Vše o autonomních přistávacích plošinách ASDS

SpaceX už od svého založení mělo za cíl dosáhnout znovupoužitelnosti svých raket. Po pár slibných pokusech o přistání prvních stupňů na otevřeném moři tedy firma chtěla pokročit do další fáze. Pokus o přistání na pevnině by však tehdy byl moc riskantní, jelikož ještě nebylo jisté, jak spolehlivě a přesně raketa dokáže přistát. V případě chyby by mohlo dojít ke škodám na majetku nebo i ztrátě životů. Řešením tedy byla autonomní plovoucí přistávací plošina neboli ASDS (Autonomous Spaceport Droneship), která by čekala na předem určeném místě na moři a první stupeň rakety Falcon 9 by se na ní pokusil přistát. I kdyby se stupeň netrefil nebo se přistání nezdařilo, nic vážného by se nestalo.

Oficiální infografika znázorňující letový profil Falconu 9 s přistáním na ASDS

Obecně je ASDS upravený ponton, který se na moři normálně používá pro přepravu rozměrných či těžkých nákladů. Běžný ponton nemá vlastní pohon a musí tedy být tažen jiným plavidlem. To sice platí i pro upravenou variantu od SpaceX, ale ta nově disponuje čtyřmi směrovatelnými lodními šrouby, které jsou schopny ji udržet na místě i za velmi nepříznivého počasí. Schopnost udržet se na dané pozici je nesmírně důležitá, neboť ASDS s raketou nijak nekomunikuje a nemůžou si tedy v případě potřeby vyjít vstříc a společně hledat optimální místo pro přistání. Prakticky to tedy funguje tak, že raketa i ASDS dostanou totožné souřadnice GPS a ASDS se pak pomocí svých motorů snaží na této pozici udržet a raketa na to samé místo zamíří a pokusí se tam přistát, ať už tam ASDS je, nebo není.

V případě úspěchu (a vlastně i neúspěchu) je poté ASDS odtažena zpět do přístavu, kde je z její paluby vyložen zachráněný první stupeň, nebo v opačném případě jen ohořelé trosky.

Zachráněný stupeň z mise Thaicom-8 je vykládán z ASDS

První plošina – Just Read the Instructions

Svět ASDS poprvé spatřil v listopadu 2014 na Twitteru Elona Muska, který se podělil o fotku první upravené plošiny a označil ji za Autonomous Spaceport Droneship. Později oznámil, že plošina bude pojmenována Just Read the Instructions (JRTI), což je pocta knižní sci-fi sérii Kultura od Iaina M. Bankse, ve které figurují robotické vesmírné lodě s takovýmito neobvyklými jmény.

JRTI se do akce vydala jen dvakrát a v obou případech se přistání nezdařilo. SpaceX si mezitím pronajalo dvě nové ASDS a po dokončení patřičných úprav byla původní JRTI vyřazena ze služby.

Původní JRTI se vydává na svou poslední misi (CRS-6)

Dvě nové ASDS

SpaceX potřebovalo dvě plošiny, jelikož provádí starty z obou protilehlých pobřeží USA, takže bylo nutné mít k dispozici na každém pobřeží jednu. Původní JRTI na východním pobřeží, kde rakety startovaly z Floridy, nahradila ASDS pojmenovaná Of Course I Still Love You (OCISLY). Jméno bylo opět převzato z knižní série Kultura.

První úspěšné přistání na ASDS – mise CRS-8, plošina OCISLY

Na západní pobřeží pak zamířila druhá ASDS, která později získala jméno Just Read the Instructions na počest úplně první ASDS. Zajímavostí je, že aby se nová JRTI dostala na západní pobřeží, musela proplout Panamským průplavem, ale jelikož by byla moc široká a nevešla se, musely jí být odmontována boční „křídla“ rozšiřující palubu a následně je v cílovém přístavu opět přimontovat.

Tato situace, kdy OCISLY sloužila na východním pobřeží a JRTI na západním, vydržela do roku 2019. Tehdy totiž z Kalifornie odstartovala osmá a poslední mise s družicemi Iridium. Následně SpaceX v dohledné době nechystalo žádné starty ze západního pobřeží, které by vyžadovaly přistání prvního stupně rakety na mořské plošině. JRTI se proto v létě 2019 přesunula na Floridu, kde prošla upgrady a od června 2020 zde spolu se sesterskou plošinou OCISLY zajišťovala přistávání raket Falcon během misí SpaceX.

Plošina Just Read the Instructions po provedení upgradů (Zdroj: @KimptonColorad / @SpaceXFleet / Karel Zvoník)

Třetí plošina ASOG

V únoru 2018 však Elon Musk oznámil, že SpaceX pracuje na nové mořské plošině s názvem A Shortfall of Gravitas (ASOG). Ta měla sloužit na východním pobřeží jak při startech Falconu 9, tak „při misích Falconu Heavy s přistáním obou bočních stupňů na mořských plošinách“. Musk pak v červenci 2018 odhadoval, že nová plošina bude připravená v létě 2019. K tomu ale nedošlo a po plošině jakoby se slehla zem. Dokonce se spekulovalo, že SpaceX plány na třetí plošinu zcela zrušilo. V roce 2021 to ale začalo vypadat, že firma na plošině přeci jen pracuje, a to se potvrdilo v květnu téhož roku, kdy byla plošina ASOG objevena v přístavu v Louisianě. Plošina ASOG byla dokončena začátkem července 2021 a následně byla přepravena do přístavu Port Canaveral, kde slouží po boku JRTI. Plošina ASOG má modernější vzhled a podle Elona Muska je plně autonomní, takže pro cestu na místo přistání a zpět nepotřebuje remorkér, který by ji odvlekl.

Plošina A Shortfall of Gravitas během převozu na Canaveral v červenci 2021 (Foto: John Kraus)

Seznam pokusů o přistání

Přehled všech pokusů o přistání (nejen na ASDS) najdete zde na webu na stránce Přehled pokusů o přistání.

Zajímavosti

  • ASDS má rozměry 91 x 52 metrů, tedy zhruba stejné jako fotbalového hřiště.
  • Všechy tři ASDS mají na palubě speciálního robota, kterému se říká OctaGrabber. Ten má na starosti zajistit stupeň k palubě po přistání. Více podrobností o tomto robotovi najdete v samostatném článku.
  • První stupeň během mise SES-9 na ASDS přistál tak tvrdě, že do paluby prorazil díru.
  • Odtažení ASDS z přístavu na cílovou pozici na moři trvá několik dní.
  • Původní JRTI byla postavena na základu pontonu Marmac 300, OCISLY na novějším Marmac 304, druhá JRTI na Marmac 303 a ASOG na Marmac 302.
  • Zaměstnanci SpaceX na OCISLY jednou uspořádali svatbu.
  • Policie si jednou zapůjčila JRTI pro potřeby výcviku psů na vyhledávání výbušnin.
  • Při přistání na palubě ASDS nikdo není, personál je v bezpečné vzdálenosti na jiné lodi. Proto je ASDS „autonomní“ – k plnění své primární funkce nevyžaduje lidský dohled. Pro přepravu plošin OCISLY a JRTI na místo přistání a zpět je však potřeba remorkér.
  • Domovským přístavem JRTI byl původně Port of Los Angeles, avšak v roce 2019 byla přesunuta na Floridu do Port Canaveral. OCISLY přebývala nejdříve ve Floridském Jacksonville, později však byla přemístěna do přístavu Port Canaveral, kde také probíhalo vykládání zachráněných stupňů. V roce 2021 pak byla OCISLY přesunuta do kalifornského přístavu Long Beach, aby mohla asistovat při misích SpaceX ze západní rampy SLC-4E.
  • Elon Musk nemá rád, když někdo ASDS nazývá obyčejným pontonem. Podle něj je to loď, neboť má vlastní kontrolní systémy a pohon (i když ne zrovna efektivní pro plavbu). Však on vám to poví sám.
  • V češtině vyšly dvě knihy ze série Kultura od Iaina M. Bankse. (Seznam všech jmen robotických lodí z této série)



Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
5 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rastagangsta

Nemáte v tom zmatek? “Na západní pobřeží pak zamířila druhá ASDS, která později získala jméno Just Read the Instructions … OCISLY slouží na západním pobřeží a JRTI na východním” Díky, zdravím!

Rastagangsta

Jde o to, že ty věty, které jsem citoval, máte v článku bezprostředně za sebou. Píšete, že na západ zamířila jrti a dále, že “takto situace zůstala dodnes”, na východě s jrti.

peter

Kedy bude mať premieru nová plošina ASOG (A Shorfall of Gravitas), pretože už je leto 2019 a žiadne nové info som o nej nepočul?