Encyklopedie Tesly: Tesla Model 3

Poslední aktualizace: 14. 5. 2019

Výrobu cenově dostupného „rodinného vozu“ si dala Tesla Motors za cíl již během prvních let od svého založení. Nynější Model 3 měl tehdy kódové označení BlueStar a jeho výroba byla plánována na rok 2015. Původní název měl být Model E, z toho ovšem sešlo kvůli automobilce Ford, která má na tento název registrovanou ochrannou známku. Vůči třem vodorovným proužkům se zase ohradila firma Adidas, Tesla tedy nakonec pro svůj v pořadí čtvrtý elektromobil zvolila jméno Model 3.

Prototyp Tesly Model 3 (Foto: Tesla)

K oficiálnímu představení Modelu 3 nakonec došlo až v březnu 2016 v Los Angeles, popularitu měl ale tento vůz zajištěnou již dlouho dopředu. Ještě před oficiálním představením si jej totiž rezervovalo přes 115 tisíc lidí. Tesla ve vývoji Modelu 3 těžila převážně z financí a zkušeností získaných prodeji liftbacku Model S a SUV Model X. Sériová výroba začala v červenci 2017 s cílem dostat se do konce roku na výrobní kapacitu 5 tisíc kusů týdně. To se ovšem Tesle nepovedlo dle plánu, Musk se totiž rozhodl vsadit na vysoce automatizovanou výrobu, do které Tesla investovala miliardy dolarů. Automatizace se ale ve výsledku ukázala v některých ohledech jako přehnaná a výrobní linka se potýkala s mnohými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Z těžké situace, během níž Tesla málem zbankrotovala, nakonec mimo jiné pomohlo postavení provizorního montážního „stanu“, jenž pomohl navýšit výrobní kapacitu až o 50 %. Tesla nakonec dosáhla výrobní kapacity 5 tisíc kusů týdně ve druhém čtvrtletí roku 2018, přičemž koncem téhož roku se automobilce podařilo nárazově vyrobit až 7 tisíc kusů týdně. Díky poměrně vysoké marži u Modelu 3 přesahující 20 % se též Tesla v posledních dvou kvartálech roku 2018 dostala do zisku.

Cena

Elon Musk při oznámení Modelu 3 prohlásil za cíl dosažení ceny 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun) bez daně a bez státních příspěvků s dojezdem 354 km dle jízdního cyklu EPA. Zprvu začala výroba dražší varianty s dlouhým dojezdem, která momentálně v Americe před slevami a bez daně vyjde na 43 tisíc a 47 tisíc dolarů (970 tisíc korun a 1 050 tisíc korun) dle verze pohonu. Performance verze s vyšším výkonem stojí o 250 tisíc více než dražší dlouhý dojezd s pohonem všech čtyř kol. Pro evropský trh je nabízena cena o nějakých 150 tisíc korun vyšší a v každé zemi se trochu liší. Pro český trh zatím ceny nejsou známy, jelikož se zde Tesla oficiálně neprodává.

Na přelom poloviny téhož roku byla v USA plánována ona slibovaná varianta za 35 tisíc dolarů, Tesla se jí ale překvapivě rozhodla zařadit do amerického prodeje již na konci února 2019 a doplnila nabídku o variantu standardní dojezd a standardní dojezd+, přičemž druhá zmíněná verze má kromě lepšího interiéru také o 30 km delší dojezd a její pořizovací cena je o 50 tisíc korun vyšší. V případě budoucího uvedení nejlevnější verze Modelu 3 v Evropě lze každopádně opět očekávat o něco vyšší cenu kvůli nákladům na dopravu. V USA se též od října 2018 do března 2019 prodávala verze střední dojezd (425 km dle EPA), pořizovací cena vyšla přibližně na 900 tisíc korun bez daně a dotací. Uvedení této verze na evropský trh dle vyjádření Muska mělo nastat někdy v průběhu května 2019, Tesla ji ale v USA po půl roce odebrala z nabídky, nejspíš z důvodu malého zájmu díky uvedení standardního dojezdu. Ani standardní dojezd se ale v nabídce Tesly neudržel dlouho a již začátkem dubna byl odebrán. Automobilka to zdůvodnila tím, že o standardní dojezd+ byl až šestkrát vyšší zájem. Zároveň s tímto krokem ale přišlo uvedení standardního dojezdu+ do Evropy a Číny, díky čemuž nabízí Tesla na všech svých třech trzích stejné varianty Modelu 3.

Parametry Varianty
Standardní dojezd+ Dlouhý dojezd AWD Performance
Dojezd (WLTP) 415 km 560 km 530 km
Náhon zadní kola všechna kola všechna kola
Maximální rychlost 225 km/h 233 km/h 250 km/h
0–100 km/h 5,6 s 4,8 s 3,5 s
Cena bez dotací a daně 1 035 000 Kč (DE) 1 155 000 Kč (DE) 1 367 000 Kč (DE)
  • Rozvor: 2 880 mm
  • Délka: 4 694 mm
  • Šířka: 1 933 mm
  • Výška: 1 442 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 1600 kg – 1847 kg (dle verze)
Design

Vzhled Modelu 3 je dílem vrchního designéra v Tesle, Franze von Holzhausena. Jedním z poznávacích znaků exteriéru Modelu 3 je prosklená střecha, která je nejspíš jedním z důvodů, proč se Tesla rozhodla zvolit otvírání kufru typické pro sedan místo pro liftback, jako je tomu v případě Modelu S. Oproti klasickým sedanům se ale víko kufru otevírá pod velkým úhlem, přístup do úložného prostoru je tak mnohem jednodušší. Tesla má kromě zadního kufru také pod přední kapotou menší přední úložný prostor. Stále se ovšem jedná o sedan, celkový objem obou kufrů je tedy dohromady 400 litrů, což je polovina oproti Modelu S.

Interiér vozu zaznamenal oproti předchozím automobilům z dílny Tesly velkou proměnu. Automobilka tentokrát vsadila na maximální minimalismus a jednoduchost, většina klasických ovládacích prvků tak ve voze chybí a funkce jsou ovládány skrze 15,4″ dotykový displej položený na šířku. To je také jedna z odlišností Modelu 3 oproti Modelu X či S – tyto vozy měly totiž displej položený na výšku. Tablet u Modelu 3 mimo jiné též nahrazuje klasickou palubní desku.

S uvedením nejlevnější verze Modelu 3 na trh také přišla řada na různé úrovně výbavy. Ty má Model 3 momentálně pro americký trh tři, přičemž v té nejlevnější nabízené pro standardní dojezd kromě prémiových materiálů chybí LED mlhová světla, vyhřívané sedačky, dokovací stanice pro dva telefony, satelitní mapy reflektující dopravní zpravodajství, internetový prohlížeč či online streamování hudby. V případě koupi vozu standardní dojezd+ pak zákazník kromě lepších materiálů získá také LED mlhovky, vyhřívané přední sedačky s elektrickým posuvem, vylepšený audio systém či dokovací stanici pro dva telefony. Verze Modelu 3 s delším dojezdem jsou pak nabízeny pouze v té nejvyšší výbavě.

Tesla také do vozu implementovala velké množství vychytávek. Jednou z nich je funkce odemknutí a nastartování vozu skrze mobilní telefon, případně bezkontaktní kartu. Přes mobilní aplikaci si též lze měnit některá nastavení vozu, což lze využít například pro předehřátí interiéru během zimních dnů. Za zmínku pak stojí také neobvyklý systém průduchů klimatizace, které fixní a jsou směrovány pomocí vzájemné interakce vzdušných proudů.

Funkce Autopilot

Všechny vyrobené Modely 3 mají v základní výbavě veškerý hardware potřebný k částečnému autonomnímu řízení. Kromě výpočetní jednotky, která bude v průběhu tohoto roku nahrazena novým Hardwarem 3, se jedná o dvanáct ultrazvukových senzorů, osm kamer a čelní radar. Díky tomu zvládá Model 3 například samostatnou jízdu po dálnici, avšak tyto funkce Autopilota je nutno si přikoupit. Hardware, jímž je vozidlo v základní výbavě opatřeno, je totiž jinak používán pouze pro bezpečnostní asistenty. Funkce nazvanou „Autopilot“ si je v případě Modelu 3 obsažena již v základní výbavě. Pro náročnější zákazníky je pak v nabídce za přibližně 100 tisíc korun varianta „Full Self-Driving Capability“ neboli FSD, která bude kromě funkcí obsažených v nabídce „Autopilot“ ke konci tohoto roku zvládat též automatickou jízdu po městě a reagování na světelnou signalizaci a dopravní značky. Funkce FSD také využívá FSD Computer, který byl vyvinut Teslou přímo pro funkce autonomního řízení.

Systém baterií

Bateriový systém prošel u Modelu 3 velkou obměnou. Tesla totiž během roku 2017 začala v továrně Gigafactory 1 vyrábět ve spolupráci s firmou Panasonic své vlastní bateriové články formátu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka). Musk při představení těchto lithium-iontových akumulátorů uvedl, že budou mít „nejvyšší energetickou hustotu na světě při nejnižší ceně“. Tesla tyto parametry nijak konkrétněji nespecifikovala, každopádně energetická hustota bude určitě vyšší než 207 Wh/kg, což je přibližná hodnota, které dosahují starší baterie typu 18650 v Modelech S a X. V otázce ceny hodlá Tesla dosáhnout částky 100 dolarů za kWh do roku 2020 (za celou hotovou baterii, ne jen za články, které ji tvoří).

Změna článků s sebou přinesla též kompletní změnu rozmístění elektroniky v autě. U Modelu 3 je všechno příslušenství související s baterií, tedy převážně zařízení hlídající teplotu, zdraví a stav baterie, součástí jednoho celku, kdežto v předchozích vozech Tesly byly tyto systémy rozmístěny různě po voze. Mimo jiné díky tomu se Tesle povedlo zredukovat množství použitých kabelů na polovinu, tedy přibližně na 1,5 km. Baterie je v Modelu 3 tvořena čtyřmi dlouhými skupinami. Dva obsahují 23 modulů a další dva 25 modulů. Každý modul pak obsahuje 46 článků typu 2170. Model 3 s dlouhým dojezdem tak celkově obsahuje 4 416 bateriových článků, jejichž společná hmotnost je necelých 500 kg.

Dobití baterie z 0 na 80 % zabere u verze s dlouhým dojezdem při použití nabíjecích stanic Tesla Supercharger necelou hodinu, u středního dojezdu se čas nabíjení zkrátí přibližně o 20 minut. V případě nabíjení přes standard CHAdeMO by se doba nabíjení prodloužila přibližně na dvojnásobek, jedná se ovšem o odhad, jelikož Model 3 není se standardem CHAdeMO kompatibilní. Pro evropský trh začala Tesla do Modelu 3 instalovat konektor CCS Combo 2, jenž je v Evropě nejrozšířenější. Zároveň též provedla úpravu svých Superchargerů, aby byly s tímto konektorem kompatibilní.

Prodeje

Prodeje Modelu 3 byly ze začátku silně poznamenány výrobními problémy, Tesla tak během roku 2017, tedy do půl roku od začátku výroby, doručila svým zákazníkům pouhých 1 764 kusů. Během dalšího roku Tesla postupně navyšovala a optimalizovala výrobu, načež se jí během třetího čtvrtletí podařilo vyrobit více než 50 tisíc kusů Modelu 3. O kvartál později toto číslo ještě narostlo na 61 tisíc a Tesla v součtu všech čtvrtletí roku 2018 doručila Model 3 celkem 145 846 zájemcům o tento vůz. Toto číslo znamenalo, že se Model 3 stal v roce 2018 nejprodávanějším prémiovým vozem v USA, samotná Tesla pak díky Modelu 3 za tento rok pokryla 80 % prodejů všech elektrických aut v USA.

Tesla Model 3 během přepravy k zákazníkovi (Foto: Bloomberg News)

Během února roku 2019 začala automobilka s doručováním Modelů 3 též na evropský a čínský trh a téměř okamžitě se na starém kontinentu tento sedan stal jedním z nejprodávanějších elektromobilů. Ve Švýcarsku byl dokonce za březen 2019 nejprodávanějším vozem vůbec. Také díky tomuto úspěchu Tesla za první kvartál roku 2019 prodala  50 900 kusů Modelu 3, přičemž dalších 10 600 vozů nestihla doručit do konce čtvrtletí kvůli dlouhé době dovezení vozu z Ameriky do Číny nebo Evropy. Tyto vozy se tak započítají až do druhého kvartálu.

Bezpečnost

Americká organizace NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu) již tradičně udělila vozu Tesly po testování bezpečnosti Modelu 3 plné hodnocení ve všech kategoriích a podkategoriích. Těmito testy na výbornou prošly verze se zadním náhonem i ta s pohonem všech čtyř kol. V případě testování americké neziskové organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) obdržel Model 3 nejlepší možné hodnocení v kategoriích čelního nárazu a světlometů. Ostatní kategorie bezpečnosti zatím nebyly organizací testovány. Světla na Modelu 3 byla původně hodnocena jako „přijatelná“ (IIHS neuděluje hvězdičky), automobilka v návaznosti na to provedla jejich drobné úpravy a IIHS poté výsledek označila za „dobrý“.

Michal Lenc

Na ElonX působím jako redaktor od prosince 2018, věnuji se zde převážně Tesle a občas též The Boring Company. Studuji kybernetiku a robotiku na ČVUT.

Podpořte projekt ElonX



Mohlo by se vám líbit...

72
Diskuze

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlepší
Nastavit upozorňování na
Honza
Host
Honza

Volbu typu karoserie (bez patych dveri) v kombinaci s tim, ze zadana Tesla nema moznost udelat tunel v zadnich rade sedacek, povazuju pro evropu za dost nestastnou. V podstate v tom aute nic delsiho neodvezete 🙁

J R
Host
J R

A když se k tomu ještě přidá neexistence tažného zařízení a neskutečně nešikovný způsob upevnění střešního nosiče… Pro mne osobně hlavní (a vlastně jediný) důvod proč jsem M3 vyřadil ze seznamu pro výběr příštího auta. Snad Model Y…

Honza
Host
Honza

Uplne presne jako u me. Pokud daji na Y sokoli kridla, tak uz to s Teslou uplne vzdam a bohuzel se poohlidnu jinde.

Petr Melechin
Admin

Model Y bude mít normální dveře. Falcon wing doors sice Tesla asi původně plánovala, což vyplynulo z jednoho starého Elonova tweetu, ale ten jej od té doby smazal. A jelikož M3 a MY sdílejí 76 % dílů, zdá se mi nepravděpodobné, aby měly jiné dveře.

J R
Host
J R

Doufejme. Ta křídla jsou opravdu velmi cool, jenže v součtu nevýhody převažují nad výhodami. Alespoň já to tak vnímám.

daevid
Host
daevid

Zadne sedacky idu sklopit. Zas tak tragicke to nebude. V danej triede karoserie si myslim ze je priestor adekvatny.

Honza
Host
Honza

Sklopit ano, ale to je prd platny, kdyz potrebujete odvezt rodinu i lyze. Obecne logiku tohoto u Tesly vubec nechapu. Vsechny EV bojuji s dojezdem a oni vas nuti dat bud rakev na strechu nebo jeste hur u Xka dat lyze na tazne zarizeni coz vyrazne zhorsi aerodynamiku a zmensi tudiz dojezd.

Robert
Host
Robert

logika je taka ze toto nieje auto pre celu rodinu na lyzovacku. na to je SUV Xko.

J R
Host
J R

Pokud jde o X, tak když pominu cenu, tak problém je v tom, že dovnitř se to nevejde, na střechu se to nedá dát a na kouli je to zoufalství (překáží to).

Honza
Host
Honza

A jeste vam tam ty lyze zreznou, logika houpaciho kone.

Michal
Host
Michal

Ne všichni jsou lyžaři, a ne všichni lyžaři si tahaj prkna, když si je tam můžou půjčit. Např. za mne, mi absenc převozu dlouhých blbostí nevadí. Ale bez tažného je mi to k ničemu.

daevid
Host
daevid

Tak to potom jo. Su to take detaily ktore mozu vadit urcitemu percentu. Mozno casom doladia formou zmeny designu/volitelneho prislusenstva (diera na skyvak nemusi byt ziadna veda), no musel by by na to dobry dovod a ten myslim ze neni.
Kazdopadne, podla recenzii sklopenie sedaciek je mozne aj ciastocne, cize sa odklopi 1/3 lavice a 2/3 ostane na sedenie. Toto si myslim ze by mohol byt jeden z dovodov, preco M3 nema skyvak.

daevid
Host
daevid

*ski 😁

Martin B
Host
Martin B

Chtělo by to zmínit, že Model 3 vyhrál žebříček Consumer Reports jako auto se kterým jsou majitelé nejvíce spokojeni.

Štěpán
Host
Štěpán

Popravdě se hodně těším na Y… Kvůli zavazadlovému prostoru

Kawapavel
Host
Kawapavel

Mně by teda spíš zajímalo víc detailů o technickým řešení, jestli jsou někde k dohledání…třeba jakým způsobem se v tom autě topí, co zima všeobecně…mrazy, baterky , nabíjení…ne každej parkuje ve vyhřáté garáži…posilovače, klimatizace, Abs…všechno potřebuje pohon…atd. Nebyly by i tyhle informace?

Štěpán
Host
Štěpán

Mno, bez garáže bych si osobně auto nekupoval. Rozhodně ne , kdybych ho nemohl zaparkovat hnedka vedle domu (… nabíjení)

Robert
Host
Robert

nerozumiem tvojej otazke, to akoze cakas ze to auto nema klimatizaciu alebo abs ? Otazka zimy je dobra, treba ratat zhruba s dojazdomna urovni 60-80% z papieroveho dojazdu + ked chce clovek setrit baterie tak bude nabijat zhruba v rozmedzi 30 az 80% takze ked si papierovy dojazd date na polovicu a bude vam tento dojazd stacit na beznych 98% jazd tak budete v pohode.

peter
Host
peter

dojazd v zime bude mensi ako 60-80% z papieroveho, skor tak 40-60% a to pri -10 az -15 ak bude nizsia tak este pojde dojazd dole

Michal Lenc
Host
Michal Lenc

https://www.youtube.com/watch?v=capOgUHPz9Q Tady hodina topení při venkovní -36 a vnitřní 18 ubrala 13 km dojezdu. Za šest hodin by dojezd kvůli topení klesl o nějakých 26 % + samozřejmě najeté kilometry. Ono vytápění zas takový výkon nebere.

peter
Host
peter

https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/

pri -12 C klesol dojazd o 40% pri suchej ceste, pri zasnezenej az o 60%

Pavel
Host
Pavel

nerozumím čemu nerozumíš 🙂 jasně že vím, že to auto má abs, klimu atd. Na to jsem se neptal. ptám se na to, jak zamává s dojezdem pohon těchto systémů, hlavně třeba topení, jak fuguje tady, kde není spalovací motor? A odkud je informace, že je to 60-80% papírového dojezdu? Co se rozumí běžnou jízdou?

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Majitele elektromobilů trápí velké mrazy. Trpí akumulátory, Tesly ani nejdou otevřít

Zdroj a celý článek: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitele-elektromobilu-trapi-velke-mrazy-trpi-akumulatory-tesly-ani-nejdou-otevrit/

Petr Melechin
Admin

Chceš snad říct, že běžná auta v zimě netrpí, vždycky fungují perfektně, nikdy jim nezamrzají kliky, jdou bez problému nastartovat apod.? 🙂

Pavel
Host
Pavel

Mně jo…(3,5 roku starej Yeti)…stojí venku, jezdí furt, nikdy problém…před tím minulej Yeti 6 let starej to samo…a jak teda prosím funguje to topení v Tesle? Ví to někdo? využívá se jen elektrika z baterek, nebo i částečně odpadní teplo z motorů nebo čeho všeho co tam hřeje???

Petr Melechin
Admin

Tohle video dobře vysvětluje vyhřívání baterie a také topení v Teslách (čas zhruba 13:30 až 15:40): https://youtu.be/TdUqQZC2dcE?t=808

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jestli jsem to správně pochopil, tak se snaží sbírat teplo z motoru a invertoru a tím temperovat baterky a kabinu. Ano tím se logicky dá něco ušetřit, já bych ale určitě do okruhu přidal ještě malé tepelné čerpadlo.

A jinak k tomu videu, neviděl jsem celé, ale proč nás krmí tím, že účinnost Tesly je 85%, když to není pravda a ve stejnou chvíli tam dají klasický spalovací motor a tam uvedou pouze 20%? Je to smutné,ale ani jeden údaj není pravdivý.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tak pokud vezmu vlastní zkušenost víc jak 20 let zpátky, tak ne, nic z těchto problémů jsem nezaznamenal a to ani při poklesu teploty pod -25C.

Petr Melechin
Admin

Jsi jeden člověk. To neznamená, že se to někdy nestává i u běžných aut. A u těch Tesel to taky nemusí být až tak rozšířený problém, jak se může zdát, prostě se o tom zas akorát víc píše. Navíc od zjištění těch prvních problémů Tesla vydala nějaké updaty, které pomáhají s tím nejhorším a hlavně majitelé se na to můžou připravit, když teď vědí, že tam ten problém může vzniknout. Auto se dá předehřát přes aplikaci, existujou různé finty, jak zabránit zamrzání klik apod. Není to neřešitelná věc. Akorát to prostě některé nové majitele zaskočilo.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Ano, dělá se všechno možné jen se nepřizná, že je to konstrukční vada.

Ficus
Host
Ficus

Někteří lidé mají konstrukční vadu imrvére buzit. Když se Tesla někomu nelíbí, ať jezdí v něčem jiným, a nevotravuje s chytrostma, jak je to furt všechno napitchu. Masíruje někdo fosila, že mu to ráno zas nechytlo, že cintaj u benzínek palivo po zemi, nebo že musí každej půlrok na olej a filtry??? Taxe Janáček kouknou, kdo kopíruje dál např kliky, nebo sedáky, umístění a velikosti infotaimentu atd atd…. Ale to by se nedalo závistí se tetelit, jak se na to dá pěkně flusnout drobet jedu, a to by pak nebyl ten slastnej život…

chello
Host
chello

Taky mi ten kufr přijde hloupý vzhledem k práci s prostorem. A stejně je ta střecha udělaná ze tří kusů skla. To je tak když vítězí desing :-). Jinak našel jsem zajímavé video srovnání kufru Modelu S a 3 https://www.youtube.com/watch?v=Kkbx4kcTJbg

Honza
Host
Honza

Navic pokud ho otevrete s mokrym autem, tak vam do nej natece voda. Jestli uz meli nekoho nedavno propustit, tak predevsim jejich sefdesignera (bez legrace)

peter
Host
peter

muska nemozu prepustit 🙂

Honza
Host
Honza

Musk ve vizionar, musi tam pak byt nekdo, kdo ho usmerni. Stejne jako Shotwellova ve spaceX. Tesla dela auta jako jiny utomobilky koncepty, krasny ale casto ponekud neprakticky (a donedavna i co se tyce kvality)

peter
Host
peter

problem je, ze ked sa neda uzemnit.

daevid
Host
daevid

To sklo ma velku vyhodu aj v tom, ze dozadu sa posklada velka posrava a nenaraza mu hlava do stropu. Proste tam je viac miesta cca o 5cm.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Hádejte jak ta hlava dopadne až tím sklem trefíte strom.

daevid
Host
daevid

Asi tak jak ked trafite strom do predneho skla alebo bocneho skla.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Až na to, že vzhledem k hmotnosti auta to bude ještě horší. Rozhodně bych nechtěl mít nad sebou sklo.

J R
Host
J R

Různé vaše připomínky chápu, ale toto moc ne. Model 3 není první auto s panoramatickou střechou a pokud vím, tak bezpečnostní sklo není méně bezpečné než kovová fólie (příčí se mi napsat plech), která se běžně používá. Když se to zkombinuje s tím, že Model 3 je objektivně jedno z nejbezpečnějších aut vůbec a speciálně vyniká v oblasti odolnosti proti převrácení, tak mi to v tomto případě přijde jako velmi zvláštní výtka. Každopádně pokud vím, tak základní verze by měla mít kovovou (možná hliníkovou) střechu.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jde o to, že ve verzi, která má aspoň trochu normální dojezd máte sklo a jinak to nejde.

daevid
Host
daevid

Tak to zrejme nebudete mat v oblube ani auto bez strechy, napriklad taky Roadster 2.0 🙂

J R
Host
J R

Ještě přidám jednu informaci týkající se výroby. Letos Tesla zaregistrovala již o 30% více VIN pro Model 3 než za celý 2018Q4. Tesla registruje VIN zejména na začátku čtvrtletí, takže číslo už se asi příliš nezmění a také zdaleka ne všechna VIN jsou použita, ale přesto je ten nárůst pozoruhodný. Rozhodně to vypadá, že už stabilně vyrábí 5000+ týdně.

S tím souvisí informace, že za posledních 5 týdnů vyplulo směr Evropa a Čína už 9 trajektů, každý s kapacitou 1,5-3 tisíce vozidel, desátý se nakládá a další 3 dorazí do SF do konce měsíce.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jen pro zajímavost:

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/tesla-zavady-spolehlivost-what-car.A190104_144058_automoto_fdv

Kotlopou
Host
Kotlopou

Proč tady psát o modelu S? Dejte to radši na fórum.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Třeba proto, že se jedná o stejnou automobilku? Dá se očekávat, že výsledky modelu 3 budou obdobné.

Petr Melechin
Admin

No to nevím, jestli se to dá očekávat. Model S se vyrábí už 7 let a za ty roky se Tesla určitě hodně poučila z chyb a vychytala spoustu věcí ve výrobě a dalších oblastech, takže auta vyrobená v posledních letech a pak aktuální Model 3 můžou být na úplně jiné úrovni než několik let staré kusy Modelu S (které klidně mohly tvořit velkou část toho relativně malého vzorku z tvého článku, což pak může výsledky negativně ovlivnit).

S Modelem 3 jsou zákazníci zatím extrémně spokojení, ale na hodnocení spolehlivosti je samozřejmě zatím brzy. Nicméně bych se nedivil, kdyby se řadě dřívějších problémů Tesla u Modelu 3 vyhla.

Zkrátka, nejsem si moc jistý, jak moc lze aplikovat data ze starých Modelů S na novou generaci po faceliftu a Model 3.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Krásné fanouškovské video o modelu 3 a cestování v zimě, tedy ono -3C není nijak zásadní zima, ale podívejte se sami, že to není jen o krátkém dojezdu a zimě v autě.

https://elektrickevozy.cz/clanky/model-3

Robert
Host
Robert

Na to ze ti to auto tak vadi a je take zle a ma tolko chyb (vid tvoje komentare) tak ta az moc zaujima.

Michal
Host
Michal

Tihle sveřepí odpírači, by nejraději viděli zkrachovalou fabriku, a zpátky TDI i se začouzeným trombónem…. Možná i Vítěznej Únor by se šiknul….

daevid
Host
daevid

Ono je jasne ze to auto neni pre vsetkych. A ani nikdy nebude. Obzvlast ked sa jedna o elektriku. Kto nema druhe auto do rodiny, dom s garazou alebo pristreskom, nejazdi kratke trasy alebo necrca sa po meste, ten kto nema a ani neplanuje PV, nezije zrovna v teplych oblastiach, bude sa vzdy stretavat so zasadnymi problemami pri uzivani.

Obcas mi ale pridu vtipne tieto “proamericke blbuvzdorne upozornenia”, ked recenzenti upozornuju na banalne veci ako napriklad to, ze po otvoreni kufra vam padne sneh do kufra. Div sa svetu mozem jazdit aj na audine a sneh mi tam skonci tiez, ked si ho neodhrniem 😁

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Zajímalo by mě na jaké ceně aktuálně jsou za baterie. Pokud by to mělo být zde uvedených 100USD za kWh, pak by náklady na jeden vůz byly pouhých 7500USD, což je velmi malá částka. Výrobní náklady na zbytek auta vč. motorů by mohly být asi tak 15000USD maximálně něco málo víc. Podle toho to vypadá, že zatím jsou náklady na baterie mnohem vyšší.

Petr Melechin
Admin

Těch 100 dolarů za kWh má Tesla momentálně jen u článků (cell level), jsou tam pak náklady navíc za výrobu a kompletaci modulů, schránky, související elektroniky apod. Ty mluvíš o 100 dolarech za kWh za hotovou baterii (pack level). K tomu Musk loni v červnu říkal:

We think at the cell level probably we can do better than $100/kWh maybe later this year … depending upon [stable] commodity prices…. [W]ith further improvements to the cell chemistry, the production process, and more vertical integration on the cell side, for example, integrating the production of cathode and anode materials at the Gigafactory, and improved design of the module and pack, we think long-term we can get below $100/kWh at the pack level. Which is really the key figure of merit for a car. But long-term meaning definitely less than 2 years.

V článku jsem to upravil, aby to bylo jasnější.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Jestli to tedy dobře chápu, tak se chtějí dostat na Tu stovku za je to tak? To by ovšem potom mohli prodávat auta kolem 20000USD. To už by byla konkurenční cena a revoluce.

Petr Melechin
Admin

Ano.

Roman
Host
Roman

Škoda, že Aerogel je drahy. https://www.youtube.com/watch?v=SWnqOc-cWpU Je to nejlepši izolant a teměř nic nevaži. Jsou tim izolovana vozitka na Marsu a uvnitř nespadne teplota pod 20 stupnu. Škoda, že celemu světu vladnou penize jinak by se daly stvořit užasne věci.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tak začněte někdo vám brání snad?

diaselgate
Host
diaselgate

Všechny vaše příspěvky jsou negativní. Jste asi hodně neštastný člověk. Jaký máte elektromobil, dle vašich komentářů žádný? Poradím vám, jděte na autoforum tam budete mezi svými. A budete štastný.

Ivo Janáček
Host
Ivo Janáček

Tak nevím, ale asi nerozumíte psanému textu. Konkrétně zde jsme reagoval na někoho, kdo si stěžuje a navrhl jsem mu, že má sám začít něco v dané věci podnikat. Co je na tom prosím negativního? Já elektromobil žádný nemám, v mém případě je totiž velice nevhodný, neekonomický a ještě navíc i neekologický.