplo z motoru a invertoru a tím temperovat baterky a kabinu. Ano tím se logicky dá něco ušetřit, já bych ale určitě do okruhu přidal ještě malé tepelné čerpadlo.

A jinak k tomu videu, neviděl jsem celé, ale proč nás krmí tím, že účinnost Tesly je 85%, když to není pravda a ve stejnou chvíli tam dají klasický spalovací motor a tam uvedou pouze 20%? Je to smutné,ale ani jeden údaj není pravdivý.

Ivo Janáček

Tak pokud vezmu vlastní zkušenost víc jak 20 let zpátky, tak ne, nic z těchto problémů jsem nezaznamenal a to ani při poklesu teploty pod -25C.

Petr Melechin

Jsi jeden člověk. To neznamená, že se to někdy nestává i u běžných aut. A u těch Tesel to taky nemusí být až tak rozšířený problém, jak se může zdát, prostě se o tom zas akorát víc píše. Navíc od zjištění těch prvních problémů Tesla vydala nějaké updaty, které pomáhají s tím nejhorším a hlavně majitelé se na to můžou připravit, když teď vědí, že tam ten problém může vzniknout. Auto se dá předehřát přes aplikaci, existujou různé finty, jak zabránit zamrzání klik apod. Není to neřešitelná věc. Akorát to prostě některé nové majitele zaskočilo.

Ivo Janáček

Ano, dělá se všechno možné jen se nepřizná, že je to konstrukční vada.

Ficus

Někteří lidé mají konstrukční vadu imrvére buzit. Když se Tesla někomu nelíbí, ať jezdí v něčem jiným, a nevotravuje s chytrostma, jak je to furt všechno napitchu. Masíruje někdo fosila, že mu to ráno zas nechytlo, že cintaj u benzínek palivo po zemi, nebo že musí každej půlrok na olej a filtry??? Taxe Janáček kouknou, kdo kopíruje dál např kliky, nebo sedáky, umístění a velikosti infotaimentu atd atd…. Ale to by se nedalo závistí se tetelit, jak se na to dá pěkně flusnout drobet jedu, a to by pak nebyl ten slastnej život…

Pavel

Tak ještě trošku dovysvětlím…u klasickýho auta v -10 ráno dojdu nastartuju, zapnu topení a čekám až se tro trochu ohřeje…co udělám s teslou? Přijdu zapnu ohřev všeho a pak sednu do auta a zjistím, že nedojedu protože jsem ohřál auto a po cestě nechci zmrznout? A taky nechci zamlžený okna, na každým kousku ledu bude vrčet ABSko, musím svítit třeba i mlhovkou…tohle…prostě situace co se stane…a nechápejte mně blbě, já teslu považuju za dobrej počin, ale prostě nikde jsem nenašel nic o vlastní konstrukci tohoto…u svýho auta vím co jak kde a proč je a jak to funguje…(krom elektroniky teda) ale tady nevím, nebo si nedovedu představit ja to je udělané…proto se ptám na technický detaily. 🙂

Petr Melechin

Myslím, že tohle pramení z toho, že nevíte, že i Tesla má pořád klasickou 12V autobaterii, která pohání ty věci, které popisujete. Hlavní obří baterie je určena pro pohon vozu a klimu/topení, zbytek řeší klasická malá baterie jako u běžných aut.

Ivo Janáček

Předpokládám, že je to z důvodu kompatibility dílů, ale jinak i tato baterie se musí dobíjet a v tomto případě z té velké.

Petr Melechin

To jo, já tak nějak pořád nechápu, na co se Pavel ptá. 😀

Jinak pro zajímavost, Tesla chtěla u Modelu Y úplně odstranit ten 12V systém a tím zjednodušit všechnu tu kabeláž, co s tím souvisí. Bylo to ale v době, kdy Musk plánoval, že Model Y bude na jiné platformě než Model 3, bude mít megapokročilou výrobní linku apod. Pak se spálil s výrobou Modelu 3, takže Y bude konzervativnější, ale předpokládám, že to pořád plánují pro nějaký z budoucích modelů. Docela zajímavé.

Ivo Janáček

Ano je to tak, já to mám ještě krapet vymakanější (a to nemám prémiový vůz), že po nastartování zapnu odmrazení čelního skla a zrcátek, zapnu si vyhřívání sedačky a najede mi elektrické topení. Pokud je potřeba, tak dočistím přední boční okna a můžu vyrazit.

Ivo Janáček

To je zajímavá informace, v praxi to pak v mrazu může klidně znamenat celkovou spotřebu až 30kWh a to pak ten dojezd bude hodně smutný.

Ivo Janáček

Omlouvám se, mělo tam být 30kWh / 100km. Pro jistotu ještě dodám, že je tím myšlena celková spotřeba.

Ficus

Velmi jsem podiven typem ohřevu. V letité RAV4 EV, r.v.2003, mám tepelné čerpadlo, a ani se mi nechce věřit, že by ke klimatizací ještě přibyla topná spirála, když by stačil jen malý ventil a úprava okruhu…. NIcméně je pravdou, že Tesla šla spíše cestou vytápění sedaček a volantu, než vytápění interiéru. Vše lze samosebou na dálku předehřát/vychladit, (to je k jiným dotazům)

chello

Taky mi ten kufr přijde hloupý vzhledem k práci s prostorem. A stejně je ta střecha udělaná ze tří kusů skla. To je tak když vítězí desing :-). Jinak našel jsem zajímavé video srovnání kufru Modelu S a 3 https://www.youtube.com/watch?v=Kkbx4kcTJbg

Honza

Navic pokud ho otevrete s mokrym autem, tak vam do nej natece voda. Jestli uz meli nekoho nedavno propustit, tak predevsim jejich sefdesignera (bez legrace)

peter

muska nemozu prepustit 🙂

Honza

Musk ve vizionar, musi tam pak byt nekdo, kdo ho usmerni. Stejne jako Shotwellova ve spaceX. Tesla dela auta jako jiny utomobilky koncepty, krasny ale casto ponekud neprakticky (a donedavna i co se tyce kvality)

peter

problem je, ze ked sa neda uzemnit.

daevid

To sklo ma velku vyhodu aj v tom, ze dozadu sa posklada velka posrava a nenaraza mu hlava do stropu. Proste tam je viac miesta cca o 5cm.

Ivo Janáček

Hádejte jak ta hlava dopadne až tím sklem trefíte strom.

daevid

Asi tak jak ked trafite strom do predneho skla alebo bocneho skla.

Ivo Janáček

Až na to, že vzhledem k hmotnosti auta to bude ještě horší. Rozhodně bych nechtěl mít nad sebou sklo.

Ivo Janáček

Jde o to, že ve verzi, která má aspoň trochu normální dojezd máte sklo a jinak to nejde.

daevid

Tak to zrejme nebudete mat v oblube ani auto bez strechy, napriklad taky Roadster 2.0 🙂

Ivo Janáček

Jen pro zajímavost:

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/tesla-zavady-spolehlivost-what-car.A190104_144058_automoto_fdv

Kotlopou

Proč tady psát o modelu S? Dejte to radši na fórum.

Ivo Janáček

Třeba proto, že se jedná o stejnou automobilku? Dá se očekávat, že výsledky modelu 3 budou obdobné.

Petr Melechin

No to nevím, jestli se to dá očekávat. Model S se vyrábí už 7 let a za ty roky se Tesla určitě hodně poučila z chyb a vychytala spoustu věcí ve výrobě a dalších oblastech, takže auta vyrobená v posledních letech a pak aktuální Model 3 můžou být na úplně jiné úrovni než několik let staré kusy Modelu S (které klidně mohly tvořit velkou část toho relativně malého vzorku z tvého článku, což pak může výsledky negativně ovlivnit).

S Modelem 3 jsou zákazníci zatím extrémně spokojení, ale na hodnocení spolehlivosti je samozřejmě zatím brzy. Nicméně bych se nedivil, kdyby se řadě dřívějších problémů Tesla u Modelu 3 vyhla.

Zkrátka, nejsem si moc jistý, jak moc lze aplikovat data ze starých Modelů S na novou generaci po faceliftu a Model 3.

Ivo Janáček

Krásné fanouškovské video o modelu 3 a cestování v zimě, tedy ono -3C není nijak zásadní zima, ale podívejte se sami, že to není jen o krátkém dojezdu a zimě v autě.

https://elektrickevozy.cz/clanky/model-3

Robert

Na to ze ti to auto tak vadi a je take zle a ma tolko chyb (vid tvoje komentare) tak ta az moc zaujima.

Michal

Tihle sveřepí odpírači, by nejraději viděli zkrachovalou fabriku, a zpátky TDI i se začouzeným trombónem…. Možná i Vítěznej Únor by se šiknul….

daevid

Ono je jasne ze to auto neni pre vsetkych. A ani nikdy nebude. Obzvlast ked sa jedna o elektriku. Kto nema druhe auto do rodiny, dom s garazou alebo pristreskom, nejazdi kratke trasy alebo necrca sa po meste, ten kto nema a ani neplanuje PV, nezije zrovna v teplych oblastiach, bude sa vzdy stretavat so zasadnymi problemami pri uzivani.

Obcas mi ale pridu vtipne tieto “proamericke blbuvzdorne upozornenia”, ked recenzenti upozornuju na banalne veci ako napriklad to, ze po otvoreni kufra vam padne sneh do kufra. Div sa svetu mozem jazdit aj na audine a sneh mi tam skonci tiez, ked si ho neodhrniem 😁

Ivo Janáček

Zajímalo by mě na jaké ceně aktuálně jsou za baterie. Pokud by to mělo být zde uvedených 100USD za kWh, pak by náklady na jeden vůz byly pouhých 7500USD, což je velmi malá částka. Výrobní náklady na zbytek auta vč. motorů by mohly být asi tak 15000USD maximálně něco málo víc. Podle toho to vypadá, že zatím jsou náklady na baterie mnohem vyšší.

Petr Melechin

Těch 100 dolarů za kWh má Tesla momentálně jen u článků (cell level), jsou tam pak náklady navíc za výrobu a kompletaci modulů, schránky, související elektroniky apod. Ty mluvíš o 100 dolarech za kWh za hotovou baterii (pack level). K tomu Musk loni v červnu říkal:

We think at the cell level probably we can do better than $100/kWh maybe later this year … depending upon [stable] commodity prices…. [W]ith further improvements to the cell chemistry, the production process, and more vertical integration on the cell side, for example, integrating the production of cathode and anode materials at the Gigafactory, and improved design of the module and pack, we think long-term we can get below $100/kWh at the pack level. Which is really the key figure of merit for a car. But long-term meaning definitely less than 2 years.

V článku jsem to upravil, aby to bylo jasnější.

Ivo Janáček

Jestli to tedy dobře chápu, tak se chtějí dostat na Tu stovku za je to tak? To by ovšem potom mohli prodávat auta kolem 20000USD. To už by byla konkurenční cena a revoluce.

Petr Melechin

Ano.

Roman

Škoda, že Aerogel je drahy. https://www.youtube.com/watch?v=SWnqOc-cWpU Je to nejlepši izolant a teměř nic nevaži. Jsou tim izolovana vozitka na Marsu a uvnitř nespadne teplota pod 20 stupnu. Škoda, že celemu světu vladnou penize jinak by se daly stvořit užasne věci.

Ivo Janáček

Tak začněte někdo vám brání snad?

diaselgate

Všechny vaše příspěvky jsou negativní. Jste asi hodně neštastný člověk. Jaký máte elektromobil, dle vašich komentářů žádný? Poradím vám, jděte na autoforum tam budete mezi svými. A budete štastný.

Ivo Janáček

Tak nevím, ale asi nerozumíte psanému textu. Konkrétně zde jsme reagoval na někoho, kdo si stěžuje a navrhl jsem mu, že má sám začít něco v dané věci podnikat. Co je na tom prosím negativního? Já elektromobil žádný nemám, v mém případě je totiž velice nevhodný, neekonomický a ještě navíc i neekologický.