Tesla představila vylepšenou nabíječku Supercharger V3 s dvojnásobným výkonem

Společnost Tesla ve čtvrtek ráno otevřela první nabíjecí stanici Supercharger nového typu. Jedná se o nabíječku třetí generace, která nabízí dvojnásobnou rychlost nabíjení oproti současným Superchargerům a také další výhody.

Hlavní výhodou Superchargeru V3, jak se vylepšená nabíjecí stanice jmenuje, je skoro dvojnásobný nabíjecí výkon. Současné Superchargery V2 jsou schopné výkonu 145 kW, ale jsou omezené na 120 kW. Oproti tomu nová generace zvládne až 250 kW, částečně díky novému kabelu, který je chlazen kapalinou a je také tenčí než ten současný. Díky vyššímu výkonu nabíječka dokáže doplnit až 120 km dojezdu za pouhých 5 minut. Další výhodou je, že na rozdíl od současných Superchargerů, u kterých klesá nabíjecí výkon, pokud z jednoho stojanu nabíjí více aut zároveň, V3 dokáže vždy poskytovat plný výkon.

Porovnání nového tenčího kabelu (vlevo) s tím současným (Zdroj: Electrek)

Tesla navíc provedla několik dalších vylepšení v souvislosti s nabíjením. Například zavádí softwarovou aktualizaci svých automobilů, díky které vůz v případě, kdy se necháváte navigovat k Superchargeru,  inteligentně předehřeje baterii na optimální teplotu, čímž se zkrátí celková doba nabíjení v průměru o 25 %. V kombinaci s výkonem 250 kW to znamená, že nabíjení přes Supercharger V3 je až o polovinu kratší než při použití současných nabíječek V2. Nabíjení přes Supercharger V3 je navíc efektivnější, a tak dochází k menším energetickým ztrátám. To Tesle sníží náklady na provoz Superchargerů a navíc díky kratší průměrné době, kterou vozy nyní potřebují strávit nabíjením, se zdvojnásobí počet automobilů, které dokáže jedna stanice obsloužit během jednoho dne. Tato vylepšení a stavba nových stanic by měly dohromady zajistit, že nabíječky budou kapacitně zvládat aktuální příval nových majitelů Modelu 3.

Nabíjení s výkonem 250 kW a předehřátou baterií bude v průměru o 50 % rychlejší než dnes (Zdroj: Tesla)

Zatím jediný Supercharger V3 je k dispozici v kalifornském Fremontu, kde má Tesla svou továrnu, ale Tesla na oficiálním blogu oznámila, že stavba dalších stanic V3 začne během dubna. Výkon současných stanic V2 navíc bude v následujících týdnech navýšen na 145 kW. Nabíjení s výkonem přes 120 kW bohužel zatím dokáže využít pouze Model 3, jelikož je vybaven jiným typem baterií než Model S a Model X. I tyto starší vozy se však dočkají menšího zrychlení nabíjení. Z oznámení to není jasné, ale myslím, že se dá očekávat, že nová funkce předehřívání baterií se bude vztahovat i na starší modely a hlavně Tesla zároveň oznámila, že nabíjecí výkon u Modelu S a X bude v následujících měsících navýšen pomocí softwarové aktualizace.

Supercharger V2 se 40 nabíječkami a solárními panely v kalifornském městě Kettleman (Foto: Tesla)

Oznámení nezmiňuje solární panely a bateriové úložiště, u kterých se očekávalo, že budou klíčovou součástí Superchargeru V3, jelikož Elon Musk v minulosti tvrdil, že bateriemi a panely budou časem vybaveny všechny Superchargery. Zatím to však vypadá, že se stále jedná o volitelný doplněk, kterými budou disponovat jen některé stanice.

Tesla na závěr potvrdila, že letos plánuje značně rozšířit celosvětovou nabíjecí síť Superchargerů, aby dosáhla 100% pokrytí ve všech regionech, kde nabízí své vozy. Stavba Superchargerů V3 se v Severní Americe rozjede ve druhém a třetím čtvrtletí a Evropa s Asií přijdou na řadu ve čtvrtém kvartálu.

Co se týče konkurence, tak 250 kW není na poli elektromobilů rekordní, jelikož už dnes jsou v provozu nabíječky schopné výkonu 350 kW, avšak zatím neexistuje moc aut, která jsou nebo budou schopna takto rychlého nabíjení. Elon Musk a CTO Tesly JB Straubel navíc v minulosti vysvětlili, že příliš vysoký nabíjecí výkon není u osobních vozů s relativně malými bateriemi až tak přínosný, jelikož umožnění rychlejšího nabíjení jde vždy na úkor ostatních vlastností baterie. Je tedy potřeba najít optimální kompromis mezi rychlostí nabíjení, energetickou kapacitou a životností baterií. Například chystané Porsche Taycan má být schopno přijmout nárazově až oněch 350 kW, ale v reálu bude průměrný výkon při nabíjení o dost nižší, protože jej ovlivňují další faktory jako úroveň nabití, chlazení baterie, software či související elektronika. To samozřejmě platí i pro Tesly, takže bude zajímavé časem porovnat reálné nabíjecí testy Modelu 3 na Superchargeru V3 s Taycanem na 350kW nabíječce.

AKTUALIZACE: První testy Superchargeru V3 ukazují, že výkonu 250 kW lze dosáhnout především u hodně vybité baterie, ale později výkon klesá:

Porovnání průběhu nabíjení na Superchargeru V2 a V3 s Modelem 3 (Zdroj: privater / Twitter)

Zdroj: Tesla




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest
17 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře